Temat: Sugerowanie skojarzeń czy dopowiadanie?
Moim zdaniem nie zawsze jest to zabieg potrzebny,
aczkolwiek nie ma nic złego w opowiedzeniu, opisaniu, dopowiedzeniu, podsumowaniu (bo takie zadanie tez moze spełniać hasło).
Jeśli logo (i/lub nazwa), są tak stworzone, że potrafią żyć, funkcjonować, sprzedawać i przekazywać informacje o sobie
- to oczywiscie takie opisy są zbędne.
Jednak trzeba miec na uwadze, że nie każda nazwa - logo,
taką możliwość ma.
Takie hasła, opisy, słowa klucze -mogą być wówczas dodatkiem przy np. konkrenych już akcjach promocyjnych, określać jakieś warunki lub cechy, które nawet czasowo lub okazjonalnie - warto opisać hasłem.
Czasem może ono stanowić wręcz wskazaną i nieodzowną część logo - będąc swoistą kropką nad i,
zwłaszcvza kiedy trzeba dopwiedzieć niektóre rzeczy, a hasło-opis może je powierdzić, wręcz wykreować - lub "dokreować".
Ma to zastosowanie np. w nazwach pochodzących od wyrazów obcojezycznych, gdzie istnieje duże prawdopodobieństwo niezrozumienia słowa klucza.
To samo dotyczy logotypów.
Nie każda Marka ma dobre same nazwy-loga.
Jednym z uników - możliwości wyjścia obronną ręką przez Firmy, które nie mogą-nie chcą wprowadzać zmian identyfikacji graf.,
jest właśnie stosowanie haseł, słów kluczowych.
Ich zadaniem jest wówczas "nastrojenie" Odbiorcy i wskazanie mu - właściwego kierunku rozumienia przekazu Firmy-Marki,
kórych sama nazwa czy logo z różnych przyczyn nie jest w stanie wskazać (dokładnie to co nazwał Pan "próbą zasugerowania").
Plus jest taki - że hasłem można "manewrować" - aby stało się nieodzowną czescią loga-nazwy- stanowiac swoisty podtytuł Marki-Firmy-Produktu.
Można je też przeplatać, stosować zamiennie - unikając na stałę zrośnięcia się z MArką, zwłaszcza jesli stosujemy je aby określić przekaz ograniczony czasowo (oferta secjalna, promocyja, etc.).
Osobiście lubię takie zabawy słowne.
Dla mnie i moich Klientów są nieodzownym elementem. Jedne mogą na stałe zwiazać się z logo-nazwą, stanowiąz ich podkreslenie i slogan,
inne zas stosowane są wymiennie lub czasowo - co podkresla główny przekaz.
Jeśli takiej potrzeby nie ma - potwierdzamy to dla pewnosci badaniami. Jeśli rzeczywiscie wszystko jest powiedziane i nic dodać nie trzeba - wówczas po prostu ich się nie stosuje
lub czeka z wykorzystaniem na stosowniejszą okazję.