konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Witam na forum, pytanie pewnie nieco banalne, ale bardzo zależy mi na znalezieniu przykładowych zagadnień poruszanych w briefie reklamowym. Zadanie polega na stworzeniu systemu identyfikacji wizualnej kancelarii prawnej i taki keż brief muszę stworzyć dla agencji. Z góry dziękuję za każdą pomoc:-)
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

He he :) Kancelarie chyba ostro się wzięły za wizerunek. Sami pracujemy w tej chwili chyba dla trzech, tworzymy ich wizerunek od podstaw...

Brief na identyfikację to dość dziwna sprawa -- sam wizerunek może zawierać wszystko, ale dopiero komunikacja marketingowa (czyli sposób, w jaki sprzedajemy wizerunek) odróżnia nas od konkurencji.

- kim jesteśmy? jaka jest nasza pozycja na rynku? czym się odróżniamy od innych kancelarii?
(jeśli niczym, należałoby to przemyśleć)
- kto jest naszą konkurencją? w jaki sposób różnią się od nas? dlaczego Klient ma wybrać nas, zamiast kogoś innego?
- na jakie wartości stawiamy? tradycja? nowoczesność? doświadczenie? młoda krew? to wszystko ma odzwierciedlenie w wizerunku
- czy mieliście już jakieś materiały reklamowe? czy nawiązywać do nich? ile może się zmienić, co musi zostać?

Sporo jest sprawą osobistej preferencji właścicieli, w końcu to przede wszystkim ich firma...

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Paweł T.:
Brief na identyfikację to dość dziwna sprawa -- sam wizerunek może zawierać wszystko, ale dopiero komunikacja marketingowa (czyli sposób, w jaki sprzedajemy wizerunek) odróżnia nas od konkurencji.

Sorry Pawle, że się czepiam i chwytam Cię za słówka (bez złośliwości), ale skoro na forum udzielamy porad co i jak i prowadzimy merytoryczne dyskusje to chyba powinniśmy też pilnować "czystości terminologii" i precyzji wypowiedzi. Popraw co trzeba (sądzę, że wiesz co mam na myśli), zanim więcej osób to przeczyta i weźmie sobie do serca.
Marcin Bacia

Marcin Bacia ...-BraveMind-...

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Sorry Pawle, że się czepiam i chwytam Cię za słówka (bez złośliwości), ale skoro na forum udzielamy porad co i jak i prowadzimy merytoryczne dyskusje to chyba powinniśmy też pilnować "czystości terminologii" i precyzji wypowiedzi. Popraw co trzeba (sądzę, że wiesz co mam na myśli), zanim więcej osób to przeczyta i weźmie sobie do serca.
Haha. Dobre ...
Nie możesz po prostu powiedzieć o co chodzi?... Bo teraz to wygląda jak wypowiedź wielkiego brata omnipotencji... Bez urazy :]

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Dziękuję Pawle za cenne uwagi, własnie w taki spososób stworzyłam sobie wczoraj brief, uspokoiłeś mnie trochę. A co do kancelarii i ich wizerunku.. to chyba dobrze, znaczy to, że coraz więcej osób dostrzega potrzebę która agencjom daje chleb:-)
Popieram uwagę Marcina co do wypowiedzi Arka ...

Dzięki
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Arkadiusz S.:
Sorry Pawle, że się czepiam i chwytam Cię za słówka (bez złośliwości), ale skoro na forum udzielamy porad co i jak i prowadzimy merytoryczne dyskusje to chyba powinniśmy też pilnować "czystości terminologii" i precyzji wypowiedzi. Popraw co trzeba (sądzę, że wiesz co mam na myśli), zanim więcej osób to przeczyta i weźmie sobie do serca.
Napisz dokładnie, o co Ci chodzi, bo być może po prostu mamy to samo na myśli, a inaczej się wyrażamy. Taka specyfika komunikacji pisanej ;)

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Arkadiusz S.:
Sorry Pawle, że się czepiam i chwytam Cię za słówka (bez złośliwości), ale skoro na forum udzielamy porad co i jak i prowadzimy merytoryczne dyskusje to chyba powinniśmy też pilnować "czystości terminologii" i precyzji wypowiedzi. Popraw co trzeba (sądzę, że wiesz co mam na myśli), zanim więcej osób to przeczyta i weźmie sobie do serca.

Na tym polega wic, że agencje pilnując czystości terminologii, powodują, że komunikat jest niezrozumiały.
Moim zdaniem lepiej jest napisać zrozumiale, nawet kosztem fachowego słownictwa.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Krzysztof B.:
Arkadiusz S.:
Sorry Pawle, że się czepiam i chwytam Cię za słówka (bez złośliwości), ale skoro na forum udzielamy porad co i jak i prowadzimy merytoryczne dyskusje to chyba powinniśmy też pilnować "czystości terminologii" i precyzji wypowiedzi. Popraw co trzeba (sądzę, że wiesz co mam na myśli), zanim więcej osób to przeczyta i weźmie sobie do serca.

Na tym polega wic, że agencje pilnując czystości terminologii, powodują, że komunikat jest niezrozumiały.
Moim zdaniem lepiej jest napisać zrozumiale, nawet kosztem fachowego słownictwa.

Co więcej... jeżeli przeładujesz komunikat zbyt fachowym slownictwem -niekoniecznie do konca niezrozumiałym dla drugiej strony może to spowodować nadmierną podejrzliwość a nie docenienie Twojego profesjonalizmu :/
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Joanna J.:
Co więcej... jeżeli przeładujesz komunikat zbyt fachowym slownictwem -niekoniecznie do konca niezrozumiałym dla drugiej strony może to spowodować nadmierną podejrzliwość a nie docenienie Twojego profesjonalizmu :/
Zgadzam się, wychodzę z założenia, że oznaką fachowości nie jest strzelanie "targetami" i innymi "visualami", ale umiejętność wytłumaczenia wszystkiego osobie, która się na tym nie zna, bo nie musi :)
Co wcale nie znaczy, że potrafię :-) Podczas ostatniego Brand Tea Party podeszły potem do mnie dwie osoby i powiedziały, że w kilku miejscach się "zagalopowałem". Trzeba pracować nad tym ;-)

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Widzę, że moje intencje zostały cokolwiek opacznie odczytane. Cóż, dobrymi chęciami...

Nie chodziło mi bynajmniej o odgrywanie roli „wielkiego brata omnipotencji”, ani o wbijanie szpileczki koledze po fachu, ani o szafowanie mądrze brzmiącym, acz niekoniecznie zrozumiałym, słownictwem. Dostrzegłem pewną (istotną merytorycznie) nieprecyzyjność wypowiedzi Pawła. Jednak, przez szacunek dla jego wiedzy (której dowiódł w wielu dyskusjach na GL) nie chciałem go poprawiać – wiem, że Paweł właściwe rozumie zagadnienia, na temat których się wypowiada i jedynie sposób wyrażenia myśli był tu nieco niefortunny. To tyle tytułem wstępu, a teraz do meritum.

Wypowiedź Pawła zawierała skrót myślowy, o tyle nieszczęśliwy, że mieszający nieco podstawowe pojęcia i powielający częsty błąd jakim jest stawianie znaku równości między tożsamością i wizerunkiem. A przecież nie są to synonimy.

Tożsamość marki to niepowtarzalny zespół cech i wartości, pozytywnie wyróżniających markę. Tożsamość to idealny obraz marki odzwierciedlający czym/kim oraz jaka ona jest. Innymi słowy, tożsamość opisuje pożądany sposób postrzegania marki. Natomiast wizerunek to obraz marki realnie funkcjonujący w ich świadomości konsumentów (a właściwie całego otoczenia rynkowego). To wyobrażenia, opinie, skojarzenia, przekonania. Wizerunek jest efektem odbioru tożsamości marki. I oczywiście nigdy nie osiąga się pełnej zgodności wizerunku z tożsamością, ze względu na liczne i różnorodne zakłócenia odbioru.

Paweł pisał zatem o wizerunku, tak naprawdę mając na myśli tożsamość (to ją „sprzedaje” komunikacja). W kontekście całej wypowiedzi, także stwierdzenie, że tym co odróżnia markę jest komunikacja marketingowa, jest zbyt dużym uproszczeniem. Nie ulega wątpliwości, że sprawność komunikowania tożsamości bezpośrednio wpływa na to, jak dokładnie uda się odwzorować w świadomości konsumentów idealny obraz marki. I tylko w tym sensie należałoby rozumieć wypowiedź Pawła, gdyż jej dosłowna interpretacja wprowadzałaby w błąd. Komunikacja jest bowiem jedynie narzędziem pozwalającym zaprezentować markę (jej tożsamość), a nie jej wyróżnikiem samym w sobie.

Różnica między tożsamością i wizerunkiem sprawia, że brief powinien możliwie dokładnie opisywać i jedno i drugie. Informacje o funkcjonujący wizerunku powiedzą nam bowiem gdzie jesteśmy, a definicja tożsamości marki pokaże dokąd zmierzamy.

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

"Znalazły się, znalazły, ale niesmak pozostał." ;)

cytując dowcip :)
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Arku, masz rację, to był skrót myślowy, którego nawet nie zauważyłem. Ale na przyszłość: poprawiaj, poprawiaj i jeszcze raz poprawiaj. Nie uzurpuję sobie żadnego prawa do bycia wszechwiedzącym, nie obrażam się za wytknięcie mi niewiedzy i pomyłek, uczę się na własnych (i cudzych) błędach.

A skąd skrót? Większość Klientów (małych firm) nie widzi na początku rozróżnienia pomiędzy wizerunkiem a tożsamością (dostaliśmy chyba jeden brief, który to precyzował), więc w rozmowach to się zlewa. Dzięki za wrócenie mnie na właściwe tory ;)

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Paweł T.:
Arku, masz rację, to był skrót myślowy, którego nawet nie zauważyłem. Ale na przyszłość: poprawiaj, poprawiaj i jeszcze raz poprawiaj. Nie uzurpuję sobie żadnego prawa do bycia wszechwiedzącym, nie obrażam się za wytknięcie mi niewiedzy i pomyłek, uczę się na własnych (i cudzych) błędach.

A skąd skrót? Większość Klientów (małych firm) nie widzi na początku rozróżnienia pomiędzy wizerunkiem a tożsamością (dostaliśmy chyba jeden brief, który to precyzował), więc w rozmowach to się zlewa. Dzięki za wrócenie mnie na właściwe tory ;)


Ja się jednak wtrącę do poruszonego przez mnie wątku:-)
PAwle jeśli otrzymałeś jeden brief który to dokładnie precyzował to może istnieje szansa na otrzymanie choćby jego szkicu lub zarysu..?
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Agnieszka K.:
Ja się jednak wtrącę do poruszonego przez mnie wątku:-)
PAwle jeśli otrzymałeś jeden brief który to dokładnie precyzował to może istnieje szansa na otrzymanie choćby jego szkicu lub zarysu..?
Bez zgody Klienta -- nie ma szans. Ale wydaje mi się, że informacje, które poruszyliśmy w tym wątku są w pełni wystarczające, aby taki brief przygotować... Napisz coś od siebie, ew. spytaj o dalsze wskazówki, to dużo lepsze niż kopiowanie :)

konto usunięte

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

hm...:-)trochę mnie zmotywowałeś.

Co do tematów poruszanych w tym wątku to powiem szczerze głównie skupiono się na poszukiwaniu przyczyny oburzenia się Arka:-)
Jest mi łatwiej odróżnić wizerunek od tożsamości, niemniej jednak moje zadanie to nadal stworzenie briefu. O taki zostałam poproszona przez Agencję... MAm więc prośbę Pawle, oceń to co zamieszczam poniżej, wzorowałam się oczywiście na briefie znalezionym gdzieś w necie, jednak trudno mi ocenić jego profesjonalizm...Dla uściślenia dodam, że na razie są to pytania skierowane do szefów kancelarii:-)

Brief
1. Opis rynku
Rynek w który chcecie celować, najszersze ramy opisujące środowisko do jakiego chcecie dotrzeć. Granice których nie ma sensu przekraczać.
2. Opis usług
Tutaj poproszę o wszelkie informacje dotyczące waszych usług, tego co robicie, chodzi o stworzenie pewnego szkicu informacyjnego.

4. Nasi odbiorcy
W punkcie pierwszym określiliście szerokie ramy. Teraz postarajcie się sprecyzować kim jest idealny odbiorca. Zawęźcie granice do jednej osoby, spróbujcie opisać jak wygląda klient i co lubi, jakimi emocjami zagrać, aby go zainteresować.
5. Konkurencja i nie tylko
Opiszcie co robi konkurencja, - tak ogólnie, jeśli jest coś ciekawego co dostrzegliście, jeśli nie to zostawcie ten punkt pusty.
6. Jakie cele chcesz osiągnąć
System identyfikacji wizualnej ma coś sprzedawać, promować określony wizerunek, Co chcecie zyskać, co osiągnąć? Określcie jakie cele są dla Was najważniejsze. To są pytania o Wasze odczucia, marzenia, skojarzenia. Nie wpisujcie tu twardych cyfr w stylu 99% rynku poznańskiego
7. Wyróżniacz
Co odróżnia Was od konkurencji i jaka jest Wasza przewaga?
8. Kamienne
Elementy merytoryczne które muszą pojawić się w opracowywanym projekcie. Np. specyficzna informacja, określeni partnerzy , prawne ograniczenia. Wymieńcie tu wszystko co nie może być zmienione lub co musi być ujęte.
Jeśli jest coś czego na pewno nie przełkniecie to tez poproszę o informację

9. NA koniec – tutaj wspomnimy o tym, że całość systemu identyfikacji wizualnej ma „grać” z Waszymi biurami , rozumiem przez to pewien rodzaj stylu jaki prezentuje Wasza kancelaria wizualnie. Tu już nic nie musicie dopisywać
9. Szczegóły współpracy
- budżet to około …… netto według agencji ( wersja podstawowa – mini logobook, projekt logo, przeniesienie praw autorskich, według przedstawianych przeze mnie w skrócie informacji ) jeśli jesteście w stanie przeznaczyć na agencję więcej podajcie mi ramy procentowe.
- terminy – tu podajcie ostateczny termin w jakim musimy się zmieścić.

Z góry dziękuje
Pawel Adamowski

Pawel Adamowski zintegrowana
komunikacja
marketingowa

Temat: poszukuję przykładowego briefu rekalmowego

Osobiście dodał bym jeszcze punkt dotyczący perpektywy firmy i wizerunku który ma być budowany - wyróżnienie / USP - w przyszłości ma pozostac takie same czy na przykład zamierzacie rozwijać i definiować nowe przewagi konkurencyjne - a aktualne ma pozostać parasolem w przypadku rozwoju oferty.
pozdr.
Paweł

Następna dyskusja:

Pilnie poszukuję




Wyślij zaproszenie do