konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

dalej was podręcze ponieważ przyszly mi do gowy nowe pytanka w drodze do pracy :)
1) robimy zdjęcie w agencji reklamy dla potrzeb np katalogu
agencja pracuje na takich zasadach że do kalkulacji nalicza koszt wykonania zdjęcia i jego użycia ale jeśli chcemy mieć prawa do tej fotki to kupujemy sobie ją za określoną dodatkową kwotę
zakładamy że fotka na daną chwilę nie ma zastosowania w dalszym obiegu więc zostaje w agencji
i teraz moje pytanko
czy fotka jest w pełni własnością agencji i może sobie z nią zrobić co się jej żywnie podoba np wykorzystać w materiałach konkurencji?
zakładamy że pomysł na fotkę wyszedł od zleconiodawcy, osoba z firmy nadzorowała wszelkie pracę, wszystkie dodatkowe rekwizyty na potrzeby zdjęcia także dostarczyła sama

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

2) pytanko nr 2
robimy sobie raklamę na autobusie w agencji X
dostarczamy właściwie cały potrzebny materiał fajne fotki hasła itp
tak naprawdę praca agencji to ich rozmiesczenie rzucenie jakiegoś tła i dzieło gotowe
projekt jest robiony pod kątem naszych dokładnych wskazówek
i teraz sytuacja
my chcemy robić autobusu w drugim koncu polski a agencji albo takiej usługi nie ma albo koszt jest dla nas za duży
znajdujemy agencję miejscową i robimy z nią "nowy pojekt" nowy w sensie przystosowania do modelu środka komunikacji publicznej bo ustawienie i rozmieszczenie jest prawie identyczne
czy pierwotna agencja w takiej sytuacji może domagać się jakiś roszczeń od firmy?

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

1 - jeżeli zakupiliście prawa do zdjęcia to zdjęcie jest waszą własnością. każde jego użycie bez waszej wiedzy lub zgody jest bezprawne...

2 - nie, o ile agencja nie roszczy sobie praw do tworzonych projektów.


Rafał tig Kmak edytował(a) ten post dnia 27.01.07 o godzinie 17:06
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

proponuje zapisywac wszystko w umowach ...

wg moich standardow , nawet niepisanych

klient płaci 1 szt / x

- zdjecie nalezy do niego, moze z nim zrobic co chce
- jesli ja chcialbym wykorzystac foto (np. wnetrze hali produkcyjnej) pytam o zgode w ramach konkretnego projektu
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

1) Agencja jest autorem fotki, więc Wy nabywacie do niej prawa. Jakie prawa nabyliście, jest określone w umowie. Jeśli nie było umowy, fotka należy do agencji, nie macie praw do jej wykorzystania.

2) To "rozmieszczenie elementów i rzucenie tła" to pełnoprawny projekt, do którego agencja ma prawa (jest to dzieło zrobione na podstawie Waszych materiałów). Jednak jeśli kolejna agencja nie korzysta z plików źródłowych zrobionych w pierwszej agencji, a robi wszystko od nowa, sprawa jest do obronienia. Ale tutaj nie wypowiadałbym się autorytarnie -- każda strona ma swoje racje.

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

Aleksandra N.:
tak naprawdę praca agencji to ich rozmieszczenie rzucenie jakiegoś tła i dzieło gotowe


Tia... tak naprawdę żeby umiejętnie rzucić tło to trzeba nieco umieć.

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

proszę się nie obrażać za sentencje "Rzucenie tła i gotowe" sama też robie projekciki i nie chciałam umniejszać pracy grafików
chciałam tylko zaakcentować że praca na moim przykładowym projekcie nie wymaga dużej inwencji twórczej i jest bardzo prosta do odtworzenia dla każdej innej agencji
jest to oczywiście opracowanie graficzne które wymaga pracy i czasu, ale no właśnie to ale wszelkie materiały i pomysł pochodzą od zleceniodawcy
czy więc agencja może rościć sobie prawa do takiego projektu?

pytanie 1) prawa do zdjęcia nie zostały przez nas wykupione
czy więc agencja w takiej sytuacji może je wykorzystać w swoim dowolnym zakresie skoro pomysł zdjęcia i wszelkie rekwizyty do niego potrzebne dostarczył zleceniodawca?

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

proszę się nie obrażać za sentencje "Rzucenie tła i gotowe" sama też robie projekciki i nie chciałam umniejszać pracy grafików
chciałam tylko zaakcentować że praca na moim przykładowym projekcie nie wymaga dużej inwencji twórczej i jest bardzo prosta do odtworzenia dla każdej innej agencji
jest to oczywiście opracowanie graficzne które wymaga pracy i czasu, ale no właśnie to ale wszelkie materiały i pomysł pochodzą od zleceniodawcy
czy więc agencja może rościć sobie prawa do takiego projektu?

pytanie 1) prawa do zdjęcia nie zostały przez nas wykupione
czy więc agencja w takiej sytuacji może je wykorzystać w swoim dowolnym zakresie skoro pomysł zdjęcia i wszelkie rekwizyty do niego potrzebne dostarczył zleceniodawca?

konto usunięte

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

Skoro agencja stworzyła projekt, to agencja jest jego autorem i ma do niego wszelkie prawa (oczywiście do czasu ich przekazania komukolwiek).
Fakt, że pracowali na waszych materiałach niczego nie zmienia.

Jeśli nie kupiliście praw, to ujmując temat najprościej jak się da,
nie macie nic do powiedzenia.
Karolina L.

Karolina L. Z-ca redaktora
naczelnego -
Marketing w
Praktyce.

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

punkt 2 dotyczący reklamy na autobusie.
Materiały Twoje, logo Twoje ale to tło i rozmieszczenie tego na autobusie już agencji. Projekt jest własnością agencji reklamowej i tylko jej. W umowach zazwyczaj jest zapisane ze projekt jest własnością agencji i podlega ochronie wynikającej z ustawy z dnia 4.02.94 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr.24.Poz.83)
Karolina S.

Karolina S. "Niemożliwe" - to
nie jest słowo
francuskie"
/Napoleon/- ...

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?



Witam, projekt jest własnością agencji, ale czy podlega ustawie o prawie autorskim - to już kwestia sporna. Projekt musisz wykupić od agencji, czy musisz wykupić prawa autorskie, to określa Ustawa o prawie autorskim, co znaczy że projekt musi być autorskim rozwiązaniem, musi być przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Jeśli dostarczyłaś agencji wszystkie materiały i pomysł, agencja zakomponowała to w tle, wg wytycznych przekazanych przez Ciebie, to nie jest to dzieło w rozumieniu tej ustawy. Oczywiście, powinnaś spisać wcześniej umowe, że agencja wykonuje pracę wg Twojego pomysłu, bo jeśli nie masz umowy, no to w sprawach spornych wystąpią po prostu trudności dowodowe.

Tak więc najlepiej podpisywac umowę, albo wykonać rzetelny szablon zlecenia pracy agencji. Ewentualnie umówić się w kwestii wynagrodzenia przed rozpoczęciem pracy. To znaczy czy wynagrodzenie obejmuje przekazanie autorskich praw, oraz na jakich polach eksploatacji - co też jest bardzo ważne.

Pamiętaj że w umowie przekazania praw autorskich muszą być wymienione pola eksploatacji takie jak w ustawie, inaczej umowa jest nie ważna ( czyli nie chroni Ciebie jako nabywcy praw autorskich)

[jest to oczywiście opracowanie graficzne które wymaga pracy i czasu, ale no właśnie to ale wszelkie materiały i pomysł pochodzą od zleceniodawcy
czy więc agencja może rościć sobie prawa do takiego projektu?

pytanie 1) prawa do zdjęcia nie zostały przez nas wykupione
czy więc agencja w takiej sytuacji może je wykorzystać w swoim dowolnym zakresie skoro pomysł zdjęcia i wszelkie rekwizyty do niego potrzebne dostarczył zleceniodawca?
Karolina S.

Karolina S. "Niemożliwe" - to
nie jest słowo
francuskie"
/Napoleon/- ...

Temat: pytania z cyklu-Co można agencji reklamy?

kupuj prawa do zdjęcia każdego i wcześniej ustal warunki czyli pola eksploatacji. Powinnaś zawsze to określić umową, ponieważ dla Ciebie umowa jest dowodem, że masz zgodę autora do rozporządzania dziełem i na jakich warunkach! Jeśli nie masz umowy, to jak powiedział Krzysiek, nie masz nic do gadania.




pytanie 1) prawa do zdjęcia nie zostały przez nas wykupione
czy więc agencja w takiej sytuacji może je wykorzystać w swoim dowolnym zakresie skoro pomysł zdjęcia i wszelkie rekwizyty do niego potrzebne dostarczył zleceniodawca?

Następna dyskusja:

Czy o tragedii warszawskieg...




Wyślij zaproszenie do