konto usunięte

Temat: Aromarketing

Badania przeprowadzone w USA w latach trzydziestych pokazały, że prawie nie rozpoznawalny zapach może pozytywnie wpłynąć na percepcję jakości towaru. (Runyon,1980)

Doznania węchowe są podstawowym elementem wiążącym osobę z jej otoczeniem szczególnie ze względu na fakt, iż zapachy są nierozłącznie kojarzone i łączone z prawie wszystkimi wydarzeniami i doświadczeniami w życiu każdego człowieka.

Jedno z najbardziej popularnych opracowań naukowych autorstwa Doktor Anji Stohr z Uniwersytetu w Dresden potwierdza ogromny wpływ profesjonalnie zastosowanego marketingu zapachowego na efekty sprzedaży.

Zgodnie z powyższymi badaniami dzięki wykorzystaniu zmysłu powonienia można:

Zwiększyć sprzedaż o 6%
Zatrzymać klienta o 15,9% dłużej w sklepie/placówce
Zwiększyć tendencje do zakupu o 14,8%
Wykorzystanie wymiaru zapachowego pozwala:

Przyciągnąć znacznie większą uwagę klienta niż przy zastosowaniu wszelkiego rodzaju bodźców wizualnych,
Stworzyć przyjazne, zapachowe skojarzenia Twojej firmy u klientów,
Polepszyć nastroje i odczucia u klientów,
Pobudzić bardziej emocjonalny i pozytywny osąd o produktach,
Stworzyć atmosferę dobrego samopoczucia i osiągnąć znaczną przewagę nad konkurencją dzięki właściwemu zastosowaniu kompozycji
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Aromarketing

I ?

konto usunięte

Temat: Aromarketing

z tego wynika że zawsze należy nosić z sobą perfumy :)

konto usunięte

Temat: Aromarketing

Dagmara D.:
I ?

W okresie jesienno-zimowym sprzedaż spada bo spora część badanej grupy ma katar:)
Magdalena Wymazała

Magdalena Wymazała mały, szalony,
zakręcony PR'owiec

Temat: Aromarketing

w przypadku marketów to ponoć działa --> rozpylają zapach pieczywa

ciuchowe sklepy sieciowe mają zazwyczaj z góry narzucone zapachy przygotowywane przez specjalistów.

mnie osobiście zapach w niektórych butikach odpycha i nawet jak mi się podobają tam rzeczy, to zapach skutecznie mnie odstrasza i muszę najzwyczajniej w świecie wyjść. także takie triki działają w obydwie strony ;)
Dominika Śliwa

Dominika Śliwa Field & Event
Manager

Temat: Aromarketing

z mojego doświadczenia wynika że bardzo trudno dobrać jest zapach dla danej kategorii produktu.
Poza tym każdy Prodact Manager ma inne wyobrażenie o zapachu swojego produktu a do tego klient ma jeszcze inne wrażenie - co za tym idzie efekt końcowy może być różny :)
Poza tym urządzenia do aromamarketingu są mało dostosowane / wogóle nie są praktyczne do działań w obszarze Field Marketing.
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Dominika Śliwa:
Poza tym urządzenia do aromamarketingu są mało dostosowane / wogóle nie są praktyczne do działań w obszarze Field Marketing.
Z jakimi zatem urządzeniami miałaś do tej pory do czynienia?
Czego oczekiwałabyś od urządzeń, które mają rozpylać zapach? Może funkcjonalności iPoda?
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Magdalena Wymazała:
ciuchowe sklepy sieciowe mają zazwyczaj z góry narzucone zapachy przygotowywane przez specjalistów.
ciuchowe sklepy sieciowe mają zazwyczaj z góry narzucone kroje i wzory ciuchów przygotowane przez specjalistów
mnie osobiście zapach w niektórych butikach odpycha i nawet jak mi się podobają tam rzeczy, to zapach skutecznie mnie odstrasza i muszę najzwyczajniej w świecie wyjść. także takie triki działają w obydwie strony ;)
mnie osobiście te kroje i wzory w niektórych butikach odpychają i nawet jak mam ochotę kupić jakiś ciuch, to te kroje i wzory skutecznie mnie odstraszają i muszę najzwyczajniej w świecie wyjść. także takie triki ma mnie nie działają
Magdalena Wymazała

Magdalena Wymazała mały, szalony,
zakręcony PR'owiec

Temat: Aromarketing

Rafał Hostyński:
Magdalena Wymazała:
ciuchowe sklepy sieciowe mają zazwyczaj z góry narzucone zapachy przygotowywane przez specjalistów.
ciuchowe sklepy sieciowe mają zazwyczaj z góry narzucone kroje i wzory ciuchów przygotowane przez specjalistów
mnie osobiście zapach w niektórych butikach odpycha i nawet jak mi się podobają tam rzeczy, to zapach skutecznie mnie odstrasza i muszę najzwyczajniej w świecie wyjść. także takie triki działają w obydwie strony ;)
mnie osobiście te kroje i wzory w niektórych butikach odpychają i nawet jak mam ochotę kupić jakiś ciuch, to te kroje i wzory skutecznie mnie odstraszają i muszę najzwyczajniej w świecie wyjść. także takie triki ma mnie nie działają


nie dyskutujemy teraz o produktach, tylko o wsparciu sprzedaży!
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Magdalena Wymazała:
nie dyskutujemy teraz o produktach, tylko o wsparciu sprzedaży!
Właśnie... tylko dlaczego 'marne' produkty tak często są kupowane pod wpływem impulsu, jakim jest zapach?

Przykład: sieć sklepików Tchibo ;)
Zapach kawy, to tylko dodatek, bo niby to mini kawiarenki, niby sprzedaż świeżo mielonej kawy, a przy kasie ludzie z produktami o zupełnie innym przeznaczeniu ;)

Piszesz, że na Ciebie 'zapach' nie działa. Widzisz - działa, bo starasz się mu 'niby' przeciwstawiać. Tak więc odpowiednia kompozycja, o której nie będziesz w stanie powiedzieć, że 'to z całą pewnością aromamarketing' zadziała w sposób oczekiwany przez sprzedawców i kupisz kilka produktów - bo mózg wyśle Ci informację o swoim zadowoleniu ;)
Dominika Śliwa

Dominika Śliwa Field & Event
Manager

Temat: Aromarketing

akurat w sklepach Tchibo unosi się autentyczny zapach kawy, a nie z urządzeń rozpylających.... więc zapach ten jest atrakcyjny. Bynajmniej w mojej ocenie. A dlaczego w sklepikach Tchibo ludzie kupują inne artykuły nie tylko kawę? Może dlatego że odpowiada im jakość i cena ???? a może kupują je przy okazji kupna kawy????
Dominika Śliwa

Dominika Śliwa Field & Event
Manager

Temat: Aromarketing

Rafał Hostyński:
Dominika Śliwa:
Poza tym urządzenia do aromamarketingu są mało dostosowane / wogóle nie są praktyczne do działań w obszarze Field Marketing.
Z jakimi zatem urządzeniami miałaś do tej pory do czynienia?
Czego oczekiwałabyś od urządzeń, które mają rozpylać zapach? Może funkcjonalności iPoda?

Nie funkcjonalności iPoda tylko: odpowiedniego automatycznego natężenia wypuszczanego zapachu, estetycznego wyglądu i trwałości - mówię tu o działaniach w zakresie Field Marketing.
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Dominika Śliwa:
akurat w sklepach Tchibo unosi się autentyczny zapach kawy, a nie z urządzeń rozpylających.... więc zapach ten jest atrakcyjny.
Dlaczego zatem ludzie, bez względu na płeć używają drogich perfum? Przecież wiadomo, że zapach czystego ciała jest naturalnym afrodyzjakiem [nie mówię o anomaliach].

Urządzenia rozpylające, tak jak wszystkie inwestycje - mogą być drogie i dobre lub 'te inne', które nie będą spełniały Twoich wymagań ;)
Kupujesz perfumy za 200zł, które są do rozpoznania w niewielkiej odległości od Ciebie - chyba, że wylejesz całą buteleczkę na raz ;)
Urządzenia do aromamarketingu mają swoje wady, ale jeśli będziesz w stanie zainwestować odpowiednią kwotę, to i zapach można skomponować taki, żeby się szybko nie ulatniał, a urządzenia mogą mieć odpowiednią wydajność.

Co do natężenia zapachu, to uwierz mi, ale ten naturalny zapach [mielonej kawy w czasie rzeczywistym] też wpływa na intensywność rozpylanego aromatu ;) ;)
Weź proszę pod uwagę fakt, iż wspomniany przez mnie 'sklepik Tchibo' to zazwyczaj małe pomieszczenie, w którym łatwiej zapanować nad zapachem, niż w sklepach o kilkukrotnie większej powierzchni ;)
A dlaczego w sklepikach Tchibo ludzie kupują inne artykuły nie tylko kawę? Może dlatego że odpowiada im jakość i cena ???? a może kupują je przy okazji kupna kawy????
A czy nie jest tak przypadkiem, że zapach nastraja tych ludzi do podejmowania decyzji kupna 'w stanie upojenia zapachem'?
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Dominika Śliwa:
Nie funkcjonalności iPoda tylko: odpowiedniego automatycznego natężenia wypuszczanego zapachu, estetycznego wyglądu i trwałości - mówię tu o działaniach w zakresie Field Marketing.
Nie wszystkich stać na Mercedesy, dlatego wielu z nas jeździ innymi autami ;)
Nie wszystkich właścicieli punktów handlowych stać na rozwiązania droższe, z 'inteligentną automatyką', tak więc narzekają na kupowane 'pryskacze z hipermarketu'.
Dominika Śliwa

Dominika Śliwa Field & Event
Manager

Temat: Aromarketing

Rafał Hostyński:
Dominika Śliwa:
akurat w sklepach Tchibo unosi się autentyczny zapach kawy, a nie z urządzeń rozpylających.... więc zapach ten jest atrakcyjny.
Dlaczego zatem ludzie, bez względu na płeć używają drogich perfum? Przecież wiadomo, że zapach czystego ciała jest naturalnym afrodyzjakiem [nie mówię o anomaliach].

Urządzenia rozpylające, tak jak wszystkie inwestycje - mogą być drogie i dobre lub 'te inne', które nie będą spełniały Twoich wymagań ;)
Kupujesz perfumy za 200zł, które są do rozpoznania w niewielkiej odległości od Ciebie - chyba, że wylejesz całą buteleczkę na raz ;)
Urządzenia do aromamarketingu mają swoje wady, ale jeśli będziesz w stanie zainwestować odpowiednią kwotę, to i zapach można skomponować taki, żeby się szybko nie ulatniał, a urządzenia mogą mieć odpowiednią wydajność.

Co do natężenia zapachu, to uwierz mi, ale ten naturalny zapach [mielonej kawy w czasie rzeczywistym] też wpływa na intensywność rozpylanego aromatu ;) ;)
Weź proszę pod uwagę fakt, iż wspomniany przez mnie 'sklepik Tchibo' to zazwyczaj małe pomieszczenie, w którym łatwiej zapanować nad zapachem, niż w sklepach o kilkukrotnie większej powierzchni ;)
A dlaczego w sklepikach Tchibo ludzie kupują inne artykuły nie tylko kawę? Może dlatego że odpowiada im jakość i cena ???? a może kupują je przy okazji kupna kawy????
A czy nie jest tak przypadkiem, że zapach nastraja tych ludzi do podejmowania decyzji kupna 'w stanie upojenia zapachem'?

Nie wiem czy w stanie upojenia zapachem :) może tak daleko bym się nie posunęła - ale potwierdzone jest w psychologii zachowań ludzkich że 85 % decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem chwili, przy półce sklepowej.... na to ma wpływ - ułożenie/widoczność produktu, hostessa, promocja może właśnie zapach świeżo zmielonej kawy... :)
Dominika Śliwa

Dominika Śliwa Field & Event
Manager

Temat: Aromarketing

Rafał Hostyński:
Dominika Śliwa:
Nie funkcjonalności iPoda tylko: odpowiedniego automatycznego natężenia wypuszczanego zapachu, estetycznego wyglądu i trwałości - mówię tu o działaniach w zakresie Field Marketing.
Nie wszystkich stać na Mercedesy, dlatego wielu z nas jeździ innymi autami ;)
Nie wszystkich właścicieli punktów handlowych stać na rozwiązania droższe, z 'inteligentną automatyką', tak więc narzekają na kupowane 'pryskacze z hipermarketu'.
Akurat wypożyczałam te urządzenia na zlecenia klienta/dostawcy a nie właściciela punktów handlowych, ale po zbadaniu i rozeznaniu na rynku urządzeń do aromamarketingu nie ma zbyt wielkiej kategoryzacji na najwyższą półkę, średnią i najniższą.
Inne wymagania ma właściciel POS a inne Agencja która realizuje długoterminowy projekt wsparcia sprzedaży w POS na terenie całego kraju ( uwzględniając montaż i demomontaż na hali, transport logistyka itd)
Jeśli dysponujesz namiarami na "takie mercedesy " jeśli chodzi o urządzenia do aromarketingu - będę wdzięczna za pomoc :)
Igor Downar-Zapolski

Igor Downar-Zapolski
marketing/reklama/pr
/www

Temat: Aromarketing

Wykorzystywanie takich urządzeń w sposób amatorski jest bez sensu. Dobranie skutecznego zapachu do każdego rodzaju produktu/branży powinno zostać poprzedzone badaniami, a nie gustem jakiegoś managera albo kierownika sklepu. Robienie tego bez badań mija się z celem, bo dobranie odpowiedniego zapachu wywołującego pozytywne skutki nie jest możliwe.
Rafał Hostyński

Rafał Hostyński Ten od
pozycjonowania

Temat: Aromarketing

Dominika Śliwa:
Jeśli dysponujesz namiarami na "takie mercedesy " jeśli chodzi o urządzenia do aromarketingu - będę wdzięczna za pomoc :)
W kilku punktach we Wrocławiu [kluby/puby/restauracje] mają takie merce ;)
A info o firmie poszło na priv ;)

konto usunięte

Temat: Aromarketing

Nie da sie odtworzyć idealnego zapachu świeżo palonej lub mielonej kawy!!!! Kawa na krzewach nei posiada takiego zapachu jaki znamy z filiżanki lub ekspresu. Takiego aromatu nabiera dopiero w procesie palenia. Jest on niezwykle trudny do odtworzenia praktycznie niemożliwy.
Niemniej jednak przeciętny konsument, z racji tego,że odbieramy zapach podprogowo , nie zwraca wielkiej uwagi, czy kawa jest słodka czy nie, czy jest bardziej mleczna czy nie (mówię o zapachu)...ma po prostu mieć aromat kawowy.

konto usunięte

Temat: Aromarketing

Igor Downar-Zapolski:
Wykorzystywanie takich urządzeń w sposób amatorski jest bez sensu. Dobranie skutecznego zapachu do każdego rodzaju produktu/branży powinno zostać poprzedzone badaniami, a nie gustem jakiegoś managera albo kierownika sklepu. Robienie tego bez badań mija się z celem, bo dobranie odpowiedniego zapachu wywołującego pozytywne skutki nie jest możliwe.

proces kreacji tzw. logo zapachowego jest procesem długotrwałym, który angażuje sporą rzeszę marketerów, brandingowców ale przede wszystkim perfumiarzy lub jak kto woli zapachowych designerów. Czasami ten proces trwa rok czasu , a koszta kreacji mogą dojść do 100 000 EUR(zaczynają sie od około 1000 EUR, wszystko zależy od klasy perfumiarza) . Taki indywidualny zapach to przede wszystkim kolejny element wizerunkowy i często nie jest kreowany w celu zwiekszenia bezpośredniej sprzedaży , a raczej w celu wsparcia wizerunku.

Z moich obserwacji oarz obserwacji kolegów z branży na całym świecie wynika jednak, że najskuteczniejsze są proste zapachy, które są po wyczuciu rozróżniane z konkretnym produktem lub usługą.
Np. jeśli jesteśmy w sklepach Mango to nikt nie powinien sie silić na kreowanei logo zapachowego, a po prostu rozpylić b. wysokiej jakości zapach MANGO...prostszej ścieżki skojarzeniowej nie ma .

Przeprowadzanie badań na zasadzie czy ten zapach sie Pani/Panu podoba, jest mało efektywną metodą wyboru zapachu brandu. Ludzie pzrejawiaja w odpowiedziach swoje własne preferencje. Można się na takie badania pokusić dopiero w pzrypadku wykreowania przez perfumiarza np. 2-3 propozycji, które dobrze koresponduja z brandem i wówczas pytać klientów , ktory byłby najlepszy.

Polskie firmy źle podchodzą do kreacji zapachowych, w znacznej większości przypadków są to wybory działu marketingu i innych wszechwładnych lub wzorowanie sie na kreacjach innych światowych firm , które wprowadziły zapach jako element wizerunku. Efekty tego typu działań są najczęściej mierne.

Polski rynek eksperymentuje w kwestii aromamarketingu- myślę, że nie zdając sobie sprawy z tego jakąmoc maja zapachy.Marcin Kasprzak edytował(a) ten post dnia 14.01.10 o godzinie 09:03



Wyślij zaproszenie do