Andrzej
Karwowski
Prezes INK
Communication Sp. z
o.o.
Temat: Nie do końca udany materiał referencyjny
Pozyskałeś nowego klienta, który jest zadowolony z Twojego produktu i chętnie opowie o jego zaletach w ramach case study. Okazuje się jednak, że historia jest mniej konkretna i interesująca niż, oczekiwałeś. Co zrobić, jeśli case study nie spełnia naszych oczekiwań? Co mogło się do tego przyczynić?Niechętny klient - przedstawiciel klienta może okazać się niechętny do rozmowy, pomimo że termin wywiadu ustala się najczęściej z dużym wyprzedzeniem. Główne powody to zazwyczaj zmiana sytuacji lub poziomu satysfakcji z użytkowania Twojego produktu, obawa przed wyjawieniem zbyt wielu informacji bądź też słabe przygotowanie merytoryczne. Rozmówca może być nieprzygotowany, jeśli dane wdrożenie nie zakończyło się lub nie przyniosło jeszcze wymiernych korzyści. Przeprowadź jak najwięcej wywiadów, w szczególności w celu pozyskania wypowiedzi bezpośrednio dotyczących referencji, które mogą okazać się przydatne, zanim powstanie pełne case study. Warto również uzyskać zgodę klienta na bardziej szczegółowy wywiad, kiedy osiągnie on jeszcze większe korzyści związane z korzystaniem z Twoich produktów czy usług.
Umiejętności redaktora - doświadczony redaktor wybierze najistotniejsze wypowiedzi z każdego wywiadu. Zdecyduje także, czy uzyskanych treści wystarczy do napisania ciekawego case study, które przedstawi zarówno Ciebie, jak i Twojego klienta w jak najlepszym świetle. Ważne są nie tylko pytania, ale także sposób ich formułowania. Czy są to pytania otwarte zachęcające do opowiadania? Czy kiedy klient udzieli krótkiej, podstawowej odpowiedzi, próbujesz dopytać go o detale?
Rozczarowanie związane z niespełnieniem przez case study pokładanych w nim oczekiwań działa demotywująco, warto jednak postarać się jednak jakoś wykorzystać powstały materiał. Jak można ocalić słabą historię? Nasze propozycje to między innymi:
- napisanie krótszego case study (jeśli zwykle mieścisz się na dwóch stronach, ogranicz się np. do jednej);
- rozpowszechnienie pozytywnych wypowiedzi klienta o Twoim produkcie w mediach społecznościowych;
- wykorzystanie krótkiej zapowiedzi Twojego case study (np. w kampanii mailingowej).