Katarzyna Wojsław

Katarzyna Wojsław redaktor, korektor,
autor tekstów

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Dobry wieczór wszystkim!
Zakładam temat z nadzieją, że nikt mnie nie zlinczuje za zbyt podstawowe pytanie ;)

Już mówię, z czym mam problem: otóż chciałabym się dowiedzieć, z jakimi plus-minus (!) kosztami licencji trzeba się liczyć przy umowie zezwalającej na kopiowanie i rozpowszechnianie płyty CD?
(Byłaby to składanka typu "Gwiazdy śpiewają...").

Czy ktoś z Was wie, ile w przybliżeniu wynoszą takie opłaty?
Ja nie mam pojęcia - i to na tyle, że nie wiem, czy jest tu mowa o setkach czy tysiącach złotych.
Nie chciałabym zawracać głowy paniom (lub panom;)) z ZAIKS-u, jeśli takie umowy są np. z reguły kosmicznie drogie.

Pozdrawiam serdecznie, z góry wdzięczna za jakąkolwiek pomoc :)
Katia

konto usunięte

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Ale czy chcesz to sprzedawać? Kto posiada prawa (do muzyki, tekstów, artystycznych wykonań, producenta fonogramu), jaki jest nakład? Czy tylko w Polsce? :-)

Zadaję podstawowe pytania, a ZAIKS ma akurat tabele, ale to oczywiście odnośnie artystów którzy są w ZAiKS-ie..

Ciekawa sprawa, ale zbyt mało szczegółów podajesz..

Pozdrowienia,

o.
Katarzyna Wojsław

Katarzyna Wojsław redaktor, korektor,
autor tekstów

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Dobry wieczór i dzięki za odzew!)
Więc tak: na razie za dużo szczegółów nie mam, wszystko pozostaje w sferze planowania... Po prostu nie chce mi się płacić komuś, kto wcześniej wykupił licencję i sprzedaje teraz takie CD z "dziką" marżą tylko dlatego, że nie ma na rynku konkurencji :)

Tak, miałaby to być płyta sprzedawana jako dodatek do książki. Tylko w Polsce, nakład 10 000 egzemplarzy.

Dopiero dzisiaj zaczęłam się tym bliżej interesować. Po prostu przyszło mi do głowy, że może to być sposób na oszczędzenie większej sumy pieniędzy i nienabijanie komuś kiesy tylko dlatego, że posiada licencję :)

Myślę, że plusem jest to, że płyt tego rodzaju, który mnie interesuje, wydano przynajmniej kilkanaście, więc teoretycznie istnieje jakieś pole manewru jeśli chodzi o wysokość licencji.

Jak to jest z bazą ZAIKS-u? Na jakiej zasadzie skupia autorów?
Myślałam, że pomagają nawiązać kontakt w sprawie licencji z każdym autorem?
Koleżanka, która zajmowała się copyrightem przez jakiś czas radzi równocześnie szukać właściciela praw samodzielnie i przez ZAIKS - czy rzeczywiście działać w ten sposób?

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za pomoc :)
Katia
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

ZAIKS reprezentuje autorów/twórców/właścicieli pr.aut., tylko pod warunkiem, że ten ktoś podpisał z ZAIKS umowę. Tylko tych - nie wszystkich.

Pytanie co to za piosenki, bo jeśli upraszczając: np. Feel - to tak, a jeśli - hej sokoły (tekst) - to nie :-)

No chyba że "hej sokoły" w jakiejś aranżacji muzycznej - to już tak, trzeba by spytać w ZAIKS lub znaleźć autora :-)

Mało danych...
Katarzyna Wojsław

Katarzyna Wojsław redaktor, korektor,
autor tekstów

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Chodzi o składanki z kolędami śpiewanymi przez tzw. gwiazdy :)
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

hmmm zatem trzeba zlokalizować właściciela praw do każdej z piosenek.

Najpierw zadzwonić do ZAIKS - będzie najszybciej. Przez telefon udzielą podstawowych informacji. Nie ma z tym problemu.

Jak się okaże, że to nie w ich zakresie - to na własną rękę trzeba szukać. Pisać/dzwonić do gwiazd :-)
Katarzyna Wojsław

Katarzyna Wojsław redaktor, korektor,
autor tekstów

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Ok, dzięki piękne za pomoc; będę zatem atakować ZAIKS w poniedziałek.
Dam potem znać, co z tego wynikło - tak, żeby było wiadomo na przyszłość, czy takie przedsięwzięcia mają szanse powodzenia :)

Pozdrawiam
Katia

konto usunięte

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Magda, nie do końca tak jest
jeżeli autor przekazał majątkowe prawa autorskie (a jest tak na 100%) to jedynym właściwym adresatem jest ich obecny właściciel, czyli najprawdopodobniej wytwórnia fonograficzna.
To samo dotyczy gwiazd, które kolędę wykonały.

Jednym słowem, Kaśka, jeżeli chcesz użyć utworów już nagranych, najprościej zwrócić się do wytwórni, która piosenkę wprowadziła do obrotu.
Na każdej płycie cd znajdziesz informację o wydawcy, i tym tropem dojdziesz do osoby w ręku której zgromadzone są wszelkie prawa do utworu/ów.

związek ZAIKS reprezentuje autorów (tekst, kompozytor) i jest organizacją zbiorowego zarządzania, ale w innym pojęciu niż zazwyczaj się wydaje, ich celem jest pobieranie tantiem należnych dla twórcy i ich rozliczanie. Ale pamiętaj, że jest jeszcze masa innych organizacji, reprezentujących np. wykonawców.

W przypadku kolęd, których autorskie prawa majątkowe wygasły, nadal mogą obowiązywać prawa wykonawcy.

Co do pieniędzy,
sprawa dzieli się na 2 grupy
1. to co musisz zapłacić ZAKISowi - ale to już w procesie eksploatacji, jest to zazwyczaj % od sprzedaży
2. to co musisz zapłacić właścicielowi/właścicielom praw do utworu - zazwyczak kwota zaporowa, aby nie odbierać wytwórni przychodów z już wydanych publikacji
ale - często jest tak, że jeżeli twój pomysł spodoba się wytwórni fonograficznej, możesz im zaproponować % udział w cenie sprzedaży nośników lub opłatę stałą, od każdej wyprodukowanej kopii
- to wszystko jest sprawa indywidualnych negocjaji.

Jeżeli nie dogadasz się z właścicielem praw a tylko z zaiksem, to czeka cię niestety proces odszkodowawczy (zgodnie z art 79 - 3 krotność licencji, jaką zarządałby właściciel praw)
jednym słowem nie warto ryzykować, bo kwota może być z kosmosu.

spotkałem się z takimi kosztami za kolędy jazzowe:
- licencja za 10 utworów - 3 zł/ płytę (płatne z góry)
- albo 30% ceny płyty w detalu
- albo opłata ryczałtowa z góry (za każde 10.000 płyt)10.000zł
- koszt produkcji CD 1,7 -2,4 zł w zależności od nakładu, okładki i pudełka
(takie proste w kartoniku już za 1,3 zł)

opłatę ryczałtową stosuje się zazwyczaj przy wydawnictwach, kóre są tzw giftami

mam nadzieję że o takie informacje Ci chodziło

p.s.
pamiętaj, że czasami, jezeli masz sponsora to gwiazda może sobie zażyczyć ekstra kasy za firmowanie swoim wizerunkiem konkretnego produktu więc nie warto tego ukrywać bo później mogą być prawdziwe kłopoty.Marcin Korneluk edytował(a) ten post dnia 29.07.12 o godzinie 10:38
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Ja pytanie Kasi zrozumiałam inaczej, że chce tego typu płytę wydać (nową płytę), a nie jakąś konkretną, która już istnieje na rynku i chce z jej części skorzystać.
Katarzyna Wojsław

Katarzyna Wojsław redaktor, korektor,
autor tekstów

Temat: licencja na kopiowanie płyty CD

Hej!
Jednym słowem, Kaśka, jeżeli chcesz użyć utworów już nagranych, najprościej zwrócić się do wytwórni, która piosenkę wprowadziła do obrotu.
Na każdej płycie cd znajdziesz informację o wydawcy, i tym tropem dojdziesz do osoby w ręku której zgromadzone są wszelkie prawa do utworu/ów.

Racja, dzięki - namierzę zatem kilka takich składanek (może najłatwiej będzie z wydanymi już jakiś czas temu, właściwie nieobecnymi już w sprzedaży?) i zobaczę, jakie kwoty rzucą mi właściciele praw.
Poniekąd o tym piszesz właśnie:
2. to co musisz zapłacić właścicielowi/właścicielom praw do utworu - zazwyczaj kwota zaporowa, aby nie odbierać wytwórni przychodów z już wydanych publikacji, ale - często jest tak, że jeżeli twój pomysł spodoba się wytwórni fonograficznej, możesz im zaproponować % udział w cenie sprzedaży nośników lub opłatę stałą, od każdej wyprodukowanej kopii - to wszystko jest sprawa indywidualnych negocjaji.

Jeżeli nie dogadasz się z właścicielem praw a tylko z zaiksem, to czeka cię niestety proces odszkodowawczy

Nie no, to nie wchodziło w ogóle w rachubę :)
spotkałem się z takimi kosztami za kolędy jazzowe:
- licencja za 10 utworów - 3 zł/ płytę (płatne z góry)
- albo 30% ceny płyty w detalu
- albo opłata ryczałtowa z góry (za każde 10.000 płyt)10.000zł
- koszt produkcji CD 1,7 -2,4 zł w zależności od nakładu, okładki i pudełka (takie proste w kartoniku już za 1,3 zł)

opłatę ryczałtową stosuje się zazwyczaj przy wydawnictwach, kóre są tzw giftami

Właśnie coś takiego mnie interesowało, żebym wiedziała, czego mogę się spodziewać (zwłaszcza, że muszę przedstawić ten pomysł jednemu z pracodawców :))

Jeszcze raz dzięki wielkie!

@Magdalena, nie, ja chciałabym właśnie kupić prawa do całej składanki - właściwie wszystko jedno jakiej, byle "z gwiazdami" :)

Pozdrawiam serdecznie!
K.

Następna dyskusja:

licencja standardowa na por...




Wyślij zaproszenie do