Joanna Z.

Joanna Z. Efektiva Agencja
Reklamy

Temat: Promocja miast/ regionów

Czy w Polsce możemy mówić o profesjonalnym PR miast czy regionów?
Które miasta/regiony według Was dobrze się promują?

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Pierwsza myśl, która przychodzi mi do głowy w tematyce PR miast to Eskadra i "zła prasa", którą agencja często miała w regionach. Wrocław chyba robi to dobrze i skutecznie, Kraków coś popsuł po drodze...tzw. case taniego piwa. Bardzo ważna sprawa dla miasta, ale czasem mam wrażenie, ze wykorzystuje się nie do końca dopracowane strategie, pomysły z których mogłoby skorzystać parę miast, a które powinny być przecież wyjątkowe, przypisane do danego miejsca.

Ale nie jest to mój konik, więc to tylko na podstawie zewnętrznej obserwacji. Może ktoś podzieli się doświadczeniem w budowaniu takiej strategii?
Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Promocja miast/ regionów

Najtrudniejsze w budowaniu strategii to... opór władz, które chciałyby ją mieć.

Inaczej wyobrażają sobie miasto jego włodarze, a często zupełnie inne potrzeby mają mieszkańcy - tworząc strategię trzeba znaleźć złoty środek.

Czy są to działania profesjonalne? No cóż, najlepiej oddać się w ręce specjalistów, którzy mają po pierwsze doświadczenie, po drugie zdrowy dystans do owych miast i konieczności mniejszych lub większych zmian.

Co do Wrocławia to po ostatnim sylwestrze słyszalne były głosy, że miasto ubiegające się np. o EIT i pozycjonujące się jako ostoja kultury (np. ENH) nie powinno słuchać na Rynku Głównym Dody. Dlatego też ratusz już myśli nad zmianą formuły nocy sylwestrowej...Katarzyna Wylon edytował(a) ten post dnia 24.02.09 o godzinie 20:01
Joanna Z.

Joanna Z. Efektiva Agencja
Reklamy

Temat: Promocja miast/ regionów

Również uważam, że Wrocław w miarę dobrze dba o wizerunek. Studiowałam tam kilka lat, więc miałam okazję przyglądać się z bliska działaniom miasta. Wrocław promuje się pod hasłem "Wrocław- miasto spotkań". Uważam, że to dobre i adekwatne hasło do klimatu miasta.
Ciekawe jest to o czym wspomniała Kasia- czyżby Doda aż tak psuła wizerunek Wrocławia;)
Na drugim biegunie usytuowałabym Białystok. To miasto ewidentnie ma pecha. Najpierw Kononowicz, a później niefortunnie dobrane logo miasta (nazwane przez media "homoseksualnym logiem").

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Niestety Białystok chyba nie potrafił zgrabnie odwrócić kota ogonem i wybrnąć z kłopotliwej sytuacji.
Zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą w strategiach promocyjnych miast - czy aby nie jest po macoszemu traktowana komunikacja z mieszkańcami. W końcu to oni są wiarygodnym "nośnikiem" reputacji miasta i najważniejszym interesariuszem. Może gdzieś zadbano bardzo dobrze o tę grupę docelową? Chyba trzeba by zacząć od przyjaznych urzędów w mieście, z profesjonalną obsługą i podejściem pro-klienckim. Same billboardy nie wystarczą.
Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Promocja miast/ regionów

Barbara Hernas:
Niestety Białystok chyba nie potrafił zgrabnie odwrócić kota ogonem i wybrnąć z kłopotliwej sytuacji.

cóż, tutaj znowu się kłania doradztwo profesjonalistów. Typowa sytuacja kryzysowa, którą trzeba ogarnąć i już.
Zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą w strategiach promocyjnych miast - czy aby nie jest po macoszemu traktowana komunikacja z mieszkańcami. W końcu to oni są wiarygodnym "nośnikiem" reputacji miasta i najważniejszym interesariuszem. Może gdzieś zadbano bardzo dobrze o tę grupę docelową? Chyba trzeba by zacząć od przyjaznych urzędów w mieście, z profesjonalną obsługą i podejściem pro-klienckim. Same billboardy nie wystarczą.

"Przyjazne urzędy" pojawiają się coraz częściej, ale bynajmniej nie z potrzeby komunikacji, a wymogami jakie nakładają np. normy ISO - to jeden z nich, tak samo jak np. monitoring publikacji o gminie.

Komunikacja nie tyle jest traktowana po macoszemu, co nie za bardzo są pomysły na to jak to zrobić by po pierwsze było tanio, po dugie skutecznie, po trzecie wiarygodnie.
Joanna Z.

Joanna Z. Efektiva Agencja
Reklamy

Temat: Promocja miast/ regionów

Ciekawa jestem jak podobają Wam się hasła promujące poszczególne miasta.
Moim faworytem jest zdecydowanie "Gdańsk-Morze możliwości".
"Wrocław miasto spotkań" też jest dobre.
Natomiast "Warszawa. Każdemu po drodze"(hasło promujące Warszawę w konkursie Europejska Stolica Kultury2016) moim zdaniem lekki niewypał, a szczególnie angielska wersja ("Warsaw. On your way")- można zrozumieć, że Warszawa jest przeszkodą na drodze. Zresztą na razie jakość polskich dróg sprawia, że nasza stolica nikomu nie po drodze;)
Dawid Gulczyński

Dawid Gulczyński Enjoy Media,
właściciel

Temat: Promocja miast/ regionów

W Bydgoszczy z Eskadrą mamy niestety złe wspomnienia - miasto zerwało z nimi umowę. Pomijając fakt, iż sam plan nie był raczej zbytnio innowacyjny wtargnęło w niego wiele błędów m.in. w analizie konkurencyjności miasta - dokładniej w wadach - wpisano brak uniwersytetu w mieście. Tak się składa, że mamy je dwa ( Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy ), a nawet można mówić o trzech ( Collegium Medicum UMK ). Dla mnie jest to błąd niewybaczalny.

PS Hasło Gdańska nie podoba mi się ze względów na pewną trudność w wymowie - nieprzyjemne w brzmieniu nagromadzenie głoski (Morze możliwości). Nasze hasło brzmi natomiast:

Bydgoszcz - bądź moim gościem.
Bydgoszcz - be our guest.Dawid Gulczyński edytował(a) ten post dnia 26.02.09 o godzinie 13:44

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Ta wpadka z uczelniami rzeczywiście przykra. Z czego to wynika? Lenistwo, ingnorancja, monopol?

A jaki jest pomysł na promocję Bydgoszczy? Co wyróżnia miasto?Barbara Hernas edytował(a) ten post dnia 26.02.09 o godzinie 15:26
Dawid Gulczyński

Dawid Gulczyński Enjoy Media,
właściciel

Temat: Promocja miast/ regionów

Barbara Hernas:
Ta wpadka z uczelniami rzeczywiście przykra. Z czego to wynika? Lenistwo, ingnorancja, monopol?

A jaki jest pomysł na promocję Bydgoszczy? Co wyróżnia miasto?

Woda i sport - z tego oczywiście wynika bliskość naturze, ekologiczność. Promocja ta odbywa się na wielu płaszczyznach:

1) Miasto organizuje imprezy plenerowe nad rzeką Brdą - kierowane są one do różnych grup odbiorców ( Od spotkania fanów serialu "M jak Miłość", przez organizację Bydgoszcz Smooth Festiwal i zlot wodniaków - "Ster na Bydgoszcz", po spektakle operowe w amfiteatrze nad Brdą ).


Obrazek


"M jak miłość"


Obrazek


Jakaś operetka.


Obrazek


"Ster na Bydgoszcz"

2) Związany z wodą i ekologią jest również Bydgoski Tramwaj Wodny - pojazd ekologiczny o napędzie solarnym. W ramach promocji kierowanej do mieszkańców miasta prowadzone są na nim lekcje na uczniów bydgoskich szkół. Zainteresowanie nimi było w zeszłym roku ogromne. Uważam, że taka reklama wewnętrzna jest też bardzo ważna. Dodatkowo wspólnie z Toruniem planujemy zakupić poduszkowiec - kursowałby między naszymi miastami.


Obrazek


Bydgoszcz ma razem dwa tramwaje solarne oraz jeden konwencjonalny stateczek wycieczkowy - kursują one po mieście w cenie biletu komunikacji miejskiej. 2,60 zł bilet normalny.

3) Do tej pory nie byliśmy praktycznie wcale widoczni w telewizji. W zeszłym roku weszliśmy we współpracę z kilkoma stacjami telewizyjnymi: koncerty "Hity na czasie", "Podziel się posiłkiem", "I Ty możesz zostać św. Mikołajem". Wszystko transmitowane w ogólnopolskiej telewizji. Dodatkowo miasto wykupiło/wywalczyło weekendy w TVN Meteo, PolsatNews, "Polska na weekend" oraz w "Kawie czy herbacie". Miasto zagrało również w kilku odcinkach serialu "Egzamin z życia" oraz w filmie "Magiczne drzewo".

4) Niezwykle ważny jest sport - w zeszłym roku najważniejsze były Mistrzostwa Świata Juniorów w Lekkiej Atletyce. Relacje z mityngu Tamex Cup, który odbył się 1 lipca, obejrzało w telewizji 29 mln kibiców, najwięcej w USA, Australii, Finlandii, Szwecji i w Polsce. Jeszcze większą widownię, 57 mln osób, zgromadziły przed telewizorami relacje z 12. Mistrzostw Świata Juniorów. Najwięcej widzów oglądało tę imprezę za pośrednictwem telewizji we Włoszech, Rosji, Brazylii, krajach Afryki i w Polsce. ( Transmisje w Eurosporcie ). Przez kilka dni trwania imprezy szerokie relacje wraz z fotografiami odnalazłem w 68 krajach świata - ponad 300 tytułów portali. ( Monitorowałem zagraniczne serwisy informacyjne ) Dodatkowo w TVP transmitowane były różne zawody np. mecze Ligi Światowej rozgrywane w Hali Widowiskowo-Sportowej "Łuczniczka". Za granicą transmitowane były również dwa turnieje w Grand Prix na żużlu.


Obrazek


Nasz stadion - zmodernizowany, a właściwie zbudowany na potrzeby mistrzostw. W tym roku w Bydgoszczy odbędą się Mistrzostwa Europy w Koszykówce oraz Mistrzostwa Europy w Siatkówce - oczywiście transmitowane na starym kontynencie.

Wspomniane MŚJ w LA posiadały silną promocję wewnętrzną - nie zabrało jednak reklam w kraju ( chociaż głównie skupiono się na Wielkopolsce, Pomorzu i naszym województwie ).

Przeżywaliśmy ogromną stagnację - zmieniły się osoby odpowiedzialne za promocję i chyba widać ożywienie ( Wszystko co opisałem miało miejsce w zeszłym roku ). Nie jest jeszcze idealnie, ale w zeszłym roku wykonaliśmy na prawdę duży krok do przodu ( Bez pomocy zewnętrznych agencji marketingowych ).

Zatem sportem i wodą Bydgoszcz stoi. :)Dawid Gulczyński edytował(a) ten post dnia 26.02.09 o godzinie 17:51
Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Promocja miast/ regionów

Barbara Hernas:
Ta wpadka z uczelniami rzeczywiście przykra. Z czego to wynika? Lenistwo, ingnorancja, monopol?

zły research.
A to podstawa. Bez niego ani rusz.
Dawid Gulczyński

Dawid Gulczyński Enjoy Media,
właściciel

Temat: Promocja miast/ regionów

Katarzyna Wylon:
Barbara Hernas:
Ta wpadka z uczelniami rzeczywiście przykra. Z czego to wynika? Lenistwo, ingnorancja, monopol?

zły research.
A to podstawa. Bez niego ani rusz.

Mieli ciekawy początek, ale teraz wyraźna zniżka formy. Po Bydgoszczy zaliczyli wpadkę z Białymstokiem ( Logo zaproponowane miastu było bardzo podobne do logo organizacji zrzeszającej homoseksualistów ). W Toruniu też panowało niezadowolenie ( opinie w mediach ) - skojarzyli miasto z piernikami, Kopernikiem i kosmosem - za wielkie odkrycie to nie było. :)
Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Promocja miast/ regionów


Mieli ciekawy początek, ale teraz wyraźna zniżka formy. Po Bydgoszczy zaliczyli wpadkę z Białymstokiem ( Logo zaproponowane miastu było bardzo podobne do logo organizacji zrzeszającej homoseksualistów ). W Toruniu też panowało niezadowolenie ( opinie w mediach ) - skojarzyli miasto z piernikami, Kopernikiem i kosmosem - za wielkie odkrycie to nie było. :)

ja się obawiam, że teraz "eskadra" stała się synonimem "marketingu miast", a to bardzo źle dla jakości współpracy.
Samorządowcy zamiast polegać tylko na opinii (teraz już mocno nadszarpniętej) powinni czasem nieco bardziej się wysilić i poszukać "świeżej krwi", równie dobrej, przede wszystkim dla wlasnego spokoju.

Temat: Promocja miast/ regionów

Dawid Gulczyński:

Mieli ciekawy początek, ale teraz wyraźna zniżka formy. Po Bydgoszczy zaliczyli wpadkę z Białymstokiem ( Logo zaproponowane miastu było bardzo podobne do logo organizacji zrzeszającej homoseksualistów ). W Toruniu też panowało niezadowolenie ( opinie w mediach ) - skojarzyli miasto z piernikami, Kopernikiem i kosmosem - za wielkie odkrycie to nie było. :)

w Jarocinie bylo tak, ze spotkali sie z mieszkancami i robili badania telefoniczne, a pozniej z podpowiedzi zrobili startegie promocji, ktora musze przyznac zawierala kilka ciekawych pomyslow. jednak pomineli festiwal, co dla mnie jest nie do pomyslenia...
Dawid Gulczyński

Dawid Gulczyński Enjoy Media,
właściciel

Temat: Promocja miast/ regionów

Zaproponuję temat, gdyż rozmowa zbytnio się nie klei. ;)

Jakie macie doświadczenia z biuletynami wydawanymi przez urzędy. Jako pierwszy pod ocenę podam nasze bydgoskie pisemko:

( Numer styczniowy oraz numer specjalny z połowy lutego )

http://www.bydgoszcz.pl/binary/kurier_ratuszowy_specja...

http://www.bydgoszcz.pl/binary/kurier_ratuszowy_stycze...

Co sądzicie o takiej formie kontaktu z mieszkańcami? Co sądzicie konkretnie o "Kurierze Ratuszowym" - jakieś sugestie zmian od specjalistów? :)

Dodam tylko, że "KR" wychodzi raz na miesiąc w nakładzie 100 tys. egzemplarzy i doręczany jest bezpośrednio do skrzynek ( Powinien zatem trafić do +- każdego mieszkania ).
Katarzyna Wylon

Katarzyna Wylon Menedżer Personalny
Regionu / HR
Business Partner

Temat: Promocja miast/ regionów

proponuję założyć nowy wątek - będzie się wygodniej rozmawiać - możemy prosić moderatora o pomoc?

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Zapraszam do nowego wątku!

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Dobry wieczór.
Cieszę się, że grupa dot. GOV PR powstała na Golden Line.
W Polsce z PR w sektorze publicznym jest, jak z reklamą w internecie w 1997 r.
Eksperci utrzymywali wtedy, że wydatki na reklamę online, nigdy nie przekroczą 3% budżetów. OS3 multimedia wiedzieli, że będzi inaczej. Wierzyli, że ich wizja interaktywności stanie się faktem prędzej niż później. Dziś nakłady na kampanie w necie często wynoszą ok. 33%, a pod koniec kryzysu będą dochodziły - moim zdaniem - do 40%, bo internet jest mierzalny.

To samo dotyczy GOV PR - administracja na różnym szczeblu jest coraz bardziej świadoma konieczności budowania marek swoich instytucji, regionów, miast. Uważa jednak, że agencyjne gaże są za wysokie a pomysły za odważne.
Uwierzmy, że "nie ma granic, są tylko opory".
Przekładając tę filozofię na wspólpracę na linii Agencja/Instytucja, mają rację Ci uważający, że pogodzenie interesów mieszkańców, włodarzy i pomysłów agencji wymaga elastyczności. Ale pamiętajmy, że to tylko opory a nie granice:)

Pozytywny, budujący dowód zmian: Miasto Rybnik i jego nowe logo, które uzupełniło hasło "Rybnik. Miasto z ikrą". Jego autorem jest nikt inny niż wydział promocji UM Rybnika. Urzędnicy przyszli do nas z pomysłem, swoją wizją, która była od początku jasna, bo przemyślana przez nich. A to znaczy, że są świadome instytucje.

W kolejne wątki wczytam się pod koniec tygodnia, tymczasem korzystając z okazji zapytam co Państwo sądzicie o haśle "Rybnik. Miasto z ikrą"?

Nowe logo poniżej, a więcej o nim na http://www.rybnik.pl/index.php?id=223&p=news,11,show,4586


Obrazek
Bartosz Sapota edytował(a) ten post dnia 10.03.09 o godzinie 22:23

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Logo trochę delfinowe, ale hasło jak dla mnie bardzo pomysłowe. Podoba mi się. Brawo dla twórców!

konto usunięte

Temat: Promocja miast/ regionów

Dziękuję, przekażę twórcom: loga (Tomek Wawrzyczek, grafik) i hasła (Krzysztof Jaroch, naczelnik Wydziału Promocji UM Rybnika).



Wyślij zaproszenie do