Piotr Szóstka

Piotr Szóstka SENIOR B2B MANAGER,
GRUPA HELION

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Ostatnim czasem rozmawiam z różnymi ludzmi z różnych agencji, a Ci cichutko mówią, iż jest coraz gorzej... firmy tną budżety, odwołują kampanie itd... itp...
Czy jest już, aż tak źle???
Paweł R.

Paweł R. Sales Manager

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Piotr Szóstka:
Ostatnim czasem rozmawiam z różnymi ludzmi z różnych agencji, a Ci cichutko mówią, iż jest coraz gorzej... firmy tną budżety, odwołują kampanie itd... itp...
Czy jest już, aż tak źle???


Aż tak źle nie jest. To prawda, że niektóre firmy nie tyle co wycofały się ze swoich kampani, ale zmniejszyły budżet na ten cel.
Myślę, że jest to chwilowe i od stycznia/lutego wszystko wróci do normy.
O kryzysie napewno nie ma co myślec :)
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Z tym kryzysem to jest troche jak z samospelniajaca sie przepowiednia.

Wszyscy dudnia o kryzysie, wiec wiele firm tnie koszty "na wszelki wypadek". Nie widza jeszcze efektow kryzysu, ale poniewaz wszyscy naokolo mowia ze bedzie... to trzeba sie przygotowac, prawda?

Ciete sa budzety reklamowe, plany inwestycyjne, nowe etaty, podwyzki i bonusy dla pracownikow.
Skutek jest taki, ze w przyszlym roku bedzie na rynku mniej pieniadza, co de facto kryzys poglebi, albo wrecz stworzy.

Ciekawa wypowiedz gdzies kiedys czytalem.
Sens by taki:
Kiedys pierwsze bylo wydarzenie, a po nim newsy go opisujace.
Potem, wraz z rozwojem telewizji, radia a wreszcie i Internetu - informacja o wydarzeniu pojawiala sie praktycznie natychmiast.
Od jakiegos czasu jednak zyjemy w czasach, kiedy czesto informacja o wydarzeniu de facto je wyprzedza. Prognozy gieldowe sa wazniejsze od analizy tego co sie zadzialo. Przewidywania kursow walut maja realny wplyw na na nasze zycie i portfele. Predykcje cen ropy naftowej wplywaja na ceny paliw. Informacje o kryzysie sa wazniejsze od samego kryzysu.

Jak mawia (ponoc) Chinskie przeklenstwo:
"Obys zyl w ciekawych czasach"

No i zyjemy.
:-)Stanisław Grabowski edytował(a) ten post dnia 07.12.08 o godzinie 23:06
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Z austriackiego poletka: optymizm agencji reklamowych znacznie zmalał, optymistycznie za to patrzą w przyszłość agencje PR. Ogólnie rok 2008 był dla większości rekordowy. Szczególne powody do radości miał nasz rodak, Mariusz Jan Demner, twórca agencji reklamowej Demner, Merlicek & Bergmann. Znalazł się na drugim miejscu w rankingu największych austriackich agencji z 59 klientami (wartość budżetów: 226 milionów euro). Gdyby ktoś był zainteresowany, chętnie przytoczę kilka ciekawostek znad Dunaju.

A wracając do Polski: na zlecenie „Marketing & more” firma Researcher by Call Center Poland przepytała na okoliczność wystąpienia kryzysu 85 przedstawicieli średnich i dużych firm w branży reklamowej. 61,2 proc. respondentów potwierdziło, że wydatki na reklamę w firmach się zmniejszą. Ale już na pytanie, czy w ich firmie także dojdzie do cięć promocyjnych budżetów – twierdząco odpowiedziało jedynie 31,8 proc. ankietowanych. 54,1 proc. uznało, że utrzyma dotychczasowe wydatki, a 14,1 proc., że nawet zwiększy nakłady na promocję. Zainteresowanych odsyłam do tekstu „Reklama traci kalorie”: http://goldenline.pl/forum/marketing-and-more/632290

Pozdrawiam serdecznie...Magdalena Żelasko edytował(a) ten post dnia 08.12.08 o godzinie 10:24
Piotr Szóstka

Piotr Szóstka SENIOR B2B MANAGER,
GRUPA HELION

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

a co sądzicie o takiej formie przekazu, a raczej nosnika:

http://b2b.helion.pl

Co do samonakręcającej się maszyny strachu to w pełni się zgadzam, wszyscy się usztywniają i często wykonują ruchy nie całkiem lub wręcz wogóle nie przemyslane tylko dlatego, że przecież "coś" tzreba zrobić! Wszyscy o tym mówią....
Łukasz K.

Łukasz K. Kocham sieć. Przez
10 godzin dziennie.

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

ECh, ja pewnie odczuję zmniejszenie tego budżetu na własnej skórze - coraz trudniej będzie sprzedawać reklamy. Na razie tylko jedna osoba odmówiła mi z powodu "kryzysu finansowego", ale myślę, że będzie z tym coraz gorzej.

Z drugiej strony można popatrzeć na problem i w ten sposób - w reklamę trzeba będzie więcej inwestować, aby sprzedaż nie zmalała. W końcu jak kryzys dotknie przeciętnego konsumenta (zwolnienia czy obcinanie pensji), to walka o jego portfel powinna stać się bardziej zacięta.

God save the budget :-)

konto usunięte

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Piotr Szóstka:
a co sądzicie o takiej formie przekazu, a raczej nosnika:

http://b2b.helion.pl

Piotrek to kolejna grupa, gdzie podrzucasz tego linka. Ten temat jest dla mnie tak schematyczny, że aż głowa boli:
<Temat o którym się mówi> -> <oczekiwanie na wypowiedzi innych> -> <link do strony/oferty/marki/, którą chcę wypromować wrzucony tak niby przypadkowo, jako ważny przyczynek dyskusji plus kilka zdań "w temacie"> -> oczekiwanie na kliknięcia i feedback.
Jeśli chcesz robić buzz marketing czy bawić się w e-PR to może podejdź bardziej z rozwagą do tematu. Balansujesz na krawędzi i nieuchronnie zbliżasz się do spamu.
Magdalena Żelasko

Magdalena Żelasko Dyrektor LET'S CEE
Film Festival

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Grzegorz Skuza:
>Ten temat
jest dla mnie tak schematyczny, że aż głowa boli:
<Temat o którym się mówi> -> <oczekiwanie na wypowiedzi innych> -> <link do strony/oferty/marki/, którą chcę wypromować wrzucony tak niby przypadkowo, jako ważny przyczynek dyskusji plus kilka zdań "w temacie"> -> oczekiwanie na kliknięcia i feedback.

O, to tak jak ja ;-)
Piotr Szóstka

Piotr Szóstka SENIOR B2B MANAGER,
GRUPA HELION

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Grzegorz, ja się w nic nie bawię ;-) Staram się dowiedzieć co ludzie myślą! A, że grup jest wiele to i wątek się powtarza, ot i wszystko...
Jeśli dobrze rozumiem Jesteś za, a nawet przeciw takiemu medium jakim jest książka ;-)
3maj sie!

Grzegorz Skuza:
Piotr Szóstka:
a co sądzicie o takiej formie przekazu, a raczej nosnika:

http://b2b.helion.pl

Piotrek to kolejna grupa, gdzie podrzucasz tego linka. Ten temat jest dla mnie tak schematyczny, że aż głowa boli:
<Temat o którym się mówi> -> <oczekiwanie na wypowiedzi innych> -> <link do strony/oferty/marki/, którą chcę wypromować wrzucony tak niby przypadkowo, jako ważny przyczynek dyskusji plus kilka zdań "w temacie"> -> oczekiwanie na kliknięcia i feedback.
Jeśli chcesz robić buzz marketing czy bawić się w e-PR to może podejdź bardziej z rozwagą do tematu. Balansujesz na krawędzi i nieuchronnie zbliżasz się do spamu.
Filip Dembski

Filip Dembski work in progress

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Kryzys nie do końca jest tylko samospełniającą się przepowiednią. Jeżeli ludzie tracą pracę lub premie które wynosiły 50% ich dochodu to logicznym następstwem będzie spadek wydatków na konsumpcje. Z kolei jeśli spodziewamy się, że konsumpcja spadnie na reklamę przeznaczymy mniejszy budżet, ponieważ spodziewamy się mniejszej stopy zwrotu z tej inwestycji. Być może część agencji reklamowych nie przetrwa tych ciężkich czasów, ale takie wydarzenia są potrzebne, ponieważ rynek oczyszcza się podczas nich z mniej wydajnych przedsiębiorstw, a te które je przetrwają będą przez to sprawniejsze. Kryzys nie będzie jednak trwał wiecznie, reklamy w mediach były i będą obecne, ponadto powstają nowe agencje, choćby Bed & Breakfast (z którym współpracuję, uprzedzając wasze pytania), co świadczy o tym, że rynek nie jest nasycony i nadal ma obiecujące perspektywy. Ponadto wbrew temu, że mamy kryzys wydatki na reklamę choćby w kinach zwiększyły się, mimo, że mamy obecnie gorszą sytuację niż była, tak więc nie przesadzałbym ze zbyt czarnymi prognozami.

konto usunięte

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Sięgnijcie pamięcią wstecz lub spójrzcie jak to było na rynkach gdzie były lata "chude". Do końca roku większość firm ma zarezerwowany budżet na kampanie itd., a na nowy rok zacisną pasa i dop. wtedy odbije się to szczególnie na tych firmach, których płynność finansowa jest na niższym poziomie.

konto usunięte

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

heh, ten nowy rok to już za kilkanaście dni, więc mówienie o zaciskaniu pasa w odległej perspektywie może być złudne :)
Filip Dembski

Filip Dembski work in progress

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Według informacji z dzisiejszych zielonych stron Rzeczpospolitej wydatki na reklamę na świecie skurczą się nie znacznie, ale sa prognozowane wzrosty już od 2010 roku. W 2009 zmniejszą się wydatki na reklamę w radiu, wzrosną na reklamę w telewizji i na reklamę kinową. Po dokładniejsze informacje odsyłam do źródła, dodatku ekonomicznego do dzisiejszego wydania "RZ". Tak więc chyba nie jest tak tragicznie...
Renata Mikołajczyk

Renata Mikołajczyk Online Marketing
Specialist, SEO,
SEM, web analytics

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

hmm, w kontekście kryzysu..
http://www.bspcn.com/2008/12/09/after-the-crisis-a-par...
Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

internet jest najtańszym medium, wiec zapewne ew. kryzys dotknie go najmniej

konto usunięte

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Nie wiem jak Was, ale mnie uczyli na studiach, że w kryzysie nie należy rezygnować z reklamy. Trzeba bardziej niż zwykle zabiegać o klienta, a nie pokornie kłaść głowę pod topór.
Dawid S.

Dawid S. Producent
konstrukcji
reklamowych

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Kryzys? Może i go widać, ale w dobie problemów konsumentów, reklamodawcy będą jeszcze bardziej zabiegać o Klienta, wybierać nowoczesne formy dotarcia do niego...

Imho, w Polsce mamy ciągle kryzys związany z brakiem szerokiego widzenia świata właśnie przez reklamodawców.. to co za granicą kraju jest normą, u nas ciągle doświadczeniem. Klienci inwestują w ulotki, plakaty i duperele, na które nikt już uwagi nie zwraca, a żyłują kasę na inne media. Wiem jednak, że to się zmieni - ba - już się zmienia.

Dawid
Filip Dembski

Filip Dembski work in progress

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Z jednej strony logicznym posunięciem będzie zmniejszenie kosztu inwestycji, jeżeli spodziewamy się mniejszego zwrotu z niej, z drugiej strony, jeżeli wszyscy ograniczyli by swoją obecność w mediach a nasza firma zwiększyła by go, była by bardziej widoczna niż konkurencja i wydatek na reklame przyniósł by hipotetycznie większą rozpoznawalność marki niz podczas normalnej, stabilnej sytuacji. Powtórzę się, ale chyba za dużo tu dramatyzowania. Rynek reklamowy nieznacznie skurczy się (w granicach 1%) i jest to o tyle dziwne, że przyzwyczajeni byliśmy do ciągłego wzrostu (który powróci w latach kolejnych)

konto usunięte

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Bardzo pożyteczna inicjatywa w związku z tym tematem: http://www.trudneczasy.media.com.pl/
Krzysztof Rogacki

Krzysztof Rogacki Specjalista ds
reklamy
MiejskaReklama.pl

Temat: Czy kryzys dopadł już rynek reklamy?

Nie jestem ekonomistą jednak myślę, że to co Filip wspomniał jest prawdziwe.

Zaspokojenie popytu na rynku dzieli się na ileś firm. Jeśli z racji kryzysu część z nich zacznie przeznaczać mniej funduszy na marketing niż pozostałe to ich udział będzie spadać.

Dlatego też jeśli zwrot z reklamy jest niższy trzeba jeszcze mocniej inwestować by obroty utrzymać na podobnym poziomie jak wcześniej. Inaczej można dużo stracić.

Pytanie co w kryzysie jest ważne dla firmy.
Kosztem reklamy utrzymać zyski czy kosztem zysków utrzymać obroty?



Wyślij zaproszenie do