Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Witam!

Zacznę może od krótkiego wyjaśnienia. Marketing sportowy był, jest i pewnie zawsze będzie tylko i wyłącznie pasją. Pasją, dzięki której, co prawda mogę się wiele nauczyć, ale także pasją, która sprawia mi niesamowicie wiele przyjemności. Dlatego też prosiłbym wszystkich czytelników tego tematu o czytanie go z lekkim przymrużeniem oka :) Chociaż oczywiście każdy komentarz nawet ten najbardziej krytyczny będzie mile widziany.

Pozdrawiam i życzę miłej lektury
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Bilety

Temat: Czynniki wpływające na wzrost cen biletów na przykładzie Lecha Poznań

Ceny biletów i karnetów na mecze Lecha Poznań w ciągu kilku ostatnich lat znacznie wzrosły. Wpływ na ten wzrost miało kilka czynników, które możemy podzielić na czynniki podnoszące ceny na stałe oraz czynniki, które wpływają na krótkookresowy wzrost.

Do tych pierwszych można zaliczyć:

- poprawę komfortu oglądania meczu
– np. wzrost ceny biletów na trybunę IV po wybudowaniu dachu nad czwartą trybuną (wzrost pomiędzy najczęściej występującą ceną biletu między rundą wiosenną sezonu 05/06, a rundą jesienną sezonu 06/07)
- wzrost poziomu sportowego – wzrost cen spowodowany tym czynnikiem możemy obserwować głównie od rozpoczęcia sezonu 2007/2008. Wraz z dobrą grą (3 miejsce po rundzie jesiennej) oraz dokonaniem wzmocnień przed kolejnym sezonem podwyżka cen biletów jest kontynuowana.

Do drugich natomiast zaliczamy:

- osiąganie sukcesów sportowych
– najlepszym przykładem jest tutaj jednorazowe podniesienie cen biletów na kończący ubiegły sezon mecz z ŁKS-em Łódź, w którym to Lech walczył o możliwość gry w eliminacjach do Pucharu UEFA. Ceny podniesiono odpowiednio na trybunę IV z 45 zł do 55 zł i na trybunę odkrytą z 38 zł do 45 zł.
- atrakcyjność rywala – można ją oceniać pod kątem atrakcyjności sportowej oraz atrakcyjności nazwijmy ją „kibicowskiej”. Istotniejszy wpływ na cenę biletów wydaje się, że ma atrakcyjność sportowa. Jednak maksymalne ceny biletów osiągane są tylko i wyłącznie, gdy oba te czynniki występują jednocześnie. W przypadku Lecha są to spotkania z Legią Warszawa i w ostatnich dwóch sezonach z Wisłą Kraków.
- sprzedaż karnetów na poziomie 70-80% pojemności stadionu - zostawienie 20-30% miejsc wolnych na każdy mecz, pozwala maksymalizować zyski w najatrakcyjniejszych meczach. Możemy przypuszczać, że elastyczność cenowa w przypadku cen biletów jest spora, więc tak duże operowanie ceną (wzrost ceny o 114 % na trybunę IV na mecz z Legią w rundzie jesiennej poprzedniego sezonu) bez tak dużego udziału karnetów mogłoby znacząco wpłynąć na frekwencję, co oczywiście przełożyłoby się jednoznacznie na mniejsze wpływy.

http://i36.tinypic.com/2v2ulg3.jpg
http://i34.tinypic.com/15wjam0.jpg
http://i35.tinypic.com/w2lml2.jpg
http://i35.tinypic.com/11t92z9.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:38

konto usunięte

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

To ja pozwole sobie dodać ot tak:

"Najlepszy Lech

Królem przedsezonowego polowania okazał się bezapelacyjnie Lech Poznań. Po dwóch latach, w których "Kolejorz" wzmacniał się głównie wolnymi piłkarzami, w stolicy Wielkopolski postanowiono teraz sięgnąć do kieszeni i sprowadzić zawodników, którzy od razu polepszą jakość gry poznańskiej jedenastki.

Z zespołu Franciszka Smudy wprawdzie odeszło kilku zawodników, ale ci, których udało się szefom Lecha sprowadzić w pełni rekompensują poniesione straty. "Kolejorz" poczynił wzmocnienia praktycznie w każdej formacji. Nowym rywalem Krzysztofa Kotorowskiego został Ivan Turina. Rosły Chorwat bardzo spodobał się trenerom i kto wie czy wkrótce nie wygryzie z bramki popularnego "Kotora". W defensywie Lech wzmocnił się dobrze w Polsce znanym Manuelem Arboledą. "Kolejorz" o Kolumbijczyka walczył już od dawna i dopiero teraz udało mu się sfinalizować jego transfer. "Maniek" szybko wkomponował się w zespół i obecnie tworzy z Bartoszem Bosackim parę najlepszych stoperów w lidze.

Niezwykle silna jest pomoc zespołu Smudy. Do Rafała Murawskiego, czy Tomasza Bandrowskiego dołączyli jeszcze Semir Stilić i Sławomir Peszko. Ten pierwszy jest absolutnym odkryciem na boiskach Ekstraklasy. Młody Bośniak imponuje wyszkoleniem technicznym i przeglądem sytuacji. Nic dziwnego, że starał się o niego wielki Arsenal Londyn. Drugi z wymienionej dwójki w minionym sezonie był najlepszym zawodnikiem drugoligowej Wisły Płock, w barwach której dzielnie walczył o tytuł króla strzelców. Teraz godnie zastąpił na prawej pomocy Marcina Zająca.

Peszko rywalizację o tytuł najlepszego strzelca zaplecza Ekstraklasy przegrał jednak z Robertem Lewandowskim, który obecnie jest jego kolegą z drużyny. "Lewy" mimo młodego wieku nadal imponuje formą i jest bezsprzecznie największym objawieniem najwyższej klasy rozgrywkowej. Powołanie przez selekcjonera Leo Beenhakkera na najbliższe mecze eliminacyjne do MŚ 2010 mówi samo za siebie.

Pieniądze wyrzucone w błoto

Lech na wzmocnienia wydał kilka milionów złotych. Wydatki "Kolejorza" przyćmiły jednak pieniądze, które na nowych piłkarzy wydała warszawska Legia. To właśnie stołeczna ekipa za Macieja Iwańskiego zapłaciła 650 tys. euro, co stanowi nowy rekord transakcji między dwoma polskimi klubami. Legia prócz byłego rozgrywającego Zagłębia Lubin pozyskała również Piotra Rockiego, Pance Kumbeva i czterech Hiszpanów. Każdy z nich plasuje się w czołówce najlepiej zarabiających zawodników w Ekstraklasie, a tylko powracający na Łazienkowską Inaki Astiz ma pewne miejsce w podstawowym składzie.

Mikel Arruabarrena Tito i Inaki Descarga jak na razie prezentują się fatalnie i nic nie wskazuje na to, by szybko zwojowali polską ligę. Legia bardzo liczyła na sprowadzonych Hiszpanów, ale jak widać nie zawsze wielkie pieniądze idą w parze z umiejętnościami.

Nieprzemyślane transfery spowodowały, że Legia szybko odpadła z europejskich pucharów, w lidze spisuje się słabo, a trener Jan Urban w każdym kolejnym meczu musi drżeć o swoją posadę.

Dużo nie znaczy dobrze

Największy ruch był w Jagiellonii. Klub z Białegostoku po niepowodzeniach w minionym sezonie postanowił pożegnać się z większością swoich zawodników i w ich miejsce sprowadzić nowych - ponoć lepszych. "Jagę" wzmocnili między innymi: Ensar Arifović, Hermes, Krzysztof Król, Piotr Lech, Igor Lewczuk, Andrius Skerla, Pavol Stano, Robert Szczot, czy Paweł Zawistowski.

Wymiana kadry nie przyniosła jednak zamierzonego efektu. Białostocczanie choć nie prezentują się najgorzej, to jednak spisują się grubo poniżej oczekiwać swoich szefów, którzy poprzez poczynione wzmocnienia liczyli na walkę o górną część tabeli.

Trener Michał Probierz nie ukrywa jednak, że potrzebuje jeszcze trochę czasu na zgranie drużyny, która w końcu powinna zaskoczyć.

Mało, bo po co?

Najbardziej biernym klubem podczas zamkniętego wczoraj okienka transferowego była krakowska Wisła. Mistrzowie Polski mieli znacznie wzmocnić się przed eliminacjami do Ligi Mistrzów, ale Bogusław Cupiał zacisnął pasa i jak to ma w zwyczaju po wygraniu ligi - oddał czołowych zawodników. Z klubem z Reymonta pożegnali się: Jean Paulista (nie przedłużył kontraktu), Adam Kokoszka (twierdzi, że może odejść na mocy prawa Webstera) i Dariusz Dudka (sprzedany do Auxerre).

Bierność jaką wykazywali działacze "Białej Gwiazdy" nie oznacza jednak, że pod Wawel nie trafił żaden piłkarz. Pierwszym, który dołączył do Wisły już przed kilkoma tygodniami jest Peter Singlar, a drugim Marcelo. Pozyskanie Brazylijczyka mistrzowie kraju sfinalizowali dopiero wczoraj. 21-latek, którego krakowianie sprowadzili za darmo ma być wielką gwiazdą zespołu. Zachodnie kluby oferowały Santosowi za jego transfer ponoć aż 4 miliony euro.

Brak większych transferów w wykonaniu Wisły nie zmienił jednak jej miejsca w polskim futbolu. "Biała Gwiazda", w której pierwszym składzie grają ubiegłoroczni mistrzowie kraju nadal spisuje się bardzo dobrze. Drużyna prowadzona przez Macieja Skorżę po czterech kolejkach jest liderem tabeli, a zespołów, które mogłyby jej zagrozić na razie nie widać."

ale powaznie to czytajac co napisaleś mialem wrazenie ze czytam jakiegos breefa z gry football manager ;)Filip Szawarski edytował(a) ten post dnia 10.09.08 o godzinie 20:29
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Strona Internetowa

Temat: Analiza liczby informacji publikowanych na oficjalnych stronach internetowych klub ekstraklasy.

Wnioski dotyczące poszczególnych klubów:

- Legia Warszawa
– zdecydowany lider pod względem ilości publikowanych informacji. Kibice na oficjalnej stronie internetowej mogą codziennie przeczytać po kilka newsów dotyczących klubu, pierwszej drużyny oraz drużyn młodzieżowych. Dodatkowo około 20 % wszystkich newsów stanowi „prasówka”, czyli artykuły dotyczące Legii publikowane w różnych mediach.

- Lech Poznań – podobnie jak w przypadku Legii tak i o stronie klubowej Lecha można wypowiadać się tylko w samych superlatywach. Na pewno bardzo ciekawym pomysłem jest połączenie newsów tekstowych z materiałami dostępnymi w telewizji klubowej LechTV.

- Wisła Kraków – Gdyby „Wisełka” nie była mistrzem Polski, nie grała w meczach eliminacji do LM z wielką Barceloną, gdyby nie miała tak wielu lokalnych gwiazd można byłoby napisać, że liczba informacji jest zadowalające. A tak należy stwierdzić, że powinno być ich znacznie więcej.

- Arka Gdynia – w ostatnich miesiącach klub postawił sobie za cel poprawę polityki informacyjnej klubu. Na szczęście nie skończyło się tylko na słowach. Oby tak dalej...

- Śląsk Wrocław – jak widać na poniższych wykresach Śląsk Wrocław w ciągu dwóch miesięcy zwiększył liczbę publikowanych newsów ponad dziesięciokrotnie. Oby tak dalej…

- Cracovia Kraków, Jagiellonia Białystok – o oficjalnych stronach tych dwóch klubów niewiele można powiedzieć. Liczba informacji nie jest ani zła, ani dobra.

- Górnik Zabrze – „wspieramy najlepszych w drodze na szczyt” – to hasło zdaje się być idealnym odzwierciedleniem tego, co możemy powiedzieć o liczbie news publikowanych na oficjalnej stronie Górnika. Powoli, powoli, ale do przodu. Trzeba mieć nadzieje, że w przyszłości również pod tym względem Górnik dorówna najlepszym. Na razie jest jednak bardzo przeciętnie.

- GKS Bełchatów, Odra Wodzisław – podobnie jak w przypadku Cracovii i Jagielloni – nie jest źle, ale też bez rewelacji.

- Lechia Gdańsk, Ruch Chorzów – dwa wydaje się dobrze zarządzane kluby, a pod względem ilości publikowanych informacji wyglądają bardzo słabo. Na pewno osobom odpowiadającym za oficjalną stronę jednego i drugiego klubu należą się duże słowa krytyki. Z drugiej strony można być pewnym obserwując postęp organizacyjny obu klubów, że w przyszłości i te niedociągnięcie zostanie wyeliminowane.

- Polonia Bytom – biorąc pod uwagę, że oficjalna strona Polonistów rozpoczęła swoje działania dopiero kilka miesięcy temu można powiedzieć, że najważniejsze, że w ogóle kibice mają dostęp do jakichkolwiek oficjalnych informacji.

- ŁKS Łódź, Polonia Warszawa – tak małą ilość oficjalnych informacji można skomentować jednym słowem „tragedia”. To niewiarygodne jak w XXI w. klub grający w najwyższej klasie rozgrywkowej nie potrafi zadbać o tak prostą, a zarazem ważną sprawę.

http://i33.tinypic.com/2rwnxbd.jpg
http://i38.tinypic.com/i1xso6.jpg
http://i35.tinypic.com/28lwe35.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:39
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Stadion

Temat: Analiza wpływu budowy nowych stadionów w Polsce na rozwój klubów sportowych

Wpływ bezpośredni:

- wzrost frekwencji
– nowe stadiony to przede wszystkim większe bezpieczeństwo oraz komfort. Prawidłowe rozmieszczenie stadionów, czyli budowa jednego dużego (lub średniego) stadionu w największych miastach* województwa pozwoli klubom na uniknięcie konkurowania o potencjalnych kibiców, których liczba w związku organizacją ME w sezonie 2011/12 powinna znacznie wzrosnąć.
- wzrost wpływów z tytułu dnia meczu – wzrost ten powinien nastąpić głównie dzięki zwiększeniu liczby kibiców przy jednoczesnym podniesieniu cen biletów w związku z poprawą komfortu. Nowe stadiony to także możliwość sprzedaży miejsc biznesowych, a także loży VIP-owskich oraz możliwość zwiększenia zysku z usług dodatkowych.

Wpływ pośredni:

- wzrost zysku ze sprzedaży praw reklamowych
– zwiększenie frekwencji oraz zainteresowania klubem w społeczności lokalnej powinno spowodować, że firmy będą przychylniej spoglądały na marketing sportowy, co z kolei spowoduje, że klubom łatwiej będzie sprzedać wszystkie miejsca reklamowe. W dłużej perspektywie powinny także znacząco wzrosnąć ceny takich miejsc.
- wzrost poziomu sportowego – z dużym prawdopodobieństwem możemy oczekiwać , że wraz ze wzrostem klubowych budżetów najlepsze drużyny będą mogły nie tylko zatrzymać swoje największe „gwiazdy”, ale także będą wstanie nabywać, co raz to lepszych zawodników spoza granic Polski. Również znacznie rozbudowane powinny zostać działy scoutingu.
- wzrost zysku z tytułu praw telewizyjnych – większe zainteresowanie piłką, lepsza jakość gry zapewne znacznie zwiększy cenę produktu jakim jest ESA
- poprawa wizerunku polskiej piłki nożnej – wszystkie powyższe elementy powinny spowodować, że za kilka lat obraz polskiej piłki powinien zmienić się o 180 stopni.

*wyjątkiem jest tutaj stadion w Zabrzu. Aglomeracja Śląska stanowi jednak wyjątek, a jak pokazują ostatnie działania marketingowe klubu z ulicy Roosvelta, Górnik kibiców będzie starał się pozyskać także w Katowicach.

http://i33.tinypic.com/2ppc8cn.jpg
http://i38.tinypic.com/10ie5qh.jpg
http://i36.tinypic.com/szgd1t.jpg
http://i33.tinypic.com/2qktatg.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:39
Jerzy Ciszewski

Jerzy Ciszewski Prezes w Ciszewski
MSL

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

super opracowanie - dużo zaangażowania i wiedzy w tym jest !!!
czy sądzisz, że ten materiał - może jakoś zredagowany moglibyśmy powiesić na naszej stronie http://ciszewskims.pl ? byłoby fajnie. szczególnie, że dla mojego partnera wojtka majerana - problematyka stadionowa" to konik ?
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Przemysław Zwierzyński:
*wyjątkiem jest tutaj stadion w Zabrzu. Aglomeracja Śląska stanowi jednak wyjątek, a jak pokazują ostatnie działania marketingowe klubu z ulicy Roosvelta, Górnik kibiców będzie starał się pozyskać także w Katowicach.

A to dobre. :)
Aglomeracja Śląska - owszem - stanowi wyjątek. W promieniu mniejszym niż 20 kilometrów od Zabrza mamy: Piasta Gliwice (Ekstraklasa), Ruch Chorzów (Ekstraklasa), Polonię Bytom (Ekstraklasa), GKS Katowice (I liga), nieco dalej Odra Wodzisław (Ekstraklasa). Taka sytuacja nie ma występuje nigdzie indziej. Relacje pomiędzy poszczególnymi klubami to temat na rozprawę doktorską. Kto tego klimatu nie zna, może upraszczać sprawę. Szukanie kibiców poza swoim macierzystym miastem na Śląsku, szczególnie w mieście, w którym jest inny, uznany klub piłkarski to wyzwanie. Duże wyzwanie...
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Jerzy Ciszewski:
super opracowanie - dużo zaangażowania i wiedzy w tym jest !!!
czy sądzisz, że ten materiał - może jakoś zredagowany moglibyśmy powiesić na naszej stronie http://ciszewskims.pl ? byłoby fajnie. szczególnie, że dla mojego partnera wojtka majerana - problematyka stadionowa" to konik ?
Oczywiście, że tak. Jeśli zajdzie taka potrzeba to mogę mailem posłać pliki w formacie xls i psd :)
Arkadiusz Ż.:
A to dobre. :)
Aglomeracja Śląska - owszem - stanowi wyjątek. W promieniu mniejszym niż 20 kilometrów od Zabrza mamy: Piasta Gliwice (Ekstraklasa), Ruch Chorzów (Ekstraklasa), Polonię Bytom (Ekstraklasa), GKS Katowice (I liga), nieco dalej Odra Wodzisław (Ekstraklasa). Taka sytuacja nie ma występuje nigdzie indziej. Relacje pomiędzy poszczególnymi klubami to temat na rozprawę doktorską. Kto tego klimatu nie zna, może upraszczać sprawę. Szukanie kibiców poza swoim macierzystym miastem na Śląsku, szczególnie w mieście, w którym jest inny, uznany klub piłkarski to wyzwanie. Duże wyzwanie...

Wysuwając ten wniosek podzieliłem potencjalnych kibiców na trzy kategorie:

- „chłopcy z osiedla” – młodzi ludzie często chodzący na mecze z kolegami z podwórka, aktywnie dopingujący swoją drużynę, możemy ich nazwać fanatykami.
Obecnie relacje kibiców z Katowic i Zabrze są bardzo przyjazne. Dopóki taki stan się utrzyma, a jest to temat bardzo śliski, Górnik ma moim zdaniem spore szanse, aby okazyjnie jakąś część tych kibiców przyciągnąć na stadion. Po ewentualnym ochłodzeniu relacji będzie to już raczej nie możliwe, a na pewno dużo trudniejsze.

- mieszkańcy Katowic interesujący się piłką nożną – można zauważyć mieszkając w Katowicach, że duża część osób, która sympatyzuje z miejscową GieKSą jest bardzo negatywnie nastawiona do chorzowskiego Ruchu i dosyć neutralnie/pozytywnie wypowiada/ła się o Górniku. Najlepszym tego przykładem jest wspomniana już wyżej sytuacja z ociepleniem relacji między kibicami, która została odebrana więcej niż pozytywnie. Tak, więc moim zdaniem, jeśli Górnik będzie walczył o najwyższe cele, a klub z Bukowej będzie balansował między ESA a pierwszą ligą, w dodatku, jeśli Górnik będzie dysponował nowym stadionem a GieKSa nie (taka sytuacja w najbliższych latach prawdopodobnie będzie miała miejsce) istnieje duża szansa, że wielu mieszkańcom Katowic bliżej będzie do Zabrza. Być może nie będzie tak, że większość z tych mieszkańców od razu stanie się fantykami Górnika, zakupi karnet itd., ale podczas takich meczów jak Górnik-Legia można znacznie zwiększyć stronę popytową.

- menadżerzy średniego i wyższego szczebla – w Katowicach w ciągu 3-4 najbliższych lat powstanie kilka nowych biurowców (m.in. Silesia Towers, Jupiter Plaza, Silesia Bussines Park), a za tym kilka nowych apartamentowców. Spowoduje to pojawienie się dużej liczby menadżerów średniego i wyższego szczebla. W związku z Euro 2012 możemy sądzić, że zainteresowanie PN będzie rosło także i w tej grupie. Tak, więc jeśli GieKSa odpowiednio szybko nie będzie goniła swoich sąsiadów, duża część tej grupy może pojawiać się nie na meczach przy Bukowej, a właśnie na Roosvelta. Wpływ może mieć na to fakt, że osoby zajmujące wyższe stanowiska swoich firmach będą traktowały mecz głównie, jako okazję do zrobienie kolejnych interesów, a te na pewno lepiej jest robić w komfortowych warunkach przy okazji spotkań piłkarskich stojących na wysokim poziomie.
Warto dodać, że duże zagrożenie dla klubów ze śląską w pozyskaniu jak największej części tego „tortu” będzie stanowiła także Wisła Kraków. Do stolicy województwa małopolskiego też nie jest daleko, o czym przekonują chociażby ulotki reklamowe budowanych apartamentów Moderna na ulicy Mikołowskiej w centrum Katowic.

To oczywiście są takie moje luźna przemyślenia. Tak jak Pan wspomniał Śląskie klimaty są bardzo specyficzne, ale wydaje mi się, że nawet w tym uproszczeniu coś jednak jest.

Pozdrawiam
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Stadion

Temat: Liczba mieszkańców, jako czynnik determinujący pojemność stadionów

Pojemność stadionu jest jedną z ważniejszych decyzji, jaką należy podjąć przy planowaniu nowego stadionu. Wysokie koszty budowy każdego jednego miejsca sprawiają, że decyzja ta musi być bardzo precyzyjna. Z jednej strony nie można być jednak zbyt oszczędnym, bo późniejsze koszty przebudowy są znacznie większe, z drugiej natomiast nie można zbudować zbyt dużego obiektu, bo nie tylko wiąże się z dużymi kosztami jego utrzymania, ale także psuje atmosferę podczas meczów, bo ta najlepsza jest zawsze tylko wtedy, gdy trybuny są pełne.

Poniższe zestawienie prezentuje nam kilka najważniejszych czynników wpływających na pojemność stadionu. Na jego podstawie możemy wyciągnąć kilka wniosków:

Liczba mieszkańców
– czynnik ten jest dodatnie skorelowany z pojemnością stadionu. O sile tej korelacji decydują inne czynniki, niemniej jednak można wysunąć wniosek, że dla miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców stadion powinien mieć pojemność od 40 tysięcy do 60 tysięcy, dla miast zamieszkałych przez 100-500 tysięcy osób – 20-40 tysięcy, a dla miast poniżej 100 tysięcy mieszkańców pojemność nie powinna przekraczać 20 tysięcy.

Dwa kluby w jednym mieście –
a)
jeśli występuje sytuacja, w której jeden klub jest znacząco większy (osiąga lepsze wyniki sportowe, ma więcej kibiców) pojemność stadionu mniejszego klubu powinna być znacząco mniejsza. Jako przykład można podać tutaj stadion Fulham, który jest odpowiednio dobrany do wielkości klubu oraz stadion Espanyolu Barcelona, który na większości spotkaniach świeci pustkami.
b) w sytuacji, gdy w jednym mieście znajdują się dwa kluby o podobnych rozmiarach pojemności stadionu jednego i drugiego klubu powinny być mniejsze niż w sytuacji, gdy w mieście znajdowałby się tylko jedna drużyna. Pozytywny przykład stanowią tutaj stadiony w Birmingham, a negatywny w Sevilli gdzie stadion Betisu jest dla tego klubu po prostu za duży.

Miejsce w lidze – większości przypadków miejsce zajmowane w lidze w perspektywie całego sezonu nie wpływa istotnie (więcej niż 10-20%) na zmianę frekwencji. Jedynie, gdy dana drużyna spada do niższej lub awansuje do wyższej klasy rozgrywkowej możemy zaobserwować skokowe zmiany średniej frekwencji.

Osiągnięcia sportowe – osiągnięte sukcesy budują markę zespołu, sprawiają, że kibice na trwałe przywiązują się do danego zespołu. Czynnik ten jest bardzo istotny, gdy podejmuje się decyzje o budowie znacznie większego niż dotychczas obiektu. Tylko kluby, które w przeszłości osiągały znaczne sukcesy mogą w krótkim terminie zapełnić większy stadion i uchronić się od znacznych wahań frekwencji związanych z aktualną formą piłkarzy.

„To coś” – każda osoba podejmująca decyzję o pojemności budowy nowego stadionu musi przeanalizować, czy dany klub ma „to coś”. „To coś”, czyli czynnik, który w przypadku niektórych klubów staje się najważniejszym czynnikiem i sprawia, że wszystkie inne nabierają o wiele mniejszego znaczenia. „To coś” mają na pewno takie kluby jak Borussia Dortmund i RC Lens.

Budowa/modernizacja stadionu – budowa nowego stadionu wpływa zawsze bardzo istotnie na poprawę frekwencji (wzrost nawet o kilkadziesiąt procent). Dlatego nowy stadion powinien mieć zawsze większą pojemność niż wynosiła dotychczasowa frekwencja. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku gruntownej modernizacji.

Efekt Mistrzostw Świata – Na przykładzie drużyn niemieckich możemy stwierdzić, że MŚ 2006 spowodowały wzrost frekwencji zarówno przed MŚ(średnio o 6%), jak i tuż po (średnio o 6%). Tak, więc planując pojemność budowanego stadionu tuż przed wielką imprezą także i ten czynnik powinien być brany pod uwagę.

http://i37.tinypic.com/wr17ox.jpg

http://i35.tinypic.com/fo2d11.jpg
Osiągnięcia sportowe – tabela > http://i34.tinypic.com/2lkbtd5.jpg

http://i36.tinypic.com/5b5qpw.jpg

http://i38.tinypic.com/fvy1bs.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:40
Dorian P.

Dorian P. PR & marketing
sportowy

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

hej Przemku, naprawdę dobry jesteś w TE klocki. no i widać też mnóstwo pasji... czy interesujesz się czymś poza piłką kopaną? :-)
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Bilety

Temat: Ceny biletów i karnetów oraz frekwencja, jako główne czynniki wpływające na wysokość dochodów z tytułu dnia meczu.

W dzisiejszym futbolu szczególnie w perspektywie długookresowej występuje bardzo duża korelacja pomiędzy wysokością budżetu klubowego, a osiąganym wynikiem. Jednym z ważniejszych źródeł dochodu powinny być dochody osiągane z tytułu dnia meczu. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na to źródło są ceny biletów oraz frekwencja. Na podstawie poniższych danych możemy wyróżnić kilka grup”:

Grupa I - Wysokie ceny biletów/wysoka frekwencja

Lech Poznań, Wisła Kraków – przebudowa stadionu, sukcesy sportowe, uznane marka te czynniki pozwalają już dzisiaj obu klubom osiągać wysoką frekwencją przy odpowiednio wysokich cenach biletów. W przyszłości wraz z dalszym rozwojem infrastruktury oraz podnoszeniem poziomu sportowego dochody z tytułu dnia meczu powinny być jednak znacznie większe.

Grupa II – Wysokie ceny biletów/średnia frekwencja
Legia Warszawa – głównym powodem, który sprawia, że frekwencja na Łazienkowskiej jest niższa niż w klubach wyżej wymienionych wydaje się być atmosfera wokół klubu, a dokładnie konflikt na linii klub-kibice. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że Legia już wkrótce będzie rozgrywać mecze na jednym z najnowocześniejszych stadionów w Polsce oraz potencjał kibiców głównie z aglomeracji Warszawskiej można śmiało powiedzieć, że tak jak w przypadku Wisły i Lecha dochody z tytułu dnia meczu będą dużo większe.

Grupa III – Średnie ceny biletów/wysoka frekwencja
Arka Gdynia, Górnik Zabrze, Jegiellonia Białystok, Lechia Gdańsk – o każdym z tych klubów można powiedzieć, że choć w ostatnich latach zrobił duży postęp to jest dopiero na początku drogi. Szczególnie w przypadku Górnika, gdzie dzisiaj głównym problem jest fatalna infrastruktura oraz Lechii Gdańsk, która już dziś pokazuje, jak osiągając niewielki sukces sportowy (awans do ekstraklasy) poparty inwestycjami bądź, co bądź w nie najlepszy obiekt można osiągać zadowalające rezultaty, budowa nowego stadionu powinna sprawić, że oba kluby będą równać do najlepszych. Także Arka i Jagiellonia w przyszłych sezonach powinny zwiększyć swoje dochody z tytułu dnia meczu, choć wydaje się, że klub z Gdyni może ograniczać stosunkowo niewielka pojemność nowego stadionu, a klub z Białegostoku mniejsze niż w innych miastach możliwości finansowe kibiców.

Grupa IV – Średnia cena biletu/średnia frekwencja
Śląsk Wrocław – podobnie jak kluby z grupy III także i o Śląsku możemy powiedzieć, że jest to klub, który w ostatnim czasie poczynił spore postępy. Remont trybun, wprowadzenie częściowej numeracji miejsc, nowy system wejściowy oparty o kartę kibica, czy też sprzedaż biletów przez Internet, która ma wkrótce nastąpić powinny już niebawem pozwolić na osiąganie lepszych rezultatów. Także w perspektywie długookresowej można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że dochody Śląska z tytułu dnia meczu będą jednymi z najwyższych w lidze.

Grupa V – Niska cena biletu/średnia frekwencja
Ruch Chorzów – głównym problem Ruchu w zwiększaniu cen biletów i frekwencji jest obiekt przy ulicy Cichej. Wielkie Derby Śląska pokazały, że klub z Chorzowa ma ogromny potencjał, jednak brak nowoczesnego stadionu nie pozwala go w pełni wykorzystać. Stadion Śląski na dzień dzisiejszy wydaje się być za duży, aby rozgrywać na nim więcej meczy niż tylko ten z Górnikiem. Być może sytuacja ta w przyszłości ulegnie jednak zmianie.

Grupa VI – Niskie ceny biletów/niska frekwencja
Cracovia Kraków, GKS Bełchatów, ŁKS Łódź, Odra Wodzisław Śl., Polonia Bytom, Polonia Warszawa – o klubach należących do tej grupy można powiedzieć niewiele dobrego. Odra i GKS są to kluby z niewielkich miejscowości, a więc liczba potencjalnych kibiców jest znacznie ograniczona. Stadion przy ulicy Olimpijskiej mówiąc delikatnie nie wygląda najlepiej, a organizacja Polonii dopiero raczkuje. Podobna sytuacja jak w Bytomiu występuje w Łodzi, choć ŁKS może pochwalić się większym potencjałem kibiców. Za to największym problemem Polonii Warszawa ograniczającym jej możliwości jest dominacja Legii. Stosunkowo najlepiej sytuacja wygląda w Cracovii, choć tutaj także można doszukać się słabego punktu w postaci stosunkowo niewielkiej pojemności nowego stadionu.

Kilka słów wyjaśnienia
Opisując poszczególne grupy starałem się nie skupiać na konkretnych działaniach prowadzonych w poszczególnych klubach (m.in. promocjach prowadzonych przez klub, zróżnicowania cen biletów w zależności od spotkania itd.) gdyż na tej podstawie nie można byłoby wyciągnąć daleko idących wniosków. Obiekty, którymi dzisiaj dysponują kluby znacznie ograniczają ich możliwości. Tak, więc moim zdaniem ważniejsze było pokazania tego, w którym miejscu dzisiaj znajdują się poszczególne kluby, jeśli chodzi o ceny biletów i frekwencję oraz ocenienie ich możliwości rozwoju.


http://i37.tinypic.com/bf2oic.jpg
http://i33.tinypic.com/2s63ko1.jpg
http://i36.tinypic.com/wtaote.jpg
W tabeli nie uwzględniałem cen biletów i karnetów na sektory vipowskie (za wyjątkiem Jagielloni, gdzie cała jedna trybuna stanowi taki sektor) oraz na sektory rodzinne (za wyjątkiem Legii Warszawa, gdzie bilet rodzinny tak naprawdę stanowiły, co najmniej dwa bilety – jeden normalny dla rodzica i jeden ulgowy (zniżka wynosiła 50%) dla dziecka).

Załącznik:
Miejsca w lidze osiągane przez najbogatszy zespół w danym kraju w latach 2004-2008 –
http://i33.tinypic.com/i5szlx.jpg
Przeciętne miesięczne wynagrodzenia w miastach posiadających klub grający w ESA –
http://i35.tinypic.com/2vis1va.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:41
Grzegorz Kowalski

Grzegorz Kowalski futures &
accountancy

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

w dwoch słowach : duzy szacunek za wiedze i zangazowanie
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)

Dział: Sponsoring

Temat: Analiza dostosowania banerów reklamowych do oferty sponsoringowej na przykładzie Lecha Poznań.

Wnioski:
Sponsor Strategiczny
– logo sponsora strategicznego pojawiło się za równo w najatrakcyjniejszych miejscach na stadionie, ale także na największej liczbie banerów. Również po wprowadzeniu elektronicznych tablic reklamowych, reklamy Warki emitowane były najdłużej.

Sponsor Główny - bandy reklamowe z logiem firmy Sokołów podobnie jak w przypadku sponsora strategicznego pojawiły się w najlepszych miejscach na stadionie. Ich liczba była jednak zdecydowanie mniejsza.

Sponsorzy Premium
Amica – właściciel Amici (Jacek Rutkowski) jest także właścicielem Lecha Poznań. Wydaje się więc, że ilość banerów oraz długość emisji została zmniejszona, aby móc w ten sposób uzyskać wolne miejsce w celu zwiększenia przychodów Kolejorza.
Kopa Haus, Remes – na przykładzie tych dwóch sponsorów widać jak doskonale marketingowcy różnicują pakiety sponsorskie dostosowując je do piramidy sponsorskiej. Ilość banerów oraz atrakcyjność ich położenia w przypadku meczu z Dyskobolią, a także długość emisji spotów w przypadku meczu z Legią jest mniejsza niż w Sponsora Głównego i większa niż w przypadku Sponsorów Biznesowych.

Sponsorzy Biznes – możemy ich podzielić na trzy grupy:
- grupa I (Bemo Motors, Hansgrohe, miasto Poznań) –„produkty” tych sponsorów skierowane są do klientów indywidualnych, a więc liczba banerów oraz długość spotów reklamowych dobierana są odpowiednio do pozycji zajmowanej w piramidzie sponsorskiej
- grupa II (Man, PBG) – produkty tych firm kierowane są głównie do klientów korporacyjnych. Z tego względu wydaje się, że pakiet sponsorski przeznaczony dla tych dwóch firm zawiera inne działania marketingowe niż prezentacja loga firmy na stadionie. Być może związku z tym, że obie firmy swoje fabryki mają slokalizowane pod Poznaniem takim działaniem może być określona liczba darmowych wejściówek dla pracowników.
- grupa III (LBC) – podobnie jak w przypadku grupy II pakiet sponsorski przeznaczony dla tej grupy zawiera inne korzyści.
Sponsor Techniczny – za równo w meczu w meczu z Dyskobolią, jak i w meczu z Legią reklama Pumy była na poziomie Sponsorów Premium.

Produkty własne – zyski płynące z prowadzonych przez Lech działań merchandisingowych sięgają, co najmniej miliona złotych (przychody ze sprzedaży samej tylko Energii Lecha sięgają przychodom ze sprzedaży pakietu Sponsora Biznesowego). Nie dziwi, więc fakt, że dla Kolejorza bardziej opłacalne jest reklamowanie własnych produktów niż sprzedaż wolnych miejsc reklamowych na stadionie.

Patroni medialni – loga patronów medialnych są prezentowane na dwóch banerach umiejscowionych w mało atrakcyjnych miejscach na stadionie. Po wprowadzenie elektronicznych tablic reklamowych spoty reklamowe są emitowane także przed i po meczu, a także w przerwie.

Partnerzy – podobnie jak patroni medialni partnerzy Lecha mogą liczyć na 1-2 banery znajdujące się w mało atrakcyjnych miejscach na stadionie.

Partnerzy strategiczni LBC – jeden baner znajdujący się w mało atrakcyjnym miejscu na stadionie.

Reklamodawcy – wprowadzenie nowych elektronicznych tablic reklamowych pozwoliło na sprzedaż dodatkowych pakietów reklamowych. W przypadku meczu z Legią Warszawa z emitowane były reklamy Orange Sport, Sport.pl oraz Gamebookers.

http://i34.tinypic.com/2lxfp68.jpg
http://i35.tinypic.com/awc9ig.jpg
http://i38.tinypic.com/mv17hk.jpg
http://i33.tinypic.com/28btvk3.jpg
http://i33.tinypic.com/315ejj6.jpg

Załącznik:
Plan emisji spotów reklamowych - http://i33.tinypic.com/28b43df.jpgPrzemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:42
Przemysław Zwierzyński

Przemysław Zwierzyński Barman w Andromeda
Gold Suites Hotel

Temat: Ciekawostki Przemysława Zwierzyńskiego :)


Obrazek


Obrazek
Przemysław Zwierzyński edytował(a) ten post dnia 01.07.09 o godzinie 23:52

Następna dyskusja:

ciekawostki kulturalne




Wyślij zaproszenie do