Temat: Prowokacje w reklamie

Witam,

Jakie jest Wasze zdanie na temat kontrowersyjnych reklam (chociażby prowokacyjne Verginity Housa)? Z jednej strony generują szum medialny, czyli nie ważne jak mówią byle mówili, ale z drugiej obrażają czyjeś wartości. Gdzie leży granica między wolnością słowa (obrazu) a poszanowaniem pewnych symboli, idei, tradycji? Czy zestawienie penisa i krzyża w instalacji uniewinnionej niedawno Doroty Nieznalskiej to przesada? W kwietniowym numerze OOH Magazine będziemy szerzej poruszać kwestie etyki w reklamie, więc dzielcie się swoimi przemyśleniami!

Pozdrawiam!Joanna Łęczycka edytował(a) ten post dnia 25.03.10 o godzinie 08:19
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Często by przebić się ze swoim przekazem trzeba zrobić coś innego, coś co zauważą konsumenci i pozwoli się wyróżnić. Przykładem może być początkowa kampania Play'a, która oprotestowana chyba w każdej możliwe instytucji dała marce ogromną możliwość zwiększenia rozpoznawalności marki.

Polecam to co mówił Marcin Gruszka na jedynm z naszych spotkań:
http://vimeo.com/5921775

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Szokowanie i prowokacja powinny być przemyślane. Reklamy Playa wywoływały dużo emocji, ale jak dla mnie, nie było w nich spójności i nie reprezentowały sobą nic za wyjątkiem taniej sensacji.

Moi faworyciu wśród prowokujących reklam to:


Obrazek



Obrazek



Obrazek

Temat: Prowokacje w reklamie

Jeżeli chodzi o Playa: z punktu widzenia strategii wybór dobry, bo reklamy przebiły się do masowej świadomości, mocnym uderzeniem Play zaistniał jako czwarty operator. Z punktu widzenia przeciętnego Kowalskiego: piękny poranek, w ręku świeża drożdżówka, w uszach muzyka - nie mam ochoty oglądać zakrwawionych palców!! Co innego jeżeli byłaby to kampania społeczna, tu margines tolerancji jest większy, ale dla przeciętnego Kowalskiego (jestem nim) Play po prostu psuł dzień. Podobnie rzecz wygląda w przypadku reklamy Gazety Wyborczej z obgryzionymi paznokciami... Czy to jest kwestia mojej estetyki czy macie podobnie?
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Proszę nie zapominajcie o tym, że bardzo często trzeba walczyć o to co dzieje się w podświadomości konsumenta, zostawiając jego świadomość z boku. Reklama Play była idealnym krokiem - pamiętajmy, że telekomy to branża, która wydaje najwięcej na reklamę, a rynek jest mocno zmonopolizowany. By przebić się w świadomości trzeba naprawdę odważnych kroków i choć sam krytykowałem kampanię w trakcie jej trwania to w tej chwili widząc jej efekty biję się w pierś.

Dzięki tym kreacjom Play zdobył coś na kilku płaszczyznach - te najważniejsze:
- budowanie świadomości marki, a raczej faktu, że istnieje ona, bo sam kształt został nadany dopiero później,
- darmowa promocja w postaci setek artykułów związanych z oskarżeniami do rady etyki reklamy i protestów środowisk związanych z kościołem + rzeszy populistów, którzy chcieli na Play'u zyskać swoje '5 minut'.

Rynek jest przepełniony reklamami zadowolonych rodzin (mówię o telekomunikacji) i by wyciągnąć konsumenta z tego trzeba było zaszokować. Play przeprowadzał też świetne happeningi.

Zadziałała odwieczna zasada 'wyróżnij się albo zgiń'.

A na koniec takie pytanie do Pań: Czy pamiętając pierwsze kampanie Play'a teraz byście odrzuciły jego ofertę tylko z racji na te billboardy?

Temat: Prowokacje w reklamie

Strategia wkłucia się w umysły ludzkości przez zastosowanie prowokacji sprawdziła się w 100 %, wryła mi się czaszkę równie mocno jak początkowa scena z Psa Andaluzyjskiego (czyli żyletka + oko), im częściej mi się rzucała na myśl tym intensywniej starałam się o niej zapomnieć i dlatego dziś - ze wszystkich reklam operatorów najlepiej pamiętam reklamy Play a z całego Psa Andaluzyjskiego tylko wspomnianą scenę...

Pod tym względem kampania doskonała, zresztą miała kilka innych odcieni niż tylko billboadry, były też autobusy itd.

http://vimeo.com/4372734

Ale! Pomówmy o interpretacji... Dla mnie, dla Ciebie Piotrku, czy dla wielu innych osób z branży zabawa w rozgryzanie reklamowych rebusów to ciastko z kremem, ale dla większości to jednak wbijający się w podświadomość obraz bez treści (biało-fioletowy kleks? palec zamiast języka? para trzymająca "playowe" dziecko?) A dzieci z reklamy Playa? Szef marketingu Play Jack Hensler tłumaczył, że dzieci oznaczają niskie stawki, a to, że są to dzieci identyczne, oznacza, że stawki za minutę rozmowy są takie same niezależnie od sieci, do której się dzwoni :) No właśnie... Ale na tym polega odmienność Playa, mi się podoba, ale nie zmienia to faktu, że ten zakamuflowany przekaz nie dociera...

Masz rację, Play straszył mnie krwawiącym palcem dawno, ale dziś biorę go pod uwagę jako alternatywę dla mojego operatora. Bo wiem, że mogę, że jest! :)

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Joanna Łęczycka:Bo wiem, że mogę, że jest! :)

W nieudolny sposób, ale zbudowali świadomość marki. Nie zmienia to faktu, że te reklamy leżą. Nie sądzę, by wzbudzały sympatię wśród tłumów.
Jest kilku operatorów na rynku. Jeśli oferty są podobne, wybierzesz tego, który nie ma kretyńskich reklam. To hipoteza, nie weszłam w twój umysł, ale zakładam, że tak właśnie by było:)

Jeśli jesteśmy w temacie kontrowersyjnych reklam, to ja z kolei, bardzo miło wspominam kampanię Mobil Kinga. Reklama została zdjęta z emisji ze względu na wizerunek kobiety, jaki prezentowała. Dla mnie te reklmy były mistrzostwem świata, więc kontrowersja niekiedy idzie w parze z jakością. To oczywiści moje osobiste zdanie:)

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Jeżeli chodzi o prowokacje to uważam iż kampanie społeczne są dobry przykładem na to, że nawet najbardziej drastyczne sceny owszem poruszą człowieka.. wzbudzą w nim emocje czy to obrzydzenia, czy to zachwytu, czy to frustracji. Lecz, niestety koniec końców jest taki, iż i tak rzadko kiedy zmieniają postawę.

Co mi po napisie na paczce papierosów "palenie zabija" jak i tak jak będę chciała to kupie ta paczkę i zapale owego papierosa..i nie pomyślę wtedy ani o napisie ani o drastycznej kampanii. Pamięć ludzka jest ulotna i wątpię aby nawet największe prowokacje miały wpływ na odbiór reklamy.( w sensie długoterminowym bo chwilowym na pewno tak)

ps. polecam stronę: http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie.php?problemy_...[3]=1&PHPSESSID=a9d7ff8f067a9
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Katarzyna M.:
Co mi po napisie na paczce papierosów "palenie zabija" jak i tak jak będę chciała to kupie ta paczkę i zapale owego papierosa..i nie pomyślę wtedy ani o napisie ani o drastycznej kampanii. Pamięć ludzka jest ulotna i wątpię aby nawet największe prowokacje miały wpływ na odbiór reklamy.( w sensie długoterminowym bo chwilowym na pewno tak)

Co do papierosów i tekstów na paczce 'palenie zabija' to we Francji poszli dość daleko, ale udało się stworzyć dzięki temu debatę publiczną więc na plus:
http://www.przerwanareklame.pl/artykuly/kampania-antyt...

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Piotr Baranowski:
Katarzyna M.:
Co mi po napisie na paczce papierosów "palenie zabija" jak i tak jak będę chciała to kupie ta paczkę i zapale owego papierosa..i nie pomyślę wtedy ani o napisie ani o drastycznej kampanii. Pamięć ludzka jest ulotna i wątpię aby nawet największe prowokacje miały wpływ na odbiór reklamy.( w sensie długoterminowym bo chwilowym na pewno tak)

Co do papierosów i tekstów na paczce 'palenie zabija' to we Francji poszli dość daleko, ale udało się stworzyć dzięki temu debatę publiczną więc na plus:
http://www.przerwanareklame.pl/artykuly/kampania-antyt...


Właśnie o tej kampanii myślałam!!
Ostra.. ale z tego co słyszałam nie sprawdziła się... wzbudziła bardziej pedofilskie skojarzenie niż to co było w zamierzeniu.

Temat: Prowokacje w reklamie

Jeżeli młodych ludzi w ogóle może w dzisiejszych czasach coś szokować.. Przypuszczam, że kampania bardziej szokuje rodziców i, jak wspomniał Piotr na swoim blogu, organizacje prorodzinne.
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Została podjęta dyskusja, a o to się rozchodzi w kampaniach społecznych. Bez dyskusji nie będzie konkluzji.

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Ostatnio z reklam społecznych pojawiła się reklama audio (słyszałem w TokFM) w roli główną z nawigacją GPS:
" Za 500 metrów cmentarz...
... za 100 metrów cmentarz... - słychać jak auto przyśpiesza, zderza się z czymś...
... cmentarz. Jesteś na miejscu."

Proste a ponieważ ogromna ilość ludzi używa nawigacji, być może dotrze do głów. Oby.
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Maciej C.:
Ostatnio z reklam społecznych pojawiła się reklama audio (słyszałem w TokFM) w roli główną z nawigacją GPS:
" Za 500 metrów cmentarz...
... za 100 metrów cmentarz... - słychać jak auto przyśpiesza, zderza się z czymś...
... cmentarz. Jesteś na miejscu."

Proste a ponieważ ogromna ilość ludzi używa nawigacji, być może dotrze do głów. Oby.


dobre!Gdybyś znalazł to gdzieś w sieci to będę wdzięczny za podesłanie audio.Piotr Baranowski edytował(a) ten post dnia 31.03.10 o godzinie 15:10

Temat: Prowokacje w reklamie

http://www.youtube.com/watch?v=YD4hPwuT-ZU

Dostarczam link! Proste ale jakie sugestywne!
Podobnie sławna i dobrze znana kampania policji "Użyj wyobraźni", choć ta nieco bardziej drastyczna.

http://www.youtube.com/watch?v=c-2CPylgTbM

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

We mnie te reklamy wywołują lęk. Zdaję sobie sprawę, że w słusznym celu, ale bardziej cenię spoty, które ideę np. bezpiecznej jazdy propagują bez przywoływania takich drastycznych skojarzeń.
Zagraniczna kampania mówiąca o zapinaniu pasów.
http://www.youtube.com/watch?v=h-8PBx7isoM&feature=pla...
Da się jak widać. Ciekawe kiedy tak będzie w Polsce.

konto usunięte

Temat: Prowokacje w reklamie

Bardzo udana.
Piotr Baranowski

Piotr Baranowski płodzę kuszące
pomysły...

Temat: Prowokacje w reklamie

Karolina B.:
We mnie te reklamy wywołują lęk. Zdaję sobie sprawę, że w słusznym celu, ale bardziej cenię spoty, które ideę np. bezpiecznej jazdy propagują bez przywoływania takich drastycznych skojarzeń.
Zagraniczna kampania mówiąca o zapinaniu pasów.
http://www.youtube.com/watch?v=h-8PBx7isoM&feature=pla...
Da się jak widać. Ciekawe kiedy tak będzie w Polsce.

zbyt mało dynamiczne jak dla mnie. Po 5 sekundach ziewałem, a po 10 chciałem sobie strzelić w głowę bo powinność zawodowa kazała mi oglądać reklamówkę do końca.
Rozumiem, że tutaj reklama miała grać na emocjach, ale są lepsze sposoby. Przykładem może być reklama XYZ (nie powiem czego żeby nie zdradzać) - ogromne emocje są budowane przez całe 4 minuty by na koniec już na zbudowanych emocjach oznaczyć produkt. Polecam.

http://www.przerwanareklame.pl/artykuly/reklama-grajac...

Temat: Prowokacje w reklamie

Reklama, którą podesłała Karolina jest bardzo dobra pod względem artystycznym, ale nie przekonała mnie do tego, żeby wolniej jeździć, natomiast po "Użyj wyobraźni III" stałam się ostrożniejsza na przejściu dla pieszych. Trzeba od czasu do czasu zobaczyć trochę krwi i otwartych czaszek, żeby sobie uświadomić, że każdy może tak wyglądać...

Temat: Prowokacje w reklamie

Odkryłam te sławne billboardy wczoraj u siebie na osiedlu:
http://wiadomosci.wp.pl/gid,12139535,title,Makabryczne...

i powiem szczerze, że mam bardzo ambiwalentne zdanie... Po pierwsze: no tak wygląda aborcja, nie czarujmy się... Ale po drugie: to bardzo indywidualna sprawa każdej kobiety, nie księdza i o ile cenię outdoor za poruszanie ważnych problemów (przemoc, narkotyki, wypadki samochodowe) tak tutaj widzę brutalną propagandę poglądu. No i specyfika outdooru - szanujmy także psychikę tych narodzonych dzieci, bo mamy święta i maluchy chętnie do kościoła ze święconką idą, a przed kościołem krew i trupy... Ale ciekawa jestem co Wy na to?! Gdzie, kiedy, w jakim stopniu i na jaki temat można posłużyć się prowokacją?

Następna dyskusja:

Seks w reklamie... politycznej




Wyślij zaproszenie do