Krzysztof Bielecki

Krzysztof Bielecki Jestem smutny i
nudny

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

Witam,
zacznę może od tego, że idea korzystania z narzędzi marketingowych do promocji miejsc wydaje mi się bardzo cenna i jak najbardziej jestem jej zwolennikiem, ale ostatnio zacząłem zastanawiać się nad pewną kwestią. Konkretnie chodzi mi o modny ostatnio termin "marka miejsca" czy też "marka miasta". Czy nie sądzicie, że jest to odkrywanie na nowo funkcjonującego w psychologii terminu "wizerunek miejsca" czy też "wizerunek miasta"? Od lat psychologia środowiskowa zajmowała się badaniem miast pod kątem tego, jak są postrzegane przez ludzi. Miasto opisywano na rozmaitych wymiarach, jednak powszechnie nie nazywano tego tak, jak nazywa się to teraz. Jak Wy odczuwacie różnicę (jeśli odczuwacie) pomiędzy "marką miasta" a "wizerunkiem miasta"?
Maja K.

Maja K. Digital Director IQ
Marketing

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

Witaj,
moim zdaniem te dwa pojęcia różnią się przede wszystkim "siłą sprawczą". Wizerunek, jak napisałeś to zbiór ocen i opinii na temat danego miejsca, będący wypadkową wielu doświadczeń dużej grupy ludzi. Marka zaś wiąże się ze zjawiskiem antropomorfizacji- miasto jako marka ma pewne cechy, własności, które są obiektywne (jako takie mają być postrzegane).

I tak wizerunek ma swe źródła w otoczeniu, zaś marka wypływa z istoty zjawiska/miejsca. Marka jest ideą (względnie stałą), zaś wizerunek jej odbiciem, płynnym, podlegającym fluktuacjom i podatnym na wpływ okoliczności towarzyszących.

To jest oczywiście moja prywatna interpretacja tych pojęć, chętnie poznam inne opinie :)
Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

Ciekawe pytanie.. odp. za Kotlerem:

Marka (b.klasycznie) - kombinacja nazwy, znaku, symbolu.. mająca na celu wyróżnienie producenta (w tym przypadku miejsca).

Tożsamość marki - oznacza sposób, w jaki Ty jako producent (w tym przypadku zarządzający miejscem) chcesz żeby konsumenci myśleli o Twojej marce, obierali ją i postępowali w odniesieniu do niej.

Wizerunek marki - jest to sposób w jaki konsumenci rzeczywiście myślą o marce, obierali ją i postępowali w odniesieniu do niej.

Istota marki - jest to podstawowa myśl, jaką chcesz za pomocą swojej marki wzbudzić w docelowej grupie adresatów.

Nadawanie marki - proces doprowadzania do zamierzonej tożsamości marki.
Krzysztof Bielecki

Krzysztof Bielecki Jestem smutny i
nudny

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

Definicje przytaczane przez Ciebie za Kotlerem są ciekawe, ale wydaje mi się, że bardziej dotyczą (choć dotykają tego poprzez nieco inne terminy) rozróżnienia pomiędzy "pozycjonowaniem marki" (jako tym, jak chcemy, żeby wyglądała w głowach konsumentów) a "wizerunkiem marki" (jako tym, jaki obraz rzeczywiście w ich głowach funkcjonuje), a mi bardziej chodzi o granicę pomiędzy "wizerunkiem marki" a "wizerunkiem miejsca". W psychologii środowiskowej używa się np. narzędzi składających się z przymiotników (takich jak dynamiczna, senna, aktywna itd. itp.) do opisywanie wizerunku miejsca (respondenci określają w jakim stopniu poszczególne przymiotniki pasują do danego miejsca). W rezultacie możemy dowiedzieć się, że np. miasto X postrzegane jest przez respondentów w taki i taki sposób. Teraz pytanie, na ile wynik takiego badania wizerunku miejsca różni się od badania wizerunku marki tego miejsca i czy przypadkiem nie jest to jedno i to samo, ale pod dwoma różnymi terminami.
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

marka miasta jest taka jakie miasto jest w rzeczywistosci, jakie jest naprawdę, czym różni się od innych miast. Marke ta tworzą
tozsamosc / miasta / marki,wizerunek marki, jej kapitał i pare jeszcze drobiazgów

wizerunek jest dla marki kluczowym atrybutem, bo to poprzez wizerunek budujemy określony kształt marki. Po drodze pojawi sie
pojecie reputacji. Według Anholta wizerunek marki miasta tworzy min
jego obecnośc w świadomosci społecznej, jego potencjał, jego miejsce,ludzie. Jest to zapisane w modelu zwanym heksagonem marki

marka miasta rozpatrywana z innej nieco strony to jego wyróżnik,
legitymacja, polisa ubezpieczeniowa, opakowanie, kontekst itp

różnica między marką a miejscem jest oczywista. Miejsce to zero
aktywności komunikacyjnej, marka to skutek takiej aktywności. Miasto jest jednym z trudniejszych podmiotów kampanii komunikacyjnej niż np firma czy produkt. Miasto ma swoja historię
przekonania, i nazwisko. A z firma bywa różnie. Wystarczy się zastanowić nad produktem firmy a produktem miasta. Przeprszam za hasłowy skrót, ale to dosc skomplikowana sprawa o której niewiele u nas wiadomo bo nowa, bez tradycji.
Mariusz S.

Mariusz S. ISTQB Certified
Tester, Foundation
Level

Temat: Marka miasta a wizerunek miasta?

Krzysztof Bielecki:
Definicje przytaczane przez Ciebie za Kotlerem są ciekawe, ale wydaje mi się, że bardziej dotyczą (choć dotykają tego poprzez nieco inne terminy) rozróżnienia pomiędzy "pozycjonowaniem marki" (jako tym, jak chcemy, żeby wyglądała w głowach konsumentów) a "wizerunkiem marki" (jako tym, jaki obraz rzeczywiście w ich głowach funkcjonuje), a mi bardziej chodzi o granicę pomiędzy "wizerunkiem marki" a "wizerunkiem miejsca". W psychologii środowiskowej używa się np. narzędzi składających się z przymiotników (takich jak dynamiczna, senna, aktywna itd. itp.) do opisywanie wizerunku miejsca (respondenci określają w jakim stopniu poszczególne przymiotniki pasują do danego miejsca). W rezultacie możemy dowiedzieć się, że np. miasto X postrzegane jest przez respondentów w taki i taki sposób. Teraz pytanie, na ile wynik takiego badania wizerunku miejsca różni się od badania wizerunku marki tego miejsca i czy przypadkiem nie jest to jedno i to samo, ale pod dwoma różnymi terminami.

Wizerunek miejsca to wszystko co ludzie myślą, sądzą, mówią o miejscu, co czują w stosunku do niego. To jeden wymiar. Drugi wymiar wizerunku to też wszystkie elementy, z którymi ludzie faktycznie się stykają: stan infrastruktury, funkcjonowanie urzędu miasta itp.

Natomiast wizerunek marki powstaje w wyniki działań brandingowych i kształtowania samej marki, którego podstawą jest tożsamość miejsca oraz jego wizerunek (obecny i pożądany w przyszłości).

W literaturze nie ma zgodności co do zakresów pojęć, które Cię interesują stąd możemy o tym dyskutować jeszcze dłuugo:)



Wyślij zaproszenie do