Temat: Zapraszam
No to ja teraz postaram się odpowiedzieć na pytanie zadane w/p poście. Co promować: oto produkty, które śmiałem zidentyfikować jako podstawowe podmioty nadające się do promocji:)
Produkty i sub produkty -- Rynki docelowe
Produkt turystyczny – placówki turystyczne, hotele, gastronomia, walory środowiska naturalnego, zabytki, tradycje kulturowe, obyczaje, atmosfera, warunki środowiska naturalnego - Turyści wczasowicze, kuracjusze, młodzież
Produkt inwestycyjny – działki budowlane, grunty rolnicze, siła robocza, technologie (maszyny, urządzenia, linie technologiczne), całe obiekty, system lokalnych ulg i preferencji finansowych, główne szlaki komunikacyjne jakość infrastruktury technicznej -- Inwestorzy, banki, związki biznesowe, fundusze inwestycyjne, izby gospodarcze, instytucje ratingowe,
Produkt mieszkaniowy – mieszkania, domy, działki spółdzielcze, prywatne i komunalne -- Mieszkańcy danej jednostki oraz innych gmin, przedsiębiorcy, spółdzielnie, biura nieruchomości, nowi mieszkańcy
Produkt socjalny – stałe i sezonowe miejsca pracy, lokalne programy osłon i zabezpieczeń socjalnych, infrastruktura społeczna -- Poszukujący pracy, związki zawodowe, biura pracy, kadra kierownicza, specjaliści
Produkt handlowo – usługowy – liczba, wielkość placówek handlowych przypadających na jednego mieszkańca, poziom świadczonych przez nie usług -- Mieszkańcy danej gminy
Produkt oświatowo – kulturalny – szkoły, wyższe uczelnie, inne placówki, edukacyjne, istniejące w danej gminie, poziom wykształcenia, mieszkańców, kwalifikacje oraz umiejętności potencjalnych i obecnych pracowników firm i instytucji -- Rodzice, młodzież, organizacje młodzieżowe, studenci, szkoły, uczelnie, organizacje społeczne, inwestorzy, potencjalni pracodawcy
Produkt targowo – wystawienniczy – imprezy tagrowe, kongresy, zjazdy, konferencje, zaplecze targowe -- Przedsiębiorcy, izby gospodarcze, związki i kluby biznesu, firmy marketingowe, agencje reklamowe
Produkt rekreacyjno – sportowy – imprezy sportowe, turnieje, zaplecze sportowe, promocja sportowa -- Młodzieżowe organizacje, kluby, potencjalni inwestorzy, agencje marketingowe
Produkt publiczny – system – komunikacji, transportu, łączności, usługi władzy i administracji lokalnej, usługi przedsiębiorstw komunalnych -- Przedsiębiorcy, inwestorzy, mieszkańcy, instytucje, związki i organizacje gospodarcze
Mam nadzieje, że taki podział przybliży i choć trochę zidentyfikuje to co w miastach, regionach da się promować, co może stać się bazą do formułowania strategii.
Z czytanych tu postów odnoszę wrażenie, że nie do końca szeroko myślimy o tym co może się stać podmiotem promocji. Nie należy zapominać, że istotnym targetem marketingu terytorialnego jest mieszkaniec, bądź potencjalny mieszkaniec. Również targetem jest ościenna gmina, która może korzystać z usług które proponuje gmina promująca się. A wszystko przez zagadnienie, które jest podstawą, a wręcz bazą do myślenia o marketingu miejsc/terytorialnym -- konkurencyjność gminy/regionu
Pozdrawiam i czekam na Wasze opinie dotyczące zaproponowanej typologi produktu :):)