Jacek L.

Jacek L. Rozwój nowego
biznesu | Mentoring
- Doradztwo w
biznesie ...

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Witam,

Pytanie bardziej kieruję do osób doświadczonych, które potrafią analizować trendy w Internecie z ostatnich 5-10 latach aczkolwiek każdy inny komentarz też będzie mile widziany.

Zastanawiam się jakie aktualnie wymierne korzyści dla firmy daje dobrze prowadzony fan page oprócz tego, że zbiera się ‘jakaś’ społeczność.

Czy dobrze prowadzona treść na fan page'u wpływa na:
> duży przyrost nowej społeczności? Jaki procentowy wpływ na przyrost nowej społeczności ma ‘stara’ społeczność?
> zwiększenie ruchu na docelowej komercyjnej stronie internetowej?
> zwiększenie sprzedaży?

Zapraszam do dyskusji.
Pozdrawiam!

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Korzyści z fan page uzależnione są głównie od trzech czynników:
- grupy docelowej;
- marki/firmy/produktu;
- sektora rynkowego w którym działa marka.

Przykład: promocja na FB.com marki z sektora FMCG, adresowanej do TG w wieku 16 - 24 lata ma jak najbardziej sens. Promocja na FB marki z sektora IT, pragnącej dotrzeć do decydentów B2B z dużych firm, może pomimo dużych wysiłków przynieść relatywnie słabe efekty.

Odnosząc się do poszczególnych pytań:
1. Jaki procentowy wpływ na przyrost nowej społeczności ma ‘stara’ społeczność?
Udział może być dosyć duży, szczególnie w przypadku emisji reklam wykorzystujących "zdarzenie sponsorowane" oraz publikacji treści, chętnie udostępnianych dalej.
2. Zwiększenie ruchu na docelowej komercyjnej stronie internetowej?
Lekkie zwiększenie ruchu przez fan page jest możliwe, lecz próba budowy dodatkowego kanału pozyskiwania wartościowego ruchu na Facebook.com dla dużej strony WWW raczej skończy się porażką. Mówię to z doświadczenia z działań dla serwisu notującego ponad 4 mln UU miesięcznie.
3. Zwiększenie sprzedaży?
W przypadku bardzo specyficznego asortymentu może mieć wpływ, np. t-shirtów ze śmiesznymi nadrukami. W większości przypadków Facebook jednak dosyć słabo konwertuje.
Jacek L.

Jacek L. Rozwój nowego
biznesu | Mentoring
- Doradztwo w
biznesie ...

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Grzegorz,

Dziękuję za odpowiedź.

Z tego co piszesz wnioskuję, że FB jest doskonałym kanałem promocji dla młodzieży lub osób do np. 25tego roku życia.

Zastanawiam się jeszcze, czy jest możliwe oraz jak określić lub jak dotrzeć (bez komercyjnej reklamy na FB) do odpowiedniej grupy docelowej np. ludzi w wieku 35 na stanowiskach biznesowych.
Czy takie osoby mają założone konta na FB?
Czy można być pewnym, że FB posiada społeczność (posiada konta użytkowników) np. na stanowiskach kierowniczych/biznesowych?
Jakie zatem jeszcze produkty/(usługi?) są głównymi nośnikami biznesu na FB wśród użytkowników.
... buty, koszulki, gry komputerowe... ?
Karol Chęciński

Karol Chęciński Ticketing Product
Management

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Można analizować trendy i próbować targetować fb jako kanał promocyjny, ale wg mnie jest kilka pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć najpierw:

1) Czy konkurencja jest na fb i czy stać mnie w obecnych "uspołecznionych" czasach na brak obecności na fb?

2) Jaką wartość dodaną mogę poprzez obecność na fb zaproponować Klientom?

3) Czy mam zasoby ludzkie lub finansowe, żeby skutecznie działać na fb? (Chodzi mi tutaj o budowanie obecności, sam fanpage nie wystarczy, trzeba go utrzymywać aktywnym.)

Nie uważam, żeby fb był kanałem promocji dla ograniczonej wiekowo grupy. Pewności społeczności osób na stanowiskach kierowniczych/biznesowych nie ma.
Krzysztof Antosiewicz

Krzysztof Antosiewicz przedstawiciel
handlowy, MebelHouse
sp. z o.o.

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

moim skromnym zdaniem wszystko zależy od rodzaju produktu czy usług, które chce się promować za pomocą fb. bo jeśli np. mamy stronę z odzieżą czy obuwiem, to oczywistym jest, że ludzie po polubieniu naszego fanpage będą również odwiedzać naszą stronę/sklep w celu zapoznania się z ofertą
co do konkretnych danych, to niestety nie jestem w ich posiadaniu, ale nie tylko młodzi ludzie siedzą na fb, coraz częściej są to osoby powyżej tej grupy 15-30. duża aktywność jest w obrębie tematyki macierzyńskiej, mam dziecko, to trochę siedzę w temacie i widzę, że na stronach fanowskich konkretnych marek, blogów czy sklepów jest spory ruch i aktywność fanów, zwłaszcza panie chętnie się dzielą swoimi spostrzeżeniami. co do wyłuskania osób na stanowiskach kierowniczych, myślę że bez stargetowanej reklamy się nie obędzie, no chyba że założysz stronę, która takie osoby będzie przyciągać, czyli raczej jakaś tematyka, gdzie będą się oni chętnie wypowiadać jako eksperci w danym temacie.
Jacek L.

Jacek L. Rozwój nowego
biznesu | Mentoring
- Doradztwo w
biznesie ...

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Czyli reasumując wszystkie Wasze wypowiedzi, dochodzimy do wniosku, że FB to 'prywatna' sieć społeczna, która przy okazji pozawala na promocję wszystkich produktów/usług, które są niezbędne lub zbędne w codziennym życiu każdego człowieka.

Wszelka inna komercyjna aktywność firm (w szczególności tych B2B), to przeniesienie tzw. strony pt. Aktualności i zbudowanie z tych informacji fan paga.
Jak wiadomo kiedyś każda firma na swojej stronie miała i nadal ma stronę Aktualności.

Zatem do targetowanej promocji produktów/usług dla odbiorców z sektora B2B najlepszy nadal będzie monopolista G.A.

TAK? :)

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jacek L.:
FB to 'prywatna' sieć społeczna, która przy okazji pozawala na promocję wszystkich produktów/usług, które są niezbędne lub zbędne w codziennym życiu każdego człowieka.
Wszelka inna komercyjna aktywność firm (w szczególności tych B2B), to przeniesienie tzw. strony pt. Aktualności i zbudowanie z tych informacji fan paga.
Jak wiadomo kiedyś każda firma na swojej stronie miała i nadal ma stronę Aktualności.
Zatem do targetowanej promocji produktów/usług dla odbiorców z sektora B2B najlepszy nadal będzie monopolista G.A.

TAK? :)

Nie do końca tak jest. Promocja produktów i usług w sektorze B2B radzi sobie na Facebooku całkiem, choć tylko w kilku segmentach. Przykładem są chociażby firmy oferujące monitorowanie dyskusji w social media, których grupą docelową są działy marketingu/agencje reklamowe/domy mediowe. Próbując uogólnienia: promocja na Facebooku w sektorze B2B ma sens wtedy gdy marka/produkt/usługa oraz potencjalny klient wykorzystują Facebook oraz podobne jemu kanały jako bezpośrednie lub pośrednie kanały prowadzenia biznesu. Przykładem mogą być chociażby firmy oferujące outsourcing informatyczny w zakresie tworzenia aplikacji na potrzeby social media.

O doskonałościach lub niedoskonałościach promocji B2B na Facebooku trudno jest jednoznacznie pisać, gdyż mnóstwo zależy tutaj od samej konstrukcji lejka sprzedażowego, który nie dotyczy przecież tylko jednego kanału marketingowego. W związku z tym od wyżej wymienionej reguły wyjątki znajdą się na pewno.

Warto jeszcze dodać, że część firm B2B zaczyna wykorzystywać FB równolegle z infolinią/biurem obsługi klienta. Osobiście jednak nie widziałem jeszcze przykładów, które można uznać za modelowe w tym temacie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 24.02.14 o godzinie 08:38

konto usunięte

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Warto również zwrócić uwagę na to, żeby to nie była "jakaś" społeczność. Jeśli na Twoim fan page'u znajdą się informacje interesujące dla grupy docelowej to może się to przełożyć na zainteresowanie usługą/produktem, a w efekcie na sprzedaż.
Jacek L.

Jacek L. Rozwój nowego
biznesu | Mentoring
- Doradztwo w
biznesie ...

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Aleksandra, a jak zmierzysz i określisz społeczność na FB. Nie jestem fanem FB i nie wiem jakie ma możliwości targetowania- wyboru i selekcji danych. Przypuszczam, że na pewno wiek użytkownika i jego prywatne zainteresowania (jaka książka, jakie kino i jaka muzyka). Zatem nadal podtrzymuję to co napisałem wcześniej.

Wszyscy piszą ogólnie o "grupie docelowej", ale ja pytam jak dla biznesu opartego na B2B znaleźć, dowiedzieć się lub otrzymać dane takiej grupy docelowej.

W reklamie targetowanej G.A użytkownik w Google wpisuje poszukiwaną przez siebie frazę i od razu staje się moim odbiorcą docelowym. Czyi w tym przypadku sam buduję grupę docelową poprzez frazy kluczowe.
Karol Chęciński

Karol Chęciński Ticketing Product
Management

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jeśli pytasz o B2B, czyli dotarcie poprzez fanpage do firm, to możemy to rozumieć tylko jako dotarcie do ludzi o określonych kryteriach, wśród których mogą (ale nie muszą) znaleźć się osoby pracujące dla danych firm. Facebook to jednak platforma społecznościowa per capita. Typowe B2B nie ma tu absolutnie zastosowania.

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jacek L.:
Wszyscy piszą ogólnie o "grupie docelowej", ale ja pytam jak dla biznesu opartego na B2B znaleźć, dowiedzieć się lub otrzymać dane takiej grupy docelowej.

W reklamie targetowanej G.A użytkownik w Google wpisuje poszukiwaną przez siebie frazę i od razu staje się moim odbiorcą docelowym. Czyi w tym przypadku sam buduję grupę docelową poprzez frazy kluczowe.

Targetowanie stricte na potrzeby B2B nie jest możliwe na Facebooku. Linkedin.com jest bardzo dobry pod tym kątem, choć działanie tam wymaga sporych nakładów.

Google Adwords w pewnych sytuacjach sprawdza się, lecz bardzo mocno ogranicza grupę docelową. Pozwala tylko i wyłącznie reagować na potrzeby - jeżeli user szuka informacji na dany temat i określi go tak jak zakładamy to jest szansa na precyzyjne dotarcie do takiej osoby. W przeciwnym wypadku nie ma szans na budowę lejka sprzedażowego.

Jak dotrzeć do grupy docelowej B2B?
1. Zaplanuj akcję telemarketingową do wybranej grupy firm.
2. Na etapie telemarketingu pozyskaj dane kontaktowe do decydentów.
3. Spróbuj porozmawiać z decydentami i przekaż im wartość dodaną (np. udział w seminarium online), powiązaną bezpośrednią z rozwiązaniami problemów, które oferujesz.
4. Zrealizuj projekt stanowiący Twoją wartość dodaną.
5. Zweryfikuj leady z największym potencjałem.
6. Zaplanuj i wykonaj kolejne kroki, dzięki którym zamkniesz sprzedaż.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jacku, być może nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak ważne pytanie zadałeś zaraz w drugiej linijce!

Wielokrotnie zetknąłem się z sytuacją, w której firma/marka chwali się, ilu to ma fanów na fejsie i ile to lajków zyskało to czy tamto.

I wtedy wypada włączyć krytycyzm i zapytać: "soł łot?"

W tym "soł łot?" zawiera się teza, że stworzyć społeczność to jedno - ale stąd jeszcze daleka droga, żeby uzyskać jakieś wymierne korzyści, znane ze starego i dobrego "marketingu i sprzedaży 1.0", na przykład wzrost zaufania do marki, wzrost rozpoznawalności, wzrost chęci zakupu czy wzrost sprzedaży.

Pytaniem otwartym - moim zdaniem - pozostaje, czy niektóre z tych wymienionych celów w ogóle da się uzyskać za pomocą FB jako głównego medium. Ta wątpliwość opiera się na rozpiętości funkcji kosztu wejścia w obu przypadkach: kliknięcie lajka praktycznie nic nie kosztuje i do niczego nie zobowiązuje.

Oczywiście FB, a w ogólności media społecznościowe en masse, dają pewne oczywiste korzyści, np:
- szybkość przekazania informacji do heavy userów i to niewielkim kosztem
- możliwość natychmiastowej reakcji w kryzysie (to raczej narzędzie PR, a nie tradycyjnej reklamy)
- możliwość przeprowadzenia niektórego typu działań promocyjnych niskim kosztem
- możliwość pretestowania niektórych produktów i usług bez kosztów wynajmowania agencji badawczych
- możliwość wypuszczenia komunikatów typu viralowego (chociaż to można zrobic też na 20 innych sposobów)

Zbudowanie marki czy wzrost sprzedaży osiągnięty tylko za pomocą FB to wciąż bajka dla naiwnych. Oczywiście bardzo specyficzne wyjątki potwierdzają tylko tę regułę.
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

bezpłatna i skuteczna komunikacja do targetu, pod warunkiem że 1/ treść jest dobra 2/ nieczęsta
Andrzej P.

Andrzej P. Consulting dla
biznesu

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jarosław K.:
Zbudowanie marki czy wzrost sprzedaży osiągnięty tylko za pomocą FB to wciąż bajka dla naiwnych. Oczywiście bardzo specyficzne wyjątki potwierdzają tylko tę regułę.

Jestem podobnego zdania. Ciekawi mnie więc dlaczego poważne firmy wydają poważne sumy na te całe zabawy z Facebookami. :)
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Andrzej P.:
Jarosław K.:
Zbudowanie marki czy wzrost sprzedaży osiągnięty tylko za pomocą FB to wciąż bajka dla naiwnych. Oczywiście bardzo specyficzne wyjątki potwierdzają tylko tę regułę.

Jestem podobnego zdania. Ciekawi mnie więc dlaczego poważne firmy wydają poważne sumy na te całe zabawy z Facebookami. :)

Myślę, że to splot kilku powodów, ale ogólną odpowiedzią mogłoby być: ponieważ wiedzą, że należy inwestować w reklamę internetową, ale nie do końca potrafią to robić, a często nawet nie wiedzą, po co i w co mają w tym internecie inwestować.
Łukasz W.

Łukasz W. interclick.pl

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Jarosław K.:
Andrzej P.:
Jarosław K.:
Zbudowanie marki czy wzrost sprzedaży osiągnięty tylko za pomocą FB to wciąż bajka dla naiwnych. Oczywiście bardzo specyficzne wyjątki potwierdzają tylko tę regułę.

Jestem podobnego zdania. Ciekawi mnie więc dlaczego poważne firmy wydają poważne sumy na te całe zabawy z Facebookami. :)

Myślę, że to splot kilku powodów, ale ogólną odpowiedzią mogłoby być: ponieważ wiedzą, że należy inwestować w reklamę internetową, ale nie do końca potrafią to robić, a często nawet nie wiedzą, po co i w co mają w tym internecie inwestować.

100 % racji. Przypomina mi się giełdowy debiut FB i jego wycena coś ponad 6 razy KGHM :)
FB poza nielicznymi wyjątkami czy branżami (nawet ciężko coś na szybko wymyślić jaka? turystyczna?)
to dziura i zero.

Często poważne firmy chcą bawić się w FB i tylko się ośmieszają np. poważna kancelaria prawnicza i fan page?!

Co do wydawania i bawienia się w FB to trochę tak, jak koszt "zaprojektowania" nowego logotypu PZU coś koło 3 mln, pracowało nad tym z 15 "specjalistów" na przedostatnim piętrze jakiegoś biurowca w Wawie,
każdy wiadomo dobrze opłacany, sushi i mule na lancz i tak przez pół roku czy ostatnio logo "olimpiady" w Krakowie za 80 tyś - a wystarczy przykład loga Nike za 10 dol. narysowane przez studenta, bo już CocaCola to chyba zbyt skomplikowane...

Znamienne jest też to, że firmy proponujące "prowadzenie" konta na FB często porównują to do AdWordsów,
tutaj przypominają mi się firmy "pozycjonerskie vel SEO" ale to już temat na inną dyskusję.

Reasumując, FB to target głównie dla Bibera, nie dla co poważniejszych z B2B.
Paweł Jędrzejewski

Paweł Jędrzejewski Grafika komputerowa,
informatyka,
programowanie

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Pytanie co to znaczy "dobrze prowadzony" w kontekście fanpage?
Jacek L.

Jacek L. Rozwój nowego
biznesu | Mentoring
- Doradztwo w
biznesie ...

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Reasumując, FB to target głównie dla Bibera, nie dla co poważniejszych z B2B.

Czekałem na to, aż ktoś z doświadczeniem w końcu tak temat podsumuje.
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

ekhm, fb to po prostu kanał komunikacyjny, i jest wartościowy jak każda tuba, ważne żeby za często nie wrzeszczeć, na naszym fb wiekszosc to ludzie 25-35 nie biberowcy, aczkolwiek nawet biberowcy kiedyś dorosną.
Łukasz W.

Łukasz W. interclick.pl

Temat: Jakie wymierne korzyści daje dobrze prowadzony fan page...

Tomasz K.:
ekhm, fb to po prostu kanał komunikacyjny, i jest wartościowy jak każda tuba, ważne żeby za często nie wrzeszczeć, na naszym fb wiekszosc to ludzie 25-35 nie biberowcy, aczkolwiek nawet biberowcy kiedyś dorosną.

Fantastycznie, tylko z tego dalej nic nie wynika.

Dowód:
http://allegro.pl/5000-fanow-facebook-fan-klik-like-it...

Wyrośnięci biberowcy to się mogą przydać Palikotowi co najwyżej.
Nie chcę też negować absolutnie wszystkiego, ale to będą raczej wyjątki
potwierdzające regułę, zresztą bardzo chętnie poczytam o przypadku kiedy to FB jest źródłem klientów.

Btw. każda tuba ma swoją (inna) wartość ;)

Następna dyskusja:

Timeline na FACEBOOKu - czy...




Wyślij zaproszenie do