Piotr
Michalak
15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku
Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?
Ja sobie tak myślę, że tworzenie strategii leży po obu stronach (jeśli w ogóle korzysta się z pomocy agencji). Firma jest odpowiedzialna za sprawy zasadnicze, charakterystyczne tylko dla niej, a całą (wcale nie małą) resztą mogą zająć się stratedzy zewnętrzni, czyli np. firma diagnozuje, że potrzebny jest jej program lojalnościowy, który będzie miał takie i takie skutki. I tu zaczyna się rola agencji, któa wymyśli strategię lojalizacji takich a nie innych klientów, stworzy mechanizm i zorganizuje całą resztę. I nie jest prawdą, że firma zawsze zna lepiej swoich klientów. Wielokroć spotkałem się z sytuacją, że musiałem sobie sam ustalać przekrój klienta ostatecznego, bo niby to dla niego się coś przygotowywało, ale wiedzę o nim mieli pośrednicy, którzy dzielić się nia nie chcieli. Uwierz mi, są firmy dumne z tego, że nie znają własnych klientów ostatecznych.Co do pomysłów reklamowych - to odwieczny konflikt reklamy i strategii. Jeśli agencja robi projekt dla projektu, a nie coś, co jest ściśle podporządkowane celowi nadrzędnemu, to się będzie oburzać, a jak w agencji pracują ludzie, którzy na prawdę wiedzą, co to reklama, to się tak bardzo oburzac nie będą. Swoją drogą metoda doboru materiałów przez klienta pozostawia sporo do życzenia. Rzadko spotykam się wśród firm, które nie niosą z sobą wysokiej kultury organizacyjnej, z selekcją materiałów reklamowych ze względu na spełnianie kryteriów strategicznych. Na szczęście moi klienci w większości są zaawansowani w rozumieniu opisywanych spraw i całkiem nieźle się dogadujemy
A myślę, że ludzie tu śmieją się z głupoty, a nie z tego, czy firma jest małą, duża, czy jeszcze inna.