Krzysztof Olszyński

Krzysztof Olszyński Właściciel
drukreklamowy.com.p
oraz sztukafoto.pl

Temat: Kłamstwo w artykule sponsorowanym, czy warto się sądzić?

Witajcie,

Znalazłem artykuł w którym autor tekstu skłamał o tym ze jest pierwszym sklepem tego typu w Polsce (pierwszym był całkowicie inny i ponad 20 lat temu i później otwarły się jeszcze dwa). Pytanie co można zrobić w tym przypadku, do kogo się zgłosić i czy warto z tym cokolwiek robić.
Patryk Rykała

Patryk Rykała copywriter, Słowa
trafiają w cel

Temat: Kłamstwo w artykule sponsorowanym, czy warto się sądzić?

Krzysztof O.:
Witajcie,

Znalazłem artykuł w którym autor tekstu skłamał o tym ze jest pierwszym sklepem tego typu w Polsce (pierwszym był całkowicie inny i ponad 20 lat temu i później otwarły się jeszcze dwa). Pytanie co można zrobić w tym przypadku, do kogo się zgłosić i czy warto z tym cokolwiek robić.

Jeśli masz 100% dowody na to, że jest to nieprawda, możesz dementować (choć nie wiem, w czyim imieniu chcesz to robić), m. in. używając do tego bloga, forum internetowego, prasy (kontr-publikacja sponsorowana). Nie ma sensu być reakcyjnym, moim zdaniem, bo w artykule sponsorowanym często koloruje się grubymi kredkami. W sądzie nic nie zdziałasz - kto tu ma być pokrzywdzony?

Najprościej: Można wskazywać, że zawarte tam info jest nieprawdziwe.
Najlepiej - w tym samym medium wykupić artykuł sponsorowany. Taki kontr-tekst.

Są jeszcze brzydkie metody - znaleźć kancelarię prawną, która podpisze się pod krótkim tekstem, w którym wskaże, że podana informacja (cytat plus w jakim to konkretnym artykule się znalazło) jest nieprawdziwa. Ale to tylko do prasy (jeśli tamten artykuł był w prasie). A więc wyjdzie drogo. Poniekąd (ale nie jest to identyczna forma black PR) robi takie rzeczy Kancelaria Skarbiec w Gazecie Wyborczej.
Dariusz Mojecki

Dariusz Mojecki radca prawny,
Dariusz Mojecki
Kancelaria Radcy
Prawnego

Temat: Kłamstwo w artykule sponsorowanym, czy warto się sądzić?

Krzysztof O.:
Witajcie,

Znalazłem artykuł w którym autor tekstu skłamał o tym ze jest pierwszym sklepem tego typu w Polsce (pierwszym był całkowicie inny i ponad 20 lat temu i później otwarły się jeszcze dwa). Pytanie co można zrobić w tym przypadku, do kogo się zgłosić i czy warto z tym cokolwiek robić.

Czy warto coś robić? Jeśli autorem artykułu sponsorowanego jest Pana bezpośredni konkurent, to trzeba się zastanowić, czy taki artykuł narusza interesy Pańskiej firmy i czy może wpłynąć na to, że potencjalni klienci trafią nie do Pańskiej firmy tylko właśnie do konkurenta. Na te pytania musi sobie jednakże Pan sam odpowiedzieć.
A generalnie, nie znając szczegółów sprawy, mogę powiedzieć, że jeśli w artykule sponsorowanym były podane nieprawdziwe informacje, to taki artykuł zapewne mógłby zostać zakwalifikowany jako tzw. reklama wprowadzająca w błąd w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. A ww. ustawa daje możliwość żądania np. złożenia przez konkurenta stosownego oświadczenia i opublikowania go w miejscu, gdzie opublikowano artykuł sponsorowany.
Warto też pamiętać, że w przypadku sporu sądowego opartego o ww. ustawę prawdziwość informacji zawartych w reklamie ("artykule sponsorowanym") musiałby co do zasady udowodnić Pański konkurent (art. 18a ww. ustawy).



Wyślij zaproszenie do