Zofia B.

Zofia B. strategia i
marketing, marketing
i strategia

Temat: czy reklama kłamie?

Robert Radosz:
No to nie wiecie, że reklamy kłamią? Oczywiście nie wszystkie.
Ja głównie do reklam podchodzę z perspektywy ich informacyjnej funkcji. Wiem, że taki produkt istnieje.

Właśnie w tym problem, że funkcja informacyjna powoli staje się żadna.

A czy on faktycznie daje
mi ekstazę, to już inna sprawa.
Przecież każdy producent chce się wyróżnić od innych i wymyśla przeróżne rzeczy o swoich produktach. Przecież to normalne.

Normalne, że się chce odróżnić. Ale jeśli chce to czynić za pomocą komunkacji, niech oprze się na przekazach emocjonalnych. Jeżeli chce odróżnić produkt, to niech zacznie od zmian produktowych, a dopiero potem je komunikuje. Inaczej to jest okłamywanie klienta lub wprowadzanie go w błąd. Całkowicie sprzeczne z filozofią marketingową.

W reklamach zawsze liczyły się te gwiazdki, pod
którymi wszystko (może prawie) jest napisane.
Poza tym społeczeństwa nie analizuje dogłębnie reklam i nie zastanawia się co ona mówi. Tylko faktycznie wierzą w to, co jest powiedziane.

Byłoby tak jak myślisz, to tym gorzej.

Tylko my, ludzie związani z reklamami mamy
"zboczenie" i zastanawiamy się, co ona faktycznie mówi.
Fakt, że czasami muszę swojemu synowi tłumaczyć niektóre reklamy, a w zasadzie to co mówią.

W coraz mniejszym stopniu ludzie wierzą. Co gorsze, w potocznym rozumieniu nawet słowo "marketing" zyskuje negatywne konotacje.

Temat: czy reklama kłamie?

To może dla przeciwwagi, tak to było kiedyś:
http://www.starereklamy.cba.pl
Znacznie mniej kitu, a ileż uroku :)

A dzisiaj, cóż, mam bardzo małe zaufanie do wszelkich rewelacji.
Rοbert R.

Rοbert R. Marketing , sprzedaż
oraz zakupy

Temat: czy reklama kłamie?

Zofia Bednarczyk:
Normalne, że się chce odróżnić. Ale jeśli chce to czynić za pomocą komunkacji, niech oprze się na przekazach emocjonalnych. Jeżeli chce odróżnić produkt, to niech zacznie od zmian produktowych, a dopiero potem je komunikuje. Inaczej to jest okłamywanie klienta lub wprowadzanie go w błąd. Całkowicie sprzeczne z filozofią marketingową.
Hm, owszem masz rację. I pewnie producenci zapewne to robią, choć w przypadku produktów FMCG to czasami wątpię, czy kolejna pasta do zębów jest najlepsza i lepsza od innych. Pozostaje tylko wierzyć, że tak faktycznie jest.
Niestety, wg mnie, obecnie właśnie jedną z wykorzystywanych metod wyróżniania się jest przekaz reklamowy.
I oczywiście dalej wydaje mi się, że ludzie jeszcze wierzą w reklamy. Nie mam oczywiście żadnych dowodów i wyników badań. Bardziej wynika to z moim prywatnych analiz i obserwacji zachowań.
Ale mogę się mylić.
Grzegorz M.

Grzegorz M. Executive Director -
Doradca Zarządu -
Marketing/Sprzedaż

Temat: czy reklama kłamie?

I oczywiście dalej wydaje mi się, że ludzie jeszcze wierzą w reklamy. Nie mam oczywiście żadnych dowodów i wyników badań. Bardziej wynika to z moim prywatnych analiz i obserwacji zachowań.
Ale mogę się mylić.

Niestety, z tego co wiem, Polacy w większości nie wierzą reklamom i generalnie mają negatywny stosunek do reklam...
Badań pod ręką nie mam, ale pamiętam różne takie sondaże i badania, które wyraźnie wskazują na negatywny stosunek do bloków reklamowych w TV (OK, chodziło tu o TV).

Kolejne niestety, poza negatywnym stosunkiem do "markietingu" ;-) to negatywny stosunek do "pijaru" :-)) - dzięki radośnie żałosnym wyczynom pseudofachowców wspomagających naszych żałosnych (w większości) polityków.... OK, nie pociągnę tego wątku, spoko..

Jednym z moich ulubionych przykładów reklam wprowadzających w błąd są reklamy PTASIEGO MLECZKA (takie lekkie jak piórko... tylko co z tymi tonami cukru?...) i słodkich "mlecznych" batonów dla dzieci (Kinder coś tam)...

Mam pytanie do Was: czy na takich produktach spożywczych, przeznaczonych lub dostępnych dla dzieci, nie powinno się umieszczać ostrzeżenia o szkodliwości nadmiaru cukru w codziennej diecie, lub informacji o konieczności utrzymania zrównoważonej diety? Ważne zwłaszcza dla rodziców dzieci... ??
Katarzyna M.

Katarzyna M. MayLily.pl

Temat: czy reklama kłamie?

Pokazywanie tych zagrożeń wydaje mi się nierealne - pamiętacie reklamę lizaków Chupa Chups? Nie zawierają tłuszczu i wspomagają rozwój mózgu dziecka przez dostarczanie glukozy - hehe.
Zofia B.

Zofia B. strategia i
marketing, marketing
i strategia

Temat: czy reklama kłamie?

Oczywiście, że firmy najczęściej różnicują się przez komunikację, bo to najprostszy do zmian element mieszanki marketingowej... tyle tylko, że jeżeli idzie za tym wprowadzanie klienta w błąd, to w ostatecznym rozrachunku nikt na takiej zabawie nie skorzysta.

Ale czemu się dziwić, że tak jest? pracownicy działów komunikacji marketingowej w korporacjach są zazwyczaj oceniani po wzroście świadomości marki/ liczbie zapytań do call center / chwilowym wzroście sprzedaży... i trudno od nich oczekiwać, że będą zastanawiać się nad długowalowymi skutkami dla firmy czy wręcz całego rynku.

Co do tego PR i polityków to się zgodzę. Nie tylko politycy, ale też dziennikarze coraz częściej stawiają PR w opozycji do prawdy. Jeszcze trochę, a niedługo PRowcy w powszechnej świadomości będą traktowani jak oszuści i naciągacze.

A co myślicie o długości przerw reklamowych w TV? Nie uważacie, że z korzyścią dla wszystkich wyszłoby podniesienie cen emisji przy jednoczesnym skróceniu tych przerw/zmniejszeniu ich ilości? W tej chwili przerwy reklamowe na wiele ludzi działają jak płachta na byka. Z tego co obserwuję, to niektórzy wręcz rezygnują z oglądania filmów w TV, bo ciągną się one w nieskończoność i łatwo stracić wątek w trakcie reklam. Sądzę, że gdyby było ich mniej (tych reklam) to znacznie wzrosłaby ich skuteczność.Zofia Bednarczyk edytował(a) ten post dnia 25.11.08 o godzinie 10:24

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Mam pytanie do Was: czy na takich produktach spożywczych, przeznaczonych lub dostępnych dla dzieci, nie powinno się umieszczać ostrzeżenia o szkodliwości nadmiaru cukru w codziennej diecie, lub informacji o konieczności utrzymania zrównoważonej diety? Ważne zwłaszcza dla rodziców dzieci... ??

Wkrótce powinny nastąpić zmiany w reklamie środków spożywczych, ze względu na „nowe” przepisy (obowiązują od 1.7.07 + różne okresy przejściowe). Mogłabym na ten temat bardzo długo… dlatego przedstawię kilka kluczowych informacji.

1.Zakazane są wszystkie oświadczenia odnoszące się do tempa lub wielkości redukcji masy ciała (np. schudniesz 2 kg w tydzień)
2.(Obecnie) zakazane są wszystkie oświadczenia dot. zmniejszenia ryzyka choroby
3.Zakazane są rekomendacje poszczególnych lekarzy i specjalistów w dziedzinie zdrowia np. Pediatra moich dzieci polecił X, ponieważ X korzystnie wpływa na rozwój dziecka.
Właściwie z analizy przepisów wynika, że nie będzie możliwe wykorzystywanie white coats w reklamie żywności.
4.Aby można było stwierdzić w reklamie, że np. „X korzystnie wpływa na rozwój i koncentrację dziecka” należy złożyć w tej sprawie wniosek do Komisji Europejskiej (są wyjątki + okresy przejściowe).

„Kwestia cukru” też została uregulowana. Produkt będzie musiał spełniać tzw. profil składników odżywczych. Jeśli nie spełnia (tzn. przekroczona jest ustalona wartość progowa np. cukru lub tłuszczu) nie będzie można w stosunku do niego stosować stwierdzeń sugerujących, że istnieje związek pomiędzy żywnością a zdrowiem.

Oświadczeniom zdrowotnym musi towarzyszyć stwierdzenie wskazujące na znaczenie zrównoważonej i zróżnicowanej diety oraz zdrowego trybu życia

Wymogi dotyczą również znaków towarowych, marek, nazw marketingowych i generalnie wszystkich form przekazu komercyjnego skierowanego do konsumenta końcowego.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: czy reklama kłamie?

O, rany... Kolejna cenzura. Czy mógłbym Cię prosić o podanie źródła (źródeł)? Albo jakiegoś fachowego artykułu, który to opisuje. Pół życia zawodowego spędziłem na reklamowaniu żywności i zżera mnie ciekawość. Dzięki z góry.

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Piotr T.:
Krzysztof Z.:
wszystkie reklamy powołujące się na pseudobadania czy na magiczne stwierdzenie "skuteczność gwarantowana..." czy
nadal tworza takie reklamy bo niechce mi sie wierzyc ze ludzie sa az tacy glupi...

reklama winna być przeprowadzona badaniami rynku (zgodnie ze strategią zarządzania promocją)- jeśli ktoś to zrobił i wyszło, że najczęściej "leki typu przeciwbólowe" kupują np. Panowie po 50 r życia ( przykład tylko do celów wytłumaczenia strategii), i że zaufaniem wśród tej grupy badanych cieszy się Pani w okularach ( jakby dzięki właśnie tym okularom zrobiła doktorat; tak na marginesie) i w białym fartuchu, no to cóż... nie dziwię się, że wykorzystano ten efekt do reklamy

na marginesie- mleko nie jest takie zdrowe jak nam to próbowano wpoić-przede wszystkim nie powinno się do niego zmuszać bo poprostu dziecko może go nie przyswajaćKarolina Biernacka edytował(a) ten post dnia 25.11.08 o godzinie 17:26
Grzegorz M.

Grzegorz M. Executive Director -
Doradca Zarządu -
Marketing/Sprzedaż

Temat: czy reklama kłamie?

Wkrótce powinny nastąpić zmiany w reklamie środków spożywczych, ze względu na „nowe” przepisy (obowiązują od 1.7.07 + różne okresy przejściowe). Mogłabym na ten temat bardzo długo… dlatego przedstawię kilka kluczowych informacji. > „Kwestia cukru” też została uregulowana. Produkt będzie musiał spełniać tzw. profil składników odżywczych. Jeśli nie spełnia (tzn. przekroczona jest ustalona wartość progowa np. cukru lub tłuszczu) nie będzie można w stosunku do niego stosować stwierdzeń sugerujących, że istnieje związek pomiędzy żywnością a zdrowiem.

Oświadczeniom zdrowotnym musi towarzyszyć stwierdzenie wskazujące na znaczenie zrównoważonej i zróżnicowanej diety oraz zdrowego trybu życia

Iza, jesteś wielka! :-) To dobra wiadomość :-) W sumie nie wiem, czemu się cieszę, ale to pozytywna informacja i te zmiany w prawie warto zapamiętać.
Pozdrawiam... :-)

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Jarosław Koć:
O, rany... Kolejna cenzura. Czy mógłbym Cię prosić o podanie źródła (źródeł)? Albo jakiegoś fachowego artykułu, który to opisuje. Pół życia zawodowego spędziłem na reklamowaniu żywności i zżera mnie ciekawość. Dzięki z góry.

http://igifc.pl -> publikacje

Najnowsze informacje, zostały opublikowane w w Magazynie Jet Stream Group. Mogę przesłać. Zainteresowanych proszę o maila.

Główne źródło Roz. 1924/2006 PE i Rady z 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dot. żywnościIzabela T. edytował(a) ten post dnia 26.11.08 o godzinie 11:46

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Mam nadzieję że uregulowana też zostanie kwestia rzetelnego nazewnictwa składników. Niekiedy porównuję na opakowaniach wielojęzycznych nasz copywriterski bałach (typu "energetyzujący ekstrakt z aktywnej guarany") z jego konkretnym niemieckim odpowiednikiem (tu: "Koffein"). Po prostu polnische Wirtschaft.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: czy reklama kłamie?

Moi drodzy, nadzieja, że wszystko da się uregulować przepisami, to szczyt naiwności. Lepiej i prościej wzmocnić prawną i rzeczywistą pozycję konsumenta. Nie wiem, czy słyszeliście o piśmie "Świat konsumenta", które regularnie publikuje przeprowadzane w Niemczech testy jakości polskich artykułów. Megaskandalem jest, że kiedy okazuje się, iż znane marki np. jogurtu mają przekroczoną normę obecności bakterii, producent zamiast podkulić ogon i obiecać poprawę... pozywa wydawcę! I np. mamy zakaz cytowania tych niezależnych badań.

Dopóki konsument w Polsce nie będzie prawdziwym panem, będą nas robić w bambuko, niestety.

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Obawiam się że wiara w możliwość wzmocnienia pozycji konsumenta jest również naiwnością.Marcin F. edytował(a) ten post dnia 27.11.08 o godzinie 14:42
Tomasz Szatański

Tomasz Szatański Profesjonalne
zarządzanie
projektami

Temat: czy reklama kłamie?

Reklama nie jest informacją o produkcie. Przynajmniej jeśli mówimy o reklamie ATL. Reklama ma zachęcać do zakupu lub do wykonania innej, zamierzonej przez zleceniodawcę akcji. To jej główne zadanie. Reklama to reklama, a informacja to informacja. Zwracam uwagę na słowo "zachęcić". Nie zmusić.

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Tomasz S.:
Ania R.:
... albo dodać legal:
"koń/ akcesoria/ baterie nie są dołączone do zestawu"

tylko czy ten komunikat dotrze do dziecka? to już inna sprawa

Ale to nie jest reklama skierowana do dziecka. I moje dziecko o tym wie. A ja potrafię mu wytłumaczyć (a dziecko zrozumieć i uwierzyć*), że to co w reklamie, to nie zawsze jest prawda, że to nie jeden zestaw, ale dwa - i dwa razy więcej kosztuje, że lalka sama nie chodzi, etc...

*dużo rozmów, szczerość, dotrzymywanie słowa - to skutkuje...

Uważam, że takie reklamy są nieuczciwe, ale nie demonizowałbym. Ja się na to nie daję złapać - i moje dziecko niespełna pięcioletnie też już nie.

Pozdrawiam
T.Tomasz S. edytował(a) ten post dnia 19.11.08 o godzinie 20:33
a za 10 lat ten pięciolatek będzie wzorowym cynikiem. to nie jest atak na ciebie, uprzedzam zarzut.

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Jarosław Koć:
Moi drodzy, nadzieja, że wszystko da się uregulować przepisami, to szczyt naiwności.
otoż to. piwo ;-) bezalkoholowe. łódka Bols.
Tomasz S.

Tomasz S. Corel Draw, Excel -
to moje pasje

Temat: czy reklama kłamie?

Marcin W.:
a za 10 lat ten pięciolatek będzie wzorowym cynikiem. to nie jest atak na ciebie, uprzedzam zarzut.

Dlaczego zaraz cynikiem? Ja nie jestem, co nie przeszkadza mi być w miarę świadomym konsumentem i odbiorcą reklam.

Można być krytycznym nie będąc równocześnie cynicznym - i tego właśnie próbuję moje dziecko nauczyć...

konto usunięte

Temat: czy reklama kłamie?

Tomasz Szatański:
Reklama nie jest informacją o produkcie.

ciekawe stwierdzenie :)

Temat: czy reklama kłamie?

Tomasz S.:
Marcin W.:
a za 10 lat ten pięciolatek będzie wzorowym cynikiem. to nie jest atak na ciebie, uprzedzam zarzut.

Dlaczego zaraz cynikiem? Ja nie jestem, co nie przeszkadza mi być w miarę świadomym konsumentem i odbiorcą reklam.

Można być krytycznym nie będąc równocześnie cynicznym - i tego właśnie próbuję moje dziecko nauczyć...
bardzo dobrze robisz, rozmawiają z córką.. nie wiem co to ma wspólnego z cynizmem, wręcz przeciwnie..

Następna dyskusja:

reklama czy spam




Wyślij zaproszenie do