Natalia Grodecka

Natalia Grodecka Student, Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Czy istnieją marki, które są powszechnie znane, ale nigdy nie korzystały w działaniach promocyjnych / marketingowych z mediów (tradycyjnych i nowych) ?

Czy jest w ogóle szansa, żeby się wybić bez ich wykorzystania?
Marek Przegaliński

Marek Przegaliński SEO/SEM Web Promocja
Bezpieczeństwo

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

W świecie komercyjnym to nie jest możliwe. Marka = się promocja, im dalej (czyli późniejsze czasy) tym mocniej.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Oczywiście, że są. Wystarczy logicznie pomyśleć, żeby wiedzieć, gdzie ich szukać.

Przede wszystkim nie mogą to być marki przeznaczone dla Klienta masowego - bo tu klasyczna reklama jest niezbędna. Ale jeśli poszukasz wśród marek niszowych, kolekcjonerskich, to z pewnością znajdziesz takie, które wypromowały się bez wykorzystania mediów, a nawet bez jakiejkolwiek promocji (jeśli niesterowany marketing szeptany nie jest promocją).

Warto też zainteresować się markami produktów, których reklamowanie w mediach jest ograniczone lub całkowicie zabronione (np. mocne alkohole, papierosy, kancelarie prawne, leki typu Rx) - wśród nich też znajdziesz liczne przykłady silnych marek.

Jeżeli jednak w sformułowaniu "powszechnie znane" zakładasz masową znajomość nie tylko wśród grupy docelowej, ale u w jakimś stopniu przeciętnego Polaka, to sprawa troszeczkę się komplikuje.Bo przeciętny Polak zna marki silnie reklamowane oraz te z przeszłości, które pamięta, bo były monopolistami na rynku ("Społem", "Wars", itp.).

Teoretycznie jest możliwe wypromowanie masowej marki bez klasycznej reklamy w mediach. Rozum nakazywałby wtedy "wzmocnić" pozostałe trzy "P". Na przykład marka, która byłaby znacząco tańsza od konkurencji - i w ten sposób zyskałaby dużą rzeszę konsumentów. Albo taka, która miałaby alternatywny kanał dystrybucji - np. można pogrzebać wśród tytułów prasy kościelnej - tam są bardzo duże nakłady, a promocja i dystrybucja idzie przez parafie.
Natalia Grodecka

Natalia Grodecka Student, Uniwersytet
Wrocławski

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Z jednej strony tak. Ale jeżeli poprzez media, rozumiemy również nowe nowe media z koncepcji Paula Levinsona, to wtedy wszystko się bardziej komplikuje. W obecnych czasach przekaz zwykłego konsumenta może mieć zasięg globalny, a co za tym idzie bez wiedzy marek i bez jej ingerencji, czasem nawet nieświadomie promujemy ją w mediach (nawet w przypadku produktów "zakazanych" - np. Instagram i ponad 380 000 #Marlboro). Same media często piszą o markach ze względu na jej niestandardowe działania, więc mimo to, że marki często omijają promocje poprzez media w swoich strategiach i kampaniach promocyjnych to i tak prędzej czy później możemy o nich przeczytać bądź usłyszeć w TV czy Internecie...
Paweł Jędrzejewski

Paweł Jędrzejewski Grafika komputerowa,
informatyka,
programowanie

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

W tym przypadku zasadniczym problemem jest kwestia definicji pojęć "media" i "promocja".
Przyjmując za media dowolny kanał komunikacji międzyludzkiej nie można sensownie mówić
o promowaniu czegokolwiek gdy przepływ informacji jest niemożliwy.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

No tak, ale to niewiele wnosi do dyskusji. Informacja o marce musi się jakoś rozpowszechniać, bo inaczej pytanie tytułowe nie ma sensu. W ostateczności można sobie wyobrazić tak atrakcyjny produkt w tak atrakcyjnej cenie, że będziemy mieli do czynienia z samoistnym marketingiem szeptanym bez żadnej ingerencji reklamowej.

Ja rozumiem postawiony tu problem w ten sposób, że mamy nie korzystać z mediów masowych z jakichś powodów np. ceny czy ograniczeń prawnych. Ale faktycznie - należałoby doprecyzować warunki. Czy musi być target masowy na przykład? Jestem w stanie spokojnie sobie wyobrazić producenta modeli holenderskich wiatraków, który wypromował swoją markę bez użycia jakichkolwiek mediów. Oczywiście wypromował ją w niszowym środowisku modelarzy, którzy są jego targetem - np. poprzez zatowarowanie w fachowych sklepach, czy promocję na zlotach modelarskich.

konto usunięte

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Trochę inaczej sformułowałbym pytanie, a mianowicie: Czy istnieją jakiekolwiek marki, które nie wykorzystywały mediów do promocji swoich produktów/usług?

Na tak postawione pytanie można udzielić odpowiedzi twierdzącej, gdyż wiele firm nie korzysta z promocji w mediach, gdyż jest to dla nich marnotrawienie zasobów. Wszystko jednak zależy od danej branży i grupy odbiorców.

Przykład "pół żartem, pół serio": jeszcze kilka lat temu lokale gastronomiczne na polskim rynku ograniczały się do tradycyjnych form reklamy. Reklama w internecie, własne strony internetowe i próba dotarcia do nowych klientów była raczej abstrakcją. A teraz? Spróbujcie znaleźć zwykłą pizzerią w swojej okolicy, która nie ma strony internetowej...

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmienia się podejście do kwestii promocji usług/produktów. Bez mediów, tradycyjnych oraz nowoczesnych, ciężko mi sobie wyobrazić markę, która zyskała znaczącą pozycję rynkową bez wykorzystania "dobrodziejstw" cyfrowego świata.

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Dodałbym do tego marki luksusowe (których jest naprawdę niewiele), które nie muszą się właściwie reklamować w ogóle. Mam na myśli producentów luksusowych samochodów, jachtów, biżuterii etc.

konto usunięte

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Kwestia promocji najbardziej prestiżowych firm specjalizujących się w budowie jachtów jest bardziej złożona. Ich reklam nie znajdziemy ani w sieci, ani w telewizji, ani w innych tradycyjnych kanałach. Organizowane są jednak branżowe targi, na których firmy mają możliwość zaprezentowania swojej oferty. To oczywiście wydarzenia zamknięte - nie dla statystycznego Kowalskiego.

Najbardziej luksusowe marki z branży motoryzacyjnej również zaczynają interesować się reklamą w charakterze możliwości zdobycia nowego grona odbiorców lub raczej - poszerzenia go. Nie widzimy ich jednak w Polsce, gdyż nasz rynek zbytu nadal jest traktowany marginalnie przez właścicieli najbardziej luksusowych i prestiżowych marek.

konto usunięte

Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?

Dostawcy różnorodnych rozwiązań dla przemysłu:
General Electric
Trelleborg AB
Siemens AG
BASF
Saint-Gobain
Ogólnie w mediach mało jest marek działających w B2B.Ten post został edytowany przez Autora dnia 28.10.14 o godzinie 13:54

Następna dyskusja:

Kreowanie marki i eventy Co...




Wyślij zaproszenie do