Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Temat jest pokłosiem dyskusji z innego wątku. Pytanie jest następujące:

Czy Klient zawsze wie, czego chce od agencji, a ta powinna tylko spełniać jego wymagania? Czy agencja ma prawo "tupnąć nogą" i naciskać na zrobienie czegoś po swojemu?
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Odpowiem sobie w osobnym poście, żeby nie było :)

Uważam, że prawda leży gdzieś pośrodku. To znaczy Klient zna swój rynek i odbiorców, a agencja zna się na designie. Obie strony mają "zboczenie zawodowe" w jakimś kierunku.

Klient nie do końca wie, jak konsument traktuje jego produkty, wydaje mu się, że konsument chce wiedzieć o nich jak najwięcej. A tymczasem ten ostatni nie ma na to czasu ani ochoty. Przykład? Proszek "Lovella" -- co o nim wiesz? Ja wiem, że służy do prania ubrań dla niemowląt. Receptura? Nie jestem zainteresowany. Historia marki? Nie obchodzi mnie. A producent na pewno chciałby to wszystko opowiedzieć :)

Rolą agencji jest uświadomić Klienta, że dla końcowego odbiorcy liczą się inne rzeczy. Natomiast kwestią ułożenia sobie stosunków jest, czy Klient będzie agencji ufał (optymalna sytuacja) czy trzeba będzie z nim wojować, bądź akceptować zawsze jego punkt widzenia (bo to on płaci).
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Klient czasem wie wszystko o konsumnetach (jeśli to zbadał) a czasem nie ( i wychodzą baaardzo śmieszne rzeczy w czasie badań).
Ale czy agencja reklamowa ( a u mnie badawcza :)) powinna uskuteczniać owczy pęd ?
Nie.
Jeśli działanie ślepe zgodnie z oczekiwaniami Klienta może być dla niego szkodliwe - to nigdy. Nieważne, że płaci.
Zdarza mi się, że KLient wie, jakie badanie jest mu najbardziej potrzebne. Jakże jest zdziwiony, gdy okazuje się to najgorsza możliwa metoda... Czasem uda się przekonać czasem nie - wtedy szuka agencji, która ślepo wykona polecenie - nawet jeśli to bez sensu. W końcu płaci :):)
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Dagmara D.:
Czasem uda się przekonać czasem nie - wtedy szuka agencji, która ślepo wykona polecenie - nawet jeśli to bez sensu. W końcu płaci :):)
Właśnie to boli najbardziej. Jak widzę buble zrobione "pod Klienta", któremu wcześniej odmówiliśmy ;)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Dla mnie tzw "opór" agencji jest miarą jej profesjonalizmu. Agencja posiada (powinna) zasób wiedzy dotyczący metodyki działania a jej elementem jest również wiedza którą musi uzyskać od klienta. To stawia agencję siłą rzeczy ponad klientem który do agencji winien przychodzić jedynie z jasno określonym celem tego działania.
Michał Spiczak - Brzeziński

Michał Spiczak -
Brzeziński
Dyrektor ds. rozwoju
SENSE consulting sp.
z o.o.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

To może w ten sposób:
1. Klient zatrudnia agencję, bo ze wszystkim sobie nie poradzi (a zatrudnia ją po to by przedstawiła mu wizję, tego co chce przekazać konsumentowi)
2. Absolutnie nie zawsze ma rację choć
3. Agencja także absolutnie nie zawsze ma rację
4. Agencja powinna potrafić argumentować swoje stanowisko (choć wolałbym by go nie zmieniała o 180 stopni z dnia na dzień).

Podsumowując. Cała sprawa rozbija się o to czy po obustronach siedzą osoby myślące, otwarte na dyskusję i dążące do zrozumienia. Zawsze stroną silniejszą będzie klient, natomiast opór agencji sam w sobie nie jest miarą profesjonalizmy. Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.
Katarzyna Bienussa

Katarzyna Bienussa Business Development
Manager -
ContentHouse

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Michał Spiczak - Brzeziński:

Podsumowując. Cała sprawa rozbija się o to czy po obustronach siedzą osoby myślące, otwarte na dyskusję i dążące do zrozumienia. Zawsze stroną silniejszą będzie klient, natomiast opór agencji sam w sobie nie jest miarą profesjonalizmy. Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.

Pięknie napisane, mogę się pod tymi wnioskami podpisać.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Michał Spiczak - Brzeziński:
To może w ten sposób:
1. Klient zatrudnia agencję, bo ze wszystkim sobie nie poradzi (a zatrudnia ją po to by przedstawiła mu wizję, tego co chce przekazać konsumentowi)
2. Absolutnie nie zawsze ma rację choć
3. Agencja także absolutnie nie zawsze ma rację
4. Agencja powinna potrafić argumentować swoje stanowisko (choć wolałbym by go nie zmieniała o 180 stopni z dnia na dzień).

Podsumowując. Cała sprawa rozbija się o to czy po obustronach siedzą osoby myślące, otwarte na dyskusję i dążące do zrozumienia. Zawsze stroną silniejszą będzie klient, natomiast opór agencji sam w sobie nie jest miarą profesjonalizmy. Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.
Amen, amen, amen, ale

...pieniądze są po jednej stronie, więc i power jest pojednej stronie :)
Ilu znasz ludzi gotowych położyć swój honor i nazwisko , by bronić z pełnym przekonaniem bastionu wiedzy ?
Ilu ma szefów, którzy powiedzą : "masz rację, czniać te pieniądze - ważne, że bubli nie wypuszczamy"
Jeśli ktoś ma mentalnośc "Klient nasz pan" to może zrobić KLientowi większą krzywdę niż pomóc.Myślę,że Leszek nie piszał o "bezmózgim" oporze pt. "a właśnie , że my mamy rację a Klient to zawsze dyletant". Ale o odwadze powiedzenie : "nie puścimy bubla, bez względu na ilośc kasy, bo..........."i tu wyliczenieni.
Nie chodzi o "stawianie się dla samej sztuki stawiania się" ale o dobro obiu stron :
- KLienta - bo można zrobić, lepiej , mądrzej, pełniej, więcej,skuteczniej
- agencji - bo się nie kompromituje.
Michał Spiczak - Brzeziński

Michał Spiczak -
Brzeziński
Dyrektor ds. rozwoju
SENSE consulting sp.
z o.o.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

...pieniądze są po jednej stronie, więc i power jest pojednej stronie :)
Ilu znasz ludzi gotowych położyć swój honor i nazwisko , by bronić z pełnym przekonaniem bastionu wiedzy ?
Ilu ma szefów, którzy powiedzą : "masz rację, czniać te pieniądze - ważne, że bubli nie wypuszczamy"
Jeśli ktoś ma mentalnośc "Klient nasz pan" to może zrobić KLientowi większą krzywdę niż pomóc.Myślę,że Leszek nie piszał o "bezmózgim" oporze pt. "a właśnie , że my mamy rację a Klient to zawsze dyletant". Ale o odwadze powiedzenie : "nie puścimy bubla, bez względu na ilośc kasy, bo..........."i tu wyliczenieni.
Nie chodzi o "stawianie się dla samej sztuki stawiania się" ale o dobro obiu stron :
- KLienta - bo można zrobić, lepiej , mądrzej, pełniej, więcej,skuteczniej
- agencji - bo się nie kompromituje.

Hmmm... niestety lista wydaje się być raczej krótka, miałem okazję poznać tylko jedną osobę (inna branża), która nie zgodziła się prowadzić absurdalnego projektu - straciła pracę, ale i tak dobrze na tym wyszła. Nader często niestety kasa bierze górę i potem wychodzi reklama stacji "Bliska" (skądinąd do pewnego momentu udana) z, za przeproszeniem, "puchnącym" odbytem gołąbia (już niestety tylko z tym będzie mi się kojarzyć ta marka).
Maciej Kulig

Maciej Kulig adventurer

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

http://www.makemylogobiggercream.com/

Na prawdę polecam!
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Dagmara D.:
Ilu ma szefów, którzy powiedzą : "masz rację, czniać te pieniądze - ważne, że bubli nie wypuszczamy"
Jak ktoś kocha swoją robotę, to czasem pieniądze puści bokiem ;)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Hm... kwestia dotyczy chyba nie tylko agencji, ale i freelancerów w takim samym stopniu. Może tylko w wypadku tych drugich zdarza się częściej odmowa "robienia klientowi na rękę". Nie mówię że generalnie ale z tego co rozmawiam z kolegami wolą zrezygnować z zarobku niż szkodzić klientowi i wbrew pozorom samemu sobie. W ub. roku sam wycofałem się bodaj z 4 takich "zabaw".
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Michał Spiczak - Brzeziński:
(........) Nader często niestety kasa bierze górę i potem wychodzi reklama stacji "Bliska" (skądinąd do pewnego momentu udana) z, za przeproszeniem, "puchnącym" odbytem gołąbia (już niestety tylko z tym będzie mi się kojarzyć ta marka).
ślicznie powiedziane ::):):)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Andrzej-Ludwik Włoszczyński:
Hm... kwestia dotyczy chyba nie tylko agencji, ale i freelancerów w takim samym stopniu. Może tylko w wypadku tych drugich zdarza się częściej odmowa "robienia klientowi na rękę". Nie mówię że generalnie ale z tego co rozmawiam z kolegami wolą zrezygnować z zarobku niż szkodzić klientowi i wbrew pozorom samemu sobie. W ub. roku sam wycofałem się bodaj z 4 takich "zabaw".
Bo sami decydują w co wchodzą. Aczkolwiek jeśli szef jest OK to ni ema sprawy (ja to mam szczęście :)) fakt, że jak ten stan się zmienia to sie zmienia i pracę :):)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Dagmara D.:
Michał Spiczak - Brzeziński:
To może w ten sposób:
1. Klient zatrudnia agencję, bo ze wszystkim sobie nie poradzi (a zatrudnia ją po to by przedstawiła mu wizję, tego co chce przekazać konsumentowi)
2. Absolutnie nie zawsze ma rację choć
3. Agencja także absolutnie nie zawsze ma rację
4. Agencja powinna potrafić argumentować swoje stanowisko (choć wolałbym by go nie zmieniała o 180 stopni z dnia na dzień).

Podsumowując. Cała sprawa rozbija się o to czy po obustronach siedzą osoby myślące, otwarte na dyskusję i dążące do zrozumienia. Zawsze stroną silniejszą będzie klient, natomiast opór agencji sam w sobie nie jest miarą profesjonalizmy. Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.
Amen, amen, amen, ale

...pieniądze są po jednej stronie, więc i power jest pojednej stronie :)
Ilu znasz ludzi gotowych położyć swój honor i nazwisko , by bronić z pełnym przekonaniem bastionu wiedzy ?
Ilu ma szefów, którzy powiedzą : "masz rację, czniać te pieniądze - ważne, że bubli nie wypuszczamy"
Jeśli ktoś ma mentalnośc "Klient nasz pan" to może zrobić KLientowi większą krzywdę niż pomóc.Myślę,że Leszek nie piszał o "bezmózgim" oporze pt. "a właśnie , że my mamy rację a Klient to zawsze dyletant". Ale o odwadze powiedzenie : "nie puścimy bubla, bez względu na ilośc kasy, bo..........."i tu wyliczenieni.
Nie chodzi o "stawianie się dla samej sztuki stawiania się" ale o dobro obiu stron :
- KLienta - bo można zrobić, lepiej , mądrzej, pełniej, więcej,skuteczniej
- agencji - bo się nie kompromituje.
Jasne, że nie o ślepy opór mi chodziło... Napisałem "miarą profesjonalizmu" gdyż zwyczajnie w głowie mi się nie mieści by prawdziwy profesjonalista robił coś wyraźnie wbrew wiedzy którą posiadł (bo po cholerę ją zdobywa) To, że ktoś jednak nie podejmuje współpracy (jak np Andrzej L.W. powyżej) wcale nie świadczy o tym, że ma za mało profesjonalizmu, tylko o niemożności porozumienia z niektórymi, Michale...Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 07.01.08 o godzinie 18:47
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Michał Spiczak - Brzeziński:
To może w ten sposób:
1. Klient zatrudnia agencję, bo ze wszystkim sobie nie poradzi (a zatrudnia ją po to by przedstawiła mu wizję, tego co chce przekazać konsumentowi)
2. Absolutnie nie zawsze ma rację choć
3. Agencja także absolutnie nie zawsze ma rację
4. Agencja powinna potrafić argumentować swoje stanowisko (choć wolałbym by go nie zmieniała o 180 stopni z dnia na dzień).

Podsumowując. Cała sprawa rozbija się o to czy po obustronach siedzą osoby myślące, otwarte na dyskusję i dążące do zrozumienia. Zawsze stroną silniejszą będzie klient, natomiast opór agencji sam w sobie nie jest miarą profesjonalizmy. Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.
To byłoby miarą profesjonalizmu wykładowcy, edukującego (czy innego fachu gdzie zdolność argumentacji jest przedmiotem działania) - grafika czy innego fachowca już nie koniecznieLeszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 07.01.08 o godzinie 19:04
Michał Spiczak - Brzeziński

Michał Spiczak -
Brzeziński
Dyrektor ds. rozwoju
SENSE consulting sp.
z o.o.

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

To byłoby miarą profesjonalizmu wykładowcy, edukującego (czy innego fachu gdzie zdolność argumentacji jest przedmiotem działania) - grafika czy innego fachowca już nie koniecznieLeszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 07.01.08 o godzinie 19:04

Nie do końca, kiedy mi się coś podoba, ale druga strona próbuje mi wmówić, że jest źle, to oczekuję, że mi to uzasadni, a nie powie "bo według mnie powinno być tak". Chcę argumentów. Praktycznie wszystko można uzasadnić i działanie "na czuja" ograniczyć do minimum. Także grafik powinien potrafić mi powiedzić, dlaczego linia ma być pozioma a nie pionowa.
Krzysztof Adamus

Krzysztof Adamus business development
director Opcom

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Aby można było wymieniać konstruktywne argumenty obie strony dyskusji, zarówno klient jak i agencja, muszą reprezentować odpowiedni poziom wiedzy i doświadczenia. Najlepiej gdy po stronie klienta znajduje się osoba, która wcześniej pracowała w agencji. W takiej sytuacji zazwyczaj współpraca układa się bardzo dobrze: agencja nie musi tracić czasu na tłumaczenie oczywistych oczywistości a klient wie czego może od agencji wymagać i zazwyczaj wysoko stawia poprzeczkę.

Gdy po stronie klienta znajduje się świeżo upieczony brand manager, który raptem przeczytał 2 książki i kilka artykułów o marketingu może się okazać, że nie jest kompetentną osobą do rozmowy (szczególnie gdy mowa o projekcie interaktywnym). W takiej sytuacji lepiej zatrudnić dobrą agencję, trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o zgodność działań z equity marki a w pozostałych kwestiach zaufać agencji.

Na interaktywnie.com trwa właśnie dyskusja o tym, jak powinna wyglądać dobra współpraca na linii klient - agencja (interaktywna).
Polecam:

http://www.interaktywnie.com/blog/149-zasady-dobrej-ws...

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.

Pięknie napisane, mogę się pod tymi wnioskami podpisać.

Miarą każdego myślącego człowieka jest umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska, problem w relacjach z innymi polega na tym, że nie wszyscy o tym wiedzą, lub nie chcą wiedzieć... ;)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Jak agencja powinna traktować Klienta?

Marcin Joachim M.:
Miarą jej profesjonalizmu jest raczej umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska.

Pięknie napisane, mogę się pod tymi wnioskami podpisać.

Miarą każdego myślącego człowieka jest umiejętność merytorycznej argumentacji swojego stanowiska, problem w relacjach z innymi polega na tym, że nie wszyscy o tym wiedzą, lub nie chcą wiedzieć... ;)
Ja dalej nie rozumiem - przecież dyletant może być obdarzony doskonałą umiejętnością merytorycznej argumentacji swej pokracznej wiedzy wobec klienta który wie jeszcze mniej (i to są zupełnie realne i częste sytuacje). To zdanie jest po prostu fałszywe. Nie tu tkwi profesjonalizm i nie znaczy to że gloryfikuję sytuację zupełnie przeciwną - brak argumentacjiLeszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 08.01.08 o godzinie 11:11

Następna dyskusja:

Jak pozyskac dobrego klient...




Wyślij zaproszenie do