Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Agnieszko - w sumie sie z Toba zgadzam (bo pokojowy ze mnie czlek wbrew pozorom ;) ), ale nie moglem sie powstrzymac od opisania pierwszego wrazenia po przeczytaniu tego fragmentu.
Moze dlaetgo ze alergicznie nie cierpie "sztuki dla sztuki".

Moim zdaniem reklama ma przede wszystkim dzialac.
Jesli przy okazji jest dzielem sztuki - super.
Jesli cel biznesowy uda sie osiagnac za pomoca dziela wybitnego - nic tylko przyklasnac.
Ale priorytety pozostaja.

Prawda jest taka, ze malo wiemy o tym jak reklama naprawde dziala.
Milion juz bylo dyskusji na ten temat wiec kolejnej wszczynac nie bede, ale nawet najladniejsza reklama moze sie okazac kompletna pomylka jesli chodzi o cele jakie miala realizowac.
A zleceniodawca placi przeciez za efekty, nie nagrody...Stanisław Grabowski edytował(a) ten post dnia 17.06.08 o godzinie 21:44

Temat: Polska reklama jest prymitywna

a jednak są kraje, w których reklamy są ambitniejsze
i raczej im się to opłaca, bo by reklam nie robili ... czyż nie?
więc może to w polskiej mentalności leży :( i trzeba odczekać

z drugiej strony
ze sztuką świat jest piękniejszy
jak z dobrą reklamąAgnieszka Wiącek edytował(a) ten post dnia 17.06.08 o godzinie 21:47
Radosław Zieliński

Radosław Zieliński Z polecenia! Od 2007
roku. / NAZWY DLA
FIRM / NAMING

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Ależ przecież ambitniejsza reklama nie musi od razu oznaczać, że twórcy mają ambicje stworzenia dzieła sztuki. Wyższy poziom reklam nie musi odbywać się kosztem efektywności...czy to, że reklama ma być ciekawsza, ambitniejsza musi implikować jej niższą skuteczność? Chyba bezwzględnej zależności tu nie ma. Zgadzam się z Agnieszką, że to chyba jednak kwestia polskiej mentalności.
Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Wiem z doświadczenia, że to, jaką wersję reklamy wybierze klient jest często wynikiem badań np. fokusowych. Pokazuje się kilka scenariuszy reklam rozrysowanych kadr po kadrze badanym i oni "lekko" naprowadzani przez moderatora wypowiadają się na temat scenariusza reklamy. Tutaj może nastąpić "ścięcie" kreacji do poziomu akceptowanego przez odbiorców. A część odbiorców jest jak inżynier Mamoń, najbardziej podoba im się to, co już wcześniej widzieli... Rozumiem również klienta, który zanim "zainwestuje" całkiem spory budżet w produkcję reklamy, chce wybadać teren. Przecież wiadomo, że rada nadzorcza, czy akcjonariusze nie lubią ryzyka finansowego, mogą więc osobę decyzyjną z tego rozliczyć, dlatego "decydent" wybiera "bezpiecznik" w postaci wyników badań: przecież reprezentatywna grupa nie może kłamać...
Tak więc moi drodzy jakość kreacji może po prostu wynikać z asekuranctwa klientów, a także wyników badań społecznych.

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Podsumowując możliwości tworzenia niebanalnych reklam w Polsce zacytuję najczęściej padającą frazę z jednego z konkursów, na którym przedstawione realizacje były niemalże w pełni nieograniczone zahamowaniami klientów: "w tej kategorii nagrody nie przyznano..."
Artur Pszczółkowski

Artur Pszczółkowski Web & Mobile
Application Group
Manager, Sanitec
Corp

Temat: Polska reklama jest prymitywna

reklama jest (powinna być) taka jak oczekiwania targetu.

generalizujac - polski target nie potrzebuje wyszukanej reklamy tylko prosty i łatwy przekaz bez graficznych i strategicznych fajerwerkow.

z tym sie calkowicie zgadzam

*poziom agencji nie jest wysoki ale to nie kwestia na ten watek chyba

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że w tej dyskusji przegrywa zleceniodawca. Zarzucimy mu, że szlaczek pod żonę, pomysł po zarząd, bezpieczne inwestycje itp. Oczywiście to wszystko prawda, tak bywa, ale takie są realia rynku. Ale proponuję spojrzeć i na drugą stronę medalu, jaką jest agencja. Mam wrażenie że przedstawiciele tej strony, orędownicy sztuki, niosący światło gustu i ambitności przekazu szarym kapitalistą, często nie wywiązują się ze swojej roli. Proponują klientom rozwiązania sprawdzone i bezpieczne. Bo tak jest łatwiej, szybciej, taniej, efektywniej z punktu widzenia czasu.

Pracując w szeroko pojętych usługach trzeba być fachowcem w swojej dziedzinie, ale również świetnym sprzedawcą - wizjonerem. Często przecież bywa tak, że klient czeka, aż mu powiemy, czego chce ;)
Mariusz Czajkowski

Mariusz Czajkowski Digital marketing |
strategia

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Magdalena B.:

Pracując w szeroko pojętych usługach trzeba być fachowcem w swojej dziedzinie, ale również świetnym sprzedawcą - wizjonerem. Często przecież bywa tak, że klient czeka, aż mu powiemy, czego chce ;)

Odniosę się do tego co napisała Magdalena; - boję się określenia, że to Account lub ktoś z agencji powie klientowi, czego on chce... To raczej sytuacja zakładająca pewną niewiedzę lub brak kompetencji co do własnych potrzeb po stronie klienta. Nie do końca mogę się z tym zgodzić. Klient chce sprzedawać więcej, może wprowadzić nową markę, ewentualnie naprawić nadszarpniętą reputację produktu, a agencja ma zapewnić odpowiednie środki do realizacji założonych przez klienta celów. Natomiast informacje przekazane przez klienta i "rozpracowane" przez agencję w oparciu o własną metodologię dopiero dają efekt finalny w postaci strategii, kreacji itd.
---

A wracając do meritum, to po stronie agencji też jest piłka, żeby bronić ambitnych projektów przed klientem i wynikami badań, ale do tego potrzeba "postawienia się" klientowi, a agencje boją się stracić go na rzecz konkurencji, więc przyjmuje się ugodowy model współpracy i robi kreację na miarę oczekiwań...
Zainteresowanym polecam lekturę wywiadu z listopadowego(2007) numeru "Marketing & more" z p. Iwo Zaniewskim. Tam poruszane są kwestie dokładnie z tego wątku.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Ja dodam z mojej obserwacji jeszcze jeden kamyczek - agencje lubią gładki przepływ założeń* materiałów* projektów* korekt* faktur* kasy*

*niepotrzebne skreślić :)

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
agnieszka P.:
Agnieszka Wiącek:
nawet jakby byli, to się boją klientów


To klienci sie boja i nie akceptuje dobrych, inteligentnych projektow, bo sami ich nie rozumieja wiec mysla ze inni rowniez.
Czy to aby nie za proste? wiem, najlepiej znaleźć jakiegoś winnego, byle nie my :)

oj, wiem co mowie.
Zdarzaja sie bardzo dobre projekty i polski klient ich nie akceptuje, a ten sam projekt wykonany w niemczech jest akceptowany i wchodzi na rynek.
Czesto sie zdarza ze projekty dubluja sie (polskie i niemieckie) lub sa bardzo podobne.
Mowie tu o projektach opakowan.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Zapomniałaś jeszcze o drobiazgu czyli specyfice rynku i targetu w Polsce i Niemczech, ale to drobiazg prawda?

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Zapomniałaś jeszcze o drobiazgu czyli specyfice rynku i targetu w Polsce i Niemczech, ale to drobiazg prawda?
Nie zapomnialam.
Te same projekty czesto na obu rynkach sa wprowadzane.
Pisze tylko to co sama zaobserwowalam, tylko wlasne doswiadczenia, staram sie nie dodawac, nie ubarwiac.
Niestety moge tylko lakonicznie wypowiadac sie, bo nie mam ani czasu ani nie jest to odpowiednie miejsce zeby precyzyjnie przedstawic wycinek 'rzeczywistosci'.agnieszka P. edytował(a) ten post dnia 19.06.08 o godzinie 23:22
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Masz rację te same reklamy często goszczą u nich i u nas, robione tam i... wielekroć u nas są sztuczne i bylejakie w odbiorze, a tam nie.

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Masz rację te same reklamy często goszczą u nich i u nas, robione tam i... wielekroć u nas są sztuczne i bylejakie w odbiorze, a tam nie.
Przyznam ze nie orientuje sie w reklamach (nie mam tv), pisze tylko o opakowaniach, bo to moja codziennosc.agnieszka P. edytował(a) ten post dnia 19.06.08 o godzinie 23:31
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polska reklama jest prymitywna

A, to zupełnie inna inszość :)

konto usunięte

Temat: Polska reklama jest prymitywna

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
A, to zupełnie inna inszość :)

No tak :)

Temat: Polska reklama jest prymitywna

zbyt dużo emocji i dywagacji. My tu się prześcigamy na argumenty a reklama no cóż
reklama jest tak jacy marketerzy! jak mają odwagę to i reklama ma szanse być ciekawsza.
podam jeden mały przykład:
widziałem kalendarze przygotowane dla pewnej firmy. Połączenie sztuki i produktu- efekt bolesny !!
otóż ktoś zaprojektował i ktoś to kupił(i tu najbardziej się dziwię) wizerunke Damy z łasiczką ale zamiast łasiczki dama dumnie trzyma koparkę czy coś takiego!! było też kilka innych w tym stylu.
Tragedia, obraza sztuki i kicz!!!!
ale ktoś to zaprojektował i KTOŚ ZA TO ZAPŁACIŁ !!!!!!!!

Następna dyskusja:

Polska reklama schodzi na psy!




Wyślij zaproszenie do