Tomasz Kita

Tomasz Kita Agencja interaktywna
& reklamowa -
Studio72

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

- obejrzec portfolio agencji
- dobrac sie wielkosciami, albo rownac w dól
- sprawdzic czy nie są oblozeni pracę

- dac im dobre pieniadze i dobry czas

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Napiszę trochę inaczej:

- nigdy nie wybierzesz racjonalnie (chyba, że organizujesz państwowy przetarg i stworzyłaś SIWZ wg racjonalnych kryteriów - efekt zawsze się mści na autorze...)

- dobrych marketerów poznaje się po tym, jakiego mają "nosa"... Najlepsi wybierają najlepsze agencje.

- jaka agencja jest najlepsza? Nie ma takiej. Są tylko takie, które podpasowały marketerom ;-)

- jaka agencja będzie pasowała spec. od marketingu (Klientowi)? Taka, która trafi w jego aktualną, najbardziej palącą potrzebę.

- jakie to potrzeby? Spotkałem się z najróżniejszymi:

1. CZAS - "Potrzebuję tego na wczoraj"
2. BUDŻET - "Nie mam na to budżetu, ale..."
3. ARTYZM - "To musi być najwyższy poziom kreatywny, a znam się na tym..."
4. RELACJE - "Zależy mi na dobrej współpracy. Jak duży team mi dedykujecie?"
5. JAKOŚĆ - "Chcę usług najwyższej jakości. Nasz dział prawny będzie czuwał nad prawidłowym wykonaniem umowy..."
6. ROZMACH - "To musi być drugi (tu pojawia się nazwa lidera w branży, poziom nieosiągalny przy zadeklarowanym budżecie)..."
6. OBSŁUGA - "Nie znam się na tym i nie chcę się znać. Macie tu brief. Zróbcie mi coś dobrego."

Przepraszam za ironię, ale tak to najczęściej wygląda.
Najbardziej lubię klienta nr 7: jeśli z takim podejściem zwróci się do doświadczonej agencji, często otrzyma w zamian prawdziwą perełkę.

Kluczem jest dobrze przemyślany brief. Zastanów się, jaki jest twój prawdziwy cel i jakimi kryteriami ocenisz jego osiągnięcie. Najbardziej osłabiają mnie briefy, które często stoją w sprzeczności z prawdziwymi intencjami klienta (np. klient deklaruje w briefie "cel wizerunkowy", którego osiągnięcie mierzy efektami sprzedażowymi...).

Brief, brief i jeszcze raz brief. Agencja, która najlepiej odpowie na opisane w nim potrzeby (wyczujesz, że je zrozumiała i ocenisz, że idzie dobrą drogą, przyjmując - te same co ty - miary sukcesu), to TA agencja :-)
Mateusz Gruca

Mateusz Gruca piszę i kręcę

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Jak wybrać - można rzucić monetą. Schody się zaczynają, kiedy trzeba zacząć współpracować. A to, jak zauważył Sebastian, mało kto potrafi (ja nie wiem, nie uczą tego na studiach z marketingu?;) ).

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

tak to prawda, ważne jest też jak agencja traktuje klienta - czy jako swojego pirytowego klienta czy na zasadzie " przy okazji"
Klient nieważne jaką ma kasę ( zawsze można doradzić lub odradzić rozwiązania w ramach danego budżetu) musi czuć, że jest dla agencji ważny, że agencja zna i jego i jego potrzeby, no i musi to być relacja partnerska - jeśli trzeba to nawet na noże, aby wypracować pożądany i zamierzony efekt

Osobiście nie przepadam za briefami napisanymi przez klienta - jak jest to dobrze jak nie to tragedii nie ma - zawsze można spotkać się napić się kawy- pogadać - dobry account z takiej pozornie luźnej rozmowy o firmie sam stworzy dobry briefDagmara Michalec edytował(a) ten post dnia 28.08.07 o godzinie 00:11

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Rownie dobrze mozna tutaj wywlekac to, w jaki sposob klient traktuje agencje. Zwracajac sie do takowej powinien po prostu "zaufac profesjonalistom".

Nie cierpie klientow, ktorzy "wszytsko wiedza lepiej", a sporo takowych jest - "nie, to nie tak, pan sie nie zna, pan nie wie", "a ta koparke to mozna oczyscic z tego blota? bo wie pan, ponoc z 60-tki mozna zrobic 16-stke przy pomocy tych waszych cudeniek" (Jasne, pod warunkiem, ze 60-tka jest umyta, a nie stoi zagrzebana pol metra w mule jak owa koparka).

Zaufanie klienta do agencji to kwintesencja wspolpracy. Jesli zepsuje mi sie pralka - nie wpycham sie majstrowi do jej naprawy - nie znam sie na tym.

Jaka agencje wybrac - proste - najlepsza :) Nie ma zlotego srodka wyboru - mozemy po prostu trafic badz nie. Czesto nawet portfolio nie pomoze, ale dobra i rzeczowa rozmowa na temat projektu, celow, oczywiscie budzetu - jasne.

Pozdrawiam :)Artur Rolik edytował(a) ten post dnia 28.08.07 o godzinie 00:25

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Artur R.:
Rownie dobrze mozna tutaj wywlekac to, w jaki sposob klient traktuje agencje. Zwracajac sie do takowej powinien po prostu "zaufac profesjonalistom".

Nie cierpie klientow, ktorzy "wszytsko wiedza lepiej", a sporo takowych jest - "nie, to nie tak, pan sie nie zna, pan nie wie", "a ta koparke to mozna oczyscic z tego blota? bo wie pan, ponoc z 60-tki mozna zrobic 16-stke przy pomocy tych waszych cudeniek" (Jasne, pod warunkiem, ze 60-tka jest umyta, a nie stoi zagrzebana pol metra w mule jak owa koparka).

Zaufanie klienta do agencji to kwintesencja wspolpracy. Jesli zepsuje mi sie pralka - nie wpycham sie majstrowi do jej paprawy - nie znam sie na tym.

Jaka agencje wybrac - proste - najlepsza :) Nie ma zlotego srodka wyboru - mozemy po prostu trafic badz nie. Czesto nawet portfolio nie pomoze, ale dobra i rzeczowa rozmowa na temat projektu, celow, oczywiscie budzetu - jasne.

Pozdrawiam :)

no to się zgadzamy - partnerstwo to podstawa, a co za tym idzie to zaufanie itp.

Oczywiście można założyć równoległy wątek - jak klienci traktują swoje agencje reklamowe ;)
Nie wiem jak Wy, ale ja im trudniejszego mam klienta tym lepiej mi się z nim pracuje ;) Ważne jest, żeby wiedzieć kiedy przestać ;)

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

nie wiem czy juz ktos wspominal. umowic sie na rozmowe z szefem agencji gdzies poza siedziba, kawiarnia/knajpa - samemu wskazac czas & miejsce. na takiej rozmowie latwo poznac czy jest nadetym bucem czy nieogarnietym dżezi japiszonem. jesli jest - dac sobie spokoj...

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

a cala reszta - budzety/relacje etc w polskich realiach to raczej dodatek - jesli szef jest bucem to praca do przyjemnych nalezec nei bedzie... ciagle zagladanie przez ramie, marudzenie i nadymanie sie...

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Dagmara M.:
tak to prawda, ważne jest też jak agencja traktuje klienta - czy jako swojego pirytowego klienta czy na zasadzie " przy okazji"
Klient nieważne jaką ma kasę ( zawsze można doradzić lub odradzić rozwiązania w ramach danego budżetu) musi czuć, że jest dla agencji ważny, że agencja zna i jego i jego potrzeby, no i musi to być relacja partnerska - jeśli trzeba to nawet na noże, aby wypracować pożądany i zamierzony efekt

dokladnie. klient to partner - nie wrog czy dupa do rzniecia & wyciagania kasy...
Osobiście nie przepadam za briefami napisanymi przez klienta - jak jest to dobrze jak nie to tragedii nie ma - zawsze można spotkać się napić się kawy- pogadać - dobry account z takiej pozornie luźnej rozmowy o firmie sam stworzy dobry brief

brief klienta to start. dobry start bo klient pokazuje czego chce. no i zadaniem agencji jest ten brief opracowac, w oparciu o ten wstepny szkic... dobra argumentacja + sprzyjajaca atmosfera & mozna bez problemu dojsc do zamierzonych efektow...

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Artur R.:
Rownie dobrze mozna tutaj wywlekac to, w jaki sposob klient traktuje agencje. Zwracajac sie do takowej powinien po prostu "zaufac profesjonalistom".

nom. kwestia swiadomosci klienta.
Nie cierpie klientow, ktorzy "wszytsko wiedza lepiej", a sporo takowych jest - "nie, to nie tak, pan sie nie zna, pan nie wie", "a ta koparke to mozna oczyscic z tego blota? bo wie pan, ponoc z
60-tki mozna zrobic 16-stke przy pomocy tych waszych cudeniek" (Jasne, pod warunkiem, ze 60-tka jest umyta, a nie stoi zagrzebana pol metra w mule jak owa koparka).

nawet z zagrzebana 1m mozna sobie dac rade ;] parenascie/dziesiat dodatkowych minut. jednak koniecznie nalezy klienta poinformowac o tym, ze to jest dodatkowa praca & kosztowac bedzie ekstra + dodatkowo najlepiej pokazac live jak zmudnym procesem jest retusz takich zdjec... zwlaszcza koparek ;]
Zaufanie klienta do agencji to kwintesencja wspolpracy. Jesli zepsuje mi sie pralka - nie wpycham sie majstrowi do jej naprawy - nie znam sie na tym.

nom :]
Jaka agencje wybrac - proste - najlepsza :) Nie ma zlotego srodka
wyboru - mozemy po prostu trafic badz nie. Czesto nawet portfolio
nie pomoze, ale dobra i rzeczowa rozmowa na temat projektu, celow, oczywiscie budzetu - jasne.

oprocz tego wszystkiego, najwazniejszy jest tez chyba komfort pracy, wzajemne podejscie wspolpracujacych ze soba osob...

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Dagmara M.:

Oczywiście można założyć równoległy wątek - jak klienci traktują swoje agencje reklamowe ;)
Nie wiem jak Wy, ale ja im trudniejszego mam klienta tym lepiej mi się z nim pracuje ;) Ważne jest, żeby wiedzieć kiedy przestać ;)

im klient trudniejszy (najczesciej) tym bardziej swiadomy jest... & wiecej podrecznikow marketingu przeczytanych ma ;]

najgorsze sa buce z wszelkich dupexow sp zoo, zakladajacy swoje byznesy jeszcze za czasow zeszlego ustroju...
Daniel Kanka

Daniel Kanka Montażysta, operator
kamery, pan szef
85'sunrise

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Krzysztof 'mjkl' S.:
Nie cierpie klientow, ktorzy "wszytsko wiedza lepiej", a sporo takowych jest - "nie, to nie tak, pan sie nie zna, pan nie wie", "a ta koparke to mozna oczyscic z tego blota? bo wie pan, ponoc z
60-tki mozna zrobic 16-stke przy pomocy tych waszych cudeniek" (Jasne, pod warunkiem, ze 60-tka jest umyta, a nie stoi zagrzebana pol metra w mule jak owa koparka).

nawet z zagrzebana 1m mozna sobie dac rade ;] parenascie/dziesiat
dodatkowych minut. jednak koniecznie nalezy klienta poinformowac > o tym, ze to jest dodatkowa praca & kosztowac bedzie ekstra + dodatkowo najlepiej pokazac live jak zmudnym procesem jest retusz
takich zdjec... zwlaszcza koparek ;]

Gorzej jak mówimy o spocie reklamowym i klient chce żeby koparka była wylizana:)

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Daniel K.:

Gorzej jak mówimy o spocie reklamowym i klient chce żeby koparka była wylizana:)

ano gorzej ;]
Jarek Bujny

Jarek Bujny Creative director -
design / art /
consultant

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

ej Krzysztof- profesjonalista musi obsłuzyc profejonalnie kazdego i buca tez . inaczej to amatorka
a Sebastian trafnie opisal klientow

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Jarek B.:
ej Krzysztof- profesjonalista musi obsłuzyc profejonalnie kazdego i buca tez . inaczej to amatorka
a Sebastian trafnie opisal klientow

buc na ogol z profesjonalizmem ma niewiele wspolnego. buc to amator & zeby czasu cennego oszczedzic sobie profesjonalista bez wahania powie takiemu - spieprzaj dziadu ;]
Radosław Leśniewski

Radosław Leśniewski 4 way communication
i sprinterdruk.pl

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agnieszka Denkiewicz - P.:
Witam,po przeczytaniu wielu tematów i dyskusji tej grupy postanowiłam zainicjować temat wyboru Agencji i sposobów współpracy.
1. Jak Waszym zdaniem wybrać agencję - bo ja czasami mam wrażenie... (nie dotyczy to wszystkich!!!!)
- że większość z nich najpierw mierzy "siłę" frmy, a potem pyta jakiego rodzaju działaniami mieliby się zajmować,
- na hasło: kampania billboardowa pada pytanie "Jaki budżet", a gdzie zainteresowanie firmą, jej klientami co było dotychczas itp....

Jakie są Wasze doświadczenia, może macie swoje sprawdzone sposoby?

Pozdrawiam

W 100% się z Tobą zgadzam, w większości Agnecje nie obchodzi target, produkt, marka oraz cel i fektywność kampanii tylko ile można wyciągnąc dla siebie z budżetu. Dlatego uważam, że różnimy sie od ogółu.

Pozdrawiam

Radek - 4 way communication
Eva Alexdóttir

Eva Alexdóttir konsultant, Radning

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Mjkl, to wlasnie chcialam powiedziec...;)) ale jestem kobieta.. i.. ;))) kaerar takkir;))

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Paweł B.:
Agnieszka Denkiewicz - Pióro:
No tak - najszybsza prezentacja to nie wszystko. Choć prezes z pewnością otrzymałby takową jak już dokonałabym pierwszego wyboru.

Mamy już z pewnością kilka kryteriów cel kampani, czas, i budżet. Ok ale nadal zastanawiam się jak wybrać agencje do których powinnam się zgłosić? Te w których pracują znajomi z całym szacunkiem dla ich naprawdę dobrej pracy, są czasami trudne do utrzymania w relacjach partnerskich, a nie kumpelskich.

Macie jakieś pomysły, kierować się opiniami kolegów, rankingami?

dzieki

W pewnej firmie efektem wewnętrznej walki międzydepartamentalnej (i mentalnej) o uznanie zasług na niwie komunikacji rynkowej stało się organizowanie co kwartał kolejnego przetargu na agencję reklamową. Oczekiwano, zgodnie z nigdy niezatwierdzonymi oficjalnie przez Zarząd procedurami wyboru dostawców ofert od 10 agencji reklamowych, których dobór wyglądał następująco:
1 - agencja reklamowa dotychczas obsługująca firmę
2 - agencja zaproszona dzięki jakościowym sukcesom na festiwalach reklamowych w branży firmy organizatora przetargu
3 - agencja słynąca w branży reklamowej z kreatywnego teamu
4 - agencja męża dyrektorki departamentu komunikacyjnego
5 - agencja aktualnego kochanka szefowej departamentu sprzedaży
6 - agencja przyjaciółki z lat młodzieńczych prezesa firmy
7 - agencja sugerowana przez dyrektora finansowego z matki spółki zagranicznej
8 - agencja starego kolegi prezesa z czasów opozycyjnych
9 - agencja pana dostarczającego jednemu z członków zarządu powideł do pensji
10 - agencja założona przez podstawionych ludzi byłego dyrektora marketingu i wciąż aktualnego szefa sprzedaży

Kto wygrał?;-)
..........................................................
Witam Forumowiczow,

:)) tak wlasnie to wyglada w wiekszosci sieciowych agentur(brr;),
Wchodzisz na spotkanie i masz wrazenie, ze jest juz poukladane...

Agent czy agencja powinna dac klientowi to, co sobie ow klient zyczy...a klient, nasz pan, czesto nie potrafi wyartykulowac swoich potrzeb...i z tad ten caly biznes ma duzo z familijnej atmosfery... trzeba znac sie aby wspolpracowac...i wtedy zaczynaja sie problemy...lub nie:)

pozdrawiam,
ap.Artur Piech edytował(a) ten post dnia 06.10.07 o godzinie 20:04
Natalia Stefaniak

Natalia Stefaniak MUGia internetu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Dobrą agencję przede wszystkim poznasz po tym, że jest zaangażowana na każdym etapie realizacji projektu. To zaangażowanie powinno pojawić się już na etapie odpowiedzi na zapytanie ofertowe - w jaki sposób? a to w taki, że zanim dostaniesz ofertę zostaniesz jeszcze "pomęczona" pytaniami związanymi z briefem (jeżeli agencja przeanalizowała i przedyskutowała brief to pytania na pewno się pojawią, a najlepiej wątpliwości rozwiać już na tym etapie a nie wysyłać do klienta nietrafioną ofertę). Zaangażowanie podczas realizacji projektu rozumie się samo przez się, brak entuzjazmu i chęci na tym etapie nic dobrego nie wróży... Często natomiast można się spotkać z tym, że po oddaniu projektu/przeprowadzeniu akcji nie pada pytanie ze strony agencji czy cele zostały spełnione, co poszło źle/dobrze i jakie wnioski wyciągnąć na przyszłość, a taka rozmowa ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju dalszej współpracy, uczy, oczyszcza atmosferę i buduje relacje.

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Mawia się, że "dobra agencja" to ta, która rozumie brief. Nieważne czy Twój czy Swój.
Jak znaleźć taką w gąszczu ofert?
Znajoma z marketingu korporacji mawiała mi, że najbardziej interesują ją agencje zajete - te, które odmawiały jej współpracy ze wzgledu na brak czasu, co przy juz istniejacej ich marce czy ciekawym portfolio dawało jej pewien obraz. Sępy, agresywnie atakujące z uprzejmym usmiechem, w którym pierwsze co maja włożone to słowa "budżet, kasa, szmal..." jakoś ją nie interesowały :)



Wyślij zaproszenie do