Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Witam,

Jadąc pociągiem przeczytałem jakiś czas temu na stronach gospodarczych "Dziennika", że zarząd banku Pekao SA ogłosił strategię na najbliższe lata...
I wśród celów jest między innymi rebranding z Pekao SA na UniCredit. Ciekawe, czy silna i rozpoznawalna marka musi "wejść" w globalny uniform "UniCredit"? Zastanawiam się, czy te działania dla Pekao SA są rzeczywiście marketingowo uzasadnione i czy stylizowanego żubra musi zastąpić znaczek UniCredit. Oczywiście dostrzegam zależności kapitałowe i wiem, że Pekao SA należy do grupy UniCredit. Pytanie jest następujące: czy zapewni to sukces "nowemu" - staremu bankowi? Tym bardziej mnie to ciekawi, bo Pekao SA niedawno "wchłonął" placówki BPH wydając pewnie niemało na ujednolicenie wyglądu całej sieci placówek.
Piotr Jakubowski

Piotr Jakubowski Naczelnik Wydziału
Reklamy i
Zarządzania Marką /
mBank

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Osobiście jestem ciekaw, czy się zdecydują na ten odważny krok. Świadomość i rozpoznawalność marki mają prawie tak samo wysoką jak PKO, więc zarządowi na pewno będzie żal uśmiercić markę, w której utrwalanie wpakowano przez lata tyle kasy.
Z drugiej strony, przykład rebrandingu Idei na Orange pokazuje, że może to dać pozytywne efekty w dość krótkim czasie.

W pewnym jednak sensie, to Pekao SA do tej pory robiło za takiego klona PKO BP - ta sama kolorystyka, tak samo brzmiąca nazwa i ten sam wizerunek post-socjalistycznego banku-molocha. Z tym wizerunkiem przy tej nazwie niewiele można zrobić. Na rebranding powinni byli się już zdecydować dawno temu, jak tylko większościowym udziałowcem stał się UniCredito.
Jak się można było spodziewać wchłonięcie większej części BPH nie wyszło im na dobre - kadra odchodzi wraz z klientami do innych banków. Mają fatalną opinię u klientów. W tej sytuacji rebranding to nawet jakiś pomysł na wyjście z tego impasu - na nowe otwarcie i budowanie lepszego wizerunku na bazie nowej marki (oczywiście pod warunkiem, że nie będą popełniać starych błędów).
W najgorszej opcji wykombinują jakąś nazwę hybrydową, coś w stylu UniCredit-Pekao. Podobny dylemat ma z resztą GE Money Bank, który planuje fuzję z małym BPH - i tu również nowym właścicielom żal wyrzucić do kosza logo "BPH", które przez kilka lat było jednym z najbardziej promowanych brandów bankowych.
Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Piotr Jakubowski:
W pewnym jednak sensie, to Pekao SA do tej pory robiło za takiego klona PKO BP - ta sama kolorystyka, tak samo brzmiąca nazwa i ten sam wizerunek post-socjalistycznego banku-molocha. Z tym wizerunkiem przy tej nazwie niewiele można zrobić. Na rebranding powinni byli się już zdecydować dawno temu, jak tylko większościowym udziałowcem stał się UniCredito.

Z tym klonem PKO BP to o tyle prawda, że Pekao było przeznaczone do obsługi kont walutowych w PRL-u, ale po 1989 ten bank "odskoczył" wyraźnie od PKO BP celując w zupełnie inny target. Jakby nie patrzeć, to zarówno jego oferta jak i opłaty nie pasujące zupełnie do klientów PKO BP- w większości emerytalno-rentowych i o niższych dochodach. W tym porównaniu Pekao SA miał target bardziej z półki premium o zróżnicowanych wymaganiach produktowych i przyzwyczajonych do innej obsługi.
Paweł Żebrowski

Paweł Żebrowski Specjalista ds.
Transferu
Technologii

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Znamy przykłady rebrandingu, który odbił się czkawką: Idea na Orange.
Piotr Jakubowski

Piotr Jakubowski Naczelnik Wydziału
Reklamy i
Zarządzania Marką /
mBank

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Jakby nie patrzeć, to zarówno jego oferta jak i opłaty nie pasujące zupełnie do klientów PKO BP- w większości emerytalno-rentowych i o niższych dochodach. W tym porównaniu Pekao SA miał target bardziej z półki premium o zróżnicowanych wymaganiach produktowych i przyzwyczajonych do innej obsługi.

Nie mogę się zgodzić z tą opinią. Stereotypy to jedno, a rzeczywistość to drugie. PKO BP ma bardzo dużo młodych i perspektywicznych klientów. To raczej Pekao zaczyna być bankiem dla średniolatków, którzy wkrótce staną się emerytami. PKO BP w porę zainwestowało w bankowość internetową, kupując Inteligo, tworząc nowoczesny rachunek PKO Inteligo (obecnie iPKO) i to daje im naprawdę niezłą platformę do walki o młody, miejski target. Zdecydowanie też biją na głowę Pekao pod względem poziomu komunikacji reklamowej.

Szczerze mówiąc, to od dawna nurtuje mnie, jak to możliwe, że tak wielki bank jak Pekao SA ma tak słaby poziom marketingu. W zasadzie nie mogę sobie przypomnieć choćby jednej wartej zapamiętania reklamy tego banku, choć ze względów zawodowych śledzę bacznie wszystkie działania konkurencji. Mam gdzieś nawet kilka wycinków ich reklam prasowych, ale są na tak żenującym poziomie, że nie warto o nich wspominać.
Zdaje się, że niedawno zmienili agencję na Euro RSCG. Widziałem kilka nowych lay-outów prasowych już z nowej agencji - nieco lepsze, ale ciągle brak im jakiegoś wyróżnika, wyrazistego pozycjonowania. Mówią do wszystkich, a zarazem do nikogo.

Co do rozpoznawalności samego brandu, to taka ciekawostka - wciąż bardzo wiele osób w ogóle nie rozróżnia tych dwóch banków i traktują je jako jedno. W ankietach badania znajomości marek przy Pekao SA dodaje sie zwykle adnotacje w stylu: "bank z żubrem", żeby odróżnić go od PKO BP. Może to jest kolejny argument za tym, że warto by w końcu wyjść z cienia PKO pod nową marką.
Piotr Jakubowski

Piotr Jakubowski Naczelnik Wydziału
Reklamy i
Zarządzania Marką /
mBank

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Paweł Żebrowski:
Znamy przykłady rebrandingu, który odbił się czkawką: Idea na Orange.

Hmm, czy czkawką nazywasz awans Idea/Orange z 3. pozycji pod względem ilości klientów na 1. miejsce w wyniku rebrandingu? Bo jeśli tak, to ja bym chciał mieć taką czkawkę.
Osobiście bardziej mi się podobał styl komunikacyjny Idei i zupełnie nie rozumiem, dlaczego Orange tak dobrze sobie radzi serwując nam tą mdłą i bezpłciową papkę w swoich reklamach.
Ale z liczbami się nie dyskutuje - ten rebranding był sukcesem.
Paweł Żebrowski

Paweł Żebrowski Specjalista ds.
Transferu
Technologii

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Mówiąc o czkawce miałem na myśli pogorszenie się oferty zarówno dla indywidualnych jak i dla firm po rebrandigu. W pierwszym etapie, był odpływ klientów od Orange, natomiast teraz obserwuje się ich powrót jednakże myślę że przede wszystkim przy słabiźnie konkurencji (np. Ery).

Ponadto zważ, że 60% klientów Orange to użytkownicy pre-paid.
Paweł Żebrowski

Paweł Żebrowski Specjalista ds.
Transferu
Technologii

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Polecam ogólnie raportu UKE z rynku telekomunikacyjnego za 2007 rok.

http://www.gsmonline.pl/download/files/uke_raport_o_st...

konto usunięte

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Piotr Jakubowski:
Paweł Żebrowski:
Znamy przykłady rebrandingu, który odbił się czkawką: Idea na Orange.

Hmm, czy czkawką nazywasz awans Idea/Orange z 3. pozycji pod względem ilości klientów na 1. miejsce w wyniku rebrandingu? Bo jeśli tak, to ja bym chciał mieć taką czkawkę.
Osobiście bardziej mi się podobał styl komunikacyjny Idei i zupełnie nie rozumiem, dlaczego Orange tak dobrze sobie radzi serwując nam tą mdłą i bezpłciową papkę w swoich reklamach.
Ale z liczbami się nie dyskutuje - ten rebranding był sukcesem.
temat był juz poruszany w innym topic-u. pozycja Idei/Orange w rankingu operatorów kom. nie wynika z doskonałej komunikacji tylko ze związku w/w operatora z TP S.A. oraz zrecznych promocji sprzedażowych dajacych mozliwość tanich czy wrecz darmowych połączeń abonentów Idei/Orange z numerami TP S.A. ponad 9 milionów abonentów Telekomunikacji Polskiej to ogromny potencjał. jesli zaś do tego dołożymy jeszcze fakt że przecietne gospodarstow domowe liczy sobie 3 osoby które chciały by móc dzwonić takze na telefon domowy z free i jesli kolejnym ruchem po tego typu działaniu jest wprowadzenie darmowych czy tańszych połączeń na 3 numer w ramach jednego operatora to wynik sam mówi skąd tak szybki wzrost abonentów Idei/Orange.
TP S.A. zas zastosowała odwrotny mechanizm by ściągnac abonentów od innych operatorów stacjonarnych oferujac darmowe połączenie z 3 numerami w Idei/Orange. działania obu zaleznych społek zatoczyły koło. Idea/Orange zyskała abonentów TP S.A. korzystajacych z tel. kom. innych komórkowców zaś TP S.A. abonentów Idei/Orange posiadających tel. stacjonarny u innego operatora korzystajacych zas z tel. kom Idei/Orange.
Idea przed przjeciem przez Orange miała TYLKO potencjał sprzedażowy natomiast jej wizerunek przez ewolucje z logo (od zieleni, przez czerń az do pomarańczowego) nigdy nie był na tyle mocny. stąd dyskusje na forach dot faktu że w opinii specjalistów komunikacja Orange zwiazana z jakością zycia jest błedem. brand Idei jeszcze dostatecznie nie ewoluował przed przejęciem a marka nie okrzepła w świadomosci konsumentów by juz pozwalać na tak dalekie wycieczki komunikacyjne.
Katarzyna Nocoń

Katarzyna Nocoń Marketing Manager

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Moim zdaniem rebranding Pekao SA to dobry pomysł. Marka znana, ale czy z dobrej strony? Klienci odpływają do innych banków. Poziom obsługi żenujący. Niesamowita biurokracja, najbardziej proste dyspozycje urastają do rangi niemozliwych . Wczoraj właśnie po ponad 8 latach w końcu zamknęłam tam konto. Oczywiście poszło jak po gruzie i trwało 2 tygodnie. "Jak to chce Pani zlikwidować konto?!" :) Potem okazało się, że "Ziutka" zgubiła moje dyspozycje i 3x musiałam odwiedzić bank, żeby pozbyć się konta ;)
Miejmy nadzieję, że zmiany wizualne pociągną za sobą podniesienie poziomu obsługi...
Fenomenem jest dla mnie fakt, że bank do tej pory nie wykupił sobei najbardziej intuicyjnych domen jakimi są:
http://pekaosa.pl
http://pekaosa.com.pl
http://pekao.pl

posiada tylko
http://www.pekao.com.pl

czy wykup domeny przerasta mozliwości finansowe tego banku?!
Oczywiście sprawdziłam w nask-u i domeny są zajęte, ale przecież zawsze można zaproponować odkupienie danej demeny chocby dla samego prestiżu.
Od 8 lat nie potrafię zapamiętać strony www banku i zawsze po kilka razy wpisuję w przeglądarkę na końcu poddając się i wyszukując strony banku w google...

Rebranding TAK
Paniom Ziutkom kategoryczne NIE!

:)

konto usunięte

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Katarzyna Nocoń:
posiada tylko
http://www.pekao.com.pl

i jeśli ma zamiar zmienić nazwę, to przestaniu mu ta być potrzebna. powinni raczej wykupić inne
:)
Katarzyna Nocoń

Katarzyna Nocoń Marketing Manager

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Konrad Sulowski:
Katarzyna Nocoń:
posiada tylko
http://www.pekao.com.pl

i jeśli ma zamiar zmienić nazwę, to przestaniu mu ta być potrzebna. powinni raczej wykupić inne
:)

Na chwilę obecną masz rację, nie jest to już do niczego potrzebne.
Bardziej chodziło mi o to, dlaczego przez tyle nie podjęli żadnych działań w tym kierunku..?

konto usunięte

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

bo Pekao.pl należy do Pekao Cargo sp. z o.o.
Katarzyna Nocoń

Katarzyna Nocoń Marketing Manager

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Michał S.:
bo Pekao.pl należy do Pekao Cargo sp. z o.o.

Ok i co z tego?

A domena http://pekaosa.com.pl to jakiś portal finansowy....
I na samej górze po prawej stronie jest link "Kontakt z wlascicielem domeny" (czytaj: za odpowiednio wysoką cenę sprzedam tą domenę) ;)))
jak to mawiają: wszystko jest na sprzedaż, to tylko kwestia ceny...
Katarzyna Nocoń

Katarzyna Nocoń Marketing Manager

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Chyba Ban Pekao SA faktycznie ma powód do popracowania nad wizerunkiem ;)

http://www.goldenline.pl/forum/marketing-interaktywny/...
http://www.goldenline.pl/forum/programisci-www/421096

A rzecznika prasowego banku proponuje wysłać na szkolenie z hackingu, żeby głupot nie opowiadał :)
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

No to właśnie w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest chyba rebranding...
Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

W tej sytuacji może i tak, tylko, że sam rebranding nie rozwiąże problemów informatycznych banku, a tutaj może mocno ucierpieć wizerunek banku, jako podmiotu, który powinien zapewnić bezpieczeństwo, w każdej możliwej sferze, także IT.
Agnieszka Karoń

Agnieszka Karoń PhD candidate ||
Social researcher ||
PR | CSR | SM |
New...

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Mam wrazenie ze rzecznik pogubił się w całej tej sytauacji . Nie rozumiem dlaczego uparcie zwala wine na kogokolwiek : hackerzy , internauci brakuje cyklistów. Firma zewnetrzna dała ciała,bank także. Strona miała ewidentne błedy.Ale tłumaczenia w stylu

" - To pomysłowość internautów - trzeba było przecież
specjalnie wstukać określony adres. Można było oczywiście wymyślić bardziej
skomplikowany. Ale musi być jakieś miejsce na serwerze, gdzie fizycznie
przechowywane są takie dane."

"W ciągu siedmiu minut od wycieku danych do sieci zablokowaliśmy stronę - mówi tvn24.pl rzecznik Pekao SA. - Jest nam bardzo przykro w związku z zaistniałą sytuacją. Stronę zrobiła i administrowała firma zewnętrzna. Szef firmy tłumaczy, że to wszystko nastąpiło na skutek włamania hakerskiego, które miało miejsce 8 lipca. Zostały zmienione pliki konfiguracyjne serwisu i to spowodowało, że dane trafiły w niepowołane miejsce - wyjaśniał."

"Sprawą wycieku danych osobowych zajmie się teraz policja - zostanie wszczęte
śledztwo. Arkadiusz Mierzwa zapowiada, że kiedy zostaną ustalone numery IP tych
internautów, którzy wykorzystali błąd informatyków i bezprawnie ściągali na
swoje komputery prywatne dane z serwera banku PEKAO SA, osoby te zostaną
pociągnięte do odpowiedzialności karnej."

to dowód na to , że problem ich przerasta ....

http://possum.pl/to_my_zrujnowalismy_pko

czas zainwestowac w swoją przyszłosc i uciekac z tego banku
zg(AGA)
Katarzyna Nocoń:
Chyba Ban Pekao SA faktycznie ma powód do popracowania nad wizerunkiem ;)

http://www.goldenline.pl/forum/marketing-interaktywny/...
http://www.goldenline.pl/forum/programisci-www/421096

A rzecznika prasowego banku proponuje wysłać na szkolenie z hackingu, żeby głupot nie opowiadał :)
Agnieszka Karon edytował(a) ten post dnia 14.07.08 o godzinie 14:28
Rafał N.

Rafał N. CEO - iFleet

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Osobiście też właśnie zamykam konto w Pekao.
Rozumiem, że banki mają różną politykę, co do udzielania kredytów i wydawania kart kredytowych, ale jeśli po 3 latach stałych wpływów na konto, stałej umowy o prace, odmawia się obu produktów, bo nie ma się uregulowanej służby wojskowej... to dziękuję bardzo. U konkurencji nie było z tym żadnych problemów.
Nie wspominając o tym, że w Pekao czekałem 2 tygodnie na decyzję co do wyżej wspomnianych rzeczy i to tylko dlatego, iż sam przeszedłem się do oddziału banku ( usprawiedliwienie pracownika - niestety Pana internetowy wniosek gdzieś się nam zawieruszył ).
Dodam, że u konkurencji minęło 6 dni od momentu złożenia mojego wniosku (bez zaświadczeń), do fizycznego pojawienia się aktywnej karty - zaś otwarcie aktywnego konta tego samego dnia.
Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Rebranding Pekao SA: korporacyjna konieczność, czy...

Piotr Jakubowski:

Nie mogę się zgodzić z tą opinią. Stereotypy to jedno, a rzeczywistość to drugie. PKO BP ma bardzo dużo młodych i perspektywicznych klientów. To raczej Pekao zaczyna być bankiem dla średniolatków, którzy wkrótce staną się emerytami. PKO BP w porę zainwestowało w bankowość internetową, kupując Inteligo, tworząc nowoczesny rachunek PKO Inteligo (obecnie iPKO) i to daje im naprawdę niezłą platformę do walki o młody, miejski target. Zdecydowanie też biją na głowę Pekao pod względem poziomu komunikacji reklamowej.


Czyżby kolejny rebranding w sektorze bankowym? To dość ciekawe uzupełnienie naszej wcześniejszej rozmowy...
http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,29577,5467610,...

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

[podyskutujmy] Marka korpor...




Wyślij zaproszenie do