Tomek
Banasik
NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy
Temat: Nikon zamyka/cenzuruje swoje forum. Słusznie?
Co sądzicie o tym przypadku. Nikon zakazuje wykorzystania nazwy Nikon w swoim dotychczas oficjalnym forum, (dokładniej - przestaje wspierać i zakazuje wykorzystania nazwy firmy w forum, które dotychczas było oficjalnym forum Nikona, ponadto rości prawa do domeny nikon.org.pl, która jest własnością prywatną), tłumacząc to polityką korporacyjną (oświadczenie w tej sprawie na końcu tego postu). Forum niemałe - zarejestrowanych na nim jest ponad 30 000 fotografów.Cała zadyma poszła zapewne o to, że na forum oprócz produktów stricte Nikona omawiane były (obiektywnie, bez reklamowego żargonu) również produkty innych firm: np. obiektywy Tamrona czy Sigmy, zamienniki Nikonowskich gripów itp. Czyli konkurencja.
Jak to się odbije na marcie? Bo ja mam ogromne wątpliwości, czy była to słuszna decyzja. Po pierwsze - klasyka, czyli efekt Streisand. Po drugie - podpadną zawodowcom (czyli najbardziej dochodowej grupie klientów Nikona), 30 000 wydaje się niezbyt wielką liczbą jeśli się sprzedaje dobra szybkozbywalne, ale ile osób w Polsce np. posiada Nikona D3 wartego prawie 20 tys? Raczej niewielu. A na tym forum było takich osób sporo.
W sumie: Jak sądzicie - strzał w stopę? Czy uda im się te działanie przełożyć na zysk firmy?
---
"Warszawa, 4 maja 2010 r.
OŚWIADCZENIE
Szanowni Państwo,
Odnosząc się do komentowanych w Internecie działań Nikon Polska wobec domen posługujących się znakiem towarowym Nikon, chcielibyśmy wyjaśnić, że wiążą się one z inicjatywą dotyczącą spójnego wykorzystywania logotypu i marki Nikon. Podejmowane przez nas kroki obejmą wszystkie domeny przywołujące w nazwie słowo Nikon, niezależnie od profilu ich działalności. Działania te mają na celu zapewnienie zgodnego z polityką korporacyjną oraz z prawem wykorzystywania zastrzeżonego znaku towarowego Nikon.
Jednocześnie chcielibyśmy zapewnić, że działania te w żadnej mierze nie są wymierzone przeciwko społecznościom naszych Klientów oraz fanom marki. Każda inicjatywa przez nich podejmowana jest cennym źródłem informacji, jakie obszary naszej aktywności wymagają ewentualnych zmian. Cieszymy się, że hasło Nikon jest przez nich często przywoływane, jednak musimy dbać, by pojawiało się w kontekście, który nie wprowadza odbiorców w błąd. Polityka firmy Nikon w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz znaku towarowego ma dać gwarancję rzetelności komunikatów sygnowanych marką Nikon. Liczymy na wyrozumiałość wszystkich osób, dla których zaistniała sytuacja stwarza jakiekolwiek niedogodności.
Z wyrazami szacunku,
Magdalena Michalska-Szmidt
Kierownik marketingu i PR Nikon Polska"
edit: uściślenia wprowadzone po słusznych uwagach i uzupełnieniach informacjiTomek Banasik edytował(a) ten post dnia 05.05.10 o godzinie 12:57