Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Witam,po przeczytaniu wielu tematów i dyskusji tej grupy postanowiłam zainicjować temat wyboru Agencji i sposobów współpracy.
1. Jak Waszym zdaniem wybrać agencję - bo ja czasami mam wrażenie... (nie dotyczy to wszystkich!!!!)
- że większość z nich najpierw mierzy "siłę" frmy, a potem pyta jakiego rodzaju działaniami mieliby się zajmować,
- na hasło: kampania billboardowa pada pytanie "Jaki budżet", a gdzie zainteresowanie firmą, jej klientami co było dotychczas itp....

Jakie są Wasze doświadczenia, może macie swoje sprawdzone sposoby?

Pozdrawiam
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agencję reklamową powinnaś oceniać po możliwościach (po tym, co zrobili do tej pory -- masz pewność, że przy Twojej kampanii nie będą uczyć się na błędach) i po obsłudze. Przez obsługę rozumiem zarówno szybkość reakcji, przydzielenie accounta itp., jak i fachowość ich doradztwa. Co Ci po agencji, która pięknie się uśmiecha, odbiera telefony, a nie potrafi doradzić? ;-)

Sprawa budżetu na kampanię billboardową: jak najbardziej przychylam się do pytania o budżet. W końcu Ty dysponujesz pieniędzmi i potrzebami, a agencje możliwościami i wiedzą :) Więcej w tym temacie: http://paweltkaczyk.midea.pl/?p=602Paweł Tkaczyk edytował(a) ten post dnia 07.01.08 o godzinie 10:36
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Pawle, a może tak:

Ok zgadzam się oczywiście że budżet jest bardzo istotny, ale dlaczego najpierw nie padnie pytanie, jaki jest celkampanii billbordowej, kim jest klient itp.

Czy tylko spec. od marketingu musi udowadniać że nie jest "zielony"?
Sam napisałeś, spec. od marketingu, wysyłają zapytania o wydruk folderu. Tak jest, ale Ci którzy mają folder i chcą go wydrukować nie zwracają się do agencji tylko do drukarni, a Ci którzy chcą go przygotować, a i owszem.

Budżet: oczywiście, że nie będę go ukrywać bo to nie tajemnica, ale gdzie rozsądne pytania. Rozpoznanie klienta..., badanie potrzeb..., doradztwo?

Zgadzam się że nie tylko miły uśmiech i odbieranie tel świadczą o agencji, ale odwracając kota ogonem, nie tylko budżet ma znaczenie.

A pro po bardzo ładnie napisane (to gdzie mnie wysłaleś) dziękuje.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Ależ ja napisałem: cel i budżet ;-)

Z tymi pytaniami o cel i budżet możemy się przerzucać. Ja mogę zapytać najpierw o cel, zrobić rozpoznanie, ale zanim zacznę doradzać, muszę znać budżet. Zatem w którym miejscu padnie to pytanie, jest raczej nieważne. Musisz przekazać tę informację (cel i budżet) i kropka. Nie ma się co obrażać, że ktoś nie chce wcześniej rozmawiać ;-)))

No i dziękuję za miłe słowa pod adresem artykułu. Polecam się na przyszłość :D
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Ja by,m jeszcze do listy pytań dorzuciła ..termin :)Albo chociaż horyzont czasowy..

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Wybierz tę, która zrobiła najfajniejszą prezentację i od razu Ci ją udostępniła, tak, żebyś szybko mogła dać slajdy prezesowi;-)
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

No tak - najszybsza prezentacja to nie wszystko. Choć prezes z pewnością otrzymałby takową jak już dokonałabym pierwszego wyboru.

Mamy już z pewnością kilka kryteriów cel kampani, czas, i budżet. Ok ale nadal zastanawiam się jak wybrać agencje do których powinnam się zgłosić? Te w których pracują znajomi z całym szacunkiem dla ich naprawdę dobrej pracy, są czasami trudne do utrzymania w relacjach partnerskich, a nie kumpelskich.

Macie jakieś pomysły, kierować się opiniami kolegów, rankingami?

dzieki
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Metoda prób i błędów ?
Często wystarczy spotkanie - albo "chemia" jest albo jej nie ma ...
Tak to jest - ryzyk-fizyk :)
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

No właśnie tak też czynię, a ponieważ szukam ciekawych wskazówek, to pytam :)
Dobrze uczyć się od innych :)Agnieszka Denkiewicz - Pióro edytował(a) ten post dnia 25.08.07 o godzinie 21:31

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

ask not what you can do for the agency, ask what agency can do for you ;]
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Podobnie zastanawiają się moi KLienci wybierając agencję badawczą. Najgorzej, że nie wiem co im powiedzieć :):)
Chociaż nie - w mojej branży ważna jest transparentność całego procesu badawczego. Jeśli agencja badawcza się miga, unika dopuszczenia Klienta do procesu to coś jest na rzeczy :)Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 25.08.07 o godzinie 21:33

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

napisz chocby "wstepnego" brief'a i popros o kosztorys akcji oraz portfolio agencji...

no i bedzie widac kto zacz -> wybierz najlepsza oferte (i nie kierowalbym
sie tu cena przede wszystkim, tylko jakoscia "projektowa", bo co Ci po wyrzuconych
pieniadzach - nawet niewielkich)

nie wiem, co rozumiesz przez haslo "kampania billboardowa"
ale moze potrzebne Ci jest bardziej jakies "studio dizajnerskie" ?

mozesz tez zapytac, czy maja projektantow po ASP :))))))))))))))))

pozdr
sg

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agnieszka Denkiewicz - P.:
No tak - najszybsza prezentacja to nie wszystko. Choć prezes z pewnością otrzymałby takową jak już dokonałabym pierwszego wyboru.

Mamy już z pewnością kilka kryteriów cel kampani, czas, i budżet. Ok ale nadal zastanawiam się jak wybrać agencje do których powinnam się zgłosić? Te w których pracują znajomi z całym szacunkiem dla ich naprawdę dobrej pracy, są czasami trudne do utrzymania w relacjach partnerskich, a nie kumpelskich.

Macie jakieś pomysły, kierować się opiniami kolegów, rankingami?

dzieki

W pewnej firmie efektem wewnętrznej walki międzydepartamentalnej (i mentalnej) o uznanie zasług na niwie komunikacji rynkowej stało się organizowanie co kwartał kolejnego przetargu na agencję reklamową. Oczekiwano, zgodnie z nigdy niezatwierdzonymi oficjalnie przez Zarząd procedurami wyboru dostawców ofert od 10 agencji reklamowych, których dobór wyglądał następująco:
1 - agencja reklamowa dotychczas obsługująca firmę
2 - agencja zaproszona dzięki jakościowym sukcesom na festiwalach reklamowych w branży firmy organizatora przetargu
3 - agencja słynąca w branży reklamowej z kreatywnego teamu
4 - agencja męża dyrektorki departamentu komunikacyjnego
5 - agencja aktualnego kochanka szefowej departamentu sprzedaży
6 - agencja przyjaciółki z lat młodzieńczych prezesa firmy
7 - agencja sugerowana przez dyrektora finansowego z matki spółki zagranicznej
8 - agencja starego kolegi prezesa z czasów opozycyjnych
9 - agencja pana dostarczającego jednemu z członków zarządu powideł do pensji
10 - agencja założona przez podstawionych ludzi byłego dyrektora marketingu i wciąż aktualnego szefa sprzedaży

Kto wygrał?;-)
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Jasne że "brief" :), wolę zamiast najniższej ceny, zaufanie.

Gdy zaczynam rozmowy czy tel. czy osobiste, gdy ktoś choćby przypadkiem dzwoni - to zaczynam dużo pytać, dużo mówić a jeszcze więcej słuchać. Chcę czuć że nawet jeśli ja się mylę, to mój rozmówca jest dobrze zorientowany w temacie.

Tak na marginesie:
Mam takie ciekawe doświadczenie, które lubie powtarzać. Dzwoni tel. przemiła, fachowa :) osoba mówi," moja firma świetnie sie zajmie Pani stroną internetową..." i tu zaczyna sie monolog :), najczęściej staram się go wysłuchać do końca a potem grzecznie i spokojnie pytaniami doprowadzam przemilego rozmówcę do stwierdzenia, że jego produkt nie jest przeznaczony dla mnie. A wystarczyło kilka krótkich pytań na początku...

Chciałbym pracować tak aby wiedzieć że to co robię jest właściwe dla mojej firmy, móc wysłuchać rzeczowej - fachowej opinii, porady a nie monologu i prezentacji wizerunku wielu współpracujących marek. W końcu coca cola, lub pepsi współpracowały z większością agencji, a jednak nie wiadomo jak współpraca się skończyła?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agnieszka Denkiewicz - P.:
Jasne że "brief" :), wolę zamiast najniższej ceny, zaufanie.

Gdy zaczynam rozmowy czy tel. czy osobiste, gdy ktoś choćby przypadkiem dzwoni - to zaczynam dużo pytać, dużo mówić a jeszcze więcej słuchać. Chcę czuć że nawet jeśli ja się mylę, to mój rozmówca jest dobrze zorientowany w temacie.

Tak na marginesie:
Mam takie ciekawe doświadczenie, które lubie powtarzać. Dzwoni tel. przemiła, fachowa :) osoba mówi," moja firma świetnie sie zajmie Pani stroną internetową..." i tu zaczyna sie monolog :), najczęściej staram się go wysłuchać do końca a potem grzecznie i spokojnie pytaniami doprowadzam przemilego rozmówcę do stwierdzenia, że jego produkt nie jest przeznaczony dla mnie. A wystarczyło kilka krótkich pytań na początku...

Chciałbym pracować tak aby wiedzieć że to co robię jest właściwe dla mojej firmy, móc wysłuchać rzeczowej - fachowej opinii, porady a nie monologu i prezentacji wizerunku wielu współpracujących marek. W końcu coca cola, lub pepsi współpracowały z większością agencji, a jednak nie wiadomo jak współpraca się skończyła?
Jak nastepnym razem trafisz monolog - odłóż słuchawkę :):) To skutkuje - a jak wczesniej uda Ci się wtrącić "Jeśli pani nie przestanie - odłożę słuchawkę " to liczy Ci się na plus :)
Straszne, to co piszesz ...:)
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

E, nie takie straszne :). Jak mam chwile czasu to ciekawe :). Słuchawki nie odkładam nigdy, takie wychowanie. Ale w takich sytuacjach mam zawsze nadzieje, że ten człowiek, następnym razem zaoszczędzi swój czas i jednak zapyta :)

Pozdrowienia

konto usunięte

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agnieszka Denkiewicz - P.:
Jasne że "brief" :), wolę zamiast najniższej ceny, zaufanie.

Gdy zaczynam rozmowy czy tel. czy osobiste, gdy ktoś choćby przypadkiem dzwoni - to zaczynam dużo pytać, dużo mówić a jeszcze więcej słuchać. Chcę czuć że nawet jeśli ja się mylę, to mój rozmówca jest dobrze zorientowany w temacie.

Tak na marginesie:
Mam takie ciekawe doświadczenie, które lubie powtarzać. Dzwoni tel. przemiła, fachowa :) osoba mówi," moja firma świetnie sie zajmie Pani stroną internetową..." i tu zaczyna sie monolog :), najczęściej staram się go wysłuchać do końca a potem grzecznie i spokojnie pytaniami doprowadzam przemilego rozmówcę do stwierdzenia, że jego produkt nie jest przeznaczony dla mnie. A wystarczyło kilka krótkich pytań na początku...

Chciałbym pracować tak aby wiedzieć że to co robię jest właściwe dla mojej firmy, móc wysłuchać rzeczowej - fachowej opinii, porady a nie monologu i prezentacji wizerunku wielu współpracujących marek. W końcu coca cola, lub pepsi współpracowały z większością agencji, a jednak nie wiadomo jak współpraca się skończyła?

dokładnie - prezentacje są naszą mocną stroną, ale nic nie zrobimy dobrze jeśli nie poznamy klienta - na zasadzie jeśli reklamujesz producenta statków - to musisz znać najmniejsze części, z których jest on zbudowany.
Albo będziemy partnerami, albo lipa a nie praca- musimy pracować razem, a nie tylko dla klienta, identyfikować się z nim i znać jego potrzeby.
Karolina S.

Karolina S. "Niemożliwe" - to
nie jest słowo
francuskie"
/Napoleon/- ...

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Agnieszka Denkiewicz - P.:
Witam,po przeczytaniu wielu tematów i dyskusji tej grupy postanowiłam zainicjować temat wyboru Agencji i sposobów współpracy.
1. Jak Waszym zdaniem wybrać agencję - bo ja czasami mam wrażenie... (nie dotyczy to wszystkich!!!!)
- że większość z nich najpierw mierzy "siłę" frmy, a potem pyta jakiego rodzaju działaniami mieliby się zajmować,
- na hasło: kampania billboardowa pada pytanie "Jaki budżet", a gdzie zainteresowanie firmą, jej klientami co było dotychczas itp....

Jakie są Wasze doświadczenia, może macie swoje sprawdzone sposoby?

Pozdrawiam

na hasło firma odpowiada hasłem .... a tak serio. Kilka osób już tu zwróciło uwagę, że:
- budżet jest istotny - chociażby dlatego, żeby optymalnie dostosować działania do Twojego budżetu, czyli żeby trafić pomysłem na kampanię w Twoje oczekiwania.
- zainteresowanie firmą: wiele może opowiedzieć w Briefie - sama go przygotowując, wiele rzeczy sobie uświadomisz i może nawet do jakiś wcześniej nie sformułowanych wniosków dojdziesz...:)

Generalnie problem polega na tym, że tak jak Ty odbierasz telefony od firm, które chcą Ciebie zachęcić do współpracy, tak wiele agencji odbiera wiele zapytań od firm, które takiej współpracy szukają. Diagnoza sytuacji, przygotowanie oferty, pomysłu na kampanie etc. - wszystko to absorbuje czas, którego w tej branży zawsze jest za mało. Przygotowanie briefu z Twojej strony, odpowiedzi na pytania - pozwoli Tobie zaoszczędzić czas na szukanie właściwej firmy. Może się przecież okazać, że potrzebujesz tylko projektu? Może się okazać, że kampania billboardowa nie jest do końca słusznym narzędziem dla Twojej firmy ( hipotetycznie)....

Przygotuj brief, załóż cele jakie chcesz osiągnąć, zaprezentuj firmę, opisz działania i strategię jaką bądź budujesz bądź już wprowadzasz. Łatwiej będzie komuś z Tobą rozmawiać.
Jarek Bujny

Jarek Bujny Creative director -
design / art /
consultant

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Taki przykład z zycia;
klient; będziemy realizowac kampanie bilboardowa,
OK, opowiedzieli co jak i gdzie-
na bilboardy mieli 90 000-
na projekt 500-
smialem sie tydzien.
Ale, ale - jak mowili tak zrobili.
Teraz smieje sie jak to widze.
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Agencja reklamowa - jak wybrać i jak współpracować?

Jak najbardziej zgadzam się z wami, zarówno co do briefu jak i budżetu, ale jak napisała Dagmara nie tylko to jest istotne. Prawdę mówiąc bardzo cenię współpracę z agencjami i staram się szanować ich czas. Między innymi dlatego zainicjowałam temat. Po pierwsze nigdy nie pytam więcej niż 2-3 (agencji), jeśli tak robię to jasno o tym mówię staram się podać jak najwięcej informacji przy piewszym spotkaniu, zakładając że jest ono najważniejsze zarówno dla mnie jak i Agencji. Zastanawiam się tylko jak wybrać tę naprawdę dobrą, zaangażowaną i zainteresowaną współpracą a nie jednorazową akcją.

Dzięki



Wyślij zaproszenie do