Temat: Tajemniczy klient
Do projektu MS muszą dobrze przygotować się obie strony : zamawiający i wykonujący badanie.
Bardzo ważne jest uzgodnienie czynników podlegających ocenie.
Jeśli firma, która chce zbadać swoich pracowników przeprowadziła już odpowiednie szkolenia ( i posiada procedury - które tak na prawdę powinny być podstawą do przygotowania narzędzia) to połowa sukcesu.
Jeśli zaś badanie MS ma byc punktem wyjścia do szkoleń i procedur - to trzeba przygotować się do niego jeszcze lepiej. I pewnie warto przed MS zrobić część eksploracyjną - jakościówkę z kilkoma Klientami firmy, by zdefiniować ważne obszary. Oczywiście znam wiele osób, które
wiedzą czego potrzebują Klienci, ale właśnie po to się robi badania :) Dobrze czasem pomyśleć: "mogę się mylić" :)
Próba powinna być dostosowana do struktury firmy ( np. zmian w sklepach) - nie po to by "złapać za rękę" konkretnych ludzi, ale po to by zbadać wahania pomiędzy poziomem usług.
Jedna wizyta w tygodniu na sklep nie wystarczy. Podobnie jak jeden telefon na infolinię :):)
Oczywiście rozbicie próby generuje koszty, ale jeśli już wiadomo, że MS powinien sie odbyć to lepiej go zrobić lepiej.
Kolejny etap to narzędzia.
Im bardziej będzie zbliżone "ideału" tym lepiej. Ideałem jest zarówni sprawdzenie wszystkich czynników jak i pozbycie się "efektu ankieterskiego" czyli stworzenie maksymalnie obiektywnego narzędzia.
Kwestionariusze do MS są różne. Te najprostsze ( i zarazem niewiele dającyh odpowiedzi opisowych) składają się praktycznie z odpowiedzi zamkniętych na zasadzie zero-jedynkowej (tak/nie)
Można je stosować przy ściśle określonej procedurze i bardzo skonkretyzowanym scenariuszu wizyty ( to kolejny etap). tak konkretnym , że pytamy np. o konkretny produkt, konkretnej marki i w konkretnym wariancie.
Można tez używać bardziej skomplikowanych narzędzi - od skomplikowania skali ( np od +3 przez 0 do -3) i częściowych opisów sytacji aż do praktycznie w całości opisowego kwestionariusza.
Scenariusze wizyty też powinny być mocno zróżnicowane. Poprzez "psychografię" audytora do przebiegu rozmowy.
Dobrze zawrzeć w próbie wiele wariantów Klienta - również ten z "klientem - potworem".
Można dołaczyć problem reklamacji, zwrotów, upierdliwości etc etc..
Im więcej wiariantów tym lepiej dla badania.
Jesli mogę jeszcze coś napisac ... zapraszam...
Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 20.05.07 o godzinie 21:10