konto usunięte
Temat: Agencje reklamowe vs agencje "garażowe"
Załóżmy, że mamy dwa podmioty, które posiadają określone cechy dające się porównać:1. Agencja reklamowa, która posiada dział kreacji, dział planowania mediów, dział SEO itp.
Zalety:
- ma do dyspozycji własnych pracowników, więc może realizować większosć zadań bez oglądania się na podwykonawców
- zwykle posiada większe możliwości finansowe i w związku z tym nie wymaga płatności od razu za pewne rzeczy (np. materiały reklamowe), więc wystawiamy FV raz na miesiąc i mamy spokój
- większa liczba osób konsultujących dany projekt zmniejsza ryzyko popełnienia błędów
- szybszy obieg informacji związany z przebywaniem wielu osób w tym samym miejscu w ramach jednej organizacji
- większy podmiot= lepsze ceny u dostawców powierzchni reklamowych (większe możliwości negocjacji)
- na ogół cenne doświadczenie związane z pracą z dużymi klientami niedostępnymi dla agencji "garażowych"
- szybkie terminy wykonania, jeśli będzie się potraktowanym priorytetowo
- w przypadku dobrych agencji wysoka jakość, będąca owocem wielu doświadczeń i zatrudniania dobrych specjalistów
Wady:
- cena
- możliwość bycia potraktowanym jako mniej priorytetowy klient i związana z tym "spychologia"
- przeświadczenie o własnej "nieomylności", bo "przecież my jesteśmy renomowaną agencją"
- długi czas realizacji, jeśli zostanie zastosowana "spychologia"
- często brak bezpośredniego kontaktu z osobami odpowiadającymi za kształt kampanii i związany z tym brak możliwości dokładnego przedstawienia im swoich sugestii
2. Jednoosobowa agencja "garażowa", w której pierwsze skrzypce gra jeden właściciel "znający się na wszystkim" i bazujący wyłącznie na podwykonawcach
Zalety:
- niższe ceny związane z niskim kosztem prowadzenia działalności (brak konieczności wynajmu biura, brak stałych pensji dla pracowników itp.)
- większe zaangażowanie nawet w mniejsze projekty i zwykle brak "spychologii"
- zwykle lepszy kontakt z klientem
Wady:
- częste opóźnienia związane z bazowaniem na podwykonawcach (efekt domina- np. copywriter nie dośle tekstów na czas, grafik nie może więc umieścić ich na banerach, a web deweloper wrzucić banerów na stronę itp.)
- brak możliwości skutecznego zarządzania wszystkim przez jednego właściciela w przypadku rozbudowanych kampanii (związany z brakiem czasu oraz często brakiem odpowiednich kompetencji w wielu różnych od siebie dziedzinach)
- zwykle wyższe ceny na nośniki reklamowe niż w przypadku agencji
- mniejsze możliwości finansowe, więc rzadko kiedy można np. zlecić wykonanie gadżetów za kilka tysięcy PLN i wystawić na to zbiorczą FV dopiero po miesiącu- zwykle trzeba płacić od razu
- większa możliwość "zwinięcia biznesu" przez takiego przedsiębiorcę i zostawienie zleceniodawcę z ukończoną w połowie kampanią
To tak w skrócie dla dania pożywki do dyskusji. Z jakim typem agencji współpracowaliście, jakie są wrażenia ze współpracy z nimi i który typ lepiej trafia w potrzeby firm z sektora MSP dysponujących małymi i średnimi budżetami na promocję...? ;)Maciej B. edytował(a) ten post dnia 15.10.12 o godzinie 15:02