Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: WoM operatorzy

Jak oceniacie "nosicieli" akcji womowych? Czy tylko Trendsetterzy się sprawdzają?

Z mojego doświadczenia wynika, że każdy jest dobrym nośnikiem, byłe był naturalny i nie wciskał kitu :) A jak wasze doświadczenia?

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Jacek J.:
Jak oceniacie "nosicieli" akcji womowych?

Słabo :) WoM powinien być przenoszony przez ludzi naturalnie zakotwiczonych w różnych społecznościach, tylko wtedy jego rekomendacja traktowana jest poważnie. Tymczasem najczęściej zajmują się tym niewykwalifikowani i słabo opłacani ludzie, którzy jak meteor wpadają na forum lub grupy dyskusyjne, wklejają szybko ten sam tekst i znikają. Skuteczność takich akcji jest praktycznie żadna. Nie wiem, jak to wygląda w warunkach pozasieciowych, bo albo nie wpadłem tam jeszcze na WoMowicza, albo był tak dobry w roli, że się nie zorientowałem :)
Marek C.

Marek C. profesjonalny opis

Temat: WoM operatorzy

Jan C.:
Jacek Jankowski:
Jak oceniacie "nosicieli" akcji womowych?

Słabo :) WoM powinien być przenoszony przez ludzi naturalnie zakotwiczonych w różnych społecznościach, tylko wtedy jego rekomendacja traktowana jest poważnie. Tymczasem najczęściej zajmują się tym niewykwalifikowani i słabo opłacani ludzie, którzy jak meteor wpadają na forum lub grupy dyskusyjne, wklejają szybko ten sam tekst i znikają. Skuteczność takich akcji jest praktycznie żadna. Nie wiem, jak to wygląda w warunkach pozasieciowych, bo albo nie wpadłem tam jeszcze na WoMowicza, albo był tak dobry w roli, że się nie zorientowałem :)


zgodna w 100%, poza siecią też się nie sprawdzają ;-)
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: WoM operatorzy

no właśnie o to mi chodzi :)

Największe błędy popełniane przez agencje prowadzące akcje WoMowe, to według mnie nastawianie się na "przenoszenie plotki" tylko przez Trensetterów.

Bardziej według mnie należało by się skupić na treści, jakości plotki i tego co ona ze sobą niesie (np. nie należy mówić tego, co nie jest do końca prawdą) - czyli tutaj liczy sie jakość (wirusowość womowa) a nie ilość (Trendsetterów).

A niestety narazie, głównie agencje nastawiają się na ilość :(

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Chciałbym ogarnąć umysłem to zjawisko, ale nie potrafię. W każdym artykule o WoM, jaki przydarzyło mi się czytać, podkreśla się te cechy, o których piszesz, Jacku. Szczerość (ew. prawdopodobieństwo komunikatu), autorytet tego, kto mówi, pozyskanie zaufania odbiorcy, przekazywanie informacji w nienachalny sposób, itd. Tymczasem nie słyszałem o firmie w Polsce, której by się to udawało. Dziwi mnie też, że kandydatów do tej rpacy pozyskuje się jak leci, zamiast skupić się na pozyskaniu osób, które już aktywnie działają w jakimś środowisku i mają tam wyrobioną pozycję znawcy tematu i życzliwego kumpla, który bezinteresownie doradzi.
Monika Czaplicka

Monika Czaplicka Wobuzz, "Zarządzanie
kryzysem w social
media"
(czaplicka.eu)

Temat: WoM operatorzy

Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty. Dlatego warto polegać na tych agencjach, które prowadzą kampanie długo i mają doświadczonych operatorów.
Bo rzeczywiście takie łąpanki na chybił trafił są obez sensu. Trzeba, żeby każdy post był inny. Nie ma kopjuj wklej.
Zmiena IP i najlepiej przeglądarki co jakiś czas. Rozpisane szczegółowo alterego- żeby się nie pomylić i napisać czasownik ze złą płcią.

Poza tym poważne firmy się starają, żeby to, co piszą operatorzy było prawdą. Prowadziłam kampanię Crative, więc na 2 tygodnie dostałam wszystkie modele reklamowanych słuchawek.

To zależy od firmy- uwierzcie na słowo..
Paulina Górska

Paulina Górska Product Manager

Temat: WoM operatorzy

No, ale błagam, gdzie tu prawda, o której piszesz. "Zmieniasz" sobie płeć jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżdzki, kreujesz się za każdym razem od nowa. Od samych podstaw jesteś jedną wielką kreatorką samej siebie. Jeśli ty sama jesteś małym kłamstewkiem w necie, to gdzie miejsce na prawdę o produkcie.
Poza tym nie uwierzę, że produkty, które dostajesz, a które są cenne, nie działają w ten sposób na ciebie, że w większości przypadków ci się podobają. Czy tu nie działa mechanizm odwdzięczenia się dobrą opinią za produkt gratis?
Poza tym zgadzam się z przedmówcami - ludzie, którzy szczególnie znają się na rzeczy, np. w kwestii elektroniki, komputerów etc. wyczują, że jesteś w jakiś sposób "obca". No, chyba że napiszesz "zajebiste słuchawki Creative". Ale wątpię czy w ogóle zwrócą uwagę na Twój post. Warto więc, by dzisiejsze agencje szeptomarketingowe skupiały się na ludziach opiniotwórczych, wyspecjalizowych w danym temacie,który jest jednoczesnie ich pasją. To od razu się to wyczuwa. Opinie takich ludzi traktuje się serio i niekiedy właśnie wierzy się im na słowo, bo wiemy, że nie polecą nam szajsu,którego sami nigdy by nie kupili.
Biorę pod uwagę jeszcze to, że po prostu polecasz produkty typu guma do żucia z guaramą, super energetyzujący napój, spodnie takiej a nie innej marki - wówczas faktycznie możesz być znikąd i nie znać się na rzeczy. Po prostu zamieszczasz posty, mając nadzieję, że ludziom jakoś trafi do podświadomosci "to jest fajne".
Ale w tematach, gdzie potrzebna jest wiedza, pasja, doświadczenie potrzeba ludzi opiniotówrczych według mnie.
Marek C.

Marek C. profesjonalny opis

Temat: WoM operatorzy

Paulina G.:
No, ale błagam, gdzie tu prawda, o której piszesz. "Zmieniasz" sobie płeć jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżdzki, kreujesz się za każdym razem od nowa. Od samych podstaw jesteś jedną wielką kreatorką samej siebie. Jeśli ty sama jesteś małym kłamstewkiem w necie, to gdzie miejsce na prawdę o produkcie.
Poza tym nie uwierzę, że produkty, które dostajesz, a które są cenne, nie działają w ten sposób na ciebie, że w większości przypadków ci się podobają. Czy tu nie działa mechanizm odwdzięczenia się dobrą opinią za produkt gratis?
Poza tym zgadzam się z przedmówcami - ludzie, którzy szczególnie znają się na rzeczy, np. w kwestii elektroniki, komputerów etc. wyczują, że jesteś w jakiś sposób "obca". No, chyba że napiszesz "zajebiste słuchawki Creative". Ale wątpię czy w ogóle zwrócą uwagę na Twój post. Warto więc, by dzisiejsze agencje szeptomarketingowe skupiały się na ludziach opiniotwórczych, wyspecjalizowych w danym temacie,który jest jednoczesnie ich pasją. To od razu się to wyczuwa. Opinie takich ludzi traktuje się serio i niekiedy właśnie wierzy się im na słowo, bo wiemy, że nie polecą nam szajsu,którego sami nigdy by nie kupili.
Biorę pod uwagę jeszcze to, że po prostu polecasz produkty typu guma do żucia z guaramą, super energetyzujący napój, spodnie takiej a nie innej marki - wówczas faktycznie możesz być znikąd i nie znać się na rzeczy. Po prostu zamieszczasz posty, mając nadzieję, że ludziom jakoś trafi do podświadomosci "to jest fajne".
Ale w tematach, gdzie potrzebna jest wiedza, pasja, doświadczenie potrzeba ludzi opiniotówrczych według mnie.


Zgadzam się w pełni i dodam:

dla pani Zofii opiniotwórcza będzie pani Kasia, która spotyka w spożywczaku rano, i gdy ta poleci jej nowe mleczko do podłogi,

a jeśli chodzi o fora specjalistyczne i produkty specjalistyczne to nie widzę problemu by oficjalnie dać od firmy do sprawdzenia komuś prowadzącego forum i niech napisze co sądzi, będzie wiarygodnie i profesjonalnie, bez potrzeby zmiany płci ;-)

problem oczywiście wtedy gdy produkt, który masz reklamować jest słaby, ale wtedy nie wiem czy marketing szeptany to dobry pomysł ;-)Marek Czerniak edytował(a) ten post dnia 19.06.07 o godzinie 01:55
Maciej Budzich

Maciej Budzich bloger - autor bloga
o mediach reklamie i
marketingu

Temat: WoM operatorzy

Monika C.:
Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty.

Moniko, nie chce mi się wierzyć, że coś takiego piszesz... a jak zajrzałem do Twojego profilu i sprawdziłem gdzie aktualnie pracujesz... tym bardziej nie mogłem uwierzyć...

zwłaszcza, że z Twoim szefem miałem okazję kilkakrotnie rozmawiać o etyce, ba planowaliśmy wspólny projekt (nie wypalił z mojej winy), o właśnie pojęcie szczerości wobec internautów, żadnych sztucznych tworów, zawsze uczciwość - tutaj byliśmy całkowicie zgodni.

Zjawisko które opisujesz nie nazwałbym WOMM tylko jakąś typowo polską partyzantką. Obserwuję sobie nasz młody rynek pod względem WOMM, myślę, że czeka nas jeszcze kilka spektakularnych wpadek (i ośmieszających firmę) właśnie za sprawą takich działań - w wolnych chwilach namierzam sobie takich sztucznych-reklamiarzy...

Kto ma wątpliwości jak odróżniać womm od jakiejś partyzantki, zapraszam do mnie (http://www.blog.mediafun.pl), postaram się jeszcze w tym tygodniu więcej o tym napisać i mam książki o womm właśnie do rozdania (za darmo).
Michał Banaszewski

Michał Banaszewski client service
director

Temat: WoM operatorzy

i mam
książki o womm właśnie do rozdania (za darmo).


jak podłączyć się do "rozdania"? temat niezmiennie niezmiernie fascynujący, więc jeśli rozdanie jeszcze trwa - zgłaszam gotowośc "podłączenia"!

Temat: WoM operatorzy

etyka
aksjologia

sęk w tym, że dobrze zrobionym WOMem nikt się nie chwali, przynajmniej do momentu rozstania z klientem.
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: WoM operatorzy

Można sie pochwalić, jeśli jest to oficjalna plotka

my się chwalimy, ale mniej niż 5% realizacji :)
Joanna P.

Joanna P. Agencja reklamowa
Clue-Point, biuro
projektowe Fusion
Design

Temat: WoM operatorzy

Michał B.:
i mam
książki o womm właśnie do rozdania (za darmo).


jak podłączyć się do "rozdania"? temat niezmiennie niezmiernie fascynujący, więc jeśli rozdanie jeszcze trwa - zgłaszam gotowośc "podłączenia"!


jeśli książka jest jeszcze - bardzo chętnie przyjmę w swoje ręce.
Seweryn J.

Seweryn J. Wolny człowiek

Temat: WoM operatorzy

Monika C.:
Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty. Dlatego warto polegać na tych agencjach, które prowadzą kampanie długo i mają doświadczonych operatorów.
Bo rzeczywiście takie łąpanki na chybił trafił są obez sensu. Trzeba, żeby każdy post był inny. Nie ma kopjuj wklej.
Zmiena IP i najlepiej przeglądarki co jakiś czas. Rozpisane szczegółowo alterego- żeby się nie pomylić i napisać czasownik ze złą płcią.

Poza tym poważne firmy się starają, żeby to, co piszą operatorzy było prawdą. Prowadziłam kampanię Crative, więc na 2 tygodnie dostałam wszystkie modele reklamowanych słuchawek.

To zależy od firmy- uwierzcie na słowo..

Pani Moniko,

to co pani napisała to to łamania podstawowych zasad WOMu czyli Honesty of Relationship. Budowanie wiarygodności operatora na podstawie jakiś rozpisań, zmian IP (swoją drogą po co? rozumiem, że mówimy o operatorze który raz jest Kasią (i gada o kosmetykach) a raz Tomkiem (i gada o słuchawkach), neutralnych postów by potem "napisać reklamę"...
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: WoM operatorzy

według mnie podszywanie się pod kilka postaci, zmiany IP, kombinowanie jest nieetyczne, i w naszych działaniach nie pozwalamy naszym operatorom tak działać

Mają być autentyczni, a w niektórych wypadkach nawet powinni się przyznawać że mówią coś na zlecenie

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Jacek J.:
według mnie podszywanie się pod kilka postaci, zmiany IP, kombinowanie jest nieetyczne, i w naszych działaniach nie pozwalamy naszym operatorom tak działać

Mają być autentyczni, a w niektórych wypadkach nawet powinni się przyznawać że mówią coś na zlecenie


Wg zaleceń słynnej BzzAgent osoba biorąca udział w akcji WOMowej powinna zawsze ujawnić swoje powiązania. Są ku temu podstawy teoretyczne (wzrasta przekazywanie dalej informacji, nawet do 70%). Dowodzą tego badania zrobione przez prof. Waltera J. Carla z Northeastern Univerity (link: http://www.bzzagent.com/downloads/ToTellOrNotToTell.pdf )
A więcej o etyce marketingu szeptanego i samym WOM można się dowiedzieć z mojego opracowania. Nieskromnie polecam.
Link: http://zshare.net/download/2645625ba373e6/
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: WoM operatorzy

Maciej B.:

Moniko, nie chce mi się wierzyć, że coś takiego piszesz... a jak zajrzałem do Twojego profilu i sprawdziłem gdzie aktualnie pracujesz... tym bardziej nie mogłem uwierzyć...

zwłaszcza, że z Twoim szefem miałem okazję kilkakrotnie rozmawiać o etyce, ba planowaliśmy wspólny projekt (nie wypalił z mojej winy), o właśnie pojęcie szczerości wobec internautów, żadnych sztucznych tworów, zawsze uczciwość - tutaj byliśmy całkowicie zgodni.

Zjawisko które opisujesz nie nazwałbym WOMM tylko jakąś typowo polską partyzantką. Obserwuję sobie nasz młody rynek pod względem WOMM, myślę, że czeka nas jeszcze kilka spektakularnych wpadek (i ośmieszających firmę) właśnie za sprawą takich działań - w wolnych chwilach namierzam sobie takich sztucznych-reklamiarzy...

Kto ma wątpliwości jak odróżniać womm od jakiejś partyzantki, zapraszam do mnie (http://www.blog.mediafun.pl), postaram się jeszcze w tym tygodniu więcej o tym napisać i mam książki o womm właśnie do rozdania (za darmo).


A mnie chce się w to wierzyć właśnie dla tego, że pracowałem sporo czasu z szefem Moniki...

Niestety tak to często się odbywa, dobrze to ująłeś Maciej...partyzantka ;-)

Ale najciekawsze jest to, że również Klienci wcale takiej partyzantki nie chcą i się jej boją. Tak wynika z mojego doświadczenia (a przeprowadziłem już kilka tego typu projektów).
Michał C.

Michał C. eCommerce Strategy
Consultant

Temat: WoM operatorzy

Monika C.:
Trzeba, żeby każdy post był inny. Nie ma kopjuj wklej.
Zmiena IP i najlepiej przeglądarki co jakiś czas. Rozpisane szczegółowo
alterego- żeby się nie pomylić i napisać czasownik ze złą płcią.

Brzmi to tak dokładnie, że jest chyba 'z życia wzięte'..

Ale pobawmy sie, bo zapomniałaś o kilku kwestiach ;)

-"zmiana przegladarki" - niczym nieuzasadniona

-"zmiana IP co jakis czas" - tylko jeśli masz firmowe lub występujesz pod różnymi nickami na tym samym forum. Co wcale nie musi być tak częste, bo wartościowych forów z x-działami tematycznymi czy nawet ogólnych, czyli takich gdzie warto być i "Kasią" i "Tomkiem", nie ma w Polsce tak wiele

-IP c.d. - poproś o pomoc profesjonalistę - sama zmiana IP jest prosta, szczególnie losowa, ale zmiana na IP np. z konkretnego miasta lub przełączanie na konkretne IP w dowolnym momencie nie jest łatwe. Bo IP z HongKongu gdy udajesz 15-latke lub Sydney gdy wcielasz sie w studenta UJ nie jest wiarygodne [vide Tor]

-nie używaj imion jako nicków na forach specjalistycznych (tam sa pseudonimy), a już tym bardziej imion/nicków z "wiekiem"

-rozpisane alter-ego jest zbędne - zakładaj nicki męskie/żeńskie i używaj "historii postów" jeśli czegoś nie pamiętasz

-przeglądnij kilkanaście ostatnich tematów; zwróć uwagę na cechy charakterystyczne postów (język, składnię, używane akronimy). Wyłap liderów danych forów; jeśli masz wyczucie - skomentuj ich wypowiedzi, zacytuj, jesli masz talent - wdaj się w dyskusję/polemikę, gdy zdobędziesz zaufanie liderów - łatwiej przeforsujesz swoje racje później

-nie przesadź ze "specjalistycznym" językiem w wypowiedziach. Z tekstów a'la "elo zioom, wbij na imprezkę, będą niezłe cziki!" nadal namiętnie wykorzystywanych w promocji wydawałoby się niezłych produktów, śmieje się połowa środowiska do której kierowany jest produkt

-zawsze używaj avatarów - postaraj się zaprojektować go sama, niech nie wygląda na wrzucony "byle był"

-zawsze używaj sygnatury - im śmieszniejsza/chwytliwa tym lepiej, ostatecznie może być po prostu pasująca tematycznie

-jeśli masz czas - załóż profil w serwisie społecznościowym i podaj jego adres jako swoją stronę domową w profilu lub wpisz do sygnatury. Używaj serwisów społ. w których nie widać daty rejestracji i/lub liczby odwiedzin Twojego profilu (vide MySpace). Poświęć 20min na wypełnienie profilu.

...a potem strzelisz jedną głupotę i cała praca na marne. To tyle tytułem żartów;)

Forumowicze skupieni wokół jednego forum są bardzo wyczuleni na -używając forumowej nomenklatury- trolle, a mniej lub bardziej ordynarne spamy sa od ręki kasowane. Zawsze można oczywiście zalać fora gazety, onetu [za dopłatą, ROTFL], o2 itp. takim samym postem, ale nikogo to nie zadowoli.

Seweryn J.
zmian IP (swoją drogą po co?
Bo wiele systemow, na ktorych sa oparte fora, w tym chyba najpopularniejsze w Polsce phpBB, ma obok kazdego posta funkcje [IP], ktora pokazuje kto z danego adresu IP na danym forum wysylal juz posty ;) Funkcja dostepna dla moderatora/admina oczywiscie.

Jacek J.
Mają być autentyczni, a w niektórych wypadkach nawet
powinni się przyznawać że mówią coś na zlecenie

Ot co. Poza tym znalezienie liderów w danym temacie, którzy często są bardzo aktywni na kilku forach/grupach, nie jest *aż tak* trudne.

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

A mnie ciekawi czy kiedykolwiek na łamy gazety i o2 trafi jakaś forma (samo)opanowania "zawodowych" spamerów czy nadal śmietnik się z tego będzie robił coraz pikniejszy :)

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Monika C.:
Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty. Dlatego warto polegać na tych agencjach, które prowadzą kampanie długo i mają doświadczonych operatorów.
Bo rzeczywiście takie łąpanki na chybił trafił są obez sensu. Trzeba, żeby każdy post był inny. Nie ma kopjuj wklej.
Zmiena IP i najlepiej przeglądarki co jakiś czas. Rozpisane szczegółowo alterego- żeby się nie pomylić i napisać czasownik ze złą płcią.

Poza tym poważne firmy się starają, żeby to, co piszą operatorzy było prawdą. Prowadziłam kampanię Crative, więc na 2 tygodnie dostałam wszystkie modele reklamowanych słuchawek.

To zależy od firmy- uwierzcie na słowo..
hm słyszałaś o czymś takim jak ETYKA?



Wyślij zaproszenie do