Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Dobre logotypy?

OK Karolino skoro nie widzisz różnicy między omawianiem logo, samego w sobie, a marką obudowaną PR, to ja daje sobie spokój.

Następnym razem, idąc za Twoim przykładem, będę rozważał krój sukienki omawiając kolor włosów jej właścicielki. W końcu sukienka na kimś wisi no nie?
Karolina S.

Karolina S. "Niemożliwe" - to
nie jest słowo
francuskie"
/Napoleon/- ...

Temat: Dobre logotypy?

Andrzeju To Twoja interpretacja.
Ta dyskusja przestała cokolwiek wnosić do nauki, praktyki itd. Nie zgadzam się z Twoim przykładem. Wyłączam się z dyskusji, bynajmniej nie dlatego, że nie widzę różnicy. Wyraziłam swoje zdanie. I nie sądzę aby całkowice błędne, jak Pan myśli i sugeruje w każdej wypowiedzi. Pozdrawiam i życzę owocnej rozmowy.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Dobre logotypy?

Leszek Dariusz S.:Czy twórca logo Blaupunkt nie miał takiej kartki? :) Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 07.09.06 o godzinie 18:56


Otóż obawiam się, że miał :) Trzeba tylko pogrzebać w interpretacji. Niebieska kropka to jeden ze składowych RGB sygnału telewizyjnego. Zatem dla firmy zajmującej się takim sprzętem -- interpretacja jak najbardziej OK :)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Dobre logotypy?

Ja nie mam nic przeciwko takim kartkom pod warunkiem, że będą to małe karteczki :) Blaupunkt jest dla mnie przykładem dobrego logotypu - jeden pomysł i w związku z tym graficznie ten znak jest nie do obalenia. Zresztą nie chodzi o to że 1 - pomysłów może być i więcej ale GRAFICZNIE to powinien być 1 pomysł. Być może znawca trematu znajdzie w Blaupunkcie kilka dodatkowych odniesień poza owym sygnałem ale na szczęście twórca nie próbował tego wszystkiego tam "wyrysować". Moim zdaniem, ilość wielorakich odniesień w znaku olimpiady zaczyna "psuć" jednorodność, "celność" wrażenia podczas oglądania. Graficznie jest tam po prostu za wiele. Nie twierdzę, że znak jest zły - ale moim zdaniem mógł być lepszy...
Helena Ebert

Helena Ebert brand design

Temat: Dobre logotypy?

Karolina A.:[Krótko mówiąc można rozważać dobre logo złej marki i złe logo dobrej marki.

Wg mnie takie zjawisko nie istnieje. Jeśli już to jest to rozważanie czysto filozoficzne.
Logo w oderwaniu od marki jest tylko wytworem artysty.


Czy logo Coca-Coli jest dobre? Osobiscie nie naleze do jego fanow, niemniej marka, ktora powstala w oparciu o nie stanowi dosc spory procent wartosci aktywow firmy.
Mysle ze nieporozumienie wzielo sie z faktu, iz Pan Andrzej przyjal a priori (skadinad slusznie), ze logo z definicji jest symbolem firmy, organizacji czy tez idei. Bez tego zalozenia mamy do czynienia z mniej lub bardziej urokliwym znakiem/symbolem, o mniejszej lub wiekszej wartosci uzytkowej, rzadziej informacyjnej (bywa, ze sztuka dla sztuki).

Odwracajac jedak tok rozumowania: przyjmijmy, ze przymierzamy sie do jego (loga) restylingu. Podejmowanie takiej decyzji bez uprzedniej analizy marki, byloby dosc ryzykowne, jesli nie samobojcze. Dlatego tez, Panie Andrzeju, czasem rozsadniej rozwazac powyzsze kwestie w oparciu o "wlosy", bo maja duzo wiekszy wplyw na wizerunek niz "sukienka".
Leszek Dariusz S.:
czy mnożenie w znaku wielopoziomowych struktur znaczeniowych nigdy nie ma wpływu na te pierwsze wrażenia z oglądania znaku?

Ma i imho, powinno miec, bo wlasnie te "smaczki" maja, przynajmniej w teorii, sugerowac czym firma lub jej produkty wyrozniaja sie sposrod konkurencji (czy to skierowaniem do okreslonej grupy docelowej, wieloletnia tradycja czy wieksza "przyjaznoscia").

Czy powinniśmy zabierać się do konstruowania znaku mając przed sobą listę koniecznych odniesień i smaczków do umieszczenia?

Znow - moim zdaniem - tak. Podobnie jak nie wyobrazam sobie projektowania znaku bez chocby pobieznego przegladniecia znakow konkurencji, nie wyobrazam go sobie takze bez zastanowienia sie nad przewaga konkurencyjna czy innymi specyficznymi atutami firmy.



Helena P. edytował(a) ten post dnia 11.09.06 o godzinie 21:49
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Dobre logotypy?

Ja się z tym wszystkim zgadzam ale nie zapominajmy, że my, twórcy znaków mamy do czynienia często z "tabula raza" firmy gdyż zwyczajnie ona dopiero startuje. Łatwo jest teraz rozpatrywać znaczenie i wymowę logo mając za "plecami" jej wypracowaną markę - ba nawet można się z tego doktoryzować jak ktoś już zauważył, nie wymagajmy jednak od grafików by potrafili trafnie przewidzieć rozwój firmy, ich ostateczną grupę docelową itp. Dlatego (i piszę to również jako twórca znaków) znak powinien zakładać pewną dowolność interpretacyjną, winien być celowo nieprecyzyjny. Tu zgodziłbym się z P. Karoliną i jej punktami dotyczącymi powinności twórcy znaku. Moja teza to twierdzenie, że nadrzędna jest jednak forma graficzna znaku to ona decyduje o wartości znaku a nie to czy udało się "zmieścić" w znaku wszystkie potrzebne odniesienia. Znak to jak ruch ręki powinien być oszczędny w środkach wyrazu do bólu. Albo jeszcze inaczej - można próbować "wkładać" w dobrą, lapidarną grafikę jak najwięcej znaczeń i skojarzeń ale nie wolno na odwrót -"ubierać" w grafikę określoną z góry liczbę tych skojarzeń - niby to samo a wychodzi co innego, co moim zdaniem widać w logo olimpiady...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Dobre logotypy?

No i pięknie :)

Helena P.:
Odwracajac jedak tok rozumowania: przyjmijmy, ze przymierzamy sie do jego (loga) restylingu. Podejmowanie takiej decyzji bez uprzedniej analizy marki, byloby dosc ryzykowne, jesli nie samobojcze. Dlatego tez, Panie Andrzeju, czasem rozsadniej rozwazac powyzsze kwestie w oparciu o "wlosy", bo maja duzo wiekszy wplyw na wizerunek niz "sukienka".

ależ zgadzam się całkowicie w takim wypadku.

Leszek Dariusz S.:
czy mnożenie w znaku wielopoziomowych struktur znaczeniowych nigdy nie ma wpływu na te pierwsze wrażenia z oglądania znaku?

Helena P.:
Ma i imho, powinno miec, bo wlasnie te "smaczki" maja, przynajmniej w teorii, sugerowac czym firma lub jej produkty wyrozniaja sie sposrod konkurencji (czy to skierowaniem do okreslonej grupy docelowej, wieloletnia tradycja czy wieksza "przyjaznoscia").

Czy powinniśmy zabierać się do konstruowania znaku mając przed sobą listę koniecznych odniesień i smaczków do umieszczenia?

Znow - moim zdaniem - tak. Podobnie jak nie wyobrazam sobie projektowania znaku bez chocby pobieznego przegladniecia znakow konkurencji, nie wyobrazam go sobie takze bez zastanowienia sie nad przewaga konkurencyjna czy innymi specyficznymi atutami firmy.

I znowu pełna zgoda. Bez adytu na wstępie można co najwyżej zaprojektować znaczek "sobie a muzom".



Andrzej-Ludwik Włoszczyński edytował(a) ten post dnia 11.09.06 o godzinie 22:29
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Dobre logotypy?

Leszek Dariusz S.:Dlatego (i piszę to również jako twórca znaków) znak powinien zakładać pewną dowolność interpretacyjną, winien być celowo nieprecyzyjny.

Niestety trudno się zgodzić na założoną nieprecyzyjność znaku firmowego. To tak jakbym zakładał iż może sprzedają elektronikę a może kaszankę. Dowolność interpretacyjna odbiorcy nie zwalnia grafika z precyzyjnej budowy znaku.

Leszek Dariusz S.:Moja teza to twierdzenie, że nadrzędna jest jednak forma graficzna znaku to ona decyduje o wartości znaku a nie to czy udało się "zmieścić" w znaku wszystkie potrzebne odniesienia. Znak to jak ruch ręki powinien być oszczędny w środkach wyrazu do bólu. Albo jeszcze inaczej - można próbować "wkładać" w dobrą, lapidarną grafikę jak najwięcej znaczeń i skojarzeń ale nie wolno na odwrót -"ubierać" w grafikę określoną z góry liczbę tych skojarzeń - niby to samo a wychodzi co innego, co moim zdaniem widać w logo olimpiady...

Nie ma wyboru nadrzędności- forma czy treść. I FORMA i TREŚĆ. Natomiast zbyt wielka ilość znaczeń do przekazania rozmywa wielekroć ideę podstawową.

I jeszcze jedno - skojarzenia wynikają z grafiki więc "ubieranie" formy w skojarzenia jest raczej skazane na przegraną lub ogromne środki finansowe.


Andrzej-Ludwik Włoszczyński edytował(a) ten post dnia 11.09.06 o godzinie 22:39
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Dobre logotypy?

Andrzej: jeżeli piszesz o precyzyjnej BUDOWIE ZNAKU to się zgadzam i oczywiście nie to miałem na myśli. Chodziło mi o próby zawarcia w znaku bardzo precyzyjnej WYMOWY. I tu zgody mojej nie ma
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Dobre logotypy?

Znaki o precyzyjnej wymowie już wszystkie zaprojektowano - alfabet :)
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Dobre logotypy?

Ale jak się okazuje nie wszystkie czego dowodem: :) :( :D :| :O itd...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Dobre logotypy?

skoro uzywasz znaczy potwierdzasz :)
Karolina S.

Karolina S. "Niemożliwe" - to
nie jest słowo
francuskie"
/Napoleon/- ...

Temat: Dobre logotypy?

Heleno wspaniale rozwiązałaś "konflikt" mój i Andrzeja, trafiłaś w sedno komentarzem.

konto usunięte

Temat: Dobre logotypy?

Tomasz K.:
wg mnie logotyp, to mniejsza czesc zadania pt. marka,
wieksza i wazniejsza czesc, to umieszczanie logotypu, na plakatach, ulotkach, bombardowanie nim ludzi,

mam silne przeczucie, ze wiele osób , ktore dawno, temu zobaczyly swoosha po raz 1 ,
rzekły "boshe , co to za g...no"


Tu się mylisz. jako mały chłopiec wyciąłem swoosha z dermy i nakleiłem na czapkę z daszkiem. Były to czasy gdy markowe ciuchy oglądało sięw pewex-ie, a kilkuletni smarkacz nie mógł sobie kupić najków z kieszonkowego.
I zawsze uważałem, że ten znak jest niemalże idealny w formie.

Nie można moim zdaniem rozdzielać samego znaku (upraszczając obrazka) od prawidłowego jego zastosowania. Jedno bez drugiego nie jest w stanie nic "zawalczyć".
przykład jumpera (skoczka) Nike, który z dodatku przedzieżgnął się w oddzielną markę.
Paweł Jędrzejewski

Paweł Jędrzejewski Grafika komputerowa,
informatyka,
programowanie

Temat: Dobre logotypy?

Istnieje wiele firm i instytucji wybierających abstrakcyjne logo, które w założeniu nie będzie kojarzyć się z niczym poza nimi samymi.

Następna dyskusja:

Mam grafika do oddania w do...




Wyślij zaproszenie do