Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Czy używanie manipulacji w reklamie jest etyczne? Czy jest społecznie akceptowane?

Dla tych, którym chce się przeczytać troszkę więcej na temat -
link
do wpisu na blogu na ten temat.Michał Ksiądzyna edytował(a) ten post dnia 03.01.09 o godzinie 19:10

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Istota reklamy opiera się na manipulacji, to oczywiste:)

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Jak sam piszesz na blogu: "Reklama (z łac. reclamo, recla) to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym.

Za Wikipedią- Perswazja (łac. persuasio) - sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie.

A manipulacja z definicji nie jest etyczna. Niezależnie od miejsca wykorzystania.

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Robert A.:
Istota reklamy opiera się na manipulacji, to oczywiste:)

Istota reklamy opiera się na perswazji...

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Magda Z.:
Robert A.:
Istota reklamy opiera się na manipulacji, to oczywiste:)

Istota reklamy opiera się na perswazji...

O właśnie, słuszne rozróżnienie - również trzymałbym się tej jakże subtelnej różnicy.

Co nie oznacza, że rynek reklamy wolny jest od działań manipulacyjnych - to byłoby zbyt piękne:)
Artur S.

Artur S. Specjalista ds. PR
(nowe technologie) -
szukam pracy

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Wsłuchując się w treść reklam zauważam, że ich twórcy coraz lepiej orientują się w stosowaniu struktur lingwistycznych opartych o Model Miltona (język ukrytej hipnozy). Można spotkać się z użyciem presupozycji, zaprzeczeń oraz innych, bardziej zaawansowanych technik z arsenału skutecznej perswazji. Najlepiej samemu o tym poczytać a potem przeanalizować komunikaty zawarte w reklamach.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Michał Ksiądzyna:
Czy używanie manipulacji w reklamie jest etyczne?

Zdefiniuj manipulację. Wbrew pozorom nie jest to takie proste - polecam zapis tego spotkania http://www.smakslowa.pl/wydarzenie,0,13/ plus zapis drugiej jego części, który powinien pojawić się niebawem. Wojciszke na ten przykład twierdzi, że granica pomiędzy manipulacją a wpływem społecznym przebiega na lini zadowolenia poddanego wpływowi/manipulacji. Jak zadowolony to wpływ, jak niezadowolony to manipulacja.

Ja skłaniam się ku twierdzeniu, że manipulacja wymyka się twardym definicjom i sama w sobie jest zagadnieniem etycznym.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 03.01.09 o godzinie 19:42

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Artur Stachowiak:
Wsłuchując się w treść reklam zauważam, że ich twórcy coraz lepiej orientują się w stosowaniu struktur lingwistycznych

Z NLP tak już to jest, że często zarzuca się manipulację ludziom znającym się na nim... Zresztą nie ma się co dziwić... Między perswazją i manipulacją jest cienka nić...
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Magda Z.:
A manipulacja z definicji nie jest etyczna. Niezależnie od miejsca wykorzystania.


Czy manipulując kimś w celu uratowania mu życia postępujesz etycznie czy nie?

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Grzegorz Wszelaczyński:
Magda Z.:
A manipulacja z definicji nie jest etyczna. Niezależnie od miejsca wykorzystania.


Czy manipulując kimś w celu uratowania mu życia postępujesz etycznie czy nie?

Jak już wspominałam- Perswazja różni się tym od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie.

Ratowanie komuś życia raczej nie szkodzi ratowanemu ;)
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Magda Z.:
Grzegorz Wszelaczyński:
Magda Z.:
A manipulacja z definicji nie jest etyczna. Niezależnie od miejsca wykorzystania.


Czy manipulując kimś w celu uratowania mu życia postępujesz etycznie czy nie?

Jak już wspominałam- Perswazja różni się tym od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie.

Ratowanie komuś życia raczej nie szkodzi ratowanemu ;)

Czyli okłamanie kogoś w celu uzyskania pożądanego zachowania osoby okłamywanej nazywasz perswazją?

To nie jest łatwy problem definicyjny i proste odpowiedzi prowadzą na manowce ;)

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Grzegorz Wszelaczyński:

Czyli okłamanie kogoś w celu uzyskania pożądanego zachowania osoby okłamywanej nazywasz perswazją?

Kłamstwo nie jest etyczne. A perswazja opiera się na podawaniu faktów, jednak w odpowiednio przygotowanym przekazie.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Magda Z.:

perswazja opiera się na podawaniu faktów, jednak w odpowiednio przygotowanym przekazie.

Wykaż to na podstawie zapodanej przez siebie definicji ;)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Perswazja

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Grzegorz Wszelaczyński:
Magda Z.:

perswazja opiera się na podawaniu faktów, jednak w odpowiednio przygotowanym przekazie.

Wykaż to na podstawie zapodanej przez siebie definicji ;)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Perswazja

Ja nie napisałam, że definicja z Wikipedii jest pełną definicją. O perswazji można mówić w wielu kontekstach :D

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

A propos manipulacji w reklamie i czy jest etyczna... Misleading Advertising jest na to odpowiedzią :D
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Magda Z.:
Ja nie napisałam, że definicja z Wikipedii jest pełną definicją. O perswazji można mówić w wielu kontekstach :D

Ale też zasugerowałaś, że perswazja wyklucza kłamstwo co nie jest prawdą. Nie rozstrzygnęłaś też czy postępowanie nieetyczne dla dobra obiektu postępowania jest manipulacją czy nie - ja jedynie wskazuje na fakt, że na problemie definicji manipulacji tęgie głowy się rozbijają.

A bez zdefiniowania manipulacji odpowiedź na pytanie autora wątku jest niemożliwa.

Jeżeli przyjąć moją propozycję, że manipulacja jest niedefiniowalna jako pojęcie encyklopedyczne; jest natomiast zagadnieniem etycznym - nieetyczny wpływ społeczny nazywamy manipulacją. To z reklama posługująca się nieetyczną z natury rzeczy manipulacją dziedziczy tę przypadłość po zastosowanym narzędziu.

Jeżeli jednak przyjąć propozycję prof. Wojciszke, który chciałby, żeby manipulacją nazywać taki przypadek, gdy osoba poddana wpływowi społecznemu jest z efektów tego wpływu niezadowolona, to hulaj dusza piekła nie ma. Można posługiwac się nieetycznymi narzędziami wpływu tak długo jak podmiot na który wpływamy jest z efektów wpływu zadowolony.

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Drodzy państwo, każdy z nas manipuluje.
Świadomie, nieświadomie. W dobrej i złej wierze.

Zatem czy świadoma manipulacja jest etyczna?

Bo cel jest dobry (dla manipulującego) - sprostać celom sprzedażowym, zwiększyć wskaźniki, zadowolić szefa, siebie, dostać premię itd.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Michale - zdefiniuj manipulację.

Jezeli tak jak chcesz samym swoim istnieniem manipulujemy (ja bym powiedział, że wywieramy wpływ społeczny) to nieco dziwne wydaje się przeprowadzenie granicy etyczności razem ze swiadomością. To oznaczałoby, że takie same zachowanie może być etyczne bądź nieetyczne w zalezności od tego, czy osoba go dokonująca dokonuje go (w pełni) świadomie czy nie.

Jezeli manipulacją nazywasz nakłanianie ludzi do pożądanych przez siebie zachowań to nieuchronnie do oceny etyczności takiego postępowania włączasz rozważania o intencjach manipulującego, bilansie strat i zysków stron interakcji społecznej oraz samopoczucia osoby manipulowanej. Jednym słowem tworzysz byt o tak wielu wymiarach, że wymyka się wszelkim definicjom.

edit: Innymi słowy, w tym drugim przypadku ocena etyczności manipulacji zależy od wyniku analizy konkretnego przypadku.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 04.01.09 o godzinie 16:59

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Grzegorz Wszelaczyński:
Jezeli manipulacją nazywasz nakłanianie ludzi do pożądanych przez siebie zachowań
Załóżmy tę wersję. I dajmy przykład taki
Czy taka reklama jest etyczna?

konto usunięte

Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?

Robert A.:
Istota reklamy opiera się na manipulacji, to oczywiste:)
Robert, a może byś tak nawiązał do etyki w akceptacji społeczeństwa, które to przez perswazję/manipulację podporządkowuje się reklamie? :)Aleksandra Kalinowska edytował(a) ten post dnia 04.01.09 o godzinie 20:14

Następna dyskusja:

Czy jest to łamanie prawa ?




Wyślij zaproszenie do