Temat: personal brand - marka osobista - kopncpecja znana w polce?
Odpowiem zbiorczo
Krzysztof B.:Pojęcie renomy nazwiska osoby jest znane od stuleci (jeśli nie dalej).
To ja mam pytanie: Czy 'renoma produktu' = marka? I czy 'marka' może powstać samoistnie?
Andrzej-Ludwik W.:Sama koncepcja marki osobistej ma 10 lat?? gdzie ty to wyczytałeś? Świat muzyki i sportu od dziesięcioleci kreuje takie marki rozciągane na produkty.
Reklama też istnieje od stuleci. Istaniala juz w starozytnosci, bo handlarz niewolnikow, ktory na targu zachecal do kupna jego nasilniejszego i najzdrowszego 'towaru' przeciez nie robil nic innego jak 'reklamowal swoj produkt' - czy mozemy go nazwac brand managerem?
Adam M.:
realizowana (mniej lub bardziej świadomie)
Czy markami podpasek, kremow do rak, platkow sniadaniowych tez zarzadza sie mniej lub bardziej swiadomie? I czy to mniej swiadome mozna jeszcze nazwac zarzadzaniem?
I mam jeszcze jedna uwage koncepcja Marki Osobistej (Personal Brand) nie odnosi sie tylko i wylacznie do celebrity. Nie jestem ze swiatka showbiznesu wiec nie orientuje sie do konca, czy gwiazdy "zarzadzaja marka" czy tylko "kreuja wizerunek". Dla mnie te dwa pojecia nie sa tozsame.
Koncepcja zarzadzania marka zostala zreszta stworzona do celow bardziej "przyziemno - biznesowych". Na przykładzie:
Chce stworzyc swoja marke osobista:
1. Co mnie wyroznia?
Okreslam sobie co mnie wyroznia sposrod tlumu innych ludzi. Co moge szczegolengo zaoferowac firmie w ktorej chce pracowac, co moge zaoferowac moim klientom
2. Promocja
"Nie sprzedajemy wiertarki, sprzedajemy mozliwosc zrobienia dziury"
Nie "reklamujemy" swoich cech, tylko co dzieki nim mozemy zaoferowac.
A promujemy sie np. angazujac innych w nasze projekty, np. pytajac sie o ich zdanie. Sami moze bysmy mogli to zrobic szybciej, ale jak robimy cos sami inni sie o tym nie dowiedza.
Albo znamy sie na excelu, to proponujemy, ze zrobimy szkolenie dla wspolpracownikow i w ten sposob budujemy pozycje eksperta.
3. Ocena
Tworzymy system oceny rozwoju naszej marki, zebysmy wiedzieli czy osiagamy postepy
4. Rozwoj
okreslam w ktorym kierunku chce sie rozwijac.
A do tego dochodzi jeszcze "opakowanie", "brand loyalty" i cale mnostwo innych rzeczy.
Zarzadzanie marka to nie jest tylko stanie sie celebrity, albo wykorzystanie znanego nazwiska do promocji produktu. Ja to traktuje w kategoriach zarzadzania swoja kariera.
A sa rozne podejscia i inne takie.
Zalozylem nowa grupe, wiec jak ktos chcialby pod takim katem pociagnac ten watek to zapraszam:
http://www.goldenline.pl/group_site.php?id=13367
Andrzej Drozd edytował(a) ten post dnia 16.02.07 o godzinie 18:38