Artur Olejniczak

Artur Olejniczak Specjalista
marketingu i PR-u,
Redaktor czasopisma
Logistyka

Temat: Badanie efektywności reklam

RATUJCIE!!!
Poszukuję pilnie materiałów dotyczących badania efektywności reklam. Muszę zbadać jaka jest efektywność reklam zamieszczanych na łamach kilku czasopism a szczerze powiem nie ma pojęcia jak do tego tematu podejść. Z góry dziękuję za pomoc i wszelkie wskazówki.


Artur Olejniczak edytował(a) ten post dnia 18.01.07 o godzinie 08:56
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Badanie efektywności reklam

Mamy tu taką jedną od badań, na pewno Ci pomoże, bo jest dobra i to jej pasja :)

konto usunięte

Temat: Badanie efektywności reklam

Spróbuj dotrzeć do PRO Media House.
Tak na szybko.
http://news.mediarun.pl/news/id/19186
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Badanie efektywności reklam

Magiczne słowa: pre-test i post-test :)
Magdalena R.

Magdalena R. Market Insight
Manager CEE&WE

Temat: Badanie efektywności reklam

Przede wszystkim, pytanie czy planujesz zlecić badanie efektywności reklamy do firmy badawczej czy dysponujesz własnymi środkami, chcesz wwykonać takie badanie na własną rękę?

Kolejne pytania, jakie warto zadać: co Ciebie interesuje, jaka jest Twoja potrzeba - pytanie. Otóż badanie efektywności reklamy można podzielić na kilka etapów: wymieniony już pre test -czyli pomiar zero przed umieszczeniem reklamy oraz efekt końcowy czyli post test reklamy - jaki osiągnęła efekt, jakie elementy reklamy są zapamiętywane, jakie osoby zapamiętują poszczególne elementy, czy "message" reklamy został poprawnie odczytany.
Pytanie - na czym Ci zależy - efektywność możemy definiować na kilka sposobow - czy reklama ma jeszcze siłę przyciagania, motywowania (np. do zakupu, czy wogóle jest zapamietywana), jakie elementy reklamy obniżają jej efektywność, a jakie w szumie informacji się "wybijają". Jakie elementy stanowią atuty reklamy, a które są słabe i wymagają poprawy.

W zależności od potrzeb, pytań jakie sobie stawiasz, na które chcesz znaleźć odpowiedz - tyle można podać sposobów badawczych. Zatem czekam na szczegóły (o ile na forum możesz takowe podać)

pozdrawiam

Magda
Magdalena R.

Magdalena R. Market Insight
Manager CEE&WE

Temat: Badanie efektywności reklam

Aha, dodam że w każdej dobrej księgarni znajdziesz bardzo interesującą książkę nt reklamy:

"Ukryta Moc Reklamy"

Robert Heath
GWP 2006

pozdrawiam

Magda

konto usunięte

Temat: Badanie efektywności reklam

Mówiąc kolokwialnie: nieźle Pan wdepnąłeś, Panie Arturze :) Być może zostanę zweryfikowany przez przedstawicieli firm badawczych, ale problem z badaniem efektywności reklamy polega na tym, że nikt nie znalazł na to naprawdę dobrej metody. Na wynik wpływa tak wiele zmiennych, że nie sposób ich wszystkich uwzględnić. Dlatego badania w tym zakresie są zazwyczaj złożone, kosztowne i... stosunkowo rzadko realizowane.
Jednak sądząc po opisie pod zdjęciem, Pana zadaniem będzie wykazanie, że jedno pismo jest bardziej efektywnym nośnikiem reklamy niż inne. Czy moja dedukcja jest słuszna? W takich przypadkach media dokonują często pewnych uproszczeń, np. sprowadzają efektywność do zasięgu ("jesteśmy bardziej efektywni, bo docieramy do większego audytorium") lub kosztów dotarcia ("jesteśmy najbardziej efektywni, bo mamy najniższy koszt dotarcia do tysiąca czytelników"). Dla przygotowania tego typu argumentacji "wystarczy" więc mieć dane dotyczące czytelnictwa (i ewentualnie cenniki).
Pawel Adamowski

Pawel Adamowski zintegrowana
komunikacja
marketingowa

Temat: Badanie efektywności reklam

WItajcie:)
Odnośnie tego badania słyszałem że na wydziale Psychologii Uniwerku Warszawskiego ponoć pracują nad jakimś nowatorskim rozwiązaniem tego typu badań - chyba nawet współpracują z Publicisem przy tym - może tam warto się zorientować?

pozdr. (_)c
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Badanie efektywności reklam

Arek dobrze pisze :)


Może warto pogadać z Dominiką Maison ? (http://maison.pl)

konto usunięte

Temat: Badanie efektywności reklam

Dagmara D.:Arek dobrze pisze :)


Ufff... :)))
Pawel Adamowski

Pawel Adamowski zintegrowana
komunikacja
marketingowa

Temat: Badanie efektywności reklam

a w ogule to jestem tu nową osobą i miło mi powitać Wszystkich forumowiczów:)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Badanie efektywności reklam

Arkadiusz S.:
Dagmara D.:Arek dobrze pisze :)


Ufff... :)))


:):):)

Arek - tak na ucho Ci powiem (ale tylko Tobie), że ze mnie to żaden autorytet to nie wiem czy uffff :):):)




Jedno co można zrobić ( wracając do tematu) to zmierzyć np. świadomość marki (reklamowanej - jesli o takiem mówimy - to przykład, bo poziomy można badać różne - o tym pisała Magda) przed testem. Następnie zostawiamy czasopismo u respondenta (nie uczulając na zwracanie uwagi na reklamy) i potem badamy znowu świadomość marki ( znajomość spontaniczna i wspomagana). I wewnątrz próby można założyć kilka oddzielnych cel na każdy tytuł. W ten sposób robi się badania nie tylko świadomości marki czy zapamiętania przekazu ale np. badanie numero "0" czasopism. Tylko w tym ostatnim przypadku "jedziemy" przez każdą stronę, zdjęcie, notkę :):)

Natomiast nie przełożymy tego pomiaru bezpośrednio na wyniki sprzedażowe ( oczywiście można "sprządz" dane retailowe z "wypuszczeniem reklamy" ale na to nakłada się znowu czytelnictwo. I co ? i promocje cały pozostały marketing - więc w efekcie nie wiemy która i czy to właśnie ta reklama "poruszyła" sprzedaż czy coś innego) A w ogóle - kurczaczki - temat rzeka :):):)


Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 23.01.07 o godzinie 20:00
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Badanie efektywności reklam

Pawel A.:a w ogule to jestem tu nową osobą i miło mi powitać Wszystkich forumowiczów:)


A w ogóle to witaj :):)
Aleksandra K.

Aleksandra K. Head of Channel
Activation and
Category Management

Temat: Badanie efektywności reklam

Ja właśnie sobie studiuję hobbistycznie podyplomowo na wydziale psychologii UW coby nie zwariować w świecie targetów,profitu i innych tematów korporacyjnych:-).Wybaczcie,ze się chwalę:-))
Polecam Dominikę Maison -z tego co wiem to guru badań w Polsce.

Nowatorskie badania o ktorych piszecie to prawdopobnie badania prof.Rafała Ohme- wykładowcy na SWPS i UW. Jego zdaniem reklamę ogląda się w trybie "low involvement" czyli raczej mimochodem,a nie ze szczególnym skupieniem. Rafał bada reklamy w warunkach eksperymentalnych - najbardziej zbliżonych do "życiowej sytuacji" np.konsumenci oglądają reklamy w pokoju (obok łazienka,kuchnia-Mało tego konsument myśli,ze przyszedł na rozmowe np.o prezenterach pogody.Przed wspomniana prognoza pogody pokazywany jest blok reklamowy (wśród nich nasza reklama)i nie ma konieczności oglądania tych reklam - można wyjść wyjść w trakcie reklamy na kanapkę i do toalety co się w życiu często zdarza:-)

A poźniej rozmowa o prezenterach pogody, po jakimś czasie,kiedy zgodnie z krzywą zapamiętywania zaczynamy zapominać pytamy o naszą markę.
Uzyskane wyniki porównujemy z wynikami grupy kontrolnej,ktora nie oglądała tej reklamy.

Na sam koniec- już teoretycznie po badaniu,zeby sprawdzić czy rzeczywiście konsument dokona zakupu naszej marki dajmey mu do wyboru upominek od firmy - moze np.wybrać sobie proszek Vizir,Omo,Persil - dla nas to jest dalszy ciąg badania.

Wiem,ze rozpoczęto też prace nad badaniem pracy mózgu podczas oglądania reklam - podłączane sa jakieś elektrody czy inne kable i sprawdza się czy zaktywizuje się jakaś czesc mózgu (nie pytajcie mnie ktora:-).To też Rafał Ohme.

Ufff...ale się rozpisalam.Mam nadzieję,ze Was nie zanudziłam.

Mam felietony R.Ohme z "Briefu" w pdf-ie.Jeśli kogoś z Was intersuje ten temat proszę o kontakt na priva.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Badanie efektywności reklam

Aleksandra J.:

Wiem,ze rozpoczęto też prace nad badaniem pracy mózgu podczas oglądania reklam - podłączane sa jakieś elektrody czy inne kable i sprawdza się czy zaktywizuje się jakaś czesc mózgu (nie pytajcie mnie ktora:-).To też Rafał Ohme.

Ufff...ale się rozpisalam.Mam nadzieję,ze Was nie zanudziłam.

Mam felietony R.Ohme z "Briefu" w pdf-ie.Jeśli kogoś z Was intersuje ten temat proszę o kontakt na priva.


Wiedziałam, że dojdzie do wszczepienia chipów respondentom :)
Pawel Adamowski

Pawel Adamowski zintegrowana
komunikacja
marketingowa

Temat: Badanie efektywności reklam

Tia.... " i jak tu żyć"?:)
Jakis czas temu duet Maison / Ohme "dradzał" część swojego rewelacyjnego know-how podczas konferencji "rola psychologii w reklamie" organizowanej przez Publicis i wydział psychologii UW.
CHyba także mam materiały z tego to jeżeli ktoś się upomni i je znajde to chętnie udostępnie :)

Paweł
Artur Olejniczak

Artur Olejniczak Specjalista
marketingu i PR-u,
Redaktor czasopisma
Logistyka

Temat: Badanie efektywności reklam

Witajcie.
Jestem bardzo zobowiązany za wyczerpujace odpowiedzi i podpowiedzi. Widzę, że jest to ciężkie zadanie do wykonania.
Jeszcze raz wszytkim bardzo dziekuję.
Artur

konto usunięte

Temat: Badanie efektywności reklam

Dagmara D.:Arek - tak na ucho Ci powiem (ale tylko Tobie), że ze mnie to żaden autorytet to nie wiem czy uffff :):):)

Jakie to szczęście, że nikt nie wie. I dzięki za zaufanie :)
Tomasz Zaborowski

Tomasz Zaborowski badania i analizy
rynku

Temat: Badanie efektywności reklam

Zależy co rozumiesz pod pojęciem efektywność reklam
Piszesz

”Muszę zbadać jaka jest efektywność reklam zamieszczanych na łamach kilku czasopism” Czy chcesz porównać załóżmy jedną reklamę w kilku czasopismach, czy chcesz wiedzieć jaki jest efekt łączny.
No i rzecz najważniejsza. Czego chcesz się dowiedzieć.
Jakie było zapamiętanie reklamy (a więc świadomości marki - ogólnie, czy raczej wzrost sprzedaży na przykład).

Ciężko znaleść materiały (w formie pisemnej). W internecie wpisz w google ”efektywność reklamy”, może pojawi się Wprost - oni robili takie badania na swoich stronach papierowych (ale chcieli zbadać różnice pomiędzy zapamiętaniem reklam na różnych stronach.) Trochę materiałów jest ale powiem szczerze niewiele. Domy mediowe i tym podobne trzymają to dla siebie, to wartościowa wiedza.

konto usunięte

Temat: Badanie efektywności reklam

badanie efektywności reklam... tiaaa



Wyślij zaproszenie do