konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Dostałem maila z nową ofertą banku PKO BP, gdzie Szymon Majewski jest przebrany za koszykarza. Potem widziałem w telewizji reklamę, jak on niby gra w kosza itp (kręcona w hali w Warszawie, ul. Obozowa).

Bardzo fajnie, że kolejna duża firma sięga po sport, jako element mający spełnić różne zadania przekazu i sport staje się niejako motywem przewodnim reklamy banku.

Pytanie moje jednak brzmi, czy fakt, że Szymon Majewski jest tym kim jest, to w ogóle nie należy zwracać uwagi na to co jest wykorzystywane w reklamie?

Czy może powinno się jednak zadać pytanie: dlaczego koszykówka?

tzn czy tak duża firma nie powinna jednak trzymać się pewnej spójnej strategii? (mają w ogóle taką?)

O ile się nie mylę, to PKO BP było sponsorem koszykarek Lotosu Gdynia jeszcze rok temu, ale już nie jest.

Gdyby byli sponsorem, to ciekawym motywem byłoby gdyby w reklamówce wystąpiły koszykarki i właśnie Szymon Majewski, który zagrałby w takiej reklamie siebie, a przy okazji podkreślony by został fakt sponsoringu.

Natomiast fakty: wyjście ze sponsoringu koszykówki i postawienie na "komika" i wykorzystanie koszykówki nie jest dla mnie do końca zrozumiałe.

EDYCJA: link do reklamy: http://www.youtube.com/v/VlZ7IztiM3M&hlMichał Pacuda edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 00:04
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Działania marketingowe niektórych firm są zrozumiałe tylko dla osób które je tworzyły i ewentualnie tych które je akceptowały.

Pytanie brzmi - co chcieli przez to osiągnąć? Wg mnie Szymon Majewski nie ma tak dużej siły marketingowej jak by się mogło wydawać po osiąganych przez niego wynikach sportowych. Wykorzystanie koszykarek Lotosu też mogłoby nie przynieść spodziewanego efektu, ponieważ kobieca koszykówka jest w Polsce dyscypliną niszową - takie przynajmniej mam wrażenie.
Chodziło raczej o dopasowanie się do obecnego trendu (patrz Polbank - Kowalczyk). Może cena nie była zbyt wygórowana? Nie znam niestety cennika "gwiazd" polskiego sportu:)

A tak na marginesie - jacy Polscy sportowcy mają rzeczywistą wartość marketingową?
Kubica, Małysz, Pudzian, Kowalczyk, Hołowczyc, Tiger, Gortat i kto jeszcze?
jestem ciekaw Waszych typów.
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Co to jest dyscyplina niszowa?
Jan Chlapowski

Jan Chlapowski Sport & Events

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

dołączam się do pytania co to jest dyscyplina niszowa? bo odnoszę wrażenie że w Polsce prawie każdy sport jest niszowy....
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

I każdy na lewo i prawo szafuje tym terminem.
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

A nie jest?

To może ktoś z głowy poda mi 4-5 klubów żeńskiej ligi koszykówki... Czy ktoś oglądał jakieś MŚ albo ME w tej dyscyplinie w ostatnich latach? Ktoś jest w stanie podać kiedy ostatni raz odnieśliśmy sukces w tej dyscyplinie?

Gortata to wszyscy znają - a przecież w WNBA mieliśmy wcześniej nasze Panie - ale czy przeciętny Kowalski o tym wie? Wątpię.

Zapytał bym nawet ogólnie o koszykówkę - jak są liczone punkty itd, ale boję się odpowiedzi...

Tak - żeńska koszykówka jest niszowa. Tam gdzie jest klub pierwszej ligi - tam ktoś coś tam wie.

To już łyżwiarstwo figurowe ma w Polsce więcej kibiców...
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Nie pytałem czy jest czy nie jest tylko "co to jest dyscyplina niszowa". Pan jak widzę, przyjął kryterium znajomości kilku klubów ligowych?
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Niszowość w dziedzinie jaką jest sport - polega na małej ilości transmisji telewizyjnych tej właśnie dyscypliny, słabym poziomem przekazu, małą ilością reklamodawców i sponsorów chcących identyfikować się z tą właśnie dyscypliną. I tak się właśnie dzieje w przypadku koszykówki kobiecej.
Można by jeszcze dodać brak sukcesów, ale to akurat nie jest do końca prawdą, bo jakoś przed Agnieszką Radwańską długi czas była posucha - a jednak tenis zawsze miał u nas dość duże grono zwolenników a i turnieje rozgrywane w Polsce z roku na rok mają wyższą rangę.

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Akurat sponsorów w koszykówce kobiecej, jak dla mnie, jest niezrozumiale dużo w stosunku do jakości oferowanego produktu.

Jeśli niszowość wyznacza poziom zainteresowania ludzi oglądających transmisje telewizyjne to również Ekstraklasa piłkarska jest niszowa.
I w ogóle sport w Polsce chyba też jest niszowy
Jakub Kacprzak

Jakub Kacprzak marketing
interaktywny i
sportowy

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

co do wykorzystania koszykówki w spocie - absolutnie nie ma to nic wspólnego z działaniami sponsoringowymi - ot, po prostu wykorzystali motyw sportowy...

koszykarki Lotosu tylko zaciemniłyby przekaz, poza tym 99% widzów nie skojarzyłoby kto zacz

a Majewski ma wziąć za dwuletni kontrakt ponad 3 mln: http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=92275E00-EE90...

-----------------------

a niespójność działań sponsoringowych i reklamowych PKO BP to temat na zupełnie inny temat :)
Łukasz Nowak

Łukasz Nowak Marketing sportowy

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Odnoszę wrażenie, że słowo "niszowy" jest ogólnie dość niedookreślone. Bardziej odpowiada mi używanie w porównaniach tego typu słowa "popularna" bo do tego odnoszą się już konkretne badania...ale zostawmy może semantykę;)

Niezbadane są wyroki...szefów marketingu PKO BP. Kwota spora żeby nie powiedzieć za wysoka i rzeczywiście na warsztat należy wziąć spójność działań zarówno sponsoringowych jak i reklamowych bo nie widać tutaj żadnego obranego kierunku. Chyba PKO nie chciało być gorsze i jak inne banki mieć osobistość medialną w kampanii reklamowej;)
Jan Chlapowski

Jan Chlapowski Sport & Events

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

W pełni sie zgodze ze spot PKO nie powinien byc utorzsamiany w jakikolwiek sposob z uwzglednieniem sportu w strategii marketingowej. Sport jest tutaj przy okazji a jezeli bedziemy to traktowac jako przejaw marketingu sportowego, to rowniez bedziemy musieli zaliczyc wszystkie reklamy w ktorych ktos biegnie jako strategie zwiazana z lekka atletyka.
NIc tylko pogratulowac panu Majewskiemu dobrego kontraktu!

Co do niszowosci lub popularnosci to zawsze mnie zastanawia czy sport niszowy to ten ktory uprawia malo ludzi czy ten ktory ma malo relacji w mediach? Podobno skoki narciarskie to sport ‘mainstream’owy’ ale jeszcze sie nie spotkalem z osoba ktora by pojechala sobie poskakac na nartach w weekend....

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

to tak jak z bieganiem, albo jazdą na nartach i na rowerze. chyba wszyscy się zgodzą, że na pewno dużo więcej osób uprawia te sporty rekreacyjnie, niż interesuje się wynikami w tych dyscyplinach.

nie uważam, że tę reklamę powinno się zaliczyć do marketingu sportowego, zdziwił mnie tylko fakt takiej koncepcji - bez ładu i składu. zwłaszcza, że koszykówka nie jest ostatnio na pierwszych stronach gazet.

chodziło jednak o te zdobyte punkty - "zero", "zero", niech więc będzie. mnie jednak ta reklama do niczego nie przekonała. poza tym jak niepoważna osoba ma przekonać do poważnej instytucji?

ING zyskał ogromne $$$ dzięki Kondratowi, bo ten dał im wizerunek banku, któremu można zaufać - stateczny, uznany, z klasą, czasem zabawny, ale poważny, a nie błazen.
Nawet Justyna Kowalczyk, może nie wiemy jakim jest człowiekiem, ale wszystkim kojarzy się z sukcesami i ciężką pracą. Kubica też "determinacja, ciężka praca".

A z czym kojarzy się Majewski? Zmieniłem trochę temat, ale nic mi tu w tej koncepcji PKO BP nie gra.Michał Pacuda edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 14:34
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Moim zdaniem reklama jest spójna: jaki jest Szymon Majewski? Wysoki! A jacy są koszykarze? No jacy? Wysocy... ;)

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Arkadiusz Czerkies:
To już łyżwiarstwo figurowe ma w Polsce więcej kibiców...

Buahaha... Tutaj mnie nieźle rozbawiłeś.

Nikt w Polsce nie wie o PLKK, o Lotosie Gdynia, Wiśle Kraków. Kobieca koszykówka wbrew pozorom ma sporo kibiców i moim zdaniem porównywanie tej dyscypliny do łyżwiarstwa figurowego, to dyletanctwo i mega przesada.
Arkadiusz Czerkies

Arkadiusz Czerkies Launch Engineer

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Panie Przemysławie,

proszę nie patrzeć przez swój pryzmat - to że Pan orientuje się w realiach żeńskie koszykówki, nie znaczy że jest dużo takich ludzi w Polsce.

Gdyby zapytał Pan 100 przypadkowo spotkanych osób w Polsce (powiedzmy poza Gdynią:), to 90 nie wiedziałoby kto jest mistrzem Polski, nie potrafiłoby wymienić choćby jednej zawodniczki z rep. Polski itd. Jestem o tym przekonany.

A dlaczego się tak dzieje - proszę zapytać Pana Michała z Probasket.pl
Nie mogłem w tym serwisie znaleźć zakładki dotyczącej kobiecej koszykówki w Polsce...

A co do słowa "niszowy" - chyba poprzednie wypowiedzi oddają jak szeroki jest jego zakres i jak różnie może być interpretowane.
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Wg ostatniego ARC zainteresowanie duże i bardzo duże jazdą figurową deklaruje 8,1% badanych wśród zainteresowanych sportem i 1,94% w grupie ogólnej. Dla koszykówki te wartości analogicznie wynoszą 20,7% i 2,86%. Dane nie rozróżniają czy to rozgrywki męskie czy żeńskie.

O rozgrywkach Polskiej Ligi Koszykówki Kobiet wiedziało 4,1% respondentów (ogólnie), wskazując jako sponsorów m.in Lotos.

W pierwszej 30 sportowców rozpoznawalnych sportowców (bez wspomagania) koszykarkę znalazłem (Magłorzata Dydek.

Wśród drużyn kobiecych największą popularnością cieszy się nadal Lotos Gdynia. Jest to wciąż najbardziej rozpoznawalny klub kobiecy. Jednak wzrasta znajomość innych kobiecych drużyn koszykówki: Wisła Can-Pack Kraków, AZS PWSZ Gorzów Wielkopolski, Blachy Pruszyński Lider Pruszków czy Energia Toruń - wszystkie bez wspomagania!

Jazda figurowa nie pojawiła się w deklaracjach znanych imprez i zawodniczek.

Pracujmy więc na konkretach jeśli mamy grupę profesjonalistów. ;)

A co do definicji "niszowości" to chyba nadal jasności nie ma - a jak Pan to widzi? Bo w sumie do Pana pytanie skierowałem?

konto usunięte

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Dla mnie sport niszowy, to taki, który uprawia bardzo mało osób.

Popularność danej dyscypliny w mediach nie ma tutaj znaczenia.
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Czyli skoki narciarskie i Formuła 1 to sporty niszowe?
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: PKO BP - Spójna strategia?

Idąc dalej: bardzo mało w skali kraju? regionu? kontynentu czy świata?



Wyślij zaproszenie do