Temat: Idzie wiosna, będą warzywa
Grzegorz Działa:
Ja uważam, że powinny być super szokujące plakaty z 'mięsem' lejącym się na asfalcie. Na bilbordzie może to być zamazane albo przysłonięte a w necie pokazane w pełnej krasie. Wrzawa medialna zapewni wielki odzew.
Widziałem raz stronę dla zwyrodnialców z ofiarami wypadków. Zdjęcia typu: motocyklista wbity w tył tira. Myślę, że nie ma się co pieścić tylko traktować to poważnie.
To nie jest takie proste.
Psychologia przyjmowania komunikatów jest dość skomplikowana. Na przykład w pewnych sytuacjach człowiek wytwarza reakcję obronną związaną z redukcją dysonansu poznawczego, która powoduje nieskuteczność takich drastycznych komunikatów. Co więcej - w pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że im bardziej drastyczny obraz, tym większa szansa pojawienia sie takiej reakcji obronnej.
Dobrym przykładem jest np. reakcja społeczeństwa na ulicznych żebraków. Kiedyś budziło to szok, w tej chwili większość z nas jest na nich już uodporniona właśnie wskutek działania takiego mechanizmu obronnego, który podsuwa nam różne wymówki, np. "to oszuści, a nie prawdziwi biedni ludzie."
To wszystko oczywiście nie znaczy, że ostre sceny nie działają. Ale nie zawsze i nie na wszystkich.
Ciekawa rzecz - badania związane z podobnymi kampaniami w USA (chyba, nie pamiętam...) wykazały, że drastyczne obrazy przemawiają bardziej do tych kierowców, którzy jeżdżą bezpieczniej. Natomiast wśród grupy skłonnej do agresywnej jazdy w duzo wiekszym stopniu wytwarzała się reakcja obronna.
Jak widać tworzenie kampanii nie jest takie proste, jak sie wielu osobom wydaje :))))))