Temat: Raczkująca polska reklama

A ja lekko wbije szpile w rozmowe ;-)
... poddajac pod watpliwosc wykorzystanie telewizji jako glownego medium.
Kanalow coraz wiecej, programow wartych ogladania coraz mniej a bloki reklamowe osiagaja dlugosc dwoch herbat.
Powyzsze w polaczeniu z dosc teoretyczna metoda mierzenia ogladalnosc reklam juz od dawna oslabiaja w moich oczach skutecznosc rekalmy.
Jesli do celow rozwazania wylaczymy szalony poscig za swiadomoscia spontaniczna i reklamy taktyczne to co sadzicie o efektywnosci TV?
Arkadiusz Łatko

Arkadiusz Łatko e-Commerce /
e-Marketing Manager
- Credit Agricole
Bank P...

Temat: Raczkująca polska reklama

Szpila słabo wbita choć w dobre miejsce ; )
1. Telewizja nalezy do najlepiej zbadanych obecnie mediów (telemetria to najbardziej zaawansowana technologia badawcza). Oczwiście opiera się na estymacjach (tak jak każde badanie) ale jest się w stanie w przybliżeniu podac widownię każdego bloku reklamowego (początek, środek, koniec) i faktycznie się to sprawdza. Dobry planer potrafi zaplanowac widownię z 5% błędem (oczywiście nie zawsze).
Z drugiej strony ciekawe czy ktoś kto umieścił reklamę w Gazecie Wyborczej dowiedział się później jakie był ratting tej reklamy ? Do ilu osób z grupy docelowej dotarł, ile osób co miała stycznośc z tym wydaniem zaglądneła na 3, 5 czy 7 stronę ?
A ile osób miało stycznośc z billboardem czy backlightem - jaki był jego zasięg w grupie celu ? hmmm...
2. Telewizja faktycznie jest przeładowana rekalmami ale nie znam obecnie medium które było by jakoś specjalnie wolne od nich. Proponuję otwarcie Muratora czy Twojego Stylu by przekonać się ile objętościowo zajmują reklamy - można się zdziwić.
3. Niestety oddziaływanie tego medium jest najsilniejsze (multimedialność) i trudno jest uzyskać podoby wynik oddziaływania w innym medium w ramach tego samego budżetu.
4. Inną sprawą jest planowanie jakościowe od którego zalezy wymierna efektywnośc kampanii - nie ta na papierze. Niektóre domy mediowe w pogooni za najniższym CPP (klient żąda by było najtaniej) nie zwracja na to uwagi i faktycznie nadmuchuje bloki reklamowe po granice wytrzymałości.
Jest na to rada - wybrac dobry dom mediowy i nie szaleć z najniższym CPP - jakośc (efektywność) czasami kosztuje trochę wiecej.

Aby nie byc twardogłowym zgodzę się że problem jest i zbyt duża ilośc reklam zmusza klientów do wydawania większych budżetów a u widzów powoduje flustrację zbyt długimi blokami reklamowymi (przełączenie na inny kanał). To na pewno nie sprzyja ani widzom, ani stacjom ani na końcu reklamodawcom. Sprawa za pewne się sama rozwiąże jak stacje w końcu mocniej podniosą ceny i zmniejsza ilośc autopromocji swoich pozycji programowych ... oby.

Temat: Raczkująca polska reklama

Arek, wszystko w sumie prawda. Prawda powtarzan przez kazdy dom mediowy ;-).
Ja nie zgodze sie jednak z jakosc wynikow telemetrii bo ta zaklada ze kanal nie przelaczony to kanal ogladany i tu jest pogrzebany pierwszy pies.
Kolejna bestia zakopana jest w nastepstwie reklam po sobie w bloku i ich sily w przpadku coraz bardziej kupowanych bilbordow sponsorskich.
Oddzialywanie jest silne, z tym dyskutowac nie moge ale niezmiennie pwazam jakos oddzialywania, bo to ze ktos cos zobaczyl to dopiero polowa sukcesu. Z pewnosci nie ma lepszej metody do budowania znajomosci marki kierowanej do szerokiej grupy ale jesli wezmiemy pod uwage inne dzialania to zasieg nie koniecznie bedzie odgrywal tak ogromna role.
Outdoor w Polsce faktycznie nie jest w wiekszosci nawet wart rozwazanie, poza kilkoma lokalizacjami ogromnych formatow to strata pieniedzy z prasa bywa roznie. Zgodze sie ze TS czy Murator juz dawno utracily balans (choc i tak daleko im do zagranicznych kolegow) ale jest wile tytulow dajacych spore mozliwosci. W prasie wiele mozna zdzialac formatem, co niektore tytuly czynia nader chetnie choc pewnie nie tanio.

konto usunięte

Temat: Raczkująca polska reklama

Ja tez o szpilach...

Niezależnie jednak, nie znajdziemy innego medium budującego w takim szybkim tempie zasięgu w szerokich graupach 4+. Więc owszem. Anteny publiczne są masowe a przez to potwornie drogie w bardzo specyficznych grupach. Czyli o potwornym koszcie dotarcia.

Mnogość kanałów? To zapewnia fajny kontent programowy i gwarancję dotarcia do Heavy Viewerów- specyficznych widzów bardzo selektywnie oglądających programy. Nie widziałem bowiem w TVP np. reklam Volwo czy innej marki premium- w odróżnieniu np. do TVN Turbo czy tym podobnych.

Inna sprawa: TV i niestandardowe formy reklamy (roadblocking, bloki jednoreklamowe, reklamy z zapowiedzią o wysokim poziomie artyzmu) w polsce raczkujące dopiero- swoje robić będą.

Fajnie się dzieje jednak, że TV (a szczególnie TVP) traci powoli hegemonię w torcie reklamowym. Nie ma nic lepszego jak dywersyfikacja kanałów komunikacji. Sprawą potworną było bowiem wartościowanie skuteczności kampanii w umysłach wielu prezesów- puszczeniem reklam w TVP. Bo teraz w TVP i o oglądalność coraz trudniej nie mówiąc już o kontekscie.

konto usunięte

Temat: Raczkująca polska reklama

Zdaje się, że w całej naszej dyskusji tylko pierwszy post był na temat :) Skoro jednak zabrnęliśmy już tak daleko...

Problem z telewizją sprowadza się mniej więcej do tego, że choć ma ona swoje wady, to najlepszą rzeczą jaką możemy zrobić jest... pamiętać o nich. Dotyczy to właściwie nie tyle samej telewizji, co wszystkich kanałów komunikacji, bo przy każdym z nich można wypisać listę "plusów dodatnich" i "plusów ujemnych".
W telewizji nasilenie zjawiska zappingu jest być może najbardziej widoczne, ale problem unikania reklam dotyka przecież wszystkich mediów. Kluczowego znaczenia nabiera lokowanie reklam w odpowiednim kontencie redakcyjnym, czyli większa precyzja planowania kampanii i konstruowanie media planów w oparciu o analizy jakościowe. Większym wyzwaniem jest także konstrukcja przekazu. Sądzę, że szansy na poprawę efektywności należy upatrywać w większym stopniu właśnie w dbałości o te elementy, niż w "migracjach" budżetów między kanałami komunikacji. W odniesieniu do różnych klas mediów poziom substytucji jest ograniczony (choć często same media usiłują nas przekonać, że jest inaczej).
Arkadiusz Łatko

Arkadiusz Łatko e-Commerce /
e-Marketing Manager
- Credit Agricole
Bank P...

Temat: Raczkująca polska reklama

Arkadiuszu bardzo dobre ujęcie i podsumowanie tematu ; ) Chyba nic dodać nic ująć. Zostawiam juz szpile w spokoju by można było się skupić na głównym temacie ...

Następna dyskusja:

Polska reklama schodzi na psy!




Wyślij zaproszenie do