Temat: 95% agencji reklamowych dziala nielagalnie
OK, wytłumaczę na czym polega problem z punktu widzenia agenci reklamowej, która ma to do siebie ze reklamuje usługi lub produkty innych firm. Załóżmy taką standardowa sytuacje. Agencja otrzymała zlecenie wysłania mailingu z zapytaniem ofertowym do 100 000 firm w woj Mazowieckiem. Do końca 2011 roku nie był to żaden problem ponieważ dane osób fizycznych prowadzonych działalność były jawne. Jednak od 1 stycznia tego roku sa objęte Ustawa o ochronie danych osobowych. Nie można wiec wysłać malingu do owej bazy 100 000 tak jak w 2011 r ponieważ czesc tych firm będzie osobami fizycznymi prowadzącymi dzialaność A ich dane podlegają pod ustawę UODO.
W takim wypadku ten zbiór danych należy zarejestrować w GIODO oraz zgodnie z art 25 poinformować te osoby, że jest się w posiadaniu ich danych osobowych, poinformować jaki jest cel przetwarzania danych, dac możliwość do wglądu do swoich danych oraz na żądanie
zaprzestać przetwarzania danych.
Załóżmy ze z tych 100 000 firm 30% to osoby fizyczne. Jeśli da się im możliwość zaprzestania przetwarzania danych to straty będą nieznaczne. Gdyż zgodnie z art 25 do określenia sie nie jest wymagana zgoda, ale żądanie zaprzestania przetwarzania danych. No wiec jeśli z tych 30 000 osób wypisze sie 5%, straty będą nieznaczne i w zasadzie dla potrzeb marketingu usług własnej firmy to wystarcza i jest całkiem OK.
Ale właśnie tutaj dla agencji zaczynają się schody ponieważ
art 23:
"4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w szczególności: 1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych.
Jak wiadomo agencja własnych produktów lub usług nie reklamuje. I nie może opierać się na tym artykule 23 wysyłając mailing z zapytaniem ofertowym dotyczącym produktów innej firmy.
W trakcje rejestracji zbioru musi na takie mailingi pozyskać zgodę osób fizycznych co nam już znacznie zmiesza taki zbiór bo z 30 000 zgodzi się na to może 2%.
Wielkosc bazy zmniejszy się wiec radykalnie, a co za tym idzie efektywność reklamy.
Agencje które teraz wysyłają mailingi do baz firm w których sa osoby fizyczne prowadzące działalność i reklamują nie swoje usługi ( albo tez wysyłają zwykłe zapytanie) postępuję niezgodnie z ustawa o ochronie danych osobowych, ponieważ po pierwsze nie dokonano rejestracji zbioru w GIODO oraz obowiązku informacyjnego z art 25.
A także nie są przetwarzane zgodnie prawnie uzasadnionym celem.
A wiec chce zwrócić uwagę na dwa aspekty gwałtownie zmniejszenie wielości bazy firm oraz fakt, ze wiele agencji robi to nielegalnie.
Wieslaw