Agnieszka G.

Agnieszka G. Płyń za rekinem –
trafisz do ludzi
[Lec]

Temat: nazwa firmy potrzebna....

To czytaj dalej, byle ze zrozumieniem i bez horoskopu :P :)

co do nazwy firmy: http://malybiznes.pl/zakladanie_dzialalnosci_gospodarc...
co do logo: http://www.creologo.pl/pakiety-logo-id/porownanie-paki...

Przykładowo.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

.. pomylka;)Małgorzata A. edytował(a) ten post dnia 28.10.12 o godzinie 14:13

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Witam
Zacząłbym od tego że firma nie może mieć nazwy bo firma to nazwa.
Domyślam się że rozmawiamy o nazwie dla działalności gospodarczej albo o firmie dla spółki czyli mówiąc po ludzku o nazwie dla nowego biznesu.

W mojej ocenie na tym etapie większość (albo cała) pracy jest po stronie założyciela.
Po pierwsze nazwa powinna być inna niż podobne w branży a po drugie powinna oddawać cechy szczególne nowego biznesu i lub zespołu ludzi który nim zarządza albo cechy odróżniające jakie mają być charakterystyczne w odbiorze przez otoczenie.
Kolejny krok (który można zlecieć albo samemu Google itp.) to sprawdzenie konotacji nazwy i branży i po za branżą w życiu codziennym, Polska i poza Polską. Warto też sprawdzić cy nazwa będzie praktyczna w zastosowaniu np. nie za długa ani skomplikowana.
Wybranie nieco złej nazwy nie jest dramatem,bowiem w dalszym procesie budowy identyfikacji wizualnej da się przeważnie skorygować.
Tadeusz T.

Tadeusz T. Nigdy nie narzekaj,
że masz w życiu pod
górę, jeżeli wybr...

Temat: nazwa firmy potrzebna....

robię to co umiem. nie znam się na reklamie to się za to nie biorę.
ja zarabiam na handlu a ktoś inny na reklamie. tylko nie chcę drugi raz błędu popełnić. bo wysoka cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości. dlatego warto by było powiedzieć czym się sugerować przy wyborze poza ceną.
Łukasz Mielnik

Łukasz Mielnik marketing /
strategia / reklama

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Jacek J.:
Witam
Zacząłbym od tego że firma nie może mieć nazwy bo firma to nazwa.
Domyślam się że rozmawiamy o nazwie dla działalności gospodarczej albo o firmie dla spółki czyli mówiąc po ludzku o nazwie dla nowego biznesu.

W mojej ocenie na tym etapie większość (albo cała) pracy jest po stronie założyciela.
Po pierwsze nazwa powinna być inna niż podobne w branży a po drugie powinna oddawać cechy szczególne nowego biznesu i lub zespołu ludzi który nim zarządza albo cechy odróżniające jakie mają być charakterystyczne w odbiorze przez otoczenie.
Kolejny krok (który można zlecieć albo samemu Google itp.) to sprawdzenie konotacji nazwy i branży i po za branżą w życiu codziennym, Polska i poza Polską. Warto też sprawdzić cy nazwa będzie praktyczna w zastosowaniu np. nie za długa ani skomplikowana.
Wybranie nieco złej nazwy nie jest dramatem,bowiem w dalszym procesie budowy identyfikacji wizualnej da się przeważnie skorygować.

Ciekawe jaką nazwę nosiłaby dzisiaj firma produkująca wszystkie elektroniczne zabawki, których nazwy zaczynają się od "i" gdyby kierowali się powyższym?

Rolą agencji namingowej lub innej jest wydobycie od zamawiającego informacji (bo to oni wiedzą jakie pytania i w jaki sposób postawić) i zrobienie searchu w Polsce i za granicą.

ps: kiedyś zgłosiło się do firmy w której pracowałem Telenergo i Telbank (dwie poważne firmy) i poprosili o nową nazwę dla firmy, która ma powstać po połączeniu ... bo wyszli z założenia, że to nie oni się znają na nazwach i nie są od ich wymyślania. wyszło to: http://exatel.pl i wszyscy byli zadowoleni.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Łukasz Mielnik:
Ciekawe jaką nazwę nosiłaby dzisiaj firma produkująca wszystkie elektroniczne zabawki, których nazwy zaczynają się od "i" gdyby kierowali się powyższym?

O czym piszesz???

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Tadeusz T.:
robię to co umiem. nie znam się na reklamie to się za to nie biorę.
ja zarabiam na handlu a ktoś inny na reklamie. tylko nie chcę drugi raz błędu popełnić. bo wysoka cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości. dlatego warto by było powiedzieć czym się sugerować przy wyborze poza ceną.

Jeśli chodzi o nazwę, to jest w miarę prosto- przeglądasz sobie portfolio danego copywritera / firmy i sprawdzasz, czy przedstawione tam nazwy są:

- łatwe do zapamiętania (tzn. nie masz wątpliwości w stylu "czy ta nazwa to było sttufhoo.pl, czy stufho.pl?")
- ładnie brzmią i wpadają w ucho
- kojarzą się z branżą na potrzeby której zostały stworzone
- da się je prosto przeliterować przez telefon
w powyższych przypadkach warto poprosić o pomoc znajomych

- czy nie brzmią dwuznacznie i nie wywołują negatywnych konotacji (szczególnie ważne dla firm, które startują na rynki zachodnie- taki np. Fart miałby ostro pod górkę w UK:)
- czy firmy noszące te nazwy są w posiadaniu domen .pl i/lub .com (to oczywiście może być mylące, ale daje pewną wskazówkę)

Jeśli już wytypujesz 2-3 najbardziej odpowiednich Twoim zdaniem wykonawców, to poproś ich o case study dotyczące stworzenia jakiejś z ich nazw- niech się wykażą i opiszą, czym się kierowali podczas procesu jej tworzenia.
Tomek Banasik

Tomek Banasik NAZYWAMY.COM /
firmujemy dobre
nazwy

Temat: nazwa firmy potrzebna....

To co powyżej napisałem Maciek to prawda, ale to jeszcze nie wszystko. Przy tworzeniu nazwy, trzeba zrobić jeszcze kilka "prac dodatkowych". Nie zawsze wszystkie z poniższych, bo to zależy od tego, co znajduje się w briefie:

- najważniejsze - trzeba sprawdzić w Urzędzie Patentowym czy proponowane nazwy nie są już zarejestrowane, lub nie nie powodują konfliktu z podobnymi z branży
- jeśli jest takie wymaganie: szukać nazw z wolną domeną
- w wielu przypadkach powinno się przeanalizować, czy nazwa jest "perspektywiczna" tzn. czy można ją bez problemów rozbudowywać o dodatkowe człony, które opisywałyby zakres działalności firmy (bo ten z czasem może się zmienić/poszerzyć)
- znaleźć jakąś grę słowną, lub coś charakterystycznego (nie zawsze), aby nazwa się wyróżniała spośród nazw konkurencji
- stworzyć nazwę, która dobrze brzmi z claimem (nawet jeśli w początkowym etapie go nie ma - to w dalszej perspektywie na pewno się pojawi)

A i to nie wyczerpuje tematu - dobra nazwa to przynajmniej 10 różnych kryteriów, które trzeba wziąć pod uwagę, dlatego jeśli ktoś oferuje gotową nazwę za powiedzmy; 500 - 1000 zł to idę o zakład, że nie poświęci na tą nazwę dość czasu, aby uwzględnić wszelkie podane przeze mnie i przez Maćka kryteria (a czasem są jeszcze inne - np. konkretne wykluczenia związane z kluczową konkurencją).Tomek Banasik edytował(a) ten post dnia 28.10.12 o godzinie 17:00
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Panie Tadeuszu, pułap cenowy 2000 netto - 6000 netto złotych polskich jest pułapem dość znośnie niskim na profesjonalnym rynku. Agencje profesjonalne, prawdziwe, przede wszystkim agencje brandingowe są znacznie droższe i do nich się Pan nie wybierze z małym budżetem.

Agencje namingowe - tanie, szybkie, superduper - widziałem agencję, która wycenia sie na 3-4 tysie za projekt i przykłady "podobno sprzedanych" nazw. Jestem w poważnym szoku co do ich zrealizowanych propozycji, chyba że wstawili tam ściemę.

Wynagrodzenie w projektach brandingowych to podstawa. Za kilka tysięcy owszem dostanie Pan nazwę, ale nie dostanie Pan wiedzy o tym, jak zbudować i rozwijać swoją markę. To zasadnicza różnica między namingiem poszukiwawczym a namingiem markotwórczym.

Cena jest wyznacznikiem jakości, warto to sobie przemyśleć. Poszukuje Pan na rynku, który jest totalnie "zwolnoamerykanizowany", to jest dżungla gdzie przychodzi sobie każdy i robi/mówi co chce.
Grzegorz Kozielski

Grzegorz Kozielski Właściciel, GR Film
Studio

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Podepnę się do tematu (mam nadzieję, że nie będę przeszkadzać) bo wydaje mi się, że moje pytanie ma podobny zakres - znacie jakieś miejsce (czy w ogóle takie istnieje) gdzie można sprawdzić czy dane logo nie zostało już wykorzystane? Chodzi mi o to, aby nie zrobić plagiatu (tak jak się okazało w przypadku kolegi), mam na ukończeniu nowe logo projektowane przez znajomego, znamy się na tyle że jestem pewien że sam je wymyślił, ale w dzisiejszych czasach już prawie wszystko było a moje nowe logo jest na tyle proste, że obawiam się że mogło w podobnej formie już gdzieś się pojawić. Oczywiście wiem o urzędzie patentowym, ale jednak wiele małych firm nie patentuje swojego logo, są też firmy zagraniczne.

Pozdrawiam
Grzegorz

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Grzegorz Kozielski:
Podepnę się do tematu (mam nadzieję, że nie będę przeszkadzać) bo wydaje mi się, że moje pytanie ma podobny zakres - znacie jakieś miejsce (czy w ogóle takie istnieje) gdzie można sprawdzić czy dane logo nie zostało już wykorzystane? Chodzi mi o to, aby nie zrobić plagiatu (tak jak się okazało w przypadku kolegi), mam na ukończeniu nowe logo projektowane przez znajomego, znamy się na tyle że jestem pewien że sam je wymyślił, ale w dzisiejszych czasach już prawie wszystko było a moje nowe logo jest na tyle proste, że obawiam się że mogło w podobnej formie już gdzieś się pojawić. Oczywiście wiem o urzędzie patentowym, ale jednak wiele małych firm nie patentuje swojego logo, są też firmy zagraniczne.

Pozdrawiam
Grzegorz


Bardzo fajna funkcja:

Google: wyszukiwanie obrazem

http://www.google.pl/intl/pl_ALL/insidesearch/searchby...

Jest też wtyczka do firefoxa, która sprawdza źródła obrazów na przeglądanych stronach, ale nie pamiętam nazwy.
Grzegorz Kozielski

Grzegorz Kozielski Właściciel, GR Film
Studio

Temat: nazwa firmy potrzebna....



Bardzo fajna funkcja:

Google: wyszukiwanie obrazem

http://www.google.pl/intl/pl_ALL/insidesearch/searchby...

Jest też wtyczka do firefoxa, która sprawdza źródła obrazów na przeglądanych stronach, ale nie pamiętam nazwy.


Bardzo dziękuję - na pewno sprawdzę.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: nazwa firmy potrzebna....

http://www.tineye.com/
Tadeusz T.

Tadeusz T. Nigdy nie narzekaj,
że masz w życiu pod
górę, jeżeli wybr...

Temat: nazwa firmy potrzebna....

chciałem się z Wami podzielić odpowedzią jaką otrzymalem skąd się biorą centy typu 4-6 tyś.

wklejam
"wygląda to w ten sposób, że w dużej agencji płaci Pan za wynagrodzenie

prezesa, dyrektora działu, kierownika projektu i osoby, która
teoretycznie
się tym zajmuje, po czym zlecenie.... trafia do nas, czy też do
podwykonawców"
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Tadeusz T.:
chciałem się z Wami podzielić odpowedzią jaką otrzymalem skąd się biorą centy typu 4-6 tyś.

wklejam
"wygląda to w ten sposób, że w dużej agencji płaci Pan za wynagrodzenie

prezesa, dyrektora działu, kierownika projektu i osoby, która
teoretycznie
się tym zajmuje, po czym zlecenie.... trafia do nas, czy też do
podwykonawców"

To właśnie pułap cenowy podwykonawców.
Aby opłacić prezesa, PM, specjalistę (i podwykonawcę) = potrzebujemy około 10 razy tyle.
Przykładowo 50 tysięcy. Tak to się kręci w dobrych agencjach. :)

To jedno.
Wartość takiej pracy to drugie. Robota która ma stworzyć silną, wyjątkową markę to kupa czasu, potu, wiedzy, słów, bardzo trafnych słów. Wynagrodzenie też nie będzie słabe.

Do Pana należy wybór:
- czy kupuje pan słowo od sprzedawcy ulicznego - tzw. dziwne kwiatki za 50 zł
- czy kupuje pan tanio ale "niewiadomoco" - za 500 zł
- czy kupuje pan w miarę solidny projekt namingowy - za parę tysięcy
- czy kupuje pan projekt marki za dziesiątki tysięcy złotych (a nawet pod sto i wyżej) i wie pan, że to grupa specjalistów pracuje nad tym przez parę(naście) tygodni.

Więcej już się nie da podpowiadać.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Nie zrozum mnie źle, ale odnoszę wrażenie, że bardziej interesuje Cię nazwa i logo, oraz cena za taki produkt, niż Twój pomysł na biznes.

Kiedyś jeden koleś zaczął od wydania chyba 100.000 dolców na nazwę i logo, a potem zabrał się za obmyślanie biznesu.... wyszło tak:


Obrazek


Inny koleś zaczął w latach 90 od budowania firmy i jej pozycji... a loga i MEGA DZIWNEJ nazwy nie zmienił do dziś... nie miał czasu... tak dobrze skonstruował firmę!


Obrazek


Moja rada.... wymyśl co chcesz robić i jak będziesz zarządzał firmą, wymyśl sposób budowania lojalności pracowników i jakości tworzonych produktów, czy usług... a przyjdzie taki moment, że będziesz miał dość kaski na tego człowieka http://www.karolsliwka.pl/ i bez obaw będziesz czekał na efekt i fakturę.

Powodzenia!!

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Adrian Perdjon:
Inny koleś zaczął w latach 90 od budowania firmy i jej pozycji... a loga i MEGA DZIWNEJ nazwy nie zmienił do dziś... nie miał czasu... tak dobrze skonstruował firmę!

A teraz zastanów się czy wspomniana przez Ciebie firma, z taką nazwą, miałaby jakiekolwiek szanse na rynku, gdyby startowała dzisiaj.

Moim zdaniem nie miałaby praktycznie żadnych, niezależnie od jakości produktu. Inne realia, inne metody wejścia na rynek, znacznie większa konkurencja w dużej mierze bazująca na dobrze zaprojektowanym wizerunku.

To nie jest tak, że się nie da bez dobrej nazwy i CI. Da się.
Ale kosztuje to znacznie więcej wysiłku.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Krzysztof B.:
A teraz zastanów się czy wspomniana przez Ciebie firma, z taką nazwą, miałaby jakiekolwiek szanse na rynku, gdyby startowała dzisiaj.

Tak, bo to , podobnie jak OKNO-POL, produkt który wybierasz pod kątem jakości, ceny i własności akustyczno termicznych. Na tym polu Drutex jest jednym z lepszych na rynku. I nie zmieni tego wejście firmy z super fajną nazwą.

Dowody na sukces w Polsce głupich nazw w branżach o dużej konkurencyjności: OSRAM i CURVER (plastiki)... są, działają, odnoszą sukcesy. Początkowo były żarciki, ale konsekwentnie sprzedając dobre produkty zdobyli serca klientów.

Oczywiście są granice w wymyślaniu nazwy w swojej branży...

Obrazek


Żebyśmy się dobrze zrozumieli. Ja nie umniejszam wartości dobrej nazwy i loga.... uważam jednak, że na budowanie MARKI największy wpływ ma jakość usługi i produktu, ( oczywiście są branże z odstępstwem.... ale to jak wszędzie), dlatego radzę skupić się na początku na tym aspekcie biznesu.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Adrian Perdjon:
Tak, bo to , podobnie jak OKNO-POL, produkt który wybierasz pod kątem jakości, ceny i własności akustyczno termicznych. Na tym polu Drutex jest jednym z lepszych na rynku. I nie zmieni tego wejście firmy z super fajną nazwą.

Znowuż przywołujesz firmy, które już istnieją od ładnych paru lat i zaistniały na rynku, polskim rynku, w czasie gdy internet raczkował a co za tym idzie, nie było takich możliwości porównywania, opiniowania i wyszukiwania informacji.

Obecnie konsument zanim dokona zakupu analizuje produkty w porównywarkach, czyta recenzje i wyszukuje zadowolonych lub niezadowolonych użytkowników, by zminimalizować ryzyko nieudanego zakupu. Wobec takiej zmiany podejścia, firma MUSI położyć nacisk na wizerunek bo ten decyduje o pierwszym wrażeniu.

Wiele firm rebranduje nonejmowe produkty, są firmy produkujące niemal takie same produkty dla kilku (nastu) konkurencyjnych marek... zmienia się tylko kolor obudowy i logo.

Co decyduje o zakupie, na rynku gdzie jest kilka zbliżonych cenowi i jakościowo produktów? MARKA i jej wizerunek.
HTC brzmi lepiej niż QiangHuo. ASUS brzmi lepiej niż QuandoDando. A bebechy niemal te same.


Dowody na sukces w Polsce głupich nazw w branżach o dużej konkurencyjności: OSRAM i CURVER (plastiki)... są, działają, odnoszą sukcesy. Początkowo były żarciki, ale konsekwentnie sprzedając dobre produkty zdobyli serca klientów.

OSRAM wszedł na polski rynek 'zjadając' lokalnego konkurenta i w początkowym okresie funkcjonując pod jego nazwą. Unifikacja została przeprowadzona dopiero później, gdy wybrzmiały polaczkowe konotacje z nazwą.
Ja nie umniejszam wartości dobrej nazwy i loga.... uważam jednak,
że na budowanie MARKI największy wpływ ma jakość usługi i produktu

Pomijasz zupełnie ten wariant, że klient już ma produkt, wie jak go sprzedawać a teraz szuka właściwego opakowania.

konto usunięte

Temat: nazwa firmy potrzebna....

Krzysztof B.:
Pomijasz zupełnie ten wariant, że klient już ma produkt, wie jak go sprzedawać a teraz szuka właściwego opakowania.

Gdyby miał, poszedłby do najlepszej z agencji i nie zajmował sobie głowy szukaniem różnicy w ofercie między 100 a 4.000. :)

Następna dyskusja:

pytanie - nazwa dla firmy i...




Wyślij zaproszenie do