Szymon Wanatowicz

Szymon Wanatowicz UX, Product designer

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Paweł S.:
Przyklad "Ramy na dzialce" - udowadnia ze nawet nieszczegolnie kreatywna reklama powtorzona odpowiednia ilosc razy pozwala odniesc sukces;)

Z drugiej strony wiele kreatywnych reklamowek odnioslo mizerny skutek tylko dlatego ze nikt nie pamieta jaki produkt reklamowaly;))

Dokładnie czasami efektowna forma reklamy może przesłonić produkt ;-).
Cóż najbardziej szalona forma reklamy cieszy głównie twórców "zboczeńców reklamowych". Szymon Wanatowicz edytował(a) ten post dnia 25.01.11 o godzinie 18:01
Beata Korab

Beata Korab Video-konie -
pierwsza w Polsce
strona gdzie można
zobacz...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Są ludzie i ludziska. Do mnie dociera reklama wesoła. Np Danone - świetna reklama z żółtym stworkiem. Jednak to jak ten potworek się wydziera to przechodzi moje największe oczekiwania. Kto dał głos do studia? Chyba czarownica na miotle : ) osobiście traktuję reklamy jako fajny sposób na szybki wybuch śmiechu. Myślę że Polak kupi to co kojarzy mu się z wesołym i pozytywnym odczuciem. Wszak jesteśmy poważnym i czasem zbyt ponurym krajem.
Tomasz M W.

Tomasz M W. Free your mind!

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Beata Korab:
>Myślę że Polak kupi to co kojarzy mu się z wesołym
i pozytywnym odczuciem. Wszak jesteśmy poważnym i czasem zbyt ponurym krajem.

Jednak to nie tłumaczy skuteczności reklam eksperckich ze specjalistami (instytut, profesor, specjalista). One są właśnie śmiertelnie poważne.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Zawsze dobrze jest wrócić do źródeł i zadać sobie filozoficzne pytania: "dlaczego?" i "po co?".

Po co więc reklamy powinny być kreatywne?

Otóż właśnie po to, aby były skuteczne. Aby rozleniwionym konsumentom było je łatwiej zapamiętać, zrozumieć i skojarzyć, aby sie wyróżniały, aby markę produktu skojarzyć z humorem, zabawą, inteligencją, czy innymi cechami.

Sama kreacja dla kreacji nie istnieje. Ale też stawianie kreacji w kontrze do skuteczności jest trochę nieuczciwe, bo jedno jest narzędziem do osiągnięcia drugiego.

Jeśli więc ktoś stoi przed realnym wyborem "kreatywnie" czy "skutecznie", to znaczy, że najprawdopodobniej gdzieś popełnia błąd. Chyba, że jego rynek jest na tyle nienasycony, że takiego narzędzia jeszcze nie potrzebuje.

konto usunięte

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Rzeczywiście, pytanie zostało postawione błędnie. I pewnie "nieuczciwie", bo niechcący z tezą.
Z drugiej strony, słowo "kreatywne" może być również błędnie interpretowane. Reklama to nie filantropia. Nie ma obowiązku zabawiać, uczyć ani edukować odbiorcy. To nie są cele reklamy! A więc owszem, kreatywna równa się skuteczna, ale tylko wtedy, gdy "kreatywna" równa się opłacalna.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

EDIT: literówka

Jakby się zastanowić, to rzeczywiście. Jarek i Hubert dobrze prawią. Przeciwstawianie jednego drugiemu chyba mija się z celem. Natomiast dobrą praktyką jest jeśli kreatywność służy skuteczności (zwiększa ją).

Może problem tkwi w tym, że słowo "kreatywność" jest często rozumiane jako: "bajkopisarstwo agencji, która ma gdzieś skuteczność a w głowie tylko festiwalowe nagrody"

A to chyba zbyt daleko idące uproszczenie :)Adrian T. edytował(a) ten post dnia 28.01.11 o godzinie 12:43
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Stawiając kreatywność w opozycji do skuteczności miałem zamiar wywołać dyskusję. Co prawda wypowiedziało się wiele osób, ale nikt nie poparł swoich osobistych opinii konkretnymi przykładami.

Pomysł na dyskusję zrodził się z zastanowienia nad praktyką organizowania oddzielnych konkursów na reklamę "skuteczną" oraz reklamę "efektywną".
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

To może inaczej. Właściwszym pytaniem byłoby: kreatywność czy więcej kasy na media. To jest dobre postawienie sprawy, bo te pojęcia moga wobec siebie stanowić prawdziwa alternatywę.

Czyli wybieramy sposób, w jaki będziemy walczyć o uwagę konsumenta. Albo niezwykłą, nietypową kreacją albo w standardowy, sprawdzony sposób, ale wołając 100 razy do znudzenia: "Pamiętaj, Jogobella to duże kawałki owoców, pamiętaj Jogobella to duże kawałki owoców, pamiętaj...".

W pierwszym przypadku może nas to mniej kosztowac, ale ryzykujemy schodząc z utartej i sprawdzonej ściezki komiunikacji. W drugim - jesli tylko właściwie odrobilismy badanie rynku - sukces jest bezpieczny, ale za to kosztuje więcej.

konto usunięte

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Miłosz Wójcik:
Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza: ...

Co jest smaczniejsze? Ogórkowa, czy schabowy?
Jaki kolor jest ładniejszy? Żółty, czy zielony?

Najlepszą odpowiedzią na te i wiele innych pytań jest - "to zależy"
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Krzysztof S.:
Miłosz Wójcik:
Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza: ...

Co jest smaczniejsze? Ogórkowa, czy schabowy?
Jaki kolor jest ładniejszy? Żółty, czy zielony?

Najlepszą odpowiedzią na te i wiele innych pytań jest - "to zależy"

Myślę, że każdy, kto zajmuje się marketingiem zna ten truizm.

Ciekawiej byłoby, gdybyś rozwinął swoją wypowiedź i napisał od czego zależy...

konto usunięte

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Ano właśnie. Miałem napisać o cyckach i twarzy (i że to zależy), ale Krzysztof mnie wyręczył, dzięki czemu nie muszę podawać konkretnych przykładów.Hubert Tatarkiewicz edytował(a) ten post dnia 28.01.11 o godzinie 12:29

konto usunięte

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Miłoszu, skąd takie parcie na szczegóły? Gdybyśmy wiedzieli, siedzielibyśmy teraz na Seszelach.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Jarosław Koć:
Sama kreacja dla kreacji nie istnieje.
Ejże, czy aby na pewno?
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

istnieje, ale jest nieprzydatna dla komunikacji marketingowej.

No dobra - niech będzie, że jej przydatność dla kom. mark. jest znikoma.

OK, znowu dodaję:)
...natomiast kreatywność, która pozwala osiągać CELE BIZNESOWE marki - jak najbardziej jestem ZA.Adrian T. edytował(a) ten post dnia 28.01.11 o godzinie 12:58
Anna K.

Anna K. specjalista ds.
wizerunku,
copywriter,
marketing,
naming,...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Dla mnie sprawa jest prosta, na tyle na ile się da.
Kreatywność? 100xTAK!
Ale tam gdzie się da, gdzie można, gdzie jest na to czas i miejsce, możliwości.
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Hubert Tatarkiewicz:
Miłoszu, skąd takie parcie na szczegóły? Gdybyśmy wiedzieli, siedzielibyśmy teraz na Seszelach.

Nie tyle na Szczegóły, ile na "kejsy" - moim zdaniem byłoby ciekawiej :)
Beata Korab

Beata Korab Video-konie -
pierwsza w Polsce
strona gdzie można
zobacz...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Firmy mimo wszystko dbają oto aby potencjalny klient. Wypowiedział się na temat danego produktu, np tak zwane badanie rynku. Polonia GFK przeprowadza najwięcej badań w Polsce. Dotyczy dosłownie wszystkiego, sama bowiem pracowałam jako ankieterka i obserwowałam jak ludzie reagują na poszczególne tematy. Denerwujące były tylko badania które trwały 45 minut... czyli wychodzi na to że kontakt z klientem "dosłownie" bezpośredni jest najważniejszy.



Wyślij zaproszenie do