Paweł Kupper

Paweł Kupper Właściciel,
eithel.pl

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Obserwuję ostatnio zmiany w reklamach piwa w TV i zastanawiam się czy to chwilowe wahnięcie czy nowy trend... a mianowicie..

W minionych latach reklamy piwa były dość schematyczne. Facet pilnował owieczek, przegonił wilki - napił się piwa (Tatra). Kogoś wyciągali z pod wody i od razu musieli obalić skrzynkę browarków (Warka). Ogólnie piwo było przestawiane jako napój dla mas, napój męski, który pije się przy meczu, po ciężkiej pracy, po uratowaniu kogoś; jako napój mega integrujący w wielkim i ślicznym pubie (Żywiec, Lech).

Ostatnio - oczywiście takie reklamy jak opisane wyżej nadal są - ale coraz więcej spotów pokazujących piwo w zupełnie innym świetle.
Choćby Łomża czyli piwo z literką ż, małe ż :)
Na szczęście jest Żubr.
Czy naprawdę trafna ironia z damską garderobą i męską mega lodówką..

Zastanawiam się tylko czy to stała zmiana wizerunku i browary chcą zmienić nieco target (albo zmieniają reklamy bo target wydoroślał i zarobił już trochę) czy za kilka miesięcy znów piwo będzie dla twardzieli, znów będą metrowe tace w pubach i znów trzeba będzie strzelić browca po przegonieniu wilków? :)

Jaka jest Wasza opinia w tej sprawie?
Marcin Gajos

Marcin Gajos Doświadczony
Kreatywny@Brandglow

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Jak zauważyłeś Pawle, reklamy piwa popadły w pewien schemat. I ktoś chyba to w końcu zauważył (przed Tobą ;)) i bardzo dobrze.
Mnie osobiście to cieszy, że reklamy różnych produktów są coraz bardziej zróżnicowane i coraz bardziej pomysłowe. I w przypadku piwa, z pewnością ma to wpływ na rozszerzenie grupy docelowej a na pewno na jej większe zróżnicowanie - piwo u nas było chyba bardziej postrzegane jako trunek dla szarego ludu. Dzisiaj w reklamach sięgają po nie ludzie z wyższych sfer, młodzi menadżerowie itp.
Moja ulubiona reklama, która oczywiście nie mogła być wyemitowana w pełnym wymiarze na naszym rynku:
http://www.youtube.com/watch?v=cjkKvjr7C64
Choć muszę przyznać, że pomimo iż w pewnym stereotypie, ale bardzo fajnie przygotowane były kiedyś reklamy Królewskiego:
http://www.youtube.com/watch?v=lQhYPSHpDJUMarcin Gajos edytował(a) ten post dnia 27.06.10 o godzinie 17:49

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

po prostu zaczely sie reklamowac marki inne niz grupa zywiec i kampania piwowarska, wiec zmienila sie forma reklamy. aczkolwiek zawsze uwazalem ze akurat reklamy piwa sa prekursorami w miare przyzwoitej reklamy nie polegajacej na "zwyklym proszku". szkoda jedynie ze sa to z reguly reklamy zagraniczne, typu heineken czy calsberg.

ale wielkie brawa dla Łomży za przelamanie stereotypow i schematow. wielki minus dla gingersa, bo bardziej sztucznej reklamy to jzu dawno nie widzialem. i ogromna szkoda ze ograniczenia prawne sa tak ogromne ze kazda reklame trzeba ogladac ze stu stron i zobaczyc czy jakas spec komisja sie nie doaptrzy naruszenia ustawy o wychowaniu w trzezwosci. to tez czesto powoduje pojscie w bezpieczne schematy.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Moim skromnym zdaniem różnie adresowane produkty różnie się reklamują.
Nie ma w tym wielkiej filozofii. To co 'trafi' do bogatego snoba, nigdy nie zostanie zrozumiane przez robotnika bez wykształcenia i obycia. Cechy 'wytłuszczone' w reklamie piwa dla kobiet, jedynie rozśmieszą prawdziwych macho żłopiących piwo z biedronki czy tesco. Etc.
Paweł Kupper

Paweł Kupper Właściciel,
eithel.pl

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Moim skromnym zdaniem różnie adresowane produkty różnie się reklamują.
W 100% racja ale czemu 5-6 lat temu 90% reklam piwa była adresowana do "macho" a dziś 50% już do "inteligenta" (wiadomo, upraszczam)?
Piwo zmienia target czy target się starzeje?
Sergey P.

Sergey P. People leader in
Customer Service

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Paweł Kupper:
Moim skromnym zdaniem różnie adresowane produkty różnie się reklamują.
W 100% racja ale czemu 5-6 lat temu 90% reklam piwa była adresowana do "macho" a dziś 50% już do "inteligenta" (wiadomo, upraszczam)?
Piwo zmienia target czy target się starzeje?
Miejmy nadzieję, że przyczyną jest wzrost liczebności tej drugiej grupy, a spadek tej pierwszej.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Paweł Kupper:
Moim skromnym zdaniem różnie adresowane produkty różnie się reklamują.
W 100% racja ale czemu 5-6 lat temu 90% reklam piwa była adresowana do "macho" a dziś 50% już do "inteligenta" (wiadomo, upraszczam)?
Piwo zmienia target czy target się starzeje?

Piwo dla macho nadal jest piwem dla macho, nieco droższe produkty premium są reklamowane nieco rezolutniej.

Trzeba też mieć na uwadze, że niektóre "marki" nie są wcale reklamowane, bo ich jedyne atuty to cena i zawartość spirytusu.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Żadnego trendu raczej nie ma. Różne marki piwa mają różne grupy docelowe i różną sytuację na rynku.

O ile pamiętam największą sprzedaż w Polsce mają od lat Tyskie i Żubr, które przecież nigdy nie były reklamowane jako piwo "dla prawdziwych mężczyzn". Również "lekkie" kampanie miał zawsze Żywiec.

Natomiast Łomża ma bardzo dobrą kampanię, jedną z najlepszych w tym roku, ale z zupełnie z innego powodu - otóż centralnym punktem komunikatu jest tam marka. Często powstają bowiem kampanie, które są dowcipne, ciekawe, a internauci przesyłają sobie linka do nich - tylko nikt potem nie pamięta, o jaką markę chodzi i jaki ona niesie komunikat.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Paweł Kupper:
Moim skromnym zdaniem różnie adresowane produkty różnie się reklamują.
W 100% racja ale czemu 5-6 lat temu 90% reklam piwa była adresowana do "macho" a dziś 50% już do "inteligenta" (wiadomo, upraszczam)?
Piwo zmienia target czy target się starzeje?

mi też się wydaje, że żaden z browarów nie zmienia wcześniejszego targetu
pomijając komentarz do kogo adresują przekaz, to chyba od początku budują wizerunek swojej marki tworząc skojarzenia dotyczące okazji przy jakich je ludzie piją i tego się trzymają
Seweryn J.

Seweryn J. Wolny człowiek

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Paweł Kupper:
Jaka jest Wasza opinia w tej sprawie?

Wszystkim skutecznie ręce związała ustawa i tyle.doc Seweryn J. edytował(a) ten post dnia 28.06.10 o godzinie 23:56
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Istnieją miliony możliwości, ocean potencjału, z których można wysnuć wspaniałą kampanię. Przykładem na poziomie globalnym są spoty i printy dla Guinnessa. Metaforyczne obrazy, które są miliony lat świetlnych od tanich sprzedażówek.
Nikt w naszym pięknym kraju nie podjął się stworzenia takiej linii kreatywnej.

Naoczne doświadczenie podpowiada, że piwo pije [prawie] każdy.
Ale czy można i warto robić reklamę dla każdego, czy nie lepiej wycinać targety i układać strategię pod zmyślne insighty?

Heineken ma zabawne reklamy, bez wzdęć.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Patryk Rykała:
Istnieją miliony możliwości, ocean potencjału, z których można wysnuć wspaniałą kampanię.

jest jeden maly problem .. 99% tych wspanialych kampani nie trafi do zacofanego kraku jakim jest polska, bo nie pozwoli na to kretynska ustawa.
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Piotr F.:
Patryk Rykała:
Istnieją miliony możliwości, ocean potencjału, z których można wysnuć wspaniałą kampanię.

jest jeden maly problem .. 99% tych wspanialych kampani nie trafi do zacofanego kraku jakim jest polska, bo nie pozwoli na to kretynska ustawa.

Są jakieś obostrzenia, ale nie do końca rozumiem, na co nie pozwoli kretyńska ustawa. Zresztą fake'a można puścić, bo to non-official i dojpę mogą im zrobić.

Popatrzmy na listę Cannes Lions 2010, że tak z grubej rury poślę kulkę. Tam gro spotów wyduszono dla marek piwnych. Popatrzmy na nie i powiedzmy, która z nich nie mogłaby zostać zrobiona w Polsce.
Na przykład spoty dla Bud Light Beer. Albo cudownie fantastyczny "Bring it to life". Tam nie ma piwa, tam jest idea.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

a ja dodam świeżą akcję marketingową Warki, czyli chmiel rosnący na deptakach największych miast Polski

czy to nowe pozycjonowanie? czy nowy trynd w marketingu piwnym...
Paweł Kupper

Paweł Kupper Właściciel,
eithel.pl

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Mirek Połyniak:
a ja dodam świeżą akcję marketingową Warki, czyli chmiel rosnący na deptakach największych miast Polski

czy to nowe pozycjonowanie? czy nowy trynd w marketingu piwnym...

No właśnie. Ta sama Warka jeszcze nie tak dawno miała kampanie zdecydowanie bardziej męskie, łącznie z wyciąganiem chłopa z wody i żłopaniem po tym piwa w ramach integracji... a tu taka zmiana :)
Helena Durda

Helena Durda Marketing & PR
Specialist

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

A ktoś pamięta jeszcze reklamy piwa Dog in the Fog

http://www.youtube.com/watch?v=JYBEz4Rps90

Wydaje mi się, że na tamten czas, parę lat temu to był przełom w kwestii reklamy piwa.
Swoją drogą to co się stało z tym piwem? Czy źle dobrana kampania promocyjna?

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Patryk Rykała:

Są jakieś obostrzenia, ale nie do końca rozumiem, na co nie pozwoli kretyńska ustawa.

jakies?

bo na przyklad jedna z najlepszych reklam polskiego piwa aktualnie nie miala by szans bytu

http://www.youtube.com/watch?v=QgUI2NgpBTs

zas dzieki ustawie reklamy tego typu reklamy nigdy sie nie pojawia.

http://www.youtube.com/watch?v=v9oYYoQlIdE

http://www.youtube.com/watch?v=rZFcb5ukf1A

pomijam fakt ze poza piwem nie zobaczysz reklamy wina czy wodki. takiej realnej reklamy, nie mowie o lodce bols czy wtk soplica, ktorych zreszta tez w telewizji nie uswiadczysz.

nie zobaczysz tez reklamy piwa na plakatach billboardach czy w gazetach.

a ty piszesz ze sa "jakies obostrzenia" :)

"Bring it to life". Tam nie ma piwa, tam jest idea.

ale chodzi oto by reklamodawca mogl wybrac czy chce robic intelientny przekaz nad ktorym trzeba myslec czy wystarczy mu prosta bezposrednia reklama. w polsce sie nie da. trzeba "byc kreatywnym", co niestety nie wszystkim wychodzi.
Monika Hajdas

Monika Hajdas konsultant marki,
strateg freelancer

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Paweł Kupper:

No właśnie. Ta sama Warka jeszcze nie tak dawno miała kampanie zdecydowanie bardziej męskie, łącznie z wyciąganiem chłopa z wody i żłopaniem po tym piwa w ramach integracji... a tu taka zmiana :)

Widzę dwa powody zmian, o których piszesz:
1. schemat komunikacji w kategorii, który sprawia, że trudno się wyróżnić;
2. zmiany kulturowe - mężczyzna macho jest dziś passe, reklamy (i inne wytwory popkultury) pokazują mężczyzn jakby bardziej uduchowionych, trochę intelektualistów. Nawet pojawiło się takie określenie: mężczyzna uberseksualny.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

A ja widzę też taką możliwość, że się Autorowi wątku mylą marki Warka i Warka Strong, które są różnie pozycjonowane.

Co pokazuje, nawiasem mówiąc, że wypadałoby je wyraźniej rozróżnić nazwą.

konto usunięte

Temat: Piwo zmienia wizerunek?

Jak dla mnie kampanie stare - tradycyjne wcale nie kojarzą sie z typem macho a wręcz przeciwnie - powiedziałbym "typ obszczymurka". Piwa Królewskie nigdy nie piłem.
Wspomniany przez Piotra EB kiedyś przeprowadził kampanię z reklamą, w której kilku mężczyzn sika na śniegu. Po wyemitowaniu tej reklamy bardzo spadła sprzedaż piwa tej marki, nawet kampania z Jeanem Reno nie pomogła i ostatecznie piwo zniknęło z półek sklepowych (zastąpiono je inną marką? - nie znam dalszego jej losu).
Te reklamy do mnie nie trafiają, a wydaje mi się, że znajduje się w grupie docelowej.
Bardzo mnie cieszy jednak że zmienia (ił) się ich styl.

Następna dyskusja:

Piwo Tatra - zmiana agencji?




Wyślij zaproszenie do