Grzegorz Mądry

Grzegorz Mądry GM Consulting

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Mam pytanie jak tworzyć budżety marketingowe, ile procent dochodów/obrotów/zysków przeznaczać na budżety marketingowe?

konto usunięte

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

1. stały % zysków netto
2. tyle ile konkurencja
3. mniej ale lepiej
4. max na ile nas stać.
Michał N.

Michał N. Skuteczny marketing
w branży budowlanej
i nie tylko...

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Możesz też wyjść od określenia celów, oszacować ile pieniędzy Ci w przybliżeniu potrzeba na ich osiągniecie, a następnie skonfrontować to z kwotą proponowaną przez zarząd/właściciela/udziałowców.

W różnych firmach w zależności od struktury właścicielskiej są różne podejścia do kwestii wysokości budżetu na marketing.

W korporacjach i spółkach giełdowych jest to zwykle % od planowanch przychodów ze sprzedaży. Wielkość % zwykle zależy od branży i etapu rozwoju firmy/marki.
W mniejszych firmach zwykle właścicile oferują budżety zadaniowe.

Generalnie to temat rzeka...
Jak masz jakieś konkretne pytania to pisz do mnie na prv.
Andrzej Kulisz

Andrzej Kulisz właściciel,
Kancelaria radcowska

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

A może jakies przybliżone propozycje wodniesieniu do procentu przychodów/dochodu?
Rafał A.

Rafał A. Finanse / Marketing
/ Zarządzanie
Projektami

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Przy tworzeniu Budżetu Marketingowego (MB) należy pamiętać o tym, że jest on elementarną częścią Planu Marketingowego (MP).

Przykładowy schemat ustalenia Planu Marketingowego:
1. Ocena aktualnej sytuacji marketingowej
2. Cele krótko i długoterminowe
3. Strategie marketingowe
4. Budżet marketingowy
5. Kontrola wyników

Ustalenia Planu czy Budżetu bez wątpienia będzie miejscami różniło w zależności od chociażby wielkości firmy, czy załozonych celów, jednak ogólny schemat postępowania pozostaje ten sam.

PRZYKŁADOWY SPOSÓB USTALENIA BUDŻETU:
budżet powinien zawierać w sobie wszystkie elementy marketingu mix

PRZYCHODY
należy dokonać prognozy sprzedaży (metoda trendu ect.)

KOSZTY

• ATL (uwzględnienie kosztów reklamy, ze szczególnym uwzględnieniem wydatkow na produkcję materiałów, projekty, nośniki oraz na emisję i publikację tych materiałów),

• BTL (ulotki, katalogi, foldery itp.),

• e-marketing

• PR

• Trade Marketing

• Event Marketing

• inne (np. wprowadzanie nowych produktów)

Oczywiście, jeżeli chodzi o ustalenie wyniku przychodów, to większego problemu nie powinniśmy mieć, jednak jak ustalić koszty?

Padło już tutaj pytanie ile % ze sprzedaży/dochodu przeznaczać na działania marketingowe (koszty). W środowisku i literaturze pojawia się wiele propozycji i tak naprawdę nie ma jednego ogólnie przyjętego wyznacznika, bowiem na podjęcie decyzji ma wpływ wiele czynników (konkurencja, wielkości firmy, wielkość obrotów, przyjęte cele i założenia ect.), jednak z opublikowanych ostatnio danych wynika, że średnie wydatki na marketing wynoszą w granicach 2%-10% wartości sprzedaży, przy czym w branży FMCG mogą one nawet stanowić 25%. Pamiętajmy również o uniwersalnej zasadzie która mówi: im mniejsze obroty, tym większe wydatki na marketing. Na pewno w fazie inicjacji firmy na rynku, musimy ponieść duże koszty, w momencie podtrzymania pozycji na rynku: mniejsze.

Jak ustalać wydatki w małych firmach? Najlepiej dokonując oszacowania wydatków konkurencji :)

ps.
Przy ustalanie budżetu bardzo pomocny jest program SAP :)Rafał A. edytował(a) ten post dnia 26.12.09 o godzinie 11:58
Ania Nowińska (Ciepiela)

Ania Nowińska
(Ciepiela)
Postproducent/
Kierownik
Postprodukcji

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

ciekawi mnie kiedy ludzie posiądą wiedzę jaka jest różnica pomiędzy ATL'em a Btl'em
bo jak widać nawet Marketing Managerowie nie wiedzą lub używają skrótu myślowego, który może wprowadzić ludzi nieświadomych różnicy w błąd.

ale czemu tu się dziwić skoro mój promotor nie wiedział co to jest BTL ...ech

niestety wiele agencji reklamowych też brnie, a wstyd...
Rafał A.

Rafał A. Finanse / Marketing
/ Zarządzanie
Projektami

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

w takim razie: oświeć nas! :)

mnie zawsze uczyli, że częścią materiałów typu BTL są narzędzia POSM (ulotki, katalogi ect) ... ale kto wie, może Twój promotor nie tylko Ciebie wprowadził w błąd...Rafał A. edytował(a) ten post dnia 07.01.10 o godzinie 00:27
Katarzyna Kaczyńska

Katarzyna Kaczyńska Student, Uniwersytet
Warszawski

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Witam,
zwracam się z prośbą o pomoc. Muszę na zajęcia przygotować szczegółowy budżet PR średniej agencji ubezpieczeniowej, uwzględniając:
koszty stałe:
-płace pracowników PR
-koszty lokalowe
-materiały biurowe
-przeglądy urządzeń
-prenumerata czasopism
-podróże i delegacje
koszty zmienne:
-wypożyczenie lokali
-consulting zew
-druk i rozpowszechnienie materiałów
-honoraria zewnętrzne
-konferencje prasowe
-targi i wystawy
-koszty jubileuszu
-telefony, poczta, kurier,
-prezenty
Czy jest ktoś w stanie pomóc?:) pilne!
Marta Julia Walaszek

Marta Julia Walaszek Business development
manager/właściciel,
MARDOM

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

mam pytanie i prośbę o pomoc: jak najlepiej zbadać opłacalność inwestowania w działania marketingowe (ulotki, programy lojalnościowe, eventy, gratisy), jak zbadać zwrot i opłacalność takich przedsięwzięć w stosunku do sprzedaży.
Konrad C.

Konrad C. gram na szyjkach od
butelek

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Marta Julia Walaszek:
pomocnym może być doświadczenie z targów :)
Marta Julia Walaszek

Marta Julia Walaszek Business development
manager/właściciel,
MARDOM

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Tzn? :)
Konrad C.

Konrad C. gram na szyjkach od
butelek

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Odpisze tutaj częsciowo..
wspomniałem o targach, bo to też koszt który liczycie że Wam sie zwróci.
W targi wliczone są ulotki, gratisy i jest to też przecież forma eventu!

Branża którą reprezentuje kieruje się troszke innymi zasadami
- ja dostarczam usługi, Wy gotowy produkt.
Nie wiem zatem czy interesuje Cie jak ja sobie radzę z szacowaniem pewnych wartości.
Marta Julia Walaszek

Marta Julia Walaszek Business development
manager/właściciel,
MARDOM

Temat: Jak tworzyć budżet marketingowy?

Ależ interesuje.. -usługa, to też produkt :) Tak więc słucham pomocnych wskazówek:)

Następna dyskusja:

budżet marketingowy




Wyślij zaproszenie do