Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Temat wałkowany już od jakiegoś czasu. I w zasadzie od początku kontrowersyjny. Aspekty mamy 2:

1. Połączenie mBanku, Multibanku i BRE pod jednym wspólnym szyldem mBanku.
2. Zmiana interfejsu mBanku. Na coś w tym stylu...

Obrazek


I teraz:

1. Czy jest sens łączyć pod jedną marką usługi skierowane do firm i klienta indywidualnego - które do tej pory radziły sobie bardzo dobrze oddzielnie?
2. Po co - w świetle pkt. 1 - taka zmiana interfejsu w kierunku powiedzmy - młodzieżowego. Czy przypadkiem nie jest to niekonsekwentne w zestawieniu z owym wejściem mBanku jako marki także dla korporacji? Po cholerę mi ten Facebook w banku? A jak za 5 lat Facebooka nie będzie?

Dotychczasowy mBank uchodził za jeden z najlepszych i najbardziej przejrzystych systemów. BRE był jednym z liderów bankowości korporacyjnej. Teraz będzie jakiś dziwny mix. Do mnie to nie trafia. Być może zmiany są wskazane - ale czy takie? Czy przypadkiem lepsze nie będzie tu wrogiem dobrego?
Katarzyna Wiatkowska

Katarzyna Wiatkowska Senior Product
Manager, VFP
Communications

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Z tego co pamiętam mBank i Multibank od zawsze były częścią Bre Banku. Myślę, że ruchy które są teraz wykonywane są wynikiem sytuacji rynkowej. Spowolnienie gospodarcze, pogłoski na temat "kryzysu" powodują, że bankowość kuleje. Dochodzi do coraz nowych fuzji, np. Kredyt Bank z BZ WBK. Wszakże łatwiej ograć dobrze marketingowo jeden produkt niż dwa lub trzy.
Jaki będzie efekt - przekonamy się niedługo.
Rafał M.

Rafał M. Doświadczony manager
marketingu i
sprzedaży

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Katarzyna Wiatkowska:
Z tego co pamiętam mBank i Multibank od zawsze były częścią Bre Banku. Myślę, że ruchy które są teraz wykonywane są wynikiem sytuacji rynkowej. Spowolnienie gospodarcze, pogłoski na temat "kryzysu" powodują, że bankowość kuleje. Dochodzi do coraz nowych fuzji, np. Kredyt Bank z BZ WBK. Wszakże łatwiej ograć dobrze marketingowo jeden produkt niż dwa lub trzy.
Jaki będzie efekt - przekonamy się niedługo.
słuszne uwagi. dodatkowo, osobiście uważam, że może jest to efekt poszukiwania synergii produktowych z klientami z różnych rynków. wiemy dobrze, że np. produkty dla klientów indywidualnych przenikają się z produktami dla SOHO, a nawet SME.
w dobie gdzie banki wychodzą często w swoich ofertach poza produkty okołofinansowe (np. usługi concierge-owe) nie powinno dziwić, że w ramach cross selling-u oferuję się kompleksowe rozwiązania dla każdego segmentu rynku.
nie bez kozery co raz cześciej w strukturach spółek zamiast dyrektorów pionów marketingu, sprzedaży, rozwoju produktów czy obsługi klienta, pojawiają się tzw. relationship manager-owie. i jeśli się nie mylę, to właśnie owa ewolucja zaczęła się od branży finansowej:)
jeszcze innym powodem może być po prostu chęć ograniczenia pewnych obszarów kosztowych (np. systemy IT dedykowane do szeroko rozumianej obsługi klienta, redukcja placówek, wspólny, jeden kanał call center, redukcje w obszarze struktur sprzedażowych) lub zmiana strategii i focus-owanie się na innej grupie klientów.

edit. literówkaRafał M. edytował(a) ten post dnia 01.02.13 o godzinie 20:21

konto usunięte

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Ja z kolei nie widzę w tym nic złego jeśli całość będzie odpowiednio zabezpieczona. Dotychczasowy system bankowości internetowej mBanku był robiony dawno temu i od tamtej pory wiele się zmieniło w kwestii technologii, rozwiązań i usability. Owszem, to jest "tylko" bank i ma przede wszystkim oferować swoją podstawową funkcjonalność, a nie wyglądać pięknie, ale nie zapominajmy, że właśnie przez takie stereotypowe postrzeganie bankowości wiele rozwiązań jest wdrażanych z dużym opóźnieniem względem rozwoju technologii na świecie. Oczywiście wszelkie duże zmiany w infrastrukturze i systemach IT w bankach są kosztowne i ryzykowne dlatego nie wykonuje się ich wraz z każdym nowym wydaniem kolejnej wersji systemu itd., ale uważam, że w tym przypadku zmiana jest uzasadniona.
Pomijam w tym wszystkim kwestie gustu i własnego poczucia estetyki, bo ja akurat lubię i popieram kierunek zmian w UI jaki nastąpił w ciągu ostatnich kilku lat w systemach IT i Internecie. Poza tym zawsze znajduje się duże grono przeciwników tego typu zmian, którzy twierdzą, że nie mogą się odnaleźć w nowym interfejsie i uważają, że poprzedni był lepszy/ładniejszy/wydajniejszy/jakikolwiek inny. Tylko, że takie zmiany nie dzieją się bez powodu i nikt ich raczej nie wprowadza bez uprzednich analiz, a cała fala oporu mija po kilkunastu tygodniach gdy ludzie zapominają już jak wyglądała poprzednia wersja systemu/strony (kilka "większych" przykładów to np. Amazon, Facebook, YouTube, a z rodzimych chociażby nieistniejące już grono.net, Onet czy Allegro, które de facto za 2 tygodnie znów będzie miało zupełnie nowy UI). Natomiast co do Facebooka to nie wiem w czym problem - przecież nikt nikogo nie będzie zmuszał do korzystania, a nawet jeśli FB padnie to przecież nic nie stoi na przeszkodzie zintegrować system z inną społecznościówką - tych akurat jest i będzie pod dostatkiem. A dla tych, którzy nie będą przeciwni takiej integracji będzie to dodatkowy element rozwijający dotychczasową funkcjonalność bankowości internetowej i to uważam za duży plus (o ile wypali zgodnie z założeniami i wizją), jak np. dostosowywanie oferty banku pod nasze upodobania i profile zainteresowań, łatwiejsze i szybsze depozyty/kredyty, elementy grywalizacji, etc.

Generalnie sądzę, że jest to początek większych zmian w bankowości i uważam to za dobry znak, bo obecne usługi nie są już w żaden sposób interesujące i innowacyjne przez co banki muszą walczyć na polu odsetek/oprocentowania. Nie widziałem na żywo Alior Sync, ale wiele osób porównuje do nich nowy mBank (a nawet zarzuca kradzież pomysłu). Jak dla mnie to nie jest żaden minus, bo nie chodzi o to, aby tylko jeden bank posiadał najnowsze rozwiązania i przecierał szlaki, a reszta pozostawała w tyle. Im więcej innowacji w tym zakresie tym większe szanse, że atrakcyjność ofert wzrośnie, a konkurencja w tej płaszczyźnie może dobrze wpłynąć na dalszy rozwój bankowości w Polsce.Michał Pośnik edytował(a) ten post dnia 01.02.13 o godzinie 18:30

konto usunięte

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Zawsze znajdzie się duże grono ludzi, którym jakiekolwiek zmiany przeszkadzają.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Nie wiem, jak jest w tym przypadku, bo nie korzystam z usług żadnego z tych banków, czy właściwie - marek banku.

Ale jest u nas taka tendencja, którą nazwałbym "sakralizacją zmian". Róbmy zmiany bo... no właśnie nie wiadomo dlaczego - bo wypada, bo konkurencja zmieniła kolor, to my też, bo jest nowy szef marketingu, nowy IT, nowy prezes...

Być może to jest uzasadnione - jak napisałem wcześniej - nie znam case'u wystarczająco dobrze, więc nie wiem.

Wiem tylko, że zazwyczaj ludzie słusznie chwalą się tym, co funkcjonuje i sprawdza się przez długie lata, a nie tym, że musieli zrobić kolejne szybkie zmiany.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Katarzyna Wiatkowska:
Z tego co pamiętam mBank i Multibank od zawsze były częścią Bre Banku. Myślę, że ruchy które są teraz wykonywane są wynikiem sytuacji rynkowej. Spowolnienie gospodarcze, pogłoski na temat "kryzysu" powodują, że bankowość kuleje.

A sprawdzałaś wyniki tych banków, czy tak Ci się wydaje, że "bankowość kuleje"? :)
Dochodzi do coraz nowych fuzji, np. Kredyt Bank z BZ WBK. Wszakże łatwiej ograć dobrze marketingowo jeden produkt niż dwa lub trzy.

To zależy jaki produkt. Jeśli łączymy usługę dla biznesu z usługą dla klienta indywidualnego - które do tej pory wyglądały zupełnie różnie, występowały pod różnymi markami i w zasadzie były zupełnie różnym "produktem", to już nie jest to takie oczywiste.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Jarosław Koć:
Ale jest u nas taka tendencja, którą nazwałbym "sakralizacją zmian". Róbmy zmiany bo... no właśnie nie wiadomo dlaczego - bo wypada, bo konkurencja zmieniła kolor, to my też, bo jest nowy szef marketingu, nowy IT, nowy prezes...

Ciepło, ciepło... :)
Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Połączenie też mnie zastanawia. Każda z tych marek miała inny target i trochę inną ofertę. Jako klient obecnie wiałbym z nich bo obawiałbym się jeszcze większego chaosu, niż ten, który się dział przy połączeniu BPH i PKO. Albo wyniki banków faktycznie nie były dobre, albo uznano, że korzyść z rozgraniczenia targetu jest mniejsza niż koszty prowadzenia równocześnie 3 marek, albo ktoś bardzo mocno zaryzykował. Osobiście obstawiałbym to trzecie.

Aha, dodam, że prywatnie sam miałem konto firmowe w Multibanku, ale do głowy by mi nie przyszło, aby założyć konto firmowe w mBanku (w którym z kolei miałem pierwsze konto prywatne, jeszcze na studiach).Tomek Banasik edytował(a) ten post dnia 12.02.13 o godzinie 09:46
Adam Krajewski

Adam Krajewski Manager Działu
Reklamy i
Sponsoringu

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

korzystam z mbanku i z przyjemnością się przesiądę na nowy layout :) stary faktycznie jest dość siermiężny. jak posprawdzam funkcjonalność to dam znać. ale na pewno nie jest źle tak na pierwszy rzut oka :)

konto usunięte

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Igor Downar-Zapolski:
I teraz:

1. Czy jest sens łączyć pod jedną marką usługi skierowane do firm i klienta indywidualnego - które do tej pory radziły sobie bardzo dobrze oddzielnie?

Nie radziły sobie bardzo dobrze. Jedynie mbank sobie świetnie radzi. Multibank jest bankiem niszowym, a BRE Bank jest w ogóle nie rozpoznawalny. Stąd decyzja o włączeniu wszystkiego pod skrzydła mbanku, który ma najmocniejszą markę.
2. Po co - w świetle pkt. 1 - taka zmiana interfejsu w kierunku powiedzmy - młodzieżowego. Czy przypadkiem nie jest to niekonsekwentne w zestawieniu z owym wejściem mBanku jako marki także dla korporacji? Po cholerę mi ten Facebook w banku? A jak za 5 lat Facebooka nie będzie?

Jaki facebook? Gdzie tam widzisz facebook? Chodzi Ci o to zdjęcie?

konto usunięte

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Igor Downar-Zapolski:
To zależy jaki produkt. Jeśli łączymy usługę dla biznesu z usługą dla klienta indywidualnego - które do tej pory wyglądały zupełnie różnie,

mbank już dawno przestałbyć bankiem dla klienta indywidualnego. On sobie świetnie radzi także oferując usługi mikrofirmom.
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Jacek Kustra:
Igor Downar-Zapolski:
I teraz:

1. Czy jest sens łączyć pod jedną marką usługi skierowane do firm i klienta indywidualnego - które do tej pory radziły sobie bardzo dobrze oddzielnie?

Nie radziły sobie bardzo dobrze. Jedynie mbank sobie świetnie radzi. Multibank jest bankiem niszowym, a BRE Bank jest w ogóle nie rozpoznawalny.

Rozpoznawalność mierzy się w grupie docelowej, a nie na podstawie Twojej znajomości banków :) Sorry, ale pisanie, że BRE jest nierozpoznawalny dyskwalifikuje Cię w tej dyskusji.
2. Po co - w świetle pkt. 1 - taka zmiana interfejsu w kierunku powiedzmy - młodzieżowego. Czy przypadkiem nie jest to niekonsekwentne w zestawieniu z owym wejściem mBanku jako marki także dla korporacji? Po cholerę mi ten Facebook w banku? A jak za 5 lat Facebooka nie będzie?

Jaki facebook? Gdzie tam widzisz facebook? Chodzi Ci o to zdjęcie?

Tak, właśnie po to robili integrację, żeby zassać zdjęcie z FB :) Polecam zapoznać się z opisem funkcjonalności nowego interfejsu mBanku. Naprawdę nietrudno go znaleźć.

konto usunięte

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Igor Downar-Zapolski:

Rozpoznawalność mierzy się w grupie docelowej, a nie na podstawie Twojej znajomości banków :)

Nie piszę tylko o swojej znajomości banków. Skąd w takim razie wiesz, czy grupa BRE nie zamierza poszerzać swojej grupy docelowej?

Pisałeś o Multibanku, że świetnie sobie radzi. Proponuję cofnąć się o parę lat i przypomnieć sobie jaka byłą idea banków z grupy BRE. Każdy z banków miał się uzupełniać. Ale dziś różnice się zatarły i mbank skutecznie konkuruje z Multibankiem i odbiera mu klientów, ponieważ oferuje praktycznie te same usługi, a do tego ma zdecydowanie silniejszą pozycję na rynku.

Do tego Multibank jest jednym z najgorzej ocenianych banków w internecie. To na pewno też ma duży wpływ na połączenie go z mBankiem. Zresztą ja o tych zmianach wiem już od dawna, jako klient mbanku i Multibanku.
Sorry, ale pisanie, że BRE jest nierozpoznawalny dyskwalifikuje Cię w tej dyskusji.

Hmm, przed chwilą to Ty pisaleś, że Multibank sobie świetnie radzi. Szkoda tylko, że żaden ranking tego nie potwierdza.

BRE jest marką niszową i nierozpoznawalną dla większości ludzi. Także dla wielu firm, które mogłyby zainteresować się ich ofertą.

Nawet Ranking Forbesa go w ogóle nie uwzględnia w swoim rankingu...
Tak, właśnie po to robili integrację, żeby zassać zdjęcie z FB :) Polecam zapoznać się z opisem funkcjonalności nowego interfejsu mBanku. Naprawdę nietrudno go znaleźć.

Ale czy ktokolwiek każe Ci cokolwiek integrować? Nie rozumiem problemów, które poruszasz.
Najpierw zadziwia Cię połączenie marek w jedną wspólną, a potem dziwi Cię ten facebook?

PS. Czyli według Ciebie, grupa BRE robi tak daleko idące zmiany, wydaje niepotrzebnie pieniądze, bo nie wiadomo po co?Jacek Kustra edytował(a) ten post dnia 12.02.13 o godzinie 11:14
Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Jacek Kustra:
BRE jest marką niszową i nierozpoznawalną dla większości ludzi. Także dla wielu firm, które mogłyby zainteresować się ich ofertą.

Dziwne myślenie. Tzn. cyfry mogą się zgadzać, ale co z tego? Liczy się zysk jaki wypracowują klienci, a nie ich liczba. To chyba logiczne, że 100 000 osób, które trzymają na kontach po 100 zł, jest warte dokładnie tyle samo, co jedna firma, która na koncie trzyma 10 000 000 zł.

"W III kwartale 2012 roku segment Klientów Korporacyjnych i Instytucji zanotował 109,9 mln zł zysku brutto. – Był to kolejny kwartał, w którym znacząco, bo aż o 229, zwiększyliśmy liczbę obsługiwanych przedsiębiorstw. Obecnie niemal 15 tys. klientów korporacyjnych korzysta z usług BRE Banku"- źródło: http://media.brebank.pl/pr/226238/stabilne-wyniki-bre-...
Katarzyna Wiatkowska

Katarzyna Wiatkowska Senior Product
Manager, VFP
Communications

Temat: Nowy lepszy mBank..? Hmmm....

Igor Downar-Zapolski:
Katarzyna Wiatkowska:
Z tego co pamiętam mBank i Multibank od zawsze były częścią Bre Banku. Myślę, że ruchy które są teraz wykonywane są wynikiem sytuacji rynkowej. Spowolnienie gospodarcze, pogłoski na temat "kryzysu" powodują, że bankowość kuleje.

A sprawdzałaś wyniki tych banków, czy tak Ci się wydaje, że "bankowość kuleje"? :)

Oczywiście, zachęcam do zapoznania się http://bankier.tv/bre-bank-group-financial-report-for-...
Dochodzi do coraz nowych fuzji, np. Kredyt Bank z BZ WBK. Wszakże łatwiej ograć dobrze marketingowo jeden produkt niż dwa lub trzy.

To zależy jaki produkt. Jeśli łączymy usługę dla biznesu z usługą dla klienta indywidualnego - które do tej pory wyglądały zupełnie różnie, występowały pod różnymi markami i w zasadzie były zupełnie różnym "produktem", to już nie jest to takie oczywiste.

Ogromny wpływ ma sektor bankowy w Polsce ma nie ciekawa sytuacja w EU. Oczywiście, większość przedsiębiorców zakłada, ze rok 2013 będzie nieznacznie lepszy od ubiegłego, jednak w dzisiejszej sytuacji dla banków to nie wystarcza. Musimy pamiętać o obniżkach stóp procentowych, które przekładają się na zyski banków. Także należy pamiętać o obniżeniu stawki interchange. Każda fuzja niesie ze sobą redukcje pracowników, a więc kosztów, zwiększa także udział w rynku.



Wyślij zaproszenie do