konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

W wielu reklamach telewizyjnych można spotkać się z polemiką, nawiązaniem do innej reklamy lub innego produktu (bardziej lub mniej wprost). Czasem ma to formę żartu, czasem jest to parodia, ale celem jest zazwyczaj umniejszenie rangi innych produktów.Czy takie działania są zgodne z prawem lub chociażby etyczne ?Michał P. edytował(a) ten post dnia 29.06.10 o godzinie 15:04

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Play jeżeli dobrze pamiętam został pozwany za "prześwietlanie" ofert konkurencji. Ale takie polemiczne nawiązania - swoją drogą ciekawe rozwiązanie - można robić też tak, żeby nie podpadało to pod regulację prawem.
Leszek Wolany

Leszek Wolany Digital marketing /
E-commerce Manager

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

To sie nazywa reklama porównawcza :)
W pewnych okreslonych ramach jest dozwolona i wg mnie całkiem etyczna.
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Więcej - jest pożądana.
Wprowadza emocje do interakcji marek.
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Jak najbardziej - jest w Polsce dozwolona, tyle że firmy toczą zacięte boje o to, jeżeli konkurencja zaczyna mówić w reklamie nieprawdę - a to z kolei jest już bardzo płynnym tematem...Bo np. pijąc w reklamie do cen produktów/usług zawsze druga strona może się bronić, że np.: do produktu "używa tylko najlepszych jakościowo składnikow" i w ogóle, że trudno te dwa produkty porównywać, bo ten to jest np. 100% sok, a ten to tylko napój...itd...

Generalnie - łatwo wejść taką reklamą na tzw. śliski grunt moim zdaniem...

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Tylko nasz "sok" nie zawiera "cukru"

Przy czym jeśli mowa o cukru producent rozumie przez to wyłącznie sacharozę.
Szybko zmieniono treść tej reklamy ze względu na ów "śliski grunt".

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Zgadzam się z Anną, w taką reklamę wchodziłbym tylko wtedy gdybym miał wszystkie atuty w ręce. Inaczej druga strona może mi bardzo szybko zarzucić że w innej kwestii to jednak mam gorszą ofertę. Pytanie która z tych kwestii, czy u konkurencji, czy u mojego klienta ma większe znaczenie dla osób zainteresowanych skorzystaniem z ich usług czy produktów.

Mimo tego uważam jednak że taka reklama, jeśli tylko mamy naprawdę dobrą ofertę jest dobrym sposobem na zdobycie klientów.

Osobną kwestią jest odpowiednie przygotowanie takiej reklamy, bo inaczej możemy "niechcący" promować konkurencyjną firmę i w ostatecznym rozrachunku przegrać taki pojedynek na reklamy porównawcze. I znowu tutaj, wracamy do korzyści oferty.

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Anna Karwat:
Generalnie - łatwo wejść taką reklamą na tzw. śliski grunt moim zdaniem...

A na śliskim to i krowa się sama wyd.... :))

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

A porównywanie się do konkurencji która tak naprawdę konkurencją nie jest np Mediamarkt vs Saturn ?
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Fragment orzeczenia Rady Reklamy we wspomnianym przez Ciebie przypadku:
"Co do zarzutu wprowadzania w błąd odbiorców reklamy, to w ocenie Zespołu Orzekającego zarówno w skardze, jak i w trakcie posiedzenia nie został udowodniony fakt, że właściciele obu sieci handlowych powiązani są kapitałowo, w takim stopniu, że w istocie nie są oni konkurentami, a w efekcie reklama jedynie pozoruje ich rywalizację na rynku. Ponadto – zdaniem Zespołu Orzekającego – nawet przyjmując, że obie sieci sklepów należą do tej samej grupy kapitałowej, nie można przyjąć a priori, że ich organy zarządzające nie prowadzą rywalizacji w zakresie osiąganych efektów gospodarczych i skutecznej promocji związanych z daną siecią znaków towarowych lub innych wyróżniających je symboli."

Michał P.:
A porównywanie się do konkurencji która tak naprawdę konkurencją nie jest np Mediamarkt vs Saturn ?
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

A tu link, do całego orzeczenia - swoją drogą ciekawy przypadek decyzji RR...:)

http://www.radareklamy.org/uchwala,20.html
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Anna Karwat:
A tu link, do całego orzeczenia - swoją drogą ciekawy przypadek decyzji RR...:)

http://www.radareklamy.org/uchwala,20.html

Dziwne. A gdyby byli bliżej powiązani kapitałowo, to jedna marka nie mogłaby "niszczyć" drugiej?

Na logikę - jak mam dwa sklepy i zrobię reklamę, że ten jeden ma niższe ceny niz drugi (i będzie to prawda), to co najwyżej doprowadzę jeden z nich do bankructwa. Nie będzie to mądre, ale konsumentom nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie...

Jeśli zaś chodzi o reklamę porównawczą, to jest ona w Polsce dozwolona pod warunkiem, że porównujemy coś mierzalnego (np. cenę, wyniki niezależnego eksperymentu). Nie możemy więc powiedzieć, że łóżko A daje większy komfort niż łóżko B.

Na zachodzie jest z tym różnie - np. w takich Stanach mamy o wiele bardziej liberalne przepisy.

Szkoda, że u nas tak nie jest.
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka


Na logikę - jak mam dwa sklepy i zrobię reklamę, że ten jeden ma niższe ceny niz drugi (i będzie to prawda), to co najwyżej doprowadzę jeden z nich do bankructwa. Nie będzie to mądre, ale konsumentom nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie...

Moim zdaniem chodzi o to, żeby nie robić z konsumentów przysłowiowych osłów i pozwalać im wierzyć w to, że są świadkami medialnej bitwy konkurentów.
Najzwyczajniej - nie powinno się wprowadzać ich w błąd.

Strat finansowych, pewnie konsument nie poniesie, ale "moralnie"...jeśli zacznie przekazywać informacje, że np. Saturn i Mediamarkt to konkurencja w najlepszym przypadku wyjdzie po prostu na ignoranta...Anna Karwat edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 10:01
Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Nie ma etyki. Jest sprzedaż. ;)
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Hmmm...no gdyby tak było jak mówisz, to np. taka Komisja Etyki Reklamy czy Rada Reklamy nie miałaby racji bytu, chyba, co?:)Anna Karwat edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 10:23
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Anna Karwat:

Na logikę - jak mam dwa sklepy i zrobię reklamę, że ten jeden ma niższe ceny niz drugi (i będzie to prawda), to co najwyżej doprowadzę jeden z nich do bankructwa. Nie będzie to mądre, ale konsumentom nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie...

Moim zdaniem chodzi o to, żeby nie robić z konsumentów przysłowiowych osłów i pozwalać im wierzyć w to, że są świadkami medialnej bitwy konkurentów.
Najzwyczajniej - nie powinno się wprowadzać ich w błąd.

Strat finansowych, pewnie konsument nie poniesie, ale "moralnie"...jeśli zacznie przekazywać informacje, że np. Saturn i Mediamarkt to konkurencja w najlepszym przypadku wyjdzie po prostu na ignoranta...Anna Karwat edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 10:01

Saturn i MediaMarkt to dwie różne marki. Taka informacja wystarczy, by nie wyjść na ignoranta. Poza tym naprawdę przeciętnemu człowiekowi nie jest do szczęścia potrzebna informacja o strukturze właścicielskiej firmy, w której kupuje pralkę.
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Ale nikt nie powinien być wprowadzany w błąd, nawet jeśli jest przeciętnym Kowalskim. Poza tym niekoniecznie trzeba tą pralkę kupować...pomyśl sobie że taki przeciętny mało wnikliwy student usłyszy coś takiego w spocie TV, a potem sprzeda taką "rewelację" na egzaminie reszcie i/lub wykładowcy...

Niby jego strata, ale...moim zdaniem nie powinien być wprowadzany w błąd czy tak czy tak...

Saturn i MediaMarkt to dwie różne marki. Taka informacja wystarczy, by nie wyjść na ignoranta. Poza tym naprawdę przeciętnemu człowiekowi nie jest do szczęścia potrzebna informacja o strukturze właścicielskiej firmy, w której kupuje pralkę.

konto usunięte

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Mnie takie sytuacje pozostawiają niesmak, bo jednak zostałem wprowadzony w błąd i ktoś celowo, świadomie zrobił jednak ze mnie idiotę.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Przesadzacie. Wprowadzenie w błąd dotyczy cech produktu, gwarancji, kraju pochodzenia itp. Zresztą przecież nikt nie ukrywał, że to ta sama grupa kapitałowa, tylko tego nie mówili w reklamie.
Anna R.

Anna R. Strategy Planner

Temat: Polemika w reklamie - a etyka

Przesadzacie. Wprowadzenie w błąd dotyczy cech produktu, gwarancji, kraju pochodzenia itp.

Wg mnie nazwa firmy i to czy jest konkurencją dla podawanej w reklamie innej firmy - jest równie ważne jak cecha produktu czy gwarancje. Przecież reklam nie oglądają tylko i wyłącznie osoby które chcą kupić dany produkt...

Zresztą przecież nikt nie ukrywał, że to ta sama grupa kapitałowa, tylko tego nie mówili w reklamie.

Owszem nie mówili, ale zasugerowali reklamą porównawczą, że są konkurencją = wprowadzili w błąd.

Następna dyskusja:

Etyka w walce z konkurencją




Wyślij zaproszenie do