Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Był już jakiś w tym roku? Po intensywnym googlaniu doszukałam się tylko ubiegłorocznych zestawień (Smile Check, Millward Brown). Pytam, bo austriacki kolega z branży zadał pytanie o najbardzoej kreatywne polskie agencje i zanim zacznę mu to tłumaczyć na mój subiektywny sposób, chętnie rzucę okiem na jakieś zestawienia.

Może wpadło komuś coś w łapki w ostatnim czasie?

P.S. Pozdrawiam po dłuższej nieobecności.

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Pani Magdaleno, jeśli chodzi o najbardziej kreatywną agencję to oczywiście jest tylko jedna :))B... G....

pozdrawiam
p.s.
zestawienia znajdzie Pani w Media&Marketing oni prowadzą badania satysfakcji klienta ze współpracy z agencjami.
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Krzysztof Rymko:
Pani Magdaleno, jeśli chodzi o najbardziej kreatywną agencję to oczywiście jest tylko jedna :))B... G....

pozdrawiam
p.s.
zestawienia znajdzie Pani w Media&Marketing oni prowadzą badania satysfakcji klienta ze współpracy z agencjami.

:))

Dziękuję Panie Krzysztofie! W internecie nie ma (lub nie znalazłam), domyślam się, że musiałabym zakupić wersję papierową, a to niestety nie wchodzi w rachubę z powodów geograficznych i czasowych.

Łączę pozdrowienia!
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jeśli chodzi o najbardziej kreatywne agencje reklamowe, to akurat można poszperać w wynikach polskich konkursów reklamowych: Złote Orły i KTR.
http://zloteorly.com.pl (szukać w laureatach)
oraz
http://ktr.org.pl/article/351/nagrodzeni_w_polskim_kon...!

I tu się kończy łatwa część tematu, ponieważ:

1) nie wszystkie polskie agencje zgłaszają prace do krajowych konkursów, niektóre koncentrują się juz na "wyższej lidze", czyli Portorożu albo najwyższej, czyli europejskich i ogólnoświatowych konkursach aż do najbardziej prestiżowego Cannes Lions. Możesz sprawdzić Portoroż (http://goldendrum.com), gdyż z założenia jest to festiwal regionalny, przynajmniej kiedyś był. W topowych nie ma co grzebać, gdyż polska reprezentacja na shortlistach jest zbyt szczupła, żeby wyciągać jakieś wnioski.

2) nagrody na festiwalach i konkursach nie muszą jeszcze świadczyć o superkreatywności agencji. Istnieje bowiem temat tzw. ghostów, czyli reklam tworzonych wyłącznie po to, żeby zebrać nagrody na festiwalach. Działa to mniej więcej tak: idziemy do Pani Jadzi ze sklepiku warzywnego pod firmą i pytamy, czy dałaby zrobić sobie DARMOWĄ reklamę w postaci ogłoszenia prasowego, pod warunkiem, że nie będzie się wtrącała w jej treść. Po uzyskaniu zgody Pani Jadzi konstruujemy najbardziej szalone ogłoszenie (np. pomidor mordujacy jabłko jako Kuba Rozjabłczacz) i płacimy 200 zł za jedną jego emisję w gazetce osiedlowej (warunek wymagany na festiwalach). Zgłaszamy to-to na konkurs i spokojnie odbieramy nagrodę.
Istnieją w środowisku bardzo różne opinie na temat tego, od którego momentu taką działalność uznaje się za nie fair. Ale to temat na oddzielny wątek.

3) czasem miana najbardziej kreatywnych godni są nie są ci, którzy zdobyli nagrodę, ale ci, którzy w fajny sposób poradzili sobie z supertrudnym briefem. Na przykład branża farmaceutyczna to na ogół sztampa. Każde od niej odstępstwo jest więc dla mnie tak samo godne pochwały, jak nagrody w - powiedzmy - branży telekomunikacyjnej.

4) reklamy też maja różne style - jedne chętniej nagradzane, inne mniej. Uważana chyba zgodnie w środowisku za najbardziej kreatywną agencja PZL (http://pzl.pl) będzie całkowicie nieznana reklamaniakowi poza Polską, ponieważ kampanie, które tworzy, są w większości mało zrozumiałe za granicą. PZL bowiem stawia na żarty dialogowe i językowe oraz odniesienia do rodzimej kultury.

5) czasem - chociaż ostatnio rzadziej - wprowadza się jeszcze różnorakie podziały agencji. Przy badaniu kreatywności ważne jest szczególnie, czy agencja jest oddziałem międzynarodowej sieci, czy firmą samodzielną na polskim rynku. Generalna zasada brzmi - sieciówkom jest łatwiej, ponieważ a) mają z definicji przypisaną pulę najwiekszych reklamodawców b) dysponując komfortem "klientów sieciowych" mogą łatwiej "odpłynąć" w nietypową kreację bez strachu, że upieranie się przy odważniejszych rozwiązaniach spowoduje groźbę utraty budżetu.

Ufff...

A moją osobistą listę najbardziej kreatywnych agencji ze szczególnym uwzglednieniem agencji niezależnych mogę Ci Magdo przesłać na priva, jeśli sobie tego życzysz.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Krzysztof Rymko:
Pani Magdaleno, jeśli chodzi o najbardziej kreatywną agencję to oczywiście jest tylko jedna :))B... G....

pozdrawiam
p.s.
zestawienia znajdzie Pani w Media&Marketing oni prowadzą badania satysfakcji klienta ze współpracy z agencjami.

Tak, ale to trochę co innego. Kolega Magdy pytał o "najbardziej kreatywne agencje", a nie o te najlepiej pracujące z Klientem. Ranking MMP nie jest, o ile wiem, oparty na ocenie kreatywności, chociaż oczywiście ona także sie liczy. Pod tym wzgledem oczywiście tytuł wątku może mylić...

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jarosław Koć:
Krzysztof Rymko:
Pani Magdaleno, jeśli chodzi o najbardziej kreatywną agencję to oczywiście jest tylko jedna :))B... G....

pozdrawiam
p.s.
zestawienia znajdzie Pani w Media&Marketing oni prowadzą badania satysfakcji klienta ze współpracy z agencjami.

Tak, ale to trochę co innego. Kolega Magdy pytał o "najbardziej kreatywne agencje", a nie o te najlepiej pracujące z Klientem. Ranking MMP nie jest, o ile wiem, oparty na ocenie kreatywności, chociaż oczywiście ona także sie liczy. Pod tym wzgledem oczywiście tytuł wątku może mylić...
Hehe, Panie Jarku ależ wiem wiem:)) dlatego zdefiniowałem je:)
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jarosław Koć:

Tak, ale to trochę co innego. Kolega Magdy pytał o "najbardziej kreatywne agencje", a nie o te najlepiej pracujące z Klientem. Ranking MMP nie jest, o ile wiem, oparty na ocenie kreatywności, chociaż oczywiście ona także sie liczy. Pod tym wzgledem oczywiście tytuł wątku może mylić...

W ostateczności zasunę koledze jakimkolwiek rankingiem, niech się chłopak głowi i cieszy, że w ogóle coś podsyłam ;-)

Niemniej jednak - ciekawe wnioski się tu pojawiają! Jeśliby badać poziom kreatywności ilością nagród przywożonych z międzynarodowych konkursów, to okazać by się mogło, że z kreatywnością w Polsce cieniutko. Jak pisałam ostatnio w artykule o Cannes: najmocniejszym polskim akcentem był tam siłą rzeczy juror kategorii Cyber Bartek Gołębiowski z Click5. Nie potrafimy się przebić czy konkurencja jest za silna?

Ale to już temat na oddzielny wątek.
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jarosław Koć:
A moją osobistą listę najbardziej kreatywnych agencji ze szczególnym uwzglednieniem agencji niezależnych mogę Ci Magdo przesłać na priva, jeśli sobie tego życzysz.

Życzę sobie – nawet bardzo sobie życzę! Dziękuję, Jarku.

konto usunięte

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jeśli chodzi o agencje interaktywne, to wg mnie najbardziej kreatywne są w kolejności alfabetycznej 180hb, Ars Thanea, Click5 i Cookie. Małe studia, założone przez pasjonatów z wielkim doświadczeniem w branży.

Ogólnoreklamowych za wiele nie znam, ale i tu raczej małe firmy niż molochy robiące wielką kupę za wielką kasę. Cenię sobie poznański Double Brand (w którym miałem niesamowitą przyjemność pracować przez jakiś czas) i krakowskie Studio Otwarte. Gdyby poszukać, wygrzebałbym więcej, ale czasu mało. ;)

Na wspomniane nagrody typu Kreatury itp. nie ma co zwracać uwagi. Nie są to imprezy wyłaniające najbardziej kreatywne agencje, a jedynie oceniające kilka zgłoszonych prac. Są w kraju agencje, które na codzień robią szroty, bo całą parę wkładają w coś, co potem dla szumu zgłoszą do konkursu.

Warto przeglądać zagraniczne serwisy branżowe i patrzeć co z naszego kraju jest tam zauważane. Podobnie wspomniane wyżej najbardziej prestiżowe konkursy, w których nie wystarczy wpisowe żeby walczyć o nagrody.Edward Łuska edytował(a) ten post dnia 26.08.09 o godzinie 11:32
Aneta Kucińska

Aneta Kucińska Dyrektor marketingu
i sprzedaży

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Edward, nie wiem jaką masz wiedzę o konkursach, niemniej jeśli chodzi o Kreaturę, to jest to konkurs w którym zagraniczne jury ocenia kreację w polskich reklamach. Bezstronność to główny atut konkursu.

Magda, polecam stronę: http://www.kreatura.pl/
można poprzeglądać fajne kreacje i odezwać się do twórców
lub też http://mediamikser.pl/commercial - spoty

Edward Łuska:
Jeśli chodzi o agencje interaktywne, to wg mnie najbardziej kreatywne są w kolejności alfabetycznej 180hb, Ars Thanea, Click5 i Cookie. Małe studia, założone przez pasjonatów z wielkim doświadczeniem w branży.

Ogólnoreklamowych za wiele nie znam, ale i tu raczej małe firmy niż molochy robiące wielką kupę za wielką kasę. Cenię sobie poznański Double Brand (w którym miałem niesamowitą przyjemność pracować przez jakiś czas) i krakowskie Studio Otwarte. Gdyby poszukać, wygrzebałbym więcej, ale czasu mało. ;)

Na wspomniane nagrody typu Kreatury itp. nie ma co zwracać uwagi. Nie są to imprezy wyłaniające najbardziej kreatywne agencje, a jedynie oceniające kilka zgłoszonych prac. Są w kraju agencje, które na codzień robią szroty, bo całą parę wkładają w coś, co potem dla szumu zgłoszą do konkursu.

Warto przeglądać zagraniczne serwisy branżowe i patrzeć co z naszego kraju jest tam zauważane. Podobnie wspomniane wyżej najbardziej prestiżowe konkursy, w których nie wystarczy wpisowe żeby walczyć o nagrody.Edward Łuska edytował(a) ten post dnia 26.08.09 o godzinie 11:32
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Aneta Kucińska:
Edward, nie wiem jaką masz wiedzę o konkursach, niemniej jeśli chodzi o Kreaturę, to jest to konkurs w którym zagraniczne jury ocenia kreację w polskich reklamach. Bezstronność to główny atut konkursu.

Magda, polecam stronę: http://www.kreatura.pl/
można poprzeglądać fajne kreacje i odezwać się do twórców
lub też http://mediamikser.pl/commercial - spoty

Oczywiście na każdą stronę warto zajrzeć. Jednak reaktywowana parę lat temu "Kreatura", w przeciwieństwie do tej pierwotnej z przełomu dekad, charakteryzuje się bardzo niskim poziomem. Nie wiem, co działo się tam w tym roku, ale w zeszłym właśnie międzynarodowe jury nie przyznało głównych nagród w większości kategorii. Mnie szczerze mówiąc zdziwiło to, że w aż tylu przyznało...
Piotr Żarczyński

Piotr Żarczyński Creative /
Copywriter, VML
Poland

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

W tym roku swój ranking publikował także magazyn Home&Market

pzdr
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Piotr Żarczyński:
W tym roku swój ranking publikował także magazyn Home&Market

pzdr

Ja słyszałam tylko o "Klienckim Rankingu Agencji PR” w wydaniu Home&Market właśnie. Reklamowe też zbadali?
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Dziękuję wszystkim wypowiadającym się w tym wątku, ogromnie mi pomogliście. Zapraszam na wirtualną kawę po wiedeńsku z torcikiem Sachera :))


Obrazek


edit: Zgodnie z obietnicą – kawa i torcik :)Magdalena Żelasko edytował(a) ten post dnia 28.08.09 o godzinie 14:31

konto usunięte

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Aneta Kucińska:
Edward, nie wiem jaką masz wiedzę o konkursach, niemniej jeśli chodzi o Kreaturę, to jest to konkurs w którym zagraniczne jury ocenia kreację w polskich reklamach. Bezstronność to główny atut konkursu.
Nic nie mówiłem o stronniczości. Jedynie o poziomie prac z konkursów jako wyznaczniku poziomu "narodowej kreacji". Niekoniecznie istnieje pomiędzy tymi poziomami związek.

konto usunięte

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Piotr Żarczyński:
W tym roku swój ranking publikował także magazyn Home&Market

pzdr

Redakcja Home&Market szczególnie zasłynęła rankingiem agencji PR.
Piotr Żarczyński

Piotr Żarczyński Creative /
Copywriter, VML
Poland

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Magdalena Żelasko:
Piotr Żarczyński:
W tym roku swój ranking publikował także magazyn Home&Market

pzdr

Ja słyszałam tylko o "Klienckim Rankingu Agencji PR” w wydaniu Home&Market właśnie. Reklamowe też zbadali?

Ranking agencji PR był w czerwcowym, a reklamowych bodajże w majowym numerze.

pzdr
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Piotr Żarczyński:

Ranking agencji PR był w czerwcowym, a reklamowych bodajże w majowym numerze.

pzdr

W internecie jakoś szumnie nie prezentowali, więc mi umknęło. Ma ktoś może elektroniczną wersję?
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Magdalena Żelasko:
Dziękuję wszystkim wypowiadającym się w tym wątku, ogromnie mi pomogliście. Zapraszam na wirtualną kawę po wiedeńsku z torcikiem Sachera :))


Obrazek

Ale, Magdo - ja poproszę gwarancję oryginalności, że to jest ten prawdziwy, a nie podróbka. Jakiś proces był o to chyba...
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Ranking agencji reklamowych 2009

Jarosław Koć:

Ale, Magdo - ja poproszę gwarancję oryginalności, że to jest ten prawdziwy, a nie podróbka. Jakiś proces był o to chyba...

Ten jest oryginalny, ma okrągłą pieczątkę z czekolady (dla porównania, udające tort Sachera ciastko z kawiarni Demel ma pieczątkę w kształcie trójkąta). Smacznego :)

Następna dyskusja:

Ranking agencji reklamowych




Wyślij zaproszenie do