Jan Chlapowski

Jan Chlapowski Sport & Events

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Czyli skoki narciarskie sa w pelni niszowe a jezdziectwo nie? bo na pewno jazde konna uprawia wiecej osob niz skoki...

gdzie konczy sie “bardzo mało osób” i sport niszowy a zaczyna sie masowy?
Łukasz Nowak

Łukasz Nowak Marketing sportowy

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Może to tylko ja ale mam wrażenie, że drepczemy w miejscu a ta dyskusja, abstrahując od tego, że odeszła od tematu, robi się lekko jałowa i wystarczy już chyba pytań bez odpowiedzi ;)

Samo pojęcie "niszowy" odnosi się do niszy, terminu zwykle używanego w kontekście rynku i w wolnym tłumaczeniu oznacza "miejsce do wypełnienia". W związku z tym jest to pojęcie niedookreślone w naszym języku. Nie lubię rozwodzić się nad semantyką słowa ale na potrzeby dyskusji chyba trzeba ;)

Jeśli chodzi o moją własną definicję niszowej dyscypliny (jak już pisałem wcześniej nie jestem zwolennikiem tego określenia)to odnosząc się do Polski posłużę się przykładem np wyścigów psich zaprzęgów czy lacrosse. W związku z tym niszowa dyscyplina to taka, którą uprawia niewielka liczba osób, nie jest obecna szeroko w mediach i nie będzie wśród powiedzmy 10 dyscyplin top of mind. Można by jeszcze dołożyć do tego kryterium braku rozwiniętych struktur organizacyjnych ale to nie zawsze będzie odzwierciedlenie owej niszowości. Zdecydowanie wolę jednak mówić w kategoriach popularności danej dziedziny sportu bo jest to określenie bardziej ukształtowane i zawiera w sobie konkretne kryteria oceny oraz wyniki badań.

Zapraszam do komentowania i może wspólnie stworzymy definicję niszowej dyscypliny sportu ;)
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Może rzeczywiście trochę się zagalopowałem z tą "niszowością" koszykówki kobiet. Ale jestem ciekaw czy ktoś ma dostęp do danych statystycznych - ile mamy zarejestrowanych zawodniczek w PZKOSZ a ile kobiet uprawia tę dyscyplinę amatorsko? Choć tu pewnie będzie problem, bo nie słyszałem o amatorskich ligach koszykówki kobiet ani o turniejach streetball`owych dla kobiet... Brałem w kilku udział - i chyba tylko raz była taka kategoria - a to tylko dlatego że po prostu w Gliwicach działa Carbo.

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

"Niszowość" danej dyscypliny musi również mieć kryterium geograficzne. U nas nikt nie uprawia hokeja na wrotkach, a w Hiszpanii jest to bardzo popularne.
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

http://pzsw.org/page/hokej-na-wrotkach

Sam się zdziwiłem, że to znalazłem:)
Jan Chlapowski

Jan Chlapowski Sport & Events

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Z checia przychylę sie do opini ze jak sport nie jest w top 10 lub 20 znajomości dyscyplin top of mind to mozna go uznac za “niszowy”. Szczególnie ze wyniki takich badan będą sie różnić w różnych krajach, wiec mamy tez aspek geograficzny....

A tak swoja droga czy ma ktos z państwa aktualne dane jak to sie kształtuje w Polsce? zapewne liderem jest pilka nozna, ale na swiecie dobre miejsce zajmuje cricket, w co szczerze wątpię w polskich warunkach....
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Top 10 znajomości polskich dyscyplin?
Wg mnie - ale nie jest to poparte żadnymi badaniami - bo jak je zrobić? Ilu ludzi przepytać? Chyba w spisie ludności trzeba by takie pytanie umieścić:)
Moja dycha:
1. Piłka nożna
2. Siatkówka
3. Koszykówka
4. Piłka ręczna
5. Skoki narciarskie
6. Formuła 1
7. Tenis
8. Biegi narciarskie
9. Lekkoatletyka
10. Boks

Przychodzi mi jeszcze do głowy MMA (KSW) - jako nowa siła:)
Jakub Kacprzak

Jakub Kacprzak marketing
interaktywny i
sportowy

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

jak definiujemy 'znajomość'?

pytam, bo to zawsze jest problem z określaniem popularności dyscyplin - popularna jest ta, która ludzie uprawiają, oglądają w TV czy chodzą na mecze?? :)
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Myślę że oglądalność jest najbardziej miarodajna dla naszego społeczeństwa:)

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

No tak, ale bieganie staje się bardzo popularne, ale nie ma go prawie w telewizji.

Skomplikowana ta materia :).
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Oczywiście że jest bieganie w telewizji - tyle że nie jako sport wyczynowy - a forma poprawy ogólnej kondycji ciała.

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Użyję mojego ulubionego określenia: "to zależy".

Bo zależy z jakiego punktu widzenia patrzymy i podchodzimy do tej skomplikowanej materii :)

Dla firmy Nike czy Reebok ważne jest zarówno jaki sport ludzie uprawiają, bo sprzedają sprzęt, ale ważne jest też jaki sport ludzie oglądają, bo tam mogą się reklamować za duże $$$ i dotrzeć do dużej liczby odbiorców.

Przykład biegania - sport niszowy? uprawia go dużo osób, ale interesują się wynikami tylko okazjonalnie podczas igrzysk czy mistrzostw Świata, albo nowojorskiego maratonu, w którym biegnie 49892482942 osób. Nie ma cyklicznej ligi itp są tylko "wielkie imprezy".

Nike czy Reebok mogą być zainteresowane reklamą w każdym przypadku - w jednym mniejsze pieniądze wchodzą w grę, w drugim większe.

a dla producenta czekolad, zup lub telewizorów bieganie będzie atrakcyjne, tylko jeśli będzie to się wiązało z dużą oglądalnością w TV, czyli dużą imprezą - ale tak naprawdę nie samo bieganie, a raczej pakiet sportów letnich czy zawodów lekkoatletycznych czy igrzysk.

a jak jest z żeglarstwem? tysiące łódek na mazurach co roku, mnóstwo ludzi uwielbia żeglować, ale czy to oznacza, że wiedzą kto wygrał ostatnie Volvo Ocean Race? albo oglądają (jeśli w ogóle są) jakieś regaty w telewizji? Nie.

sportem niszowym możemy chyba nazwać dyscyplinę, która zarówno jest mało pokazywana w TV, jak i mało osób się nią interesuje i uprawia, ale ma jednak swoją niszę, czyli określoną grupę osób, które się tym sportem interesują - Polo? :)

trzeba rozgraniczyć oglądalność w telewizji i popularność.



Wyślij zaproszenie do