Piotr Michalak

Piotr Michalak 15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Ja sobie tak myślę, że tworzenie strategii leży po obu stronach (jeśli w ogóle korzysta się z pomocy agencji). Firma jest odpowiedzialna za sprawy zasadnicze, charakterystyczne tylko dla niej, a całą (wcale nie małą) resztą mogą zająć się stratedzy zewnętrzni, czyli np. firma diagnozuje, że potrzebny jest jej program lojalnościowy, który będzie miał takie i takie skutki. I tu zaczyna się rola agencji, któa wymyśli strategię lojalizacji takich a nie innych klientów, stworzy mechanizm i zorganizuje całą resztę. I nie jest prawdą, że firma zawsze zna lepiej swoich klientów. Wielokroć spotkałem się z sytuacją, że musiałem sobie sam ustalać przekrój klienta ostatecznego, bo niby to dla niego się coś przygotowywało, ale wiedzę o nim mieli pośrednicy, którzy dzielić się nia nie chcieli. Uwierz mi, są firmy dumne z tego, że nie znają własnych klientów ostatecznych.
Co do pomysłów reklamowych - to odwieczny konflikt reklamy i strategii. Jeśli agencja robi projekt dla projektu, a nie coś, co jest ściśle podporządkowane celowi nadrzędnemu, to się będzie oburzać, a jak w agencji pracują ludzie, którzy na prawdę wiedzą, co to reklama, to się tak bardzo oburzac nie będą. Swoją drogą metoda doboru materiałów przez klienta pozostawia sporo do życzenia. Rzadko spotykam się wśród firm, które nie niosą z sobą wysokiej kultury organizacyjnej, z selekcją materiałów reklamowych ze względu na spełnianie kryteriów strategicznych. Na szczęście moi klienci w większości są zaawansowani w rozumieniu opisywanych spraw i całkiem nieźle się dogadujemy
A myślę, że ludzie tu śmieją się z głupoty, a nie z tego, czy firma jest małą, duża, czy jeszcze inna.

konto usunięte

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Beata B.:
... Ale nie śmiejcie się z poziomu marketingu w małych firmach. Po prostu te działy rosną razem z firmą i wiedza ludzi w tych komórkach też rośnie.


Witam,

Pozwoliłem sobie zacytować powyższą wypowiedź, ponieważ bardzo ujęła mnie spokojem i pewną delikatnością spojrzenia. Śledzę rozwój dyskusji i faktycznie momentami z rzeczowej wymiany myśli wchodzi się, pewnie w sposób nieunikniony, w naśmiewanie z ludzkiej głupoty lub niewiedzy. Skądinąd wiadomo, że głupota jest rzeczą nie godną zazdroszczenia. Ale poza sytuacjami ewidentnej indolencji, często istnieją inne bariery choćby komunikacyjne.

W przypadku małych firm szczególnie takich, w których za marketing odpowiadają osoby bez gruntownego wykształcenia w tym kierunku lub nie śledzące trendów branży, wystarczy zmienić dialektykę żeby się okazało, że choć brakuje fachowej terminologii, to intuicja i wyczucie potrzeb marketingowych dla danej firmy czy w danej sytuacji rynkowej jest świetne. Pisaliście o tym wyżej.
Nieraz ludzie Ci świetnie znają się na swoim biznesie, potrzebach ich klienta, czy kondycji własnego działu obsługi klienta.

Pozostaje kwestia komunikacji i tu otwiera się duża rola agencji, ta bardziej sprzedażowa niż merytoryczna.

Choć oczywiście, nie popieram nagannych przykładów do którego dorzucę jeden z niedawnej mojej rozmowy z klientem, który zapytany o to jaki jego firma chce zbudować wizerunek odpowiedział z dumną szczerością: "dobry".

I jeszcze jedno w kwestii anegdoty ze "spadami"... myślę, że jest pewien poziom wiedzy fachowej związanej z realizacją produkcji reklamowych, której nie oczekujemy od dyrektorów działów marketingów lub prezesów firm. (W końcu za coś agencje muszą brać pieniądze... :-)) Ale na poważnie, nie sądzę, żeby którykolwiek z moich klientów potrafił mi podać kąty rastra w druku, lub może w ogóle wiedział co to jest raster i wcale im to nie przeszkadza być świetnymi marketingowcami.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Beata B.:Dołączając do Waszego grona obiecywałam sobie, że w domu nie będę rozmawiała o sprawach zawodowych, ale nie mogę spokojnie czytać tego, o czym piszecie.
.


Beato,
Najgorsze jest to, że problem wcale nie dotyczy małych firm.
Często bardzo duże firmy "podchodzą" pod cytowane cytuacje - serio :):) I to jest przerażające.

Kiedyś w pewnej duuuużej firmie (będącej na giełdzie) uczestniczyłam w spotkaniu managementu z marketingiem ( z racji definiowania obszrów do badania satysfakcji pracownika) Chłopak z marketingu właściwie milczał. A management wypluwał z siebie pretensje pod jego adresem. I w końcu padł tekst: "No, bo w końcu w zeszłym roku to tylko czapeczki zrobiliście!"


Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 22.11.06 o godzinie 10:03
Arkadiusz Łatko

Arkadiusz Łatko e-Commerce /
e-Marketing Manager
- Credit Agricole
Bank P...

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Czasami problem leży tez w fakcie że klient co rusz zmienia agencję reklamową. A to jest największa krzywda, którą sobie sam wyrządza i to na własne życzenie. Zanim agencja wdroży się w specyfikę rynku, zrozumie potrzeby klienta i grupy docelowej to zrealizuje jedną kampanię i odchodzi bo klient wybiera do następnej kampanii inną (pomijam tu aspekt nie trafnego wyboru agencji). To tez powoduje częściową lub pełna niemożliwość realizacji długofalowej strategii komunikacji reklamowej - jeśli taka jest wyznaczona. Jest to problem i do póki klienci nie zdadzą sobie z tego sprawy dalej nim pozostanie.

konto usunięte

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Jacek K.:Marketing w polskich firmach ma wiele wspolnego z edukacja seksualna .... Niby wszyscy wiedza o co chodzi, ale trzeba uswiadamiac ... uswiadamiac ... uswiadamiac ... Organiczna praca u podstaw :)) A ostatnio trzeba na potege uswiadamiac Rady Nazdorcze i Zarzady, ze marketing to inwestycja, a nie koszt :))) ...



nie moża tego lepiej ująć!
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Nasze środowisko też nie jest bez winy. Właśnie skończyłem rozmowę z Klientką. Dała do drukarni cyfrowej przygotowane przez nas PDF-y. Wyszły rozmazane, a pan w drukarni powiedział, że inaczej się nie da, bo PDF-y były "przygotowane do profesjonalnego druku, a tu jest tylko cyfra". Oczywiście PDF-y zrastrował w Corelu w 72dpi i tak drukował. Poinstruowałem Klientkę, żeby się tam więcej nie zapuszczała.

Ale ja jestem w tej komfortowej sytuacji, że Klient po takiej "wpadce" do mnie wrócił i ze mną rozmawia, nadal mi ufa. Wielu po prostu zmieniłoby agencję :)
Beata Budzyńska

Beata Budzyńska Menedżer ds.
marketingu, Kredyt
Bank

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

[author]Arkadiusz
Arkadiusz Łatko

Arkadiusz Łatko e-Commerce /
e-Marketing Manager
- Credit Agricole
Bank P...

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Beato zgadzam się, że przy nietrafionym wyborze to jedyna droga na rozwiąznie problemu. Ale mi chodzi o praktykę przeskakiwania z agencji do agencji, na zasadzie "a może inna agencja zaproponuje coś jeszcze kreatywnego". Zawsze cierpi na tym długofalowa strategia.
Inną sparawą jest ciągłe narzekanie marketingu na agencję i agencji na marketing - to stnadard i chyba jest to po prostu obu stronom pisane .... ; )
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

[author]Arkadiusz

konto usunięte

Temat: Czym jest marketing w Twojej firmie?

Szanowni Państwo,

Dla wszystkich marketingowców. W związku z ogromnym zainteresowaniem nową ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 roku, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Dz.U. 2007 nr 171 poz.1206.

Firma MMConferences S.A., wspólnie z renomowanymi kancelariami prawnymi oraz uznanymi teoretykami i praktykami prawa ma zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w warsztacie – „Nieuczciwe praktyki rynkowe”.

W warsztacie zawarliśmy informacje, które pomogą Państwu posiąść praktyczną wiedzę w świetle nowej ustawy oraz odpowiedzieć na pytania jak uchronić firmę przed sankcjami za nieświadome łamanie obowiązujących reguł.

Mamy nadzieję, że organizowany przez nas warsztat wzbudzi Państwa zainteresowanie biorąc pod uwagę, że koszt uczestnictwa jest o wiele niższy niż u naszych konkurentów.

czekamy na kontakt
konferencje4@migutmedia.pl
lub 022 5150161

Następna dyskusja:

Dzisiaj przeczytane....czyl...




Wyślij zaproszenie do