Bartłomiej Witucki Mecenart
Temat: Portfolio a prawo autorskie
Krzysztof B.:
Bartłomiej Witucki:Znów pisze pan poza tematem. Nie rozmawiamy o tym, że można swoich praw nie wykonywać, tylko rozmawiamy o tym jak je BEZPIECZNIE i w zgodzie z prawem wykonywać.
co do niezbywalności praw osobistych, to oczywiście jest to prawda, ale można się zobowiązać do ich niewykonywania.
Padł konkret. Jak pan sobie wyobraża oznaczenia autorstwa na projekcie logotypu.
Moim zdaniem, prezentacja na stronie www wraz ze stosownym opisem słownym, to jest właśnie oznaczenie autorstwa w tym konkretnym przypadku.Pana pytanie, to odpowiedź brzmi: nie oznacza się autorstwa w wypadku logotypów - taki jest zwyczaj.Nie ma znaczenia jaki jest zwyczaj, rozmawiamy teraz o niezbywalnym PRAWIE umocowanym w ustawie i formie, w jakiej można to prawo egzekwować.
Ustawa nie uzależnia wykonywania praw osobistych od zapisów umowy.
Ustawa daje niezbywalne prawa osobiste.
nazwiskiem stworzony przez siebie logotyp na własnej stronie internetowej, jeśli oczywiście nabywca praw do tego logotypu na to Panu zezwolił,Pan wybaczy, ale nabywca praw majątkowych NIE MA PRAWA mi zabronić oznaczania autorstwa, że o wyrażaniu nań zgody nie wspomnę.
Jako twórca mogę ZADEKLAROWAĆ niewykonywanie swoich praw, ale w drugą stronię to nie działa, znaczy nabywca NIE MOŻE mi narzucić niewykonywania.tego autorskiego prawa osobistego (prawo oznaczania utworu nazwiskiem lub pseudonimem)wkracza w zakres uprawnień majątkowych podmiotu majątkowych praw autorskich, jeśli nie jest nim sam twórca a kontrahent (nabywca praw do logotypu).
BW: oczywiście, jesli kontrahent zażąda aby w umowie zobowiązał się pan do niewykonywania autorskich praw osobistych, to może się Pan na to nie zgodzić. co się wówczas może stać? kontrahent wybierze tego, który się zgodzi. POWTARZAM: w tym wypadku dochodzi do kolizji prawa osobistego z prawem majątkowym. I - co może Pana zgorszyć - to prawo majątkowe jest mocniejsze.
I tutaj mamy znów zagwozdkę. Czy prezentacja zdjęcia papieru firmowego (z logo) to korzystanie z logo jako utworu czy dopuszczalny prawem CYTAT czy też FRAGMENT kopii utworu, ba, jednej z form w jakiej utwór jest eksploatowany.
Innymi słowy czy ze zdjęcia samochodu można korzystać tak samo wygodnie jak z samochodu...
BW: z pewnością przekracza to granicę dozwolonego cytatu, skoro wykorzystano cały utwór (tu logotyp), czy inaczej: skoro zdjęcie obejmuje cały utwór plastyczny. w mojej ocenie jest to, po prostu zwielokrotnienie. jeśli bez zgody (licencji) podmiotu majątkowych praw autorskich (nabywcy praw), to będzie to naruszenie majątkowych praw autorskich.