Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?
Witam, projekt jest własnością agencji, ale czy podlega ustawie o prawie autorskim - to już kwestia sporna. Projekt musisz wykupić od agencji, czy musisz wykupić prawa autorskie, to określa Ustawa o prawie autorskim, co znaczy że projekt musi być autorskim rozwiązaniem, musi być przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Jeśli dostarczyłaś agencji wszystkie materiały i pomysł, agencja zakomponowała to w tle, wg wytycznych przekazanych przez Ciebie, to nie jest to dzieło w rozumieniu tej ustawy. Oczywiście, powinnaś spisać wcześniej umowe, że agencja wykonuje pracę wg Twojego pomysłu, bo jeśli nie masz umowy, no to w sprawach spornych wystąpią po prostu trudności dowodowe.
Tak więc najlepiej podpisywac umowę, albo wykonać rzetelny szablon zlecenia pracy agencji. Ewentualnie umówić się w kwestii wynagrodzenia przed rozpoczęciem pracy. To znaczy czy wynagrodzenie obejmuje przekazanie autorskich praw, oraz na jakich polach eksploatacji - co też jest bardzo ważne.
Pamiętaj że w umowie przekazania praw autorskich muszą być wymienione pola eksploatacji takie jak w ustawie, inaczej umowa jest nie ważna ( czyli nie chroni Ciebie jako nabywcy praw autorskich)
[jest to oczywiście opracowanie graficzne które wymaga pracy i czasu, ale no właśnie to ale wszelkie materiały i pomysł pochodzą od zleceniodawcy
czy więc agencja może rościć sobie prawa do takiego projektu?
pytanie 1) prawa do zdjęcia nie zostały przez nas wykupione
czy więc agencja w takiej sytuacji może je wykorzystać w swoim dowolnym zakresie skoro pomysł zdjęcia i wszelkie rekwizyty do niego potrzebne dostarczył zleceniodawca?