Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Witam.
Poproszę praktyków o odpowiedź na pytanie: czy negocjujecie indywidualnie z mediami (outdoor, prasa, prasa specjalistyczna, telewizja, radio), czy dokonujecie zakupów via domy mediowe.

Nie korzystałem dotąd z ich pomocy, ale domyślam się, że zwłaszcza w przypadku tv i radio zaoferują zdecydowanie lepsze warunki niż przypadkowej firmie wspomniane media.

Co do pozostałych mediów, stoję na stanowisku indywidualnych rozmów (do tej pory osiągane wyniki w pełni mnie satysfakcjonowały), jednak w momencie, kiedy mówimy o budżecie liczonym w setkach tysięcy złotych, mam pewne wątpliwości.

Innymi słowy: zlecić całość domowi, zlecić tylko prasę i tv, a może indywidualnie negocjować?

I jeszcze jedno: jak rozliczają się domy? Prowizyjnie? Ryczałtowo? Jeszcze inaczej?
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Dziwna wypowiedz. Masz juz swoja opinie, ze indywidualne rozmowy sa lepsze, niz domy mediowe - bo satysfakcjonowaly Cie dotychczasowe wyniki. Jednoczesnie stwierdzasz, ze budzet setek tysiecy zlotych stwarza watpliwosci przy takim indywidualnym kontakcie....

Chyba jest totalnie odwrotnie..:D Im masz wiecej pieniedzy, tym jestes atrakcyjniejszym klientem - i bezposrednim dla wydawcow, i dla domow mediowych. Zapewniam Cie, ze tam, gdzie Ty indywidualnie dostajesz 10% rabatu, dom mediowy ma 40% - gdzie Ty 25% - dom mediowy 60%. I tak dalej.... Dom mediowy powienen miec mediaplanerow - jesli za ich prace placisz 5% lub 10% obslugi kampanii, a w ramach kampanii dostajesz np. 25% rabatu od domu mediowego, to i tak jestes ponizej oficjalnego cennika wydawcy....:P

Nie watpie, ze moglbys negocjowac po latach wspolpracy lepsze warunki u wydawcow, niz domy mediowe. Ale wiedzialbys o tym, ze one sa lepsze - i nauczylbys sie tego, zeby byly lepsze - dopiero po wspolpracy z domami mediowymi - skoro teraz tych zasad nie znasz, to chyba raczej teraz tego nie mozesz wiedziec....

Oczywiscie, to wszystko nie ma sensu, jesli masz kilkanascie tysiecy do wydania - wtedy faktycznie lepiej pochodzic za jednym wydawca i wypracowac sobie mily profil wspolpracy.
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Daniel K.:
Dziwna wypowiedz. Masz juz swoja opinie, ze indywidualne rozmowy sa lepsze, niz domy mediowe - bo satysfakcjonowaly Cie dotychczasowe wyniki.

Tak, ale w sytuacji 150-200 kzł.
Jednoczesnie stwierdzasz, ze budzet setek tysiecy zlotych stwarza watpliwosci przy takim indywidualnym kontakcie....

I znowu "tak". Poniżej to, co napisałeś itwierdziło mnie w moim przekonaniu :)
Chyba jest totalnie odwrotnie..:D Im masz wiecej pieniedzy, tym jestes atrakcyjniejszym klientem - i bezposrednim dla wydawcow, i dla domow mediowych. Zapewniam Cie, ze tam, gdzie Ty indywidualnie dostajesz 10% rabatu, dom mediowy ma 40% - gdzie Ty 25% - dom mediowy 60%. I tak dalej.... Dom mediowy powienen miec mediaplanerow - jesli za ich prace placisz 5% lub 10% obslugi kampanii, a w ramach kampanii dostajesz np. 25% rabatu od domu mediowego, to i tak jestes ponizej oficjalnego cennika wydawcy....:P

Nie watpie, ze moglbys negocjowac po latach wspolpracy lepsze warunki u wydawcow, niz domy mediowe. Ale wiedzialbys o tym, ze one sa lepsze - i nauczylbys sie tego, zeby byly lepsze - dopiero po wspolpracy z domami mediowymi - skoro teraz tych zasad nie znasz, to chyba raczej teraz tego nie mozesz wiedziec....

Oczywiscie, to wszystko nie ma sensu, jesli masz kilkanascie tysiecy do wydania - wtedy faktycznie lepiej pochodzic za jednym wydawca i wypracowac sobie mily profil wspolpracy.

I o to mi chodziło. Krótko i na temat. Dzięki.
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Moze masz racje - sam sie zakrecilem w wypowiedzi, a chyba potwierdzilem Twoje slowa. Ale ciesze sie, ze moglem pomoc. Nie rozumiem tylko dlaczego przy outdorach, czy internecie i radiu jest inaczej niz, przy TV i prasie (bo prasa specjalistycnza jest z zalozena mala, rzeczywiscie mozesz ja lepiej dywersyfikowac, niz domy mediowe) - moglbys to rozwinac ???
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Daniel K.:
Moze masz racje - sam sie zakrecilem w wypowiedzi, a chyba potwierdzilem Twoje slowa. Ale ciesze sie, ze moglem pomoc. Nie rozumiem tylko dlaczego przy outdorach, czy internecie i radiu jest inaczej niz, przy TV i prasie (bo prasa specjalistycnza jest z zalozena mala, rzeczywiscie mozesz ja lepiej dywersyfikowac, niz domy mediowe) - moglbys to rozwinac ???

Zapewne nie zdradzisz, jakie rabaty jesteś w stanie uzyskać u dostawców powierzchni outdoorowych, ale moje dotychczasowe rozmowy były więcej niż owocne. Stąd przekonanie do outdooru ;)

O radio i Internecie nie pisałem, w kontekście mediów, gdzie uzyskam lepsze warunki - musiałeś mnie z kimś pomyslić ;)
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Dobra, dobra...:D Zwroc uwage na zmiany w mediamixie w Polsce - udzialy procentowe i kwotowe poszczegolnych mediow dosc mocno sie zmieniaja na przestrzeni ostatnich lat - wiec nie dziwie sie, ze masz ciekawe oferty outdooru:P

Z kolei wzrost znaczenia Internetu, szybki wzrost udzialu wmediamixie (jakies 450 mln w 2006, 720 mln w 2007, prawdopodobnie ponad 1 mld w 2008) pooduje, ze nawet niektore najwieksze domy mediowe sobie nie radza z siecia - nie rozumieja i nie maja fajnych propozycji, a inne maja naprawde swietne oferty:D.
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Akurat w moim wypadku Internet to tylko drobna część. Uzupełnienie całości.
Rafał S.

Rafał S.
http://www.little.co
m.pl

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

TV -
nie kupisz sam kampanii spotowej /problem z optymalizacja, dostep do badan, koszta...
jesli sam - pomysl o sponsoringach, nie zbadasz jak powyzej, ale juz zlapiesz sie "kontekstowo" i na czuja sensownych pozycji

Radio -
jak wyzej - badania, warunki etc., przy wysokich budzetach jestes w stanie dogadac sie dobrze (napisze tak "rownie dobrze") ale raczej z jednym brokerem/siecia, ciezka miec dobrewarunki u wszystkich

Prasa -
dasz rade zwlaszcza, jesli to niszowka i tematyczne, waskie dzialki, mysle ze w skali setek tysiecy na prase wiekszy problem jest z ogarnieciem i koordynacja calosci (co DM tez zapewnia) niz z dogadaniem warunkow, kwestia badan i do nich dostepu - jak powyzej

outdoor -
zalezy od dostawcy i ich polityki handlowej
jesli szukasz lokalnie kilku tablic, dogadasz sie choc co do super cen mam watpliwosci
jesli szukasz siatki wielkoformatowej, czy kilku duzych nosnikow - podobnie
problem bedzie z zaplanowaniem sensownej,duzej ogolnopolskiej (a przynajmniej ponadregionalnej czy w G8) siatki nosniow i przenegocjowaniu kosztow

internet -
a to zalezy gdzie trafisz - sa DM w ktorych toraczkuje ale sa i takie, ktore daja rade
jesli patrzymy na dobry DM - watpie, bys byl w stanie dostac w jakiejkolwiek sieci/duzym portalu takie warunki, jakie daje DM

takna szybko - jesli za skrotowo, przepraszam ;]

I co najwazniejsze - jesli patrzysz na koszty i interesuje Cie maksymalna mozliwa taniosc, to odpusc sobie DM

zatrudnij ze dwie czy trzy sensowne osoby do ogarniania i koordynacji a sam odezwij sie tu i tam i negocjuj

dom mediowy nie sprzedaje mediow

natomiast inaczej to wyglada, jesli szukasz partnera, ktory za jakies wynagrodzenie (pytales o to - metody rozliczensa przerozne, ale cos zaplacic trzeba) zaproponuje Ci kompleksowy serwis

idealjest taki, ze DM i ich pracownicy to ludzie, ktorzy graja z Toba w jednej druzynie istrzelacie dotej samej bramki

Powodzenia!

r.

PS. I daj znac, jaki model i droge obierasz.
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

zgrabnie ujete:D
Robert R.

Robert R. Jednoosobowe komando
do zadań specjalnych

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Rafał generalnie ujął wszystko bardzo ładnie, zgrabnie i powabnie. Ja jedynie dodam małe co nieco od siebie.
Rafał Szmitrowski:
internet -
a to zalezy gdzie trafisz - sa DM w ktorych toraczkuje ale sa i takie, ktore daja rade
jesli patrzymy na dobry DM - watpie, bys byl w stanie dostac w jakiejkolwiek sieci/duzym portalu takie warunki, jakie daje DM

O ile jest taka możliwość, polecam omijać w internecie Domy Mediowe i kontaktować się bezpośrednio z właścicielem strony. Nie zawsze jest to możliwe, nie wszyscy są skorzy do współpracy, ale gdy do takowej dochodzi, można wynegocjować niezwykle ciekawe warunki.
I co najwazniejsze - jesli patrzysz na koszty i interesuje Cie maksymalna mozliwa taniosc, to odpusc sobie DM

Dokładnie, DM i ich prowizje automatycznie odrzucają opcję 'po taniości'.
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Robert Ruszczyk:
O ile jest taka możliwość, polecam omijać w internecie Domy Mediowe i kontaktować się bezpośrednio z właścicielem strony.
Pewnie.... Z budzetem 0,5 mln to tylko wystarczy obdzwonic 250 witryn i sobie ponegocjowac...:P:P

konto usunięte

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

nopePiotr Arctowski edytował(a) ten post dnia 20.11.08 o godzinie 20:45
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

nopeDaniel K. edytował(a) ten post dnia 20.11.08 o godzinie 20:49
Robert R.

Robert R. Jednoosobowe komando
do zadań specjalnych

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Daniel K.:
Robert Ruszczyk:
O ile jest taka możliwość, polecam omijać w internecie Domy Mediowe i kontaktować się bezpośrednio z właścicielem strony.
Pewnie.... Z budzetem 0,5 mln to tylko wystarczy obdzwonic 250 witryn i sobie ponegocjowac...:P:P

A od czego jest internet? Trzy dni i kilkadziesiąt witryn załatwione. Wiele z nich od razu odeśle do domów mediowych. Generalnie jest to jedna ze strategii, gdy naprawdę chce się oszczędzać, ale wierz mi, Daniel, że może przynieść wymierne korzyści.

(choć tak między nami mówiąc, z budżetem 0,5 mln nie chciałoby mi się chyba przywiązywać do tego aspektu tak wielkiej wagi ;])
Daniel K.

Daniel K. Omnitan Studio

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Robert Ruszczyk:

A od czego jest internet? Trzy dni i kilkadziesiąt witryn załatwione. Wiele z nich od razu odeśle do domów mediowych. Generalnie jest to jedna ze strategii, gdy naprawdę chce się oszczędzać, ale wierz mi, Daniel, że może przynieść wymierne korzyści.

(choć tak między nami mówiąc, z budżetem 0,5 mln nie chciałoby mi się chyba przywiązywać do tego aspektu tak wielkiej wagi ;])

Robercie, wierze Ci. Zapewniam Cie rowniez, ze specjalistyczne portale zawyzaja swoje statystyki - placisz za wyglad serwisu, a nie jego ogladalnosc - pewnosc daje Ci tylko korzystanie z adserverow - a te maja tylko duze portale, ktorych odwiedzalnosc znajdziesz w wynikach Megapanelu oraz sieci reklamowe i DM...:D
Robert R.

Robert R. Jednoosobowe komando
do zadań specjalnych

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

O to, to ;] Dobrze jest weryfikować ew. efekty poprzez sadystyczne Google Analytics, wówczas otrzymuje się traffic tak surowy i okrojony, że jeśli w GA jest dobrze - może być tylko lepiej.
Piotr W.

Piotr W. Sales & Marketing
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Pozwólcie Panowie, że włączę się nieco w Waszą debatę (nomen omen mojemu imiennikowi, już dziękujemy; tytułem wyjaśnienia: dawny współpracownik obdarzony wybujałą wyobraźnią).

Abstrahując od Internetu, który w wypadku niekoniecznie się sprawdzi, chcecie powiedzieć, że DM sa dobre, ale tylko dla leniwych? Czy firmy stać na "lenistwo" w skali 2 czy 3% od budżetów reklamowych, które często sięgają siedmiocyfrowych kwot? Chcecie powiedzieć, że całą czarną robotę odwalają media-planerzy a decydenci jedynie spijają śmietankę? ;))

A mówiąc poważnie. Skoro DM powstają jak grzyby po deszczu, najwyraźniej musi być popyt na ich usługi. Przecież nikt nie działa charytatywnie.

Czy faktycznie media udzielają hurtowych rabatów, rzędu 40-60% domom? Czy DM muszą z góry opłacić "abonamenty"? A co jeżeli nie znajdą chętnych? Oferta last minute?

Swojego czasu korzystałem z takiej oferty, w przypadku znanej i lubianej marki, ale czy coś takiego jest na porządku dziennym?
Rafał S.

Rafał S.
http://www.little.co
m.pl

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Piotr W.:
Czy firmy stać na "lenistwo" w skali 2 czy 3% od budżetów reklamowych, które często sięgają siedmiocyfrowych kwot? Chcecie powiedzieć, że całą czarną robotę odwalają media-planerzy a decydenci jedynie spijają śmietankę? ;))

Klienci potrafia liczyc.
Jesli placa swoje fee, to znaczy ze zwyczajnie im sie to oplaca.
i niechodzi o leniwosc i oddanie pracy w cudze rece i forwardowanie maili.

Tyle zartow.

A mówiąc poważnie. Skoro DM powstają jak grzyby po deszczu, najwyraźniej musi być popyt na ich usługi. Przecież nikt nie działa charytatywnie.

Znam 5 moze 6 duzych sieci i 2 czy 3 domy mediowe.
W PL oczywiscie.
Skad to "jak grzyby po deszczu"?
Podaj prosze ze 2 czy 3 ktore powstaly ostatnio i dzialaja?

Czy faktycznie media udzielają hurtowych rabatów, rzędu 40-60% domom? Czy DM muszą z góry opłacić "abonamenty"? A co jeżeli nie znajdą chętnych? Oferta last minute?

To juz raczej tajniki branzy.
Ale pomysl, jak rozmawiasz z kims, kto ma 50 milionow a jak z ims ktoma 50 tysiecy?
I nie sprowadzajmy tego tylko do kasy.
Dochodzi ogromna wiedza mowiaca jak i gdzie efektywnie to wydac.
A to nawet i wiecej.

r.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Piotr W.:
Witam.
Poproszę praktyków o odpowiedź na pytanie: czy negocjujecie indywidualnie z mediami (outdoor, prasa, prasa specjalistyczna, telewizja, radio), czy dokonujecie zakupów via domy mediowe.

Nie korzystałem dotąd z ich pomocy, ale domyślam się, że zwłaszcza w przypadku tv i radio zaoferują zdecydowanie lepsze warunki niż przypadkowej firmie wspomniane media.

Co do pozostałych mediów, stoję na stanowisku indywidualnych rozmów (do tej pory osiągane wyniki w pełni mnie satysfakcjonowały), jednak w momencie, kiedy mówimy o budżecie liczonym w setkach tysięcy złotych, mam pewne wątpliwości.

Innymi słowy: zlecić całość domowi, zlecić tylko prasę i tv, a może indywidualnie negocjować?

I jeszcze jedno: jak rozliczają się domy? Prowizyjnie? Ryczałtowo? Jeszcze inaczej?

Piotrze, nie wiem jakie udalo Ci sie wynegocjowac warunki w mediach, wiec trudno tez jednoznacznie doradzic.
Jednak zasada jest taka:
Duzu Klienci domow mediowych maja indywidualne warunki w mediach.
"Male Rybki" dostaja warunki "ogolne" domu mediowego.
Na pewno wiec wspolpracujac z domem mediowym nie bedziesz mial takiej elastycznosci (a moze nawet kontroli) jak robiac wszystko sam. Stawiam jednak ze warunki beda lepsze.

Co do kwestii rozliczen:
Generalnie pracuje sie na prowizji.
Oczywiste jest jednak to, ze w przypadku jakiegos bardzo niewielkiego budzetu prowizja moze byc zla metoda i trzeba sie bedzie umowic na jakies flat-fee (albo jakis mix - kwestia z pewnoscia do negocjacji).

Chyba nic nie szkodzi zlozyc jakies zapytanie ofertowe. To chyba najlepsze rozwiazanie.

konto usunięte

Temat: Dom mediowy a indywidualne negocjacje.

Piotr Kamil W.:
Witam.
Poproszę praktyków o odpowiedź na pytanie: czy negocjujecie indywidualnie z mediami (outdoor, prasa, prasa specjalistyczna, telewizja, radio), czy dokonujecie zakupów via domy mediowe.

Nie korzystałem dotąd z ich pomocy, ale domyślam się, że zwłaszcza w przypadku tv i radio zaoferują zdecydowanie lepsze warunki niż przypadkowej firmie wspomniane media.

Co do pozostałych mediów, stoję na stanowisku indywidualnych rozmów (do tej pory osiągane wyniki w pełni mnie satysfakcjonowały), jednak w momencie, kiedy mówimy o budżecie liczonym w setkach tysięcy złotych, mam pewne wątpliwości.

Innymi słowy: zlecić całość domowi, zlecić tylko prasę i tv, a może indywidualnie negocjować?

I jeszcze jedno: jak rozliczają się domy? Prowizyjnie? Ryczałtowo? Jeszcze inaczej?

zasada jest prosta: ktos kto kupuje duzo płaci mniej.
przynajmniej dlatego warto wspolpracowac z DM.
Nie licze juz:pracy (analiza calego rynku pod katem Target Grupy, zebranie tego w sensowna calosc(komunikacja-dobor odpowiednich mediow).Jezli nie sledzisz na bierzaco calego rynku mediow(a nie dasz rady tego robic=zajmujac sie swoja robota)to po prostu ogolnie wychodzi taniej...



Wyślij zaproszenie do