konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Czy można sprzedać tożsamość klubową? Jaka jest cena? Co na to kibice?
W żużlu to funkcjonuje i środowisko przywykło.
W koszykówce były pamiętne finały z udziałem Mazowszanki i Śląska ESKA Wrocław.
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Krzysztof Grzyb:
Czy można sprzedać tożsamość klubową?

Pewnie, że można. Mało to przykładów mamy? Mój ulubiony (do niedawna): J.W. Construction OSRAM AZS Politechnika Warszawska...
Jaka jest cena?

Różna. Czasem grube miliony, czasem kilkadziesiąt-kilkaset tysięcy. To jednak cena w pieniądzu. Cena wizerunkowa bywa trudna do oszacowania...
Co na to kibice?

Czasem mają w nosie ciesząc się, że klub ma sponsora, czasem ich to boli. Potrafią też oprotestować zmianę.
W żużlu to funkcjonuje i środowisko przywykło.
W koszykówce były pamiętne finały z udziałem Mazowszanki i Śląska ESKA Wrocław.

No właśnie, a w piłce nożnej jakoś zawsze wywołuje to emocje :)
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...


No właśnie, a w piłce nożnej jakoś zawsze wywołuje to emocje :)
I to nie tylko w Polsce
Marcin Kwiatkowski

Marcin Kwiatkowski Doradca Finansowy

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

chyba to normalne...sponsor daje, sponsor wymaga zauważenia...

sam od zawsze kibicuję Provide-Nobilesowi-Azotom-Anwilowi Włocławek i jakoś zmiany nazw nigdy mnie nie raziły...
Rafał Witkowski

Rafał Witkowski Prawo, Marketing,
Public Relations

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

sprzedac i kupic mozna prawie wszystko a tymbardziej tozsamosc klubu w rozumieniu brzmienia jego nazwy, komercja

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Świeży przykład "kreatywnego" myślenia rodem z koszykarskiego parkietu - Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno

;)
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Przykład Dospelu jest chyba idealny żeby pokazać że pieniądze to jednak nie wszytko. A przynajmniej pieniądze bez planu na ich spożytkowanie.
Kibice GKSu do dziś na forum pisząc o firmie wentylacyjnej wykorzystują formę D***l. Zresztą ich sprzeciw od początku wzbudzał złe emocje które przeniosły się na opinie o tej współpracy.

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Należy także wspomnieć o piłkarskiej Hoop Polonii Warszawa, plakatowa akcja sympatyków lokalnego rywala: "Hoopa do klopa" szybko "napojowcom" wybiła z głowy ten pomysł :)
Łukasz Włoch

Łukasz Włoch Menedżer sportu, PR,
Pilot rajdowy

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Wszystko ma swoją cenę. Trzeba sie zastanowic czy nazwa klubu używana wiele lat, zmieni sie tylko na papierze. Kibice często używają strej, którą mają we krwi do której mają i znają różne piosenki itd..
Kazimierz M.

Kazimierz M. współpracownik,
MarketingSportowy.pl

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

tak oceniali ten problem goście portalu:
http://www.marketingsportowy.pl/index.php?option=com_p...

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

ta sonda jest rodem z idealnego świata - można być przeciwnym, ale przecież wszyscy wiedzą, że w chwili obecnej przy tak niskim poziomie marketingu sportowego (jako ogół, nie poszczególnych klubów), to główna "wartość" największego pakietu sponsorskiego.

to tak jakby zapytać: czy jesteś za tym, aby były reklamy w gazetach, w telewizji czy na stronach internetowych. Każdy by chciał, aby ich nie było, ale to przecież główne źródło dochodu, często dzięki temu te kluby w ogóle istnieją, więc...

Przy dużych pieniądzach sponsor w tytule to sprawa obowiązkowa i oczywista, no bo co innego w tej chwili oferują kluby sportowe czy ligi?

W jaki sposób sponsor ma sobie "odebrać" pieniądze inwestowane w dany klub czy ligę?

Na pewno kilka klubów potrafi zaoferować coś więcej, ale jednak sponsor w nazwie, zwłaszcza jeśli się przyjmie wśród kibiców (a więc będzie na dłuższy czas, a nie tylko jeden sezon), to najlepsza forma "rekompensaty".

Najlepsza sytuacja dla sponsora, gdy klub traci kompletnie tożsamość tzn zamiast PBG Basket Poznań czy Zepter Śląsk Wrocław jest samo Anwil Włocławek czy Asseco Prokom Gdynia. Ostatni sezon pokazał, że trudno wejść nowego sponsorowi, bo kibice w Sopocie i tak krzyczeli "prokom prokom", a nie asseco.

co może być równie tyle warte co miejsce w nazwie drużyny?

tak samo z ligą "orange ekstraklasa" albo kiedyś "lech basket liga", "era basket liga" itd
Marcin Kwiatkowski

Marcin Kwiatkowski Doradca Finansowy

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Michał:

przeżylem wszystkie zmiany we Włocławku nazw koszykarskiego klubu i jakoś potrafiłem się do tego przyzwyczaić...od kilku lat jest po prostu "Anwil", myślę że kibic jest w stanie przełknąć zmianę nazwy swojego ukochanego klubu, byle nadal mógł mu kibicować...tożsamość to kibice, ich identyfikowanie się z zawodnikami, doping...a nie nazwa...mnie cieszą tłumy dzieciaków na boiskach do kosza we Włocku, szkoda jedynie że klub całkowicie zaniedbał marketing...tego mi tutaj brakuje, kibic jest pozbawiony możliwości zakupienia jakiegokolwiek gadżetu, ale to nie tylko problem Anwilu,,,powoli wchodzę w ten rynek i wiem, że na tej "działce" zależy nielicznym...

Michał Pacuda:
ta sonda jest rodem z idealnego świata - można być przeciwnym, ale przecież wszyscy wiedzą, że w chwili obecnej przy tak niskim poziomie marketingu sportowego (jako ogół, nie poszczególnych klubów), to główna "wartość" największego pakietu sponsorskiego.

to tak jakby zapytać: czy jesteś za tym, aby były reklamy w gazetach, w telewizji czy na stronach internetowych. Każdy by chciał, aby ich nie było, ale to przecież główne źródło dochodu, często dzięki temu te kluby w ogóle istnieją, więc...

Przy dużych pieniądzach sponsor w tytule to sprawa obowiązkowa i oczywista, no bo co innego w tej chwili oferują kluby sportowe czy ligi?

W jaki sposób sponsor ma sobie "odebrać" pieniądze inwestowane w dany klub czy ligę?

Na pewno kilka klubów potrafi zaoferować coś więcej, ale jednak sponsor w nazwie, zwłaszcza jeśli się przyjmie wśród kibiców (a więc będzie na dłuższy czas, a nie tylko jeden sezon), to najlepsza forma "rekompensaty".

Najlepsza sytuacja dla sponsora, gdy klub traci kompletnie tożsamość tzn zamiast PBG Basket Poznań czy Zepter Śląsk Wrocław jest samo Anwil Włocławek czy Asseco Prokom Gdynia. Ostatni sezon pokazał, że trudno wejść nowego sponsorowi, bo kibice w Sopocie i tak krzyczeli "prokom prokom", a nie asseco.

co może być równie tyle warte co miejsce w nazwie drużyny?

tak samo z ligą "orange ekstraklasa" albo kiedyś "lech basket liga", "era basket liga" itd

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

No tak, Ty przeżyjesz, bo wiesz jak to jest ważne, ale np. w Sopocie był podział wśród kibiców, za jednym koszem krzyczeli "Prokom Trefl",a za drugim była dużo mniejsza grupka, którzy krzyczeli tylko "Trefl Sopot". Ktoś mi to próbował wytłumaczyć, że ci są za "dawnym treflem" i coś tam - skomplikowane w każdym bądź razie.

Trzeba też pamiętać o chwytliwej nazwie, nie wyobrażam sobie kibiców krzyczących np. "gaz ziemny", ale takie nazwy jak Anwil czy Prokom są krótkie i chwytliwe.
Firma, która decyduje się na sponsoring musi mieć to na uwadze. No i oczywiście jeden rok niczego nie da - jeśli sponsorować, to tylko myśleć długofalowo (minimum kilka lat).

Przykład kolejny Atlas Stal Ostrów Wlkp. - Od lat to była "stalówka", więc każdy, nawet dziennikarze odmieniali "zawodnicy Stali", a nie "zawodnicy Atlasa", chociaż Atlas był sponsorem tytularnym przez kilka ładnych lat - niestety chyba w tym roku się wycofał i koszykówka w Ostrowie umarła.

jeśli chodzi o "gadżety", to myślę, że się zgodzisz, że to powinna być podstawa w działania klubu, który chce się rozwijać - podstawą powinno być stworzenie potrzeby na takie produkty.

Z drugiej strony jak przywiązać kibica do zawodnika/zawodników, jeśli w naszej lidze 90% składów zmienia się po sezonie? To jest paranoja! Dlatego ludzie kibicują klubom, przywiązują się do barw klubowych, bo nie mają do kogo - w NBA wiedzieli co robią, tam podpisują z zawodnikami kontrakty wieloletnie, właśnie po to, aby przez lata wytworzyć więź z kibicami na linii "gwiazdy=liderzy, a kibice".

Koszulki meczowe zawodników to nie jest tania sprawa, może nie każdego na to stać, ale już na przykład t-shirty z logo drużyny i fajnym napisem - na miejscu klubów zrobiłbym kilkaset sztuk i część sprzedawał, a znaczną część rozdał, organizował konkursy itd

Mamy ciekawy "kejs" w Trójmieście. Asseco Prokom Sopot przeniósł się do Gdyni i ma też zmienić barwy klubowe - na te co Arka? (żółto-niebieskie?).
Swoją drogą do dziś nie zostało wytłumaczone kibicom co ta zmiana oznacza, bo podobno "prawa do tytułów mistrza Polski mają oba kluby" tzn ten z Gdyni i ten z Sopotu, bo Asseco Prokom przeniósł się do Gdyni, a w Sopocie utworzono nowy klub "Trefl Sopot" :)

Wracając do tematu, to bardzo ważna zmiana dla klubu, dla kibiców, na miejscu szefostwa zainwestowałbym w koszulki i różne gadżety nawet te najmniejsze, które podkreślałyby zmianę barw i nazwę drużyny.
Może nie rozdawał każdemu, bo towar za 0zł nie wzbudza pożądania, ale przekazał je na tyle konkursów, że mnóstwo osób by je dostało i np. na pierwszym meczu, każdy kto przyjdzie w niebieskim t-shircie Asseco Prokom Gdynia otrzyma "coś tam" (coś tam fajnego, atrakcyjnego).

Poza tym czemu sprzedawane są toporne t-shirty z logiem drużyny, jak można wziąć Qyntela Woodsa czy Przemka Zamojskiego, który leci na kosz, wyciąć go, dodać jakiś fajny napis i zrobić 1000 koszulek. Bardzo dobrej jakości białe koszulki są 8zł, sito 2-3zł i gotowe. A ja raz dostałem t-shirt Prokomu - jakość była taka, że nie dało się jej założyć po praniu nawet do spania - najtańsza i sztuczna.
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Resumując kluczową sprawą jest dyscyplina i podejście jej kibiców do wartości herbu klubowego i szeroko pojmowanej tożsamości.

Co do sprawy związanej z gadżetami to pewnym trendem na który chciałbym zwrócić uwagę jest że tak powiem problem logistyczno - wygodnicki. Kupić koszulki (faktura VAT), zrobić wzór (grafik - zapłata), produkcja koszulek (agencja reklamowa i znowu faktura). Suma tego wszystkiego raczej zawsze będzie wyższa (lub zbliżona) do produkcji słabej jakościowo zrobionej przez "firmę" X (której płacimy i mamy wszytko gdzieś). Większość szefostwa kieruję się tu tylko wygodnictwem i $$$ nie postrzegając kibiców jako klientów a jako natrętów.
Jakość tych gadżetów (bo nie są to tylko koszulki) pozostawia tak dużo do życzenia że kibic kupi go raz i podziękuje. Prezes stwierdzi i tak nie kupują to po co się wysilać. I koło zamknięte...
Tadeusz Huskowski

Tadeusz Huskowski Senior Associate,
The Boston
Consulting Group

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Maciej Miętkiewicz:
Co do sprawy związanej z gadżetami to pewnym trendem na który chciałbym zwrócić uwagę jest że tak powiem problem logistyczno - wygodnicki. Kupić koszulki (faktura VAT), zrobić wzór (grafik - zapłata), produkcja koszulek (agencja reklamowa i znowu faktura). Suma tego wszystkiego raczej zawsze będzie wyższa (lub zbliżona) do produkcji słabej jakościowo zrobionej przez "firmę" X (której płacimy i mamy wszytko gdzieś). Większość szefostwa kieruję się tu tylko wygodnictwem i $$$ nie postrzegając kibiców jako klientów a jako natrętów.
Jakość tych gadżetów (bo nie są to tylko koszulki) pozostawia tak dużo do życzenia że kibic kupi go raz i podziękuje. Prezes stwierdzi i tak nie kupują to po co się wysilać. I koło zamknięte...

Dokladnie - znam z wlasnego doswiadczenia przyklad klubu, w ktorym historia gadzetow idealnie pasuje do powyzszego opisu. W efekcie kibice robia wlasne gadzety, co tylko zaognia stosunki na linii kibice - klub (dzialacze zabraniaja sprzedawac gadzety na obiekcie sportowym, wobec czego kibice przenosza sie ze sprzedaza na parking, itd.).
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Jacek P.:
Świeży przykład "kreatywnego" myślenia rodem z koszykarskiego parkietu - Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno

Jacku - zapomniałeś o KKK (pełna nazwa to chyba nawet Krośnieński Klub Koszykówki Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno), ale i tak jest to nazwa miażdżąca. Do tej pory moim ulubieńcem w dyscyplinie "Mambo nr 5 czyli how low can you go" była drużyna KSSSE AZS PWSZ Gorzów Wielkopolski (czyli po ew. rozwinięciu: Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Akademicki Związek Sportowy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim), ale chyba zmienię faworyta :)

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Nie mam zielonego pojęcia jak można wpaść na tak absurdalne pomysły. Czy na prawdę konieczne jest zamieszczenie w nazwie klubu zwrotu "Kostrzyńsko- Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna". Rozumiem, że ma to w ten sposób zachęcać do inwestowania przez inwestorów z zagranicy na ziemi gorzowskiej. Według mnie to jednak słaby kanał komunikacyjny. W Krośnie też grubo pojechali;). To chyba jednak ewenementy na skalę światową. Powinny się znaleźć w podręczniku jak nie należy realizować marketingu sportowego. Kolejny z resztą rozdział obok tego z gadżetami co opisujecie. Włos się jeży na głowie.

Arkadiusz Ż.:
Jacek P.:
Świeży przykład "kreatywnego" myślenia rodem z koszykarskiego parkietu - Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno

Jacku - zapomniałeś o KKK (pełna nazwa to chyba nawet Krośnieński Klub Koszykówki Delikatesy Centrum PBS Bank MOSiR Krosno), ale i tak jest to nazwa miażdżąca. Do tej pory moim ulubieńcem w dyscyplinie "Mambo nr 5 czyli how low can you go" była drużyna KSSSE AZS PWSZ Gorzów Wielkopolski (czyli po ew. rozwinięciu: Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Akademicki Związek Sportowy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim), ale chyba zmienię faworyta :)Bartłomiej Chełmecki edytował(a) ten post dnia 21.08.09 o godzinie 15:37
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Bartłomiej Chełmecki:
Nie mam zielonego pojęcia jak można wpaść na tak absurdalne pomysły. [...] Według mnie to jednak słaby kanał komunikacyjny.

Kolejny przykład z ostatnich dni: zespół siatkarski z Muszyny ma od kilku dni nową nazwę (czytaj - nowego sponsora tytularnego): Bank BPS Muszynianka Fakro. Odnosząc się do Twojej Bartku opinii o słabości tego kanału komunikacyjnego przytaczam tekst ze strony oficjalnej banku: "Umowa zawarta z klubem MKS Muszynianka z siedzibą w Muszynie pozwoli Bankowi BPS na wejście do pierwszej ligi polskiego sportu. Bank stawia sobie za cel, poprzez wsparcie finansowe, pomóc drużynie w osiąganiu dalszych sukcesów i utrzymaniu pozycji lidera w siatkówce kobiecej."

Coś się chyba komuś pomieszało - po co bankowi wejście do ligi sportowej, a utrzymanie pozycji lidera w siatkówce kobiecej powinno być raczej celem klubu nie banku - bank powinien realizować przy tej okazji chyba bardziej biznesowe cele...

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

No właśnie i "dokładnie".

Problem w tym, że My to wiemy - z doświadczenia, studiów na SGH itd

Ciekawe kto kieruje marketingiem w takim banku i jakie ma pojęcie o sponsoringu i sporcie.

Ostatnio się zastanawiałem, czy ktoś kiedyś zrobił ranking firm, które dobrze wykorzystują sponsoring lub reklamę poprzez sport oraz firm, które robią to w tragiczny sposób.

Trzeba by jednak podeprzeć się poważnymi badaniami, nie tylko własną oceną, a to może być trudne.
W dodatku nie wiem czy osoba kompetentna do takiej oceny nie uznałaby, że w ten sposób może zamknąć sobie pewne furtki - z drugiej strony może niektóre by się dzięki temu otworzyły.

np. wziąć 10 drużyn z którejś ligi (siatka, piłka, kosz) i "jedziemy", jak fakt sponsorowania jest wykorzystywany, jakie narzędzia stosuje sponsor, a jakie klub itdMichał Pacuda edytował(a) ten post dnia 21.08.09 o godzinie 18:00

konto usunięte

Temat: Mazowszanka Pruszków, Korona Kolporter Kielce, Dospel...

Wszystko jest na sprzedaż, ale przy rosnącej komercjalizacji zyskują wartości i produkty, które "pozornie" jej się opierają. Piłka nożna ligowa opiera się wprowadzaniu nazwy sponsora, bo sprzeciwiają się kibice, a przynajmniej ich część. W niższych ligach jest już inaczej, inne realia. Myślę, że bierze się to z tradycji futbolu, jego robotniczych korzeni, brytyjskiej tradycji i kibicowania jednej drużynie przez pokolenia.



Wyślij zaproszenie do