Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Maciej W.:
Dziękuję wszystkim za opinie, ale chodzi mi raczej o twarde dane, a nie o indywidualne odczucia :).

MPK może mi ewentualnie podać informacje odnośnie szacowanej ilości "odsłon" reklamy w danym okresie, mnie natomiast chodzi o skuteczność takich działań.

Widzialem takie badanie zrobione na metrze (nie tramwajach).
Troche inna grupa docelowa, bo metro przewozi sporo mlodych osob.
Nie moge Ci niestety podac marki oraz liczb. Klient zaplacil za to badanie i jest jego wlasnoscia.

Skutecznosc mierzona byla podobnie jakw badaniu PIT (plakat impact test) czyli badano zapamietanie plakatu i reklamowanego produktu.
W mlodej grupie docelowe efekt byl zadowalajacy.

Mialbym watpliwosci czy da sie te wiedze przellzyc na tramwaje.
I jeszcze wieksze watpliwosci czy jest sens reklamowac serwis internetowy tamze.
PS. A jaki to serwis? Moze jesli jakos super pasuje kontekstowo to ma to uzasadnienie? Np jakas wyszukiwarka optymalnych polaczen czy cos...
Maria Markiewicz

Maria Markiewicz piszę, bo lubię

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Czy od tego czasu ktoś się reklamował w tramwaju i zbadał skuteczność :)?

Zastanawiam się nad reklamą sklepu "naziemnego" w liniach, które przejeżdżają obok.

Ktoś coś wie? Doradzi?
Mateusz Dela

Mateusz Dela Senior Online
Marketing Manager

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Andrzej T.:
mówię jako użytkownik... nieskuteczna.

Co prawda zawieszam wzrok czy w autobusie w metrze czy w tramwaju, ale jak wyjdę to już nie pamiętam żadnej z tych reklam...

Jak codziennie jeżdzisz tym samym tramwajem to utrwala Ci się reklama ;)
Arkadiusz K.

Arkadiusz K. "Do, or do not.
There is no 'try"

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Z mojego doświadczenia jako pasażera komunikacji - tramwaje są lepsze niż autobusy pod tym względem ;) Szczególnie te starszego typu, z pojedynczymi rzędami siedzeń. Większość pasażerów stoi, jazda mija monotonnie - i nie pozostaje nic innego, niz szukać wzrokiem urozmaicenia. O, na przykład taki kolorowy plakat :P

Być może jestem bardziej podatny na tego rodzaju sugestię, ale zazwyczaj dokładnie studiuję takie reklamy w czasie jazdy i nierzadko wracam do nich podczas zakupów/wizyt w internecie.

Stwierdziłem więc kiedyś, że gdybym inwestował w reklamę, to najpierw w środkach komunikacji miejskiej ;) Tym bardziej póki jeszcze są to pojedyncze plakaty i tablice, nie ginące w tłumie tysiąca podobnych.
Joanna Pełech- Mikulska

Joanna Pełech- Mikulska BE Media - digital
OOH

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Maciej W.:
Czy ktoś z Was dysponuje danymi dotyczącymi skutecznością tego typu reklamy?

I druga rzecz, zakładając, że w każdym wagonie są 4 plakaty, lepiej:
a) wykupić wszystkie 4 w mniejszej ilości wagonów, czy
b) wykupić np. po 1 w większej ilości wagonów?

Witam,
dysponuję badaniami, ale tych, które dotyczą systemów digital signage, czyli ekranów lcd w komunikacji miejskiej, które oprócz reklam emitują wiadomości, pogodę, giełdę itd. Nośniki informacyjno- reklamowe.

Taka mała zajawka na temat tych nośników: http://oohmagazine.pl/Digitalsignage/Wiecej/Artykul/65...

dziękuję, pozdrawiam,
Joanna
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Mi się podobają takie reklamy, które wyglądają jak dziadowskie slajdy z powerpointa, na których jest nabzdryngolone tyle informacji, że jak sie nie siedzi zaraz przed monitorem, to ch. widać :)

To jest w pewnym sensie fascynujące, że są ludzie którzy płacą za te reklamy i nie sprawdzają jak to wygląda „na żywo” :)
Joanna Pełech- Mikulska

Joanna Pełech- Mikulska BE Media - digital
OOH

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Dominik Szewior:
Mi się podobają takie reklamy, które wyglądają jak dziadowskie slajdy z powerpointa, na których jest nabzdryngolone tyle informacji, że jak sie nie siedzi zaraz przed monitorem, to
ch. widać :)

To jest w pewnym sensie fascynujące, że są ludzie którzy płacą za te reklamy i nie sprawdzają jak to wygląda „na żywo” :)

Kreacje reklam na nośnikach to już inna para kaloszy, ale fakt rynek potrzebuje edukacji w tym zakresie, jakie informacje powinny być uwzględnione, kolorystyka, znaki, ilość slajdòw itd.
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Zapisałam sie na dwa kursy z angielskiego, które były reklamowane w tramwajach na tablicach. Takie dziadowskie reklamy, o których pisał Dominik. Treść była bardziej istotna niz to jak to wyglądało, bo jak projekt ma dofinansowanie unijne to musiało byc upstrzone logotypami wszystkich mozliwych organizacji i instytucji.
Ta reklama w poznańskim tramwaju dodatkowo była wspierana reklamą prasową w Metrze. Jak widac na moim przykładzie skuteczne, a musze powiedziec ze 90% reklam wyjatkowo mnie wk..
No.
Dominik Szewior

Dominik Szewior decolights.pl

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Ciężko mi się odnieść do treści tych reklam, które śmigają w opolskich autobusach, bo z reguły są napakowane taką małą czcionką, że nic nie widzę.

To być może jest fajny i skuteczny sposób dotarcia do potencjalnych klientów, ale na prowincji jeszcze raczkuje :)

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Renata Żybura:
Zapisałam sie na dwa kursy z angielskiego, które były reklamowane w tramwajach na tablicach. Takie dziadowskie reklamy, o których pisał Dominik. Treść była bardziej istotna niz to jak to wyglądało, bo jak projekt ma dofinansowanie unijne to musiało byc upstrzone logotypami wszystkich mozliwych organizacji i instytucji.
Ta reklama w poznańskim tramwaju dodatkowo była wspierana reklamą prasową w Metrze. Jak widac na moim przykładzie skuteczne, a musze powiedziec ze 90% reklam wyjatkowo mnie wk..
No.

Jak mawia pewna świetna digital directorka - "reklama nie musi być ładna, aby była skuteczna".;)

konto usunięte

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

ad topic.
pytanie czy reklama w ogóle jest skuteczna?:)
od świadomości (duże nakłady) daleko do pożądania;)

tramway zwany pożądaniem... pragnienie sprzedawcy, ale ty jako kupujący nie daj się nabrać;)

proponuję budżet wydaj na indywidualny projekt 'własnej' emisji w oryginalnej oprawie.
wszystkie standardowe formy opatrzone i w moim odczuciu nieskuteczne;(

takie projekty mnie przekonują;)
http://www.youtube.com/watch?v=0FkYBneJpds
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Kinga Nurska:

Jak mawia pewna świetna digital directorka - "reklama nie musi być ładna, aby była skuteczna".;)

Uroda często wręcz reklamie szkodzi
Jakub Konik

Jakub Konik Rozkręcam serwis o
nowych mediach

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Krzysztof Szymańczyk:
ad topic.
pytanie czy reklama w ogóle jest skuteczna?:)
(...)

takie projekty mnie przekonują;)
http://www.youtube.com/watch?v=0FkYBneJpds

Na przykład mnie nie przekonuje nikt kto coś krzyczy na ulicy do megafonu :)
Co do pytania, to według mnie - jest, ale musi być maksymalnie targetowana. Wtedy jest najwyższa szansa na uzyskanie konwersji i możemy mówić o jakiejś tam skuteczności.
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Jakub Konik:
Na przykład mnie nie przekonuje nikt kto coś krzyczy na ulicy do megafonu :)
Co do pytania, to według mnie - jest, ale musi być maksymalnie targetowana. Wtedy jest najwyższa szansa na uzyskanie konwersji i możemy mówić o jakiejś tam skuteczności.

Ale to bywa skuteczne! Pamiętny widok sprzed prawie 10 lat - 42nd street w Nowym Jorku, na rogu tej słynnej ulicy stoi facet z olbrzymimi kartonami i sprzedaje wprost z nich damskie torebki, głośno zachwalając towar. Pełno kobiet dookoła. Oczom nie wierzyłam, kompletna abstrakcja. Potęgowały ja fruwajace foliowe opakowania tych torebek.
Zresztą damskie torebki są popularnym towarem sprzedawanym prostu z ulicy również w Rzymie.
Handel w światowych stolicach ;)
Jakub Konik

Jakub Konik Rozkręcam serwis o
nowych mediach

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Renata Żybura:

Ale to bywa skuteczne! Pamiętny widok sprzed prawie 10 lat - 42nd street w Nowym Jorku, na rogu tej słynnej ulicy stoi facet z olbrzymimi kartonami i sprzedaje wprost z nich damskie torebki, głośno zachwalając towar. Pełno kobiet dookoła. Oczom nie wierzyłam, kompletna abstrakcja. Potęgowały ja fruwajace foliowe opakowania tych torebek.
Zresztą damskie torebki są popularnym towarem sprzedawanym prostu z ulicy również w Rzymie.
Handel w światowych stolicach ;)

:D Fakt, po opisie przypomniałem sobie niemal identyczną sytuacją, której byłem świadkiem. Tylko miejsce, czas i produkt inne: Oxford Street, wrzesień 2011 i kosmetyki sprzedawane wprost z drzwi sklepu przez wygadanego jegomościa z megafonem.

Tłum kobiet, opakowania i moje uczucie szoku były pewnie podobne... Wniosek - jegomość dobrze targetował poprzez megafon! :D
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Jak się okazuje reklama dźwignią handlu :)
Najprostsza forma komunikacji (w tym wypadku werbalna) nie zawodzi kiedy dochodzi do clutteringu.
No, ale żeby na 42nd street? To był niemały szok...
Marzena Ż.

Marzena Ż. I can do it!

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Witam;].

W Krakowie w tramwajach popularna jest reklama na ekranach LCD - TV M.

Osobiście podróżując do pracy zwieszam swój wzrok na ekranie i skupiam uwagę na wyświetlanych treściach. Dzięki TV M ugotowałam pyszną zupę porową i odwiedziłam ciekawą wystawę fotograficzną.

Poniżej wyniki badań przeprowadzone na potrzeby TV M.

BADANIA TNS OBOP W KRAKOWIE http://telewizjam.pl/

W końcu stycznia 2010 roku TNS OBOP zbadał rozpoznawalność marki telewizji M wśród Krakowian oraz target pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej. Okazało się że:

95% respondentów podróżujących tramwajami stwierdziło, iż dostrzega ekrany LCD”

W skali miesiąca łączna liczba pasażerów wynosi 3 miliony 264 tys. osób

2/3 (64%) podróżnych często ogląda program telewizji M

70% pasażerów jest usatysfakcjonowana programem telewizji M emitowanym w tramwajach

Na pytanie, jak często korzysta Pan(i) z tramwajów 2/3 respondentów odpowiedziało, że codziennie
co oznacza, że tramwaj jest jednym z najpopularniejszych środków komunikacji miejskiej

Wśród pasażerów 65% posiada średnie i wyższe wykształcenie, a 30% zarabia powyżej średniej
krajowej.

W telewizji M obsługujemy ponad 300 klientów między innymi:
Tesco, Plus GSM, Totalizator Sportowy, Alior Bank, ING Bank, SKOK im. Stefczyka, Teatr Słowackiego, Gazeta Wyborcza, Teatr Wielki w Łodzi, Uniwersytet Jagielloński, Castorama, Galeria Krakowska, Leroy Merlin, Media Markt...

Klienci mówią sami za siebie - warto korzystać z tego typu reklamy.

Co do plakatów mam wątpliwe przekonanie by przyniosły większą skuteczność. Jeśli koniecznie umieszczać reklamę w tramwaju to kilka plakatów, a nie jeden. Logicznie rzecz biorąc, jeśli umieścimy tylko jednym plakat to wielu pasażerów może go nie dostrzec, czyli będzie miał ograniczonych odbiorców i nie przyniesie zamierzonego efektu.

Pozdrawiam
Marzena ;D
Dariusz K.

Dariusz K. Business Development
Director

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Dawno nie było mowy o wątku, tak więc w uzupełnieniu treści, powiem zaczepnie:
- nie każda usługa/ produkt nadają się do reklamowania w każdym nośniku;)
Inna bajka to karoseria pojazdu a inna wyświetlacz LCD w tymże pojeździe...
ale fakt: badania byłoby fajnie poznać.

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Tutaj wychodzi kwestia charakterystyki produktu, firmy, marki.
Wszelkiego rodzaju dostępności, hasła, informacji, ceny, powszechności itp.
Najskrajniejsze dopasowanie może dać "coś tam", ale nie koniecznie się
opłaci, dlatego warto takie rzeczy zrobić z głową, bądź zasięgnąć opinii specjalisty.
Lukasz M.

Lukasz M.
www.IntelektPuzzles.
com

Temat: Reklama w tramwajach - czy to jest skuteczne?

Jak się zareklamujesz na plecach motorniczego to na pewno będzie skuteczna :)))

Następna dyskusja:

8 sek. plansza - Czy to je...




Wyślij zaproszenie do