Monika
Gierada-Sołtysek
Spec. d/s ochrony
danych osobowych -
właścicel firmy
Temat: Jedyny obowiązek ADO - rejestracja zbioru! - jak walczyć...
Klient ostatnio przesłał mi link do takiej strony:http://blog.istore.pl/2010/04/19/ochrona-danych-osobow...
Wszystko niby świetnie - jest SSL, jest bezpieczne oprogramowanie sklepu i jest informacja o obowiązku rejestracyjnym baz danych osobowych. Niemniej dalej już trudniej: firma podsuwa wypełniony wzór wniosku rejestracyjnego ale już nie informuje klienta o innych obowiązkach jakie nakłada na ADO UODO
tylko stwierdza:
Pod względem formalnym, Twoim zadaniem jest wyłącznie zgłoszenie bazy danych zarejestrowanych użytkowników do GIODO.
Wysłałam zapytanie do firmy jak rozwiązują kwestię sporządzania dokumentacji czy wyznaczenia ABI ( te pola domyślnie w prezentowanym wniosku rejestracyjnym są oczywiście zaznaczone) - otrzymałam informację:
"Terminy, o które Pani pyta związane są z technicznymi procedurami zabezpieczenia zbioru danych osobowych, a te wykonywane są przez platformę iStore."
Tyle, ze iStore nie jest ADO, co najwyżej Klienci powierzają im dane do przetwarzania. A zatem według mnie jest to ewidentne wprowadzanie ludzi w błąd i narażanie ich na straty w przypadku kontroli GIODO - czy to na utratę reputacji czy to na straty finansowe.
Dopiero w 4 mailu wyjaśnili: "To Pani jako podmiot odpowiedzialny za prowadzenie sklepu ma obowiązek stworzenia takich dokumentów i procedur. Pani pracownicy są odpowiedzialni za ich przestrzegania" ale ilu ich klientów w ogóle będzie chciało temat drążyć a ilu poprzestanie na wiedzy podanej na stronie www lub w pierwszym mailu od BOK..?
iStore to członek grupy Allegro poważnego gracza na rynku - tym bardziej informacja, że w zasadzie legalność przetwarzania danych osobowych ogranicza się wyłącznie do zarejestrowania zbiorów danych w rejestrze GIODO, jest niebezpiecznym nadużyciem, tym bardziej że na stronach bardzo chętnie prezentują logotyp GIODO.
Takie praktyki należałoby bezwzględnie tępić. Gdyby to było jawne naruszenie UODO to można złożyć skargę, ale to nadużycie prowadzi do tego, że to de facto klienci oprogramowania będą masowo naruszali postanowienia UODO a iStore wtedy zapewne "umyje ręce" bo przecież odpowiedzialność leży na ADO.
Gdzie, komu można to zgłosić i jaki jest wachlarz środków żeby przeciwdziałać takim praktykom?