Szymon Kwiatkowski

Szymon Kwiatkowski marketingprawa.pl

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Tą tematyką zajmuje się podczas PWSK Monika Muracka doradca ds. marketingu i sprzedaży usług prawnych. Jeżeli macie Państwo sugestie dotyczące jej wystąpienia, proszę o komentarz.

Planowany zakres tematyczny:
budowanie i utrzymywanie relacji z klientami
segmentacja klientów
budowanie produktów prawnych
przygotowywanie ofert i kosztorysów
pomiar zadowolenia z obsługi kancelarii
10 błędów w sprzedaży usług prawnych

Tematy wszystkich wystąpień dostępne są na: http://pwsk.marketingprawa.pl/prawnik-w-sieci-klientow/
Mikołaj Lech

Mikołaj Lech rzecznik patentowy,
Kancelaria Patentowa
LECH

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Z całego szkolenia najbardziej interesuje mnie właśnie budowanie relacji z klientem. Rozumiem jakie to ważne dlatego zależy mi na uzyskaniu konkretnych informacji JAK to robić.
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Witam,

dziękuję Panie Mikołaju za podjęcie bardzo ważnego tematu.
Budowanie relacji z klientami to długotrwały proces, który obejmuje nie tylko elementy przed transakcją, na której nam w danym momencie zależy. A gdzie tkwi klucz? Otóż nie w szeregu umiejętności miękkich jakie posiadamy czy doskonalimy, nie w szerokim zakresie umiejętności merytorycznych. To co stanowi klucz, to w jaki sposób ten bagaż umiejętności dopasowujemy raz do ludzi, z którymi zaczynamy budować relację, budujemy ją, żeby ją finalnie podtrzymywać jak najdłużej, a dwa do sytuacji, okoliczności, w jakich się wspólnie z tą osobą znajdujemy. W dużej mierze to, jakie budujemy relacje z ludźmi, powoduje jakie budujemy relacje też z klientami w sytuacjach już stricte biznesowych. Cieszę się Panie Mikołaju, że podnosi Pan temat budowania relacji z klientami jako tematu bardzo istotnego. Budowanie trwałych relacji z klientami jest bowiem kluczem do sukcesu. Może to zwrot banalny, nie mniej jednak tkwi w tym sedno sprawy. Podczas swojego wystąpienia w ramach PWSK, na które serdecznie zapraszam, temat budowania relacji z klientami będzie punktem wyjścia, tak jak jest punktem wyjścia dla powodzenia kompletu działań business development, na jakie kancelaria/prawnik w swojej strategii się decyduje. Bazując na swoich doświadczeniach, będę chciała Państwu przybliżyć jak najbardziej ideę sprzedaży usług prawnych bazującą przede wszystkim na marketingu relacyjnym. Zapraszam :)

Odnosząc się do Pana wypowiedzi, jestem też ciekawa z jakimi najczęściej problemami w codziennej pracy spotyka się Pan, ale również pozostali Państwo, którzy dołączyli do naszej grupy, właśnie na polu relacji z klientami? Co dla Pana, dla Państwa, stanowi największą barierę, sytuację kłopotliwą, trudną, a co może stanowi sposób na to, żeby czuć się pewniej w sytuacji relacyjnej z klientem? A może problem tkwi zupełnie gdzie indziej. Szkolenia są dla Państwa, więc każde pytania, wątpliwości itp. na tym polu będą uwzględniane w ramach prezentacji. Zależy nam na tym, żeby Państwo wyszli ze szkolenia z odpowiedziami na Państwa pytania, nie te pytania ogólne, ale dotyczące konkretnych przykładów z życia.
Mikołaj Lech

Mikołaj Lech rzecznik patentowy,
Kancelaria Patentowa
LECH

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Dziękuję za tak obszerną odpowiedź. Obecnie znajduję się w dość ciekawym momencie pracy zawodowej. Moj patron prowadzi kancelarię od kilkudziesięciu lat i skoro do tej pory wszystko funkcjonowało dobrze to po co cokolwiek zmieniać. Przychodził klient, był fachowo obsługiwany a później ewentualnie pilnowaliśmy niezbędnych terminów. Niby wszystko było było jak należy klient dostawał to po co przyszedł ale nikt nie zastanawiał się nad budowaniem z nim relacji. Uważam jednak że czasy się zmieniają a na rynku zawsze znajdzie się ktoś kto wykona daną usługę taniej. Receptą na większą lojalność klienta upatruję w relacji którą uda się stworzyć. Jeżeli będzie on darzył nas szczerą sympatią (po profesjonalnym obsłużeniu) to ciężej bedzie go "podkupić" przez konkurencję. A może tylko się łudzę?

Osobiście na szkolenie sie nie wybieram, ale bardzo chętnie wezmę udział w tym on line. To na czym mi na prawdę zależy i na co liczę to wyraźne rady jak budować tą telację i jakich narzędzi do tego użyć. Na studiach miałem nieprzyjemność uczestniczyć w przedmiotach które choć powinny być ciekawe i rozwijające to wykładowca je zanudził mówiąc np o definicji negocjacji wg starożytnych Rzymian :) Mówię to ponieważ spodziewam po szkoleniu praktycznych rad.

A wracając do moich doświadczeń z budowaniem relacji uważam, że pewnej granicy nie można przekraczać. Tzn jesteśmy partnerami w biznesie alu już nie kolegami. Choć przy wybornej rozmowie korci mówić dużo o sobie trzeba mieć świadomość, że kontakt może zostać momentalnie zerwany. Nasz kontakt jest bowiem stricte biznesowy i oparty o pieniądze. Doświadczenie uczy, że czasami na tym tle mogą pojawić sie rozbieżności a wtedy przyjacielska relacja znika niczym bańka mydlana...
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Dotyka Pan kolejnej dość istotnej sprawy, często w sumie w ogóle nie poruszanej. Różnice pokoleniowe w zespole, przyzwyczajenia i poddawanie się stereotypom, to w niektórych przypadkach jeszcze codzienność. Niechęć do zmian, w tym też rozwoju, kojarzona z utratą poczucia bezpieczeństwa jest niezrozumiała w kontekście coraz bardziej restrykcyjnych warunków dyktowanych przez Klientów, ale także samej sytuacji gospodarczej. Kiedyś to Klient musiał przyjść do prawnika ze swoim problemem, dzisiaj to prawnik musi znaleźć i przekonać do siebie Klienta, udzielając mu na poziomie "widzialnym" niejako gwarancji jakości świadczonych przez siebie, nadal drogich usług.

Konkurencyjność cenowa to nie jedyne pole do budowania przewagi w usługach prawnych. Ocena jakości standardów współpracy, w tym też poziomu i kondycji relacji biznesowej, w której zaufanie to podstawa, to czynniki, które dzisiaj są na górnych miejscach w rankingu czynników decydujących o lojalności Klienta. O relacji "przyjacielskiej" trudno tu mówić, bo nie o nią chodzi w budowaniu trwałych relacji biznesowych. Obalania mitów np. znajomości daty urodzin klienta, jego rodziny i tak dalej, mamy więc ciąg dalszy. Nie na tym buduje się zaufanie i więź biznesową. Ale także nie wg definicji negocjacji wg starożytnych Rzymian ;) Przeraziłam się kiedy odczytałam ten fragment Pana wypowiedzi. Definicja taka może być inspirująca, ale czy w pracy zawodowej prawnika będzie mu jakkolwiek przydatna i będzie przystawać do rzeczywistości?... Pana takie zajęcia zanudziły (osobiście się nie dziwię), a szkolenia PWSK są naszą odpowiedzią na taką swoistą lukę. Mówi (a w zasadzie pisze) Pan też o granicy w tych relacjach. Tak, zdecydowanie standardy, o których wspominam powyżej, takie granice również powinny wyznaczać i jeśli będą właściwie dobrane i zaakceptowane przez Klienta już na początku współpracy, pole na rozbieżności zmniejsza się praktycznie do minimum. i o to chodzi.

Właśnie, jakie standardy współpracy są więc istotne z punktu widzenia prawnika? A jakie z punktu widzenia Klienta, kiedy to prawnik sam staje się Klientem w sytuacji biznesowej, bo przecież czasem jesteśmy też Klientami, nie tylko usługodawcami. Co jest dla Was ważne, kiedy to Wy jesteście Klientem?
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Witajcie,
dzisiaj rano trafiłam na portal internetową Giełdę Prawników http://www.gieldaprawnikow.pl/. Jak się okazało, projekt ma na celu równouprawnienie w dostępie do usług prawnych (realizowany jest dzięki Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego). Oferta portalu jest dla wszystkich prawników szukających nowych rozwiązań umożliwiających pozyskiwanie klientów na usługi prawne. Co o tym sądzicie?
Szymon Kwiatkowski

Szymon Kwiatkowski marketingprawa.pl

Temat: Business development w kancelarii prawnej

To już chyba 3 portal pośredniczący w ten czy inny sposób w sprzedaży usług prawnych... A mam na myśli: http://optymeo.pl, http://specprawnik.pl i teraz http://gieldaprawnikow.pl.
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Gruntowna merytoryka, umiejętności miękkie, zestaw standardów współpracy, partnerskie relacje biznesowe, odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania klientów, strategie proklienckie - czyli superprawnicy w cenie.

Zapraszam do lektury mojego wpisu "Klienci w poszukiwaniu superprawników" http://pwsk.marketingprawa.pl/2013/01/08/klienci-w-pos...
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Szymon Kwiatkowski:
To już chyba 3 portal pośredniczący w ten czy inny sposób w sprzedaży usług prawnych... A mam na myśli: http://optymeo.pl, http://specprawnik.pl i teraz http://gieldaprawnikow.pl.

Jest jeszcze jeden, ale nie nadaje się do wykorzystania (odpłatność za kontakt z klientem). Specprawnik jest raczej mało popularny, a dwóm pozostałym, się jeszcze nie przyjrzałem, więc też nie wiem, czy w ogóle da się i jest sens z nich korzystać.
Szymon Kwiatkowski

Szymon Kwiatkowski marketingprawa.pl

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Czas pokaże czy jest sens korzystać z tych portali. To dopiero startupy... Jeszcze długa droga przed nimi :)
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Budowanie i utrzymywanie relacji z klientami to temat, który w kontekście rozwoju firmy prawniczej wypada blado jeśli w tym przypadku stosujemy jedynie dostępne, skuteczne mniej lub bardziej narzędzia marketingowe - zdecydowanie warto rozpocząć taki proces od zbadania DNA firmy prawniczej, zespołu Kancelarii, swojego. Tak tak, dokładnie.

"Wartości firmowe nie zastąpią dobrej strategii, nie zastąpią formułowania celów i planowania. Jednak to one kształtują postawy i wpływają na codzienne zachowania pracowników w sytuacjach rutynowych i kryzysowych, pomagają spełnić oczekiwania pracowników, klientów, dostawców, partnerów biznesowych, pozwalają kształtować spójny wizerunek firmy, odpowiedzieć na pytanie „czy postępujemy właściwie”, to one stanowią „kod genetyczny”, DNA firmy."

Gorąco w tym miejscu polecam artykuł prof. Ryszarda Sowińskiego, trenera podczas szkoleń PWSK z zakresu "Strategii i zarządzania kancelarią prawną" http://www.nowoczesnakancelaria.pl/?p=1246
Katarzyna Abramowicz

Katarzyna Abramowicz SpecPrawnik. Robimy
to byś mógł w łatwy
i szybki sposób z...

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Dobry wieczór, dziękuję za wzmiankę o SpecPrawniku. Serwis rzeczywiście ma skrócić drogę do prawnika. Rzeczywiście dopiero się przebija do świadomości, w szczególności samych prawników. Wszyscy jestesmy początkowo nieufni wobec nowych narzędzi, trochę jest tak, że oglądamy się na siebie, a mniej przed siebie. W SpecPrawniku wychodzimy z założenia, że wszyscy prawnicy mają coś do zaoferowania, ciekawą praktykę, umiejętności, a Klienci chcą wiedzieć coraz więcej o nas. Coraz częściej jak opisują to media, sprawdzają wiarygodność i umiejętności prawnika w Internecie i na tej podstawie dokonują wyboru. My chcemy wyeksponować umiejętności i specjalizację prawników, co w kontekście Państwa rozmowy i artykułu Pani Moniki Murackiej http://pwsk.marketingprawa.pl/2013/01/08/klienci-w-pos... pomoże do nas dotrzeć. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do rejestracji prawników i współpracy http://www.specprawnik.pl/accounts/register/#c-area

Katarzyna Abramowicz
Grzegorz Pelc:
Szymon Kwiatkowski:
To już chyba 3 portal pośredniczący w ten czy inny sposób w sprzedaży usług prawnych... A mam na myśli: http://optymeo.pl, http://specprawnik.pl i teraz http://gieldaprawnikow.pl.

Jest jeszcze jeden, ale nie nadaje się do wykorzystania (odpłatność za kontakt z klientem). Specprawnik jest raczej mało popularny, a dwóm pozostałym, się jeszcze nie przyjrzałem, więc też nie wiem, czy w ogóle da się i jest sens z nich korzystać.Katarzyna Abramowicz edytował(a) ten post dnia 27.02.13 o godzinie 18:58
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Pytanie na dzisiaj – jakie jest najskuteczniejsze narzędzie business development w usługach prawniczych?

Pozycja rekomendacji, polecenia w usługach prawniczych jest bardzo wysoka, zaś networking i budowanie relacji to kluczowe elementy strategii rozwoju każdej firmy prawniczej, nawet tej zatrudniającej do 5 osób. Warto zacząć o tym myśleć coraz poważniej, a najlepiej wreszcie zacząć działać i od razu wprowadzić pewne elementy w życie. Możecie zacząć już 5 kwietnia 2013. Jest ku temu bardzo dobra okazja - po raz pierwszy w Polsce odbędzie się wykład (tłumaczony symultanicznie) założyciela BNI, autora 17 książek, ojca współczesnego networkingu - Ivana Misnera pt. "Networking like a pro, czyli uprawiaj networking jak profesjonalista". Przedstawi on uczestnikom swoje spojrzenie i opinie na temat rekomendacji, podzieli się swoją wiedzą na temat technik rekomendacji, opowie jak rozwijać swoją działalność poprzez referencje, w jaki sposób pozyskiwać kontakty oraz jak śledzić efektywność rekomendacji. Dr Misner przekaże także wskazówki budowania długoterminowych relacji biznesowych opartych na zaufaniu. Będzie też czas na sesję pytań z sali.

W programie także Ryszard Chmura prezes Promoagency z wykladem "Alianse strategiczne w biznesie", Artur Sójka, dyrektor BNI Warszawa z wykladem "Kroki skutecznych rekomendacji" oraz Grzegorz Turniak, założyciel BNI Polska z wykladem "Jak przełamywać lody na eventach biznesowych".

Konferencja odbędzie się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w godz. 8:00-13:30.

Na wydarzenie możesz zapisać się na stronie: http://www.ivanmisner.pl/

Do zobaczenia :)
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Zapraszam do krótkiego wpisu na blogu PWSK. Tym razem case study na temat budowy strategii branżowych w firmie prawniczej, które wyrastają z pasji. Prawo także może nie być nudne :) Czy Twoja praca jest dla Ciebie pasją?

http://pwsk.marketingprawa.pl/2013/04/15/kancelaria-z-...Monika Muracka edytował(a) ten post dnia 15.04.13 o godzinie 12:37
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Monika M.:
Zapraszam do krótkiego wpisu na blogu PWSK. Tym razem case study na temat budowy strategii branżowych w firmie prawniczej, które wyrastają z pasji. Prawo także może nie być nudne :)

A może BYĆ nudne?
To się zdziwiłem.
Czy Twoja praca jest dla Ciebie pasją?

Jasne :)
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Czasem praca bywa nudna, w kontekście prawa funkcjonuje pewien stereotyp, który na szczęście już zaczyna się dezaktualiozwać.

Jeśli praca jest Pana pasją - super, tak trzymać, gratuluję :)
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

"Uproszczeń oczekuje Klient" - to jedno z konkretnych oczekiwań klientów usług profesjonalnych, a także kierunku strategii zmian dla rynku prawniczego. Jakie działania podejmują firmy działające na rynku usług profesjonalnych w celu spełnienia takich oczekiwań?

Zapraszam do lektury mojego wpisu na blogu szkoleniowym PWSK http://pwsk.marketingprawa.pl/2013/07/02/najlepszy-cza...
Katarzyna Abramowicz

Katarzyna Abramowicz SpecPrawnik. Robimy
to byś mógł w łatwy
i szybki sposób z...

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Czy idzie zmiana z drogich miejsc i kosztownych prawników na tańszych prawników w miejscach popularnych?

W kazdym razie wygląda na to, że prawnik będzie bardziej dostępny. Interesujące mogą być obserwacje tego TESCO LAW Projektu.
http://prawodlakazdego.pl/kancelaria-w-galerii

Czy może ktoś zna cennik usług prawników?
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

Więcej w temacie Tesco Law i czego oczekuje rynek w dyskusji na blogu szkoleniowym http://pwsk.marketingprawa.pl/2013/07/02/najlepszy-cza...

Zapraszamy do wymiany poglądów. Ciekawa jestem jakie jest zdanie innych prawników w tym temacie.
Monika Kmiecik (Muracka)

Monika Kmiecik
(Muracka)
menedżer ds. rozwoju

Temat: Business development w kancelarii prawnej

"Doceniają nas za dynamiczną obecność na polskiej i międzynarodowej scenie IP" - tak przedstawia się swoim Klientom Kancelaria Hasik, Wiński i Partnerzy na stronie internetowej http://www.hwlegal.pl/. Grunt to wiedzieć w czym się jest dobrym i trafnie dzielić się tym faktem z innymi. Trend na kancelarie butikowe jest w całkiem niezłej formie, zaś powyższy przykład potwierdzeniem, że strategie specjalizacji mogą być kluczem do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Dobór lokalizacji siedziby Kancelarii też strzałem w 10 - Wrocław i Warszawa to miasta, gdzie specjalizacja IP ma bardzo dużo "do zrobienia". Lubię to :) choć strona nie jest połączona z social media, ale może będzie.



Wyślij zaproszenie do