Temat: Manipulacja w reklamie - czy jest etyczna?
Magda Z.:
Ja nie napisałam, że definicja z Wikipedii jest pełną definicją. O perswazji można mówić w wielu kontekstach :D
Ale też zasugerowałaś, że perswazja wyklucza kłamstwo co nie jest prawdą. Nie rozstrzygnęłaś też czy postępowanie nieetyczne dla dobra obiektu postępowania jest manipulacją czy nie - ja jedynie wskazuje na fakt, że na problemie definicji manipulacji tęgie głowy się rozbijają.
A bez zdefiniowania manipulacji odpowiedź na pytanie autora wątku jest niemożliwa.
Jeżeli przyjąć moją propozycję, że manipulacja jest niedefiniowalna jako pojęcie encyklopedyczne; jest natomiast zagadnieniem etycznym - nieetyczny wpływ społeczny nazywamy manipulacją. To z reklama posługująca się nieetyczną z natury rzeczy manipulacją dziedziczy tę przypadłość po zastosowanym narzędziu.
Jeżeli jednak przyjąć propozycję prof. Wojciszke, który chciałby, żeby manipulacją nazywać taki przypadek, gdy osoba poddana wpływowi społecznemu jest z efektów tego wpływu niezadowolona, to hulaj dusza piekła nie ma. Można posługiwac się nieetycznymi narzędziami wpływu tak długo jak podmiot na który wpływamy jest z efektów wpływu zadowolony.