Temat: Kreowanie marki bez wykorzystania mediów?
Oczywiście, że są. Wystarczy logicznie pomyśleć, żeby wiedzieć, gdzie ich szukać.
Przede wszystkim nie mogą to być marki przeznaczone dla Klienta masowego - bo tu klasyczna reklama jest niezbędna. Ale jeśli poszukasz wśród marek niszowych, kolekcjonerskich, to z pewnością znajdziesz takie, które wypromowały się bez wykorzystania mediów, a nawet bez jakiejkolwiek promocji (jeśli niesterowany marketing szeptany nie jest promocją).
Warto też zainteresować się markami produktów, których reklamowanie w mediach jest ograniczone lub całkowicie zabronione (np. mocne alkohole, papierosy, kancelarie prawne, leki typu Rx) - wśród nich też znajdziesz liczne przykłady silnych marek.
Jeżeli jednak w sformułowaniu "powszechnie znane" zakładasz masową znajomość nie tylko wśród grupy docelowej, ale u w jakimś stopniu przeciętnego Polaka, to sprawa troszeczkę się komplikuje.Bo przeciętny Polak zna marki silnie reklamowane oraz te z przeszłości, które pamięta, bo były monopolistami na rynku ("Społem", "Wars", itp.).
Teoretycznie jest możliwe wypromowanie masowej marki bez klasycznej reklamy w mediach. Rozum nakazywałby wtedy "wzmocnić" pozostałe trzy "P". Na przykład marka, która byłaby znacząco tańsza od konkurencji - i w ten sposób zyskałaby dużą rzeszę konsumentów. Albo taka, która miałaby alternatywny kanał dystrybucji - np. można pogrzebać wśród tytułów prasy kościelnej - tam są bardzo duże nakłady, a promocja i dystrybucja idzie przez parafie.