Piotr Michał Wróblewski

Piotr Michał Wróblewski senior multimedia
designer

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Dziś wyczytałem wiadomość, która mocno mnie zszokowała:

T-Mobile zastrzegł sobie kolor Magenta i walczy o monopol w jego używaniu w promocji swojej marki.

Więcej na zjadamy reklamy

Nie sądzicie że to kolejny, dobrze zaplanowany wiral ??Piotr Wróblewski edytował(a) ten post dnia 20.11.07 o godzinie 10:35

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

no cóż,
teraz wszyscy będą kojarzyć T-Mobile :)

Widocznie wychodzą z założenia, ze nie ważne jak, ważne żeby nas zobaczyli.

Swoją drogą ciekawe jak to się skończy.

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

a co za różnica czy to ma 0,100,0,0 czy jakieś inne wartości w cmyku? UE dopuszcza trademarkowanie kolorów i nie będzie to pierwszy przypadek - z tym że wraz z trademarkiem idą pewne ograniczenia jego stosowania, np wyłączność na stosowanie na opakowaniach lub na znakach graficznych w materiałach marketingowych, więc nie będzie to kolor na "wyłączność" ogólną.

może kejsy do "wglądu": Cadbury - specyficzny fiolet opakowań i logo, Heinz - mają zastrzeżony przynajmniej jeden kolor, turkus, na wyłączność dla opakowań, BP - jedyna sieć stacji która może używać zieleni.Michał Szymankiewicz edytował(a) ten post dnia 20.11.07 o godzinie 14:38

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
może kejsy do "wglądu": Cadbury - specyficzny fiolet opakowań i logo, Heinz - mają zastrzeżony przynajmniej jeden kolor, turkus, na wyłączność dla opakowań, BP - jedyna sieć stacji która może używać zieleni.

Z chęcią się zapoznam z prawodawstwem w tej materii. Jakieś linki można prosić.

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

wszystko bazuje na tej regulacji: http://oami.europa.eu/en/mark/aspects/reg/reg4094.htm

orzecznictwo jest stosowane indywidualnie przy przyznawaniu TM i dopuszcza zastrzeżenie samego koloru użytego w danym kontekscie, określonego w danej tonacji (Pantone, etc) - z tym że kontekst musi wyraźnie wskazywać na połączenie koloru z obecnością marki. oczywiście zastrzeżenie ogólne danego odcienia koloru byłoby niedorzeczne, wszystko zależy od kontekstu jego użycia jako wizualnej identyfikacji marki - stąd wyłączność na zieleń na znakach i budynkach stacji benzynowych dla BP, bo zielona stacja jest elementem wizualnej identyfikacji marki.Michał Szymankiewicz edytował(a) ten post dnia 20.11.07 o godzinie 14:58
Karol Świerzbin

Karol Świerzbin Świat wymaga od nas
ciągłych zmian

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
stąd wyłączność na
zieleń na znakach i budynkach stacji benzynowych dla BP, bo zielona stacja jest elementem wizualnej identyfikacji marki.

Czyli według tego stwierdzenia Orlen jako właściciel stacji "Bliska" łamie prawo

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
wszystko bazuje na tej regulacji: http://oami.europa.eu/en/mark/aspects/reg/reg4094.htm

orzecznictwo jest stosowane indywidualnie przy przyznawaniu TM i dopuszcza zastrzeżenie samego koloru użytego w danym kontekscie, określonego w danej tonacji (Pantone, etc)

Spotkałem się z próbami przekonania, że należy się wyłączność na kolor, ale nie przypominam sobie by którejkolwiek firmie się to udało. Ktoś zna takowe(mam na myśli akt prawny ze wskazaniem koloru i właściciela)? Sama regulacja nie wskazuje konkretnych zapisów prawnych przyznających wyłączność na używanie koloru a o takowe mi chodziło.
Co więcej moje wątpliwości budzi następująca sprzeczność:
na jakiej podstawie firma X chce zastrzec kolor, który jest "własnością" innej firmy - tu Pantone?

Edit.
fragment artukułu o zastrzeganiu kolorów:
"Kolory są znane z tego, że trudno jest je zastrzec, jednak dzięki powołaniu się na zastosowanie precyzyjnie określonej barwy, jej dominację oraz rozpoznawalność (w badaniach konsumenckich) firmie udało się uzyskać szereg wpisów do rejestru w poszczególnych krajach i ciągle podejmuje starania o uzyskanie następnych."
(całość: http://www.psm-law.eu/index.php?id=69&navi=004)

Wychodzi więc na to, że nie jest możliwe zastrzeżenie barwy jako takiej, ale dopiero w połączeniu z wyraźnymi wskazówkami z CI.
Czyli kolor w połączeniu z kształtem, powierzchnią, dominacją nad innymi elementami, etc.

Powyższe wydaje się być całkiem naturalnym, jednak w szerszym kontekście czyli sam kolor bez konotacji z konkretnym produktem, zakrawa raczej na niesmaczny żart.Krzysztof B. edytował(a) ten post dnia 21.11.07 o godzinie 15:02

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Nie ma konkretnych wytycznych zastrzegania koloru (czy konkretny skład czy moze pewna rozpietosc procetowa w poszczególnych składowych), orzecznictwo jest indywidualne, pewnie też z zastrzerzeniami, więc wiosek jest taki że to jest działanie PR'owe.
Próbujmy zastrzec kolor, nie ważne że to walka z wiatrakami niech wszyscy wiedza że walczymy (o "swoje" kolory).Tomasz Rodziewicz edytował(a) ten post dnia 21.11.07 o godzinie 15:53

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
a co za różnica czy to ma 0,100,0,0 czy jakieś inne wartości w cmyku?
A ma takie znaczenie bo jeśli kolor ma konkretną składową wyrażoną
w procentach to zmiana jakieś o 1% nie powoduje że jest to zauważalne, ale powoduje że jest innym kolorem w świetle prawa i ktos inny moze sobie zastrzec praktycznie ten sam kolor, chyba że sa jakieś inne wytyczne zastrzegania.

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

mi chodziło o to, że już wcześniej bywały przypadki kolorów zastrzeżonych, a to, że akurat magenta jest składową CMYK jest bez znaczenia.

co do stwierdzenia Krzysztofa - tak, właśnie o to chodzi. I T-Mobile nie zrobił nic innego, bo też zastrzegł sobie kolor W połączeniu ze znakiem i do konkretnego użycia - w materiałach reklamowych, a ie kolor jako taki.

co do przykładów, to jak już wcześniej przywołałem - Heinz ma prawa do stosowania jednego z odcieni turkusu na opakowaniach bodajże zupy, a specyficzny fiolet Cadbury też jest zastrzeżony w stosowaniu na opakowaniach słodyczy itp.

Zastrzeganie koloru w konkretnym użyciu właściwie ma sens, bo np. ogranicza "podszywanie" się towarów konkurencji na półce pod produkty własne firmy - nie wiem tylko, na cholerę T-Mobile ta wyłączność na Magentę.Michał Szymankiewicz edytował(a) ten post dnia 21.11.07 o godzinie 17:31
Piotr Michał Wróblewski

Piotr Michał Wróblewski senior multimedia
designer

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
(...)nie wiem tylko, na cholerę T-Mobile ta wyłączność na Magentę

Może po to żeby 'się mówiło' T-Mobile, może cała ta akcja 'Free Magenta' zorganizowana prez Lava studio, jest Marketingiem Wirusowym zaplanowanym przez to studio na zlecenie T-Mobile żeby ludzie dyskutowali, przekazywali sobie na wzajem linki, pokazywali, materiały promocyjne T-Mobile, dyskutowali na forach, blogach...

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
mi chodziło o to, że już wcześniej bywały przypadki kolorów zastrzeżonych, a to, że akurat magenta jest składową CMYK jest bez znaczenia.

co do stwierdzenia Krzysztofa - tak, właśnie o to chodzi. I T-Mobile nie zrobił nic innego, bo też zastrzegł sobie kolor W połączeniu ze znakiem i do konkretnego użycia - w materiałach reklamowych, a ie kolor jako taki.

co do przykładów, to jak już wcześniej przywołałem - Heinz ma prawa do stosowania jednego z odcieni turkusu na opakowaniach bodajże zupy, a specyficzny fiolet Cadbury też jest zastrzeżony w stosowaniu na opakowaniach słodyczy itp.

Zastrzeganie koloru w konkretnym użyciu właściwie ma sens, bo np. ogranicza "podszywanie" się towarów konkurencji na półce pod produkty własne firmy - nie wiem tylko, na cholerę T-Mobile ta wyłączność na Magentę.
A mi chodzi o to że kolor nawet jeśli go zastrzerzesz nic ci to nie da. Chyba że zrobi sie to w zakresie od - do.
Trzeba zrozumiec co to jest kolor.Tomasz Rodziewicz edytował(a) ten post dnia 22.11.07 o godzinie 19:08

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

ok, ja to rozumiem (swoją drogą kolorów się nie zastrzega z CMYK, tylko określony numer/odcień ze standardu Pantone)
Michał Strzelecki

Michał Strzelecki radca prawny,
praworeklamy.pl

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Sam kolor zasadniczo może zostać zastrzeżony, jeżeli uzyskał zdolność odróżniającą w wyniku używania na rynku.

Zastrzeżenie towaru może być uczynione tylko dla ograniczonej grupy towarów np. Milka dla czekolady i podobnych rzeczy.

Można sobie wyszukać po numerze znaku na : http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_Resu...

Trade mark No : 002550457 3M - kolor kanarkowy dla kartek samoprzylepnych.
000962076 - UPS
000031336 - Kraft Foods - Milka
000001991 - BP

Co do T-Mobile:
http://www.intomobile.com/2007/11/08/t-mobile-and-deut...

Nie znalazłem w sieci informacji, że uzyskali prawo z rejestracji. W notce na stronie wymieniają różne oznaczenia i piszą, że są to zarejestrowane oraz niezarejestrowane znaki.

Czyli wskazują, że roszczą sobie prawa do koloru Magenta i będą ścigać tych, którzy je, w ich opinii naruszają. I bez wdawania się w szczegóły mają szansę ścignąć innego operatora telekomunikacyjnego, który by się tym kolorem posługiwał. Musieliby jednak udowodnić, że stosowanie tego koloru wprowadzało w błąd, albo wykorzystywało renomę T-mobile. Ale nie do tego stopnia, żeby inny operator nawet literki w tym kolorze nie mógł postawić :). No i poza tym ochrona tego koloru ograniczona mogłaby tylko do zakresu, w jakim kojarzona jest z działalnością T-mobile. Dlatego spokojnie można zrobić batona w kolorze magenta.

konto usunięte

Temat: Chcą nam zabrać Magente!

Michał Szymankiewicz:
ok, ja to rozumiem (swoją drogą kolorów się nie zastrzega z CMYK, tylko określony numer/odcień ze standardu Pantone)
Nie ma znaczenia jaki standard objerzesz za wyjściowy, aby zrobić to rzetelnie musisz podać zapisy w róźnych systemach czyli musisz przeliczyć. Dla mnie istotniejsze są podstawy i procedura zastrzegania.
Swoja droga, jaki niezależny od T-mobile, startujący operator wybrał kolor różowy jako kolor dominujący?Tomasz Rodziewicz edytował(a) ten post dnia 23.11.07 o godzinie 15:17

Następna dyskusja:

czego ludzie chcą?




Wyślij zaproszenie do