Jacek Wójcik

Jacek Wójcik free... alwayz

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Sponsorzy przeważnie :) dzięki sponsoringowi liczą na zyski ze sprzedaży swoich produktów, usług, wzrost wartości przedsiębiorstwa, rozpoznawalności etc. Tym razem dzięki aferze rozporkowej T. Woodsa spotkał ich (Nike, AT&T, i kliku innych) "skromny" zawód liczony wg ekesperta na 1,2 miliarda dolarów.

Straty zostały obliczone wg wyceny giełdowej akcje firm sponsorów Woodsa zanurkowały o klika procent. Naturalnie wszyscy kojarzą to zdarzenie z Woodsem...

http://www.nydailynews.com/news/2009/12/29/2009-12-29_...

Rozpoczynam wątek liczę, że pojawią kolejne ciekawe przykłady. Liczę też na zdziebko komentarza

Szczęśliwego nowego roku!!!

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Z tego co ja pamiętam to kwota została wyliczona na 12mld USD, a nie na 1.2mld USD. Badania dokonali niejacy Victor Stango oraz Christopher Knittel.

Ooo i znalazłem też wspominane wyżej źródło wiedzy : http://www.sport.pl/golf/1,87643,7403523,Afera_Tigera_...Piotr Wasiński edytował(a) ten post dnia 30.12.09 o godzinie 12:31
Jacek Wójcik

Jacek Wójcik free... alwayz

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Piotr Wasiński:
Z tego co ja pamiętam to kwota została wyliczona na 12mld USD, a nie na 1.2mld USD. Badania dokonali niejacy Victor Stango oraz
Christopher Knittel.

Ooo i znalazłem też wspominane wyżej źródło wiedzy : http://www.sport.pl/golf/1,87643,7403523,Afera_Tigera_...Piotr Wasiński edytował(a) ten post dnia 30.12.09 o godzinie 12:31

ojej faktycznie ! dałbym głowę, że wczoraj znalzłem inne wyliczenia
ale dziś przychylam się do kwoty 12mld
potwierdzone przez NBC
http://www.cnbc.com/id/34620112

Głownym przekazem jednak mojego postu jest: firma decyduje się na sponsporig płaci okragłą sumkę a tu nagle, zamiast korzyści (tu możemy wymieniać) stocki tracą na wartości.

Może to jest sygnał dla marketingu, by inetligentnie dobierać celebrytów, oszacować ryzyko i (nawet zwiazane z rozwiazłością, a może przede wszystkim) zabezpieczjąc to w umowie... Ale kto by się tego spodziewał po Tigerze... sprawa delikatna - rozporkowa, ale przecież chodzi o naprawdę duże pieniądze.

Pamiętam taką wpadkę Becksa jak używa iphone`a bedac zwiazanym z motorola. Celebryta zacny, sponsor równie globalny. Tylko tutaj razczej zniżki kursów walorów nie było jak to miało miejsce u naszego tytułowego bohatera. Sprawa Becksa uszła płazem.

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1189015/D...

Może byłoby zupełnie inaczej gdyby wyszły na jaw (o ile są) jego
liczne romanse...

Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie wybaczymy zdrady żony

a czego jeszcze nie wybaczy sponsor czy rynek?
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Jacek Wójcik:
Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie wybaczymy zdrady żony

a czego jeszcze nie wybaczy sponsor czy rynek?

a to nie oczywista oczywistość i kanon ms? ;)
Jacek Wójcik

Jacek Wójcik free... alwayz

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Stanisław Pogorzelski:
Jacek Wójcik:
Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie wybaczymy zdrady żony

a czego jeszcze nie wybaczy sponsor czy rynek?

a to nie oczywista oczywistość i kanon ms? ;)


jak kanon, to rozumiem, zapłaci żywą gotówką karę zapisaną w kontrakcie sponsorskim nie mylić z intercyza
Stanisław Pogorzelski

Stanisław Pogorzelski Konsultant -
komunikacja,
marketing,
zarządzanie

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Jacek Wójcik:
Stanisław Pogorzelski:
Jacek Wójcik:
Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie wybaczymy zdrady żony

a czego jeszcze nie wybaczy sponsor czy rynek?

a to nie oczywista oczywistość i kanon ms? ;)


jak kanon, to rozumiem, zapłaci żywą gotówką karę zapisaną w kontrakcie sponsorskim nie mylić z intercyza

Są zapisy powszechnie często stosowano gdy sportowiec ma w umowie szereg konsekwencji zapisanych na wypadek dziwnych zachować. Także finansowych. W przypadku Tigera to nikt chyba by sie nie spodziewał takiego obrotu sprawy.
Konsekwencje mogłyby być nieco mniej dotkliwe gdyby ktoś ogarnięty poprowadził komunikację tego kryzysu. Jak się ma zylion miliardów dolków to można wynająć pierwszą dziesiątkę światowych agencji by podziałały. A tak co mamy ? Miesiąc i jeden statement...
Po namyśle doszedłem do wniosku, że z takim kontem to zamiast agencji mógłby jakaś wojnę rozpętać być przykryć swoje kłopoty ;)
Jacek Wójcik

Jacek Wójcik free... alwayz

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Stanisław Pogorzelski:
Jacek Wójcik:
Stanisław Pogorzelski:
Jacek Wójcik:
Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie wybaczymy zdrady żony

a czego jeszcze nie wybaczy sponsor czy rynek?

a to nie oczywista oczywistość i kanon ms? ;)


jak kanon, to rozumiem, zapłaci żywą gotówką karę zapisaną w kontrakcie sponsorskim nie mylić z intercyza

Są zapisy powszechnie często stosowano gdy sportowiec ma w umowie szereg konsekwencji zapisanych na wypadek dziwnych zachować. Także finansowych. W przypadku Tigera to nikt chyba by sie nie spodziewał takiego obrotu sprawy.

OTÓŻ TO!
Konsekwencje mogłyby być nieco mniej dotkliwe gdyby ktoś ogarnięty poprowadził komunikację tego kryzysu. Jak się ma zylion miliardów dolków to można wynająć pierwszą dziesiątkę światowych agencji by podziałały. A tak co mamy ? Miesiąc i jeden statement...
Po namyśle doszedłem do wniosku, że z takim kontem to zamiast agencji mógłby jakaś wojnę rozpętać być przykryć swoje kłopoty ;)


:)

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Jacek Wójcik:
Zaryzykuję taką konluzję: wybaczymy zdrade sponsora nie żony

Ja bym się z tym stwierdzeniem jednak do końca nie zgodził. Za idealny przykład może służyć Bill Clinton. Skandal seksualny na szczytach władzy, "szczere" przeprosiny, a później .... spotkanie się ze zrozumieniem Amerykanów - oczywiście trzeba było nad tym trochę popracować.
Społeczeństwo amerykańskie jest bardzo nieprzewidywalne tak więc nie forowałbym tak łatwo takich konkluzji.
Powyższy przypadek daje dużo do myślenia także w odniesieniu do T. Woodsa.

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

Na przekór tytułowi postu.
Wreszcie jakieś dobre wieści dla Tigera. EA wypuszcza w przeciągu miesiąca nową wersję Tiger Woods PGA Tour Online.
News z : http://www.sport.pl/golf/1,87643,7419842,Golf__EA_Spor...Piotr Wasiński edytował(a) ten post dnia 05.01.10 o godzinie 20:20

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

O Tigerze jeszcze do niedawna mówiono "perfekcyjny ambasador marki sponsora". Jednak każdy sportowiec to po pierwsze człowiek - ze wszystkimi przywarami charakterystycznymi dla homo sapiens, co zawsze było dodatkowym zagrożeniem dla umów typu endorsement. I drugie zagrożenie - o tych kontraktach mówi się najczęściej, gdy coś pójdzie źle, a nie, gdy wszystko układa się dobrze. Kto potrafił wymienić choćby 3 sponsorów Woodsa przed aferą, a ilu z nas wskaże ich dzisiaj bez problemu?

W przypadku Woodsa zaskoczeniem jest nie tylko wybuch i skala afery, ale też sposób, w jaki sobie z tym kryzysem (nie) poradzono. Spóźniona reakcja z oświadczeniem Tigera oraz lakoniczność jego pierwotnych przeprosin tylko wzmogły plotki i domysły. Za Woodsem stoi przecież cały sztab doradców i menedżerów, a mimo to w sytuacji kryzysu popełniono proste błędy komunikacyjne. Kolejny wniosek do kolekcji - w marketingu sportowym nie wszystko da się zaplanować (oczywista oczywistość, o której jednak często zapominamy, komentując, doradzając i przedstawiając modele "gwarantujące" sukces), a w trudnej sytuacji często górę biorą ludzkie emocje, a nie wyuczone reakcje.

Sponsorzy zabezpieczają się, jak pisze Staszek, zawartością kontraktu. Instrumenty prawne nie niwelują jednak ryzyka, które w kontraktach endorsement wydaje się większe niż w innych rodzajach umów sponsorskich. Ryzyka, które wiąże się ze wspomnianym "elementem ludzkim". Aby je ograniczyć, trzeba dobrze poznać sportowca, jego otoczenie i przyjaciół. Niektóre firmy/agencje utrzymują nieformalne kontakty ze znajomymi zawodnika i jego rodziną, tak aby w razie potrzeby pomogli przemówić mu do rozsądku. Brzmi może naiwnie, ale warto zastanowić się, czy takiego działania nie zabrakło właśnie ze strony sponsorów Tigera czy agencji IMG, której jest klientem. Pasywność zawsze oznacza problem. Problemu Woodsa łatwo rozwiązać się nie da.

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

No i kolejny uciekający sponsor :
http://www.sport.pl/sport/1,65025,7454039,Golf__Woods_...

konto usunięte

Temat: Cienie sponsoringu (straty sponsora) -casus Tigera

A na przekór wcześniejszym informacjom :
http://www.sport.pl/golf/1,87643,7532510,Marka_Tiger_W...



Wyślij zaproszenie do